AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Jeg skal kjøpe en leilighet av onkelen min til vanlig markedspris, men uten å involverte eiendomsmegler. Det er sikkert et dumt spørsmål, jeg har lite peiling, men er det mulig å slippe unna dokumentavgiften om man kjøper av noen i familiær relasjon? Anonymkode: 2b0e4...e47
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Nei. Så lenge det er selveier må du betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift. Anonymkode: 6dcdc...7ec 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Kun om dere er gift. Anonymkode: 17567...1bc 2
Million Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skal kjøpe en leilighet av onkelen min til vanlig markedspris, men uten å involverte eiendomsmegler. Det er sikkert et dumt spørsmål, jeg har lite peiling, men er det mulig å slippe unna dokumentavgiften om man kjøper av noen i familiær relasjon? Anonymkode: 2b0e4...e47 Nei, bare mellom gifte ektefeller. Dersom kona til en mann kjøper seg inn i hans bolig, slipper de dok.avg. Eneste unntaket som slipper unna. 2
Heisann12345 Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Eneste unntakene for å slippe dok avgift er hvis det er borettslag eller du kjøper av ektefelle 1
newman01 Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Man kan unngå dokumentavgift ved at man lar være å tinglyse skjøte og i stedet tinglyser et pantedokument med en "urådighetserklæring". Litt mer trøbbel, litt mer risiko, men veldig billig
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 Tusen takk for svar, allesammen Anonymkode: 2b0e4...e47
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 newman01 skrev (15 timer siden): Man kan unngå dokumentavgift ved at man lar være å tinglyse skjøte og i stedet tinglyser et pantedokument med en "urådighetserklæring". Litt mer trøbbel, litt mer risiko, men veldig billig Man kan vel ikke få lån på en eiendom med mindre den er tinglyst på en selv? Anonymkode: 42e13...f1f
Javachip Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kan vel ikke få lån på en eiendom med mindre den er tinglyst på en selv? Anonymkode: 42e13...f1f Nei selvfølgelig ikke. Og å tinglyse en urådighet, slik noen foreslår, er heller ingen vanntett eller anbefalt metode. Urådighet er ikke til hinder for at kreditorer tar utleggspant i eiendommen, feks. En urådighetserklæring gjør deg heller ikke til faktisk eier av eiendommen, den hindrer bare hjemmelshaver i å gjøre diverse rettslige disposisjoner uten din samtykke. Feks overskjøte eiendommen til noen andre, eller ta opp lån på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå