Gå til innhold

Kan man slippe dokumentavgift hvis man kjøper bolig av familiemedlem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe en leilighet av onkelen min til vanlig markedspris, men uten å involverte eiendomsmegler. Det er sikkert et dumt spørsmål, jeg har lite peiling, men er det mulig å slippe unna dokumentavgiften om man kjøper av noen i familiær relasjon?

Anonymkode: 2b0e4...e47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Så lenge det er selveier må du betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift. 

Anonymkode: 6dcdc...7ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kun om dere er gift.

Anonymkode: 17567...1bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal kjøpe en leilighet av onkelen min til vanlig markedspris, men uten å involverte eiendomsmegler. Det er sikkert et dumt spørsmål, jeg har lite peiling, men er det mulig å slippe unna dokumentavgiften om man kjøper av noen i familiær relasjon?

Nei, bare mellom gifte ektefeller. Dersom kona til en mann kjøper seg inn i hans bolig, slipper de dok.avg. Eneste unntaket som slipper unna.

• Liker 2
Skrevet

Eneste unntakene for å slippe dok avgift er hvis det er borettslag eller du kjøper av ektefelle

• Liker 1
Skrevet

Man kan unngå dokumentavgift ved at man lar være å tinglyse skjøte og i stedet tinglyser et pantedokument med en "urådighetserklæring". Litt mer trøbbel, litt mer risiko, men veldig billig

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, allesammen:)

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (15 timer siden):

Man kan unngå dokumentavgift ved at man lar være å tinglyse skjøte og i stedet tinglyser et pantedokument med en "urådighetserklæring". Litt mer trøbbel, litt mer risiko, men veldig billig

Man kan vel ikke få lån på en eiendom med mindre den er tinglyst på en selv? 

Anonymkode: 42e13...f1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan vel ikke få lån på en eiendom med mindre den er tinglyst på en selv? 

Anonymkode: 42e13...f1f

Nei selvfølgelig ikke. Og å tinglyse en urådighet, slik noen foreslår, er heller ingen vanntett eller anbefalt metode. Urådighet er ikke til hinder for at kreditorer tar utleggspant i eiendommen, feks. En urådighetserklæring gjør deg heller ikke til faktisk eier av eiendommen, den hindrer bare hjemmelshaver i å gjøre diverse rettslige disposisjoner uten din samtykke. Feks overskjøte eiendommen til noen andre, eller ta opp lån på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...