Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! På forhånd vil jeg beklage for et utrolig klagete og rotete innlegg men jeg er SÅ lei og desperat etter tips til hvordan jeg kan få litt energi.
Jeg er førstegangsgravid på 34 uker nå og går på 40mg jern. Jeg har i store deler av svangerskapet vært veldig sliten men i det siste har det blitt helt ekstremt. Jeg hadde corona for noen uker siden, og var ganske dårlig mens jeg var syk så det kan godt være det er noe av grunnen til at jeg er så sliten enda.. Jeg sover veldig dårlig på nettene og får ikke til å sove på dagtid, men alt jeg klarer å gjøre er bare å ligge på sofaen og se i veggen - jeg er til og med for sliten til å se på TV. Jeg svikter totalt her hjemme. Er heldigvis sykemeldt - men siden jeg da ikke er på jobb så føler jeg et veldig stort ansvar på å ha alt av husarbeid i orden og lage god middag til mannen min hver dag. Men jeg klarer ikke! Jeg var nettop i dusjen for å prøve å freshe meg litt opp men nå ligger jeg igjen helt utslitt på sofaen og føler jeg skal kaste opp fordi jeg er så sliten. Har prøvd å forklare jordmor at jeg er veldig sliten, men blir ikke tatt på alvor der. Jeg forstår at det er slitsomt å gå gravid og at alle blir litt slitne og trøtte av det, men det kan vell ikke være normalt å føle seg så ekstremt utmattet? Er så lei av å føle meg så ubrukelig, er det noen som kjenner seg igjen eller som har noen tips?  

Anonymkode: 0f940...805

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første så har du feil holdning.

Sykemeldt er først noe en blir etter at en ikke er i stand til å arbeide. Er man i stand til å arbeide hjemme (altså husarbeid og matlaging)? Ja, da er man mye for frisk til å sykemeldes. At du har en forventning om å ha evne til å gjøre ting som sykemeldt hører ingen steds hjemme. Var du i stand til å vaske hus så burde du jo la mannen gjøre det og selv jobbet 10% eller 30%. Ikke ta ut statens penger for å vaske gulv.

Du er sykemeldt riktig. Altså ute av stand til å arbeide. Det er og bør være din mann som gjør alt av forefallende, heller enn de 50% han vanligvis dekker. Det er han godt i stand til og verken du eller han bør forvente noe annet fra nå av og frem til baby er 3-6 måneder. 

Anonymkode: 094ad...481

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen! Har vært sykemeldt store deler av svangerskapet mest grunnet utmattelse. Har dog noe underliggende som kan påvirke, men helsepersonell klarer ikke skille hva som er hva. Jeg tenkte at man skal ikke leve for å jobbe, men jobbe for å leve. Jeg ønsket ikke å jobbe så hardt at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv hjemme. Egen helse går først! Første prioritet ved å få sykemelding var at jeg skulle klare å gå turer ute og gjøre ting som var positivt for helsa mi 🙂 nå klarer jeg å gjøre husarbeid (må dele det opp) med sykemeldingen, men resten av dagen blir brukt på sofaen og har et stort søvnbehov! Høres ut som om din situasjon er enda verre, så kanskje høre med fastlegen din om du ikke allerede har vært der i senere tid?

Anonymkode: 59369...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kan det være du bør dobbeltsjekke at b12 og D vitaminer er på topp? mangel eller lavt nivå på disse kan jo begge gi lav energi og trøtthet. veldig vanlig å ha lite D vitamin på vinteren. lav b12 kan også gjøre at man ikke tar opp like mye jern. 

Kanskje de var normale i starten, men ikke sikkert de er det nå lengre. 

Selv har jeg vært veldig utmattet og fant nettopp ut at jeg har lite b12. bare etter noen dager med tabletter merker jeg forskjell :)

Anonymkode: 10b5d...405

AnonymBruker
Skrevet

Lytt på kroppen❤️ Men du høres VELDIG sliten ut.. kanskje du skal sjekke mangler, drikke mer vann, passe på å spise sunt, få deg luft og slikt.

Anonymkode: dedc0...a84

AnonymBruker
Skrevet

Hei❤

Jeg har det på akkurat samme måte. Det føles som at jeg har ME. Jeg klarer heller ikke å jobbe, og jeg er bare i uke 20. Jeg fikk påvist veldig lavt jernnivå, har du testet dette? 

Jeg har ikke så mange råd, annet enn å si du ikke er alene. Ikke alle kropper takler graviditeten like godt. Da må vi ta vare på oss selv, så godt det går. Jeg har fått noen slengbemerkninger her, om at jeg bare er "trøtt og sliten" og at det ikke er grunn for sykemelding. (Jeg har og andre ting, men det er ikke poenget) Når en er så utmattet som jeg og du er nå, fungerer en ikke på jobb. Det kan kanskje være vanskelig å forstå graden av utmattelse før en er der selv. Mannen din må bare forstå at du ikke klarer så mye akkurat nå. Du er sykemeldt av en grunn. Du trenger masse hvile, og bruke den lille energien du har på å gå en liten tur hvis du orker.  Vis gjerne tråden her til mannen din, kanskje han forstår deg bedre når han ser hva du skriver.

Du er heldig som ikke har så mange uker igjen, misunner deg litt der 😊

Klem fra meg

Anonymkode: ec898...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, som en over her skriver.. husk å drikk masse vann ❤

Anonymkode: ec898...9d6

Skrevet

Ville tatt en tur til legen og si hvordan du har det. Og så prøve å spise sunt, ikke så mye sukker. Men grovt brød, frukt og skikkelig middag :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også gravid, 100% sykemeldt og veldig sliten og uten energi. 
det er kjempeviktig å huske på at du produserer et barn og at det er det som er «jobben» din akkurat nå. Du har null ansvar for å vaske hjemme og ha middagen klar når mannen kommer hjem. 
orker du å lage middag en dag - fint! Men det skal ikke være en selvfølge. Jeg hadde falt om hvis jeg skulle gjort alt det du gjør nå. 

her er jeg heldig med en mann som har full forståelse for dette. Men jeg følte veldig på at han skulle gjøre så mye og så lenge (er tvillinggravid og har vært sykemeldt siden uke 18), derfor bestemte vi oss for å få vaskehjelp annenhver uke. Det er virkelig noe av det beste vi bruker penger på. Hvis dere har eller kan lage rom for det i økonomien så anbefaler jeg det sterkt!

Håper virkelig du kan ta det til deg at du ikke har ansvaret for husarbeid etc. da tror jeg du kan få mye bedre dager❤️

Anonymkode: 86eae...597

AnonymBruker
Skrevet

åå tusen takk for både motiverende ord og for gode tips! Jeg føler meg med en gang litt mer motivert bare av å lese svarene deres ❤️ Må ærlig si at jeg nesten forventet negative kommentarer da jeg lagde dette innlegget så jeg syns det var veldig fint at alle har vært støttende og snille 🥰 
Jeg skal bestille en legetime for å få sjekket om jeg har noen mangler, også skal jeg jobbe litt med å senke forventningene jeg har til meg selv ❤️ Tusen takk til alle igjen!

Anonymkode: 0f940...805

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er kommet like langt som deg, og er også veldig sliten. Men i motsetning til deg så får jeg sovet en del på natten, men blir fort utslitt av aktivitet. For et par måneders siden kunne jeg gå på fjelltur, nå er det krevende nok å gå til busstoppet 5 min unna...

Det ER energikrevende å lage et liv, og noen har det mye verre enn andre. Ikke bry deg om alle de som lever som normalt og er superspreke frem til fødsel, de har ikke de samme plagene som deg. De har rett og slett bare hatt flaks, selv om de kanskje selv ønsker å tro at det handler om vilje å være i så god form.

Jeg sverger til enkle middager for tiden, ferdigretter og halvfabrikat. Fiskegrateng feks er superlett, bare å hive inn i ovnen og sette på noen poteter til koking. Noen dager bestiller vi mat gjennom foodora. Det er lov å senke på kravene! 

Har du prøvd lydbøker eller podcaster? Det syns jeg er fint tidsfordriv hvis jeg er for sliten til å se tv. Da kan man ligge med øynene igjen, og så gjør det ingenting om man plutselig sovner 😉

Hang om there, nå er det ikke lenge igjen!

Anonymkode: bcb71...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...