Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør/gjorde dere inne på dagtid med baby? Jeg trenger tips! Sitter hjemme med en liten en på 5 uker og holder på å bli gaaaal. Vi kan ikke møte andre mennesker og må være inne fordi han må skjermes for alt av smitte før en viktig operasjon, og nå har jeg brukt opp alle ideene mine. :bond:

Anonymkode: 1cc35...ff4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I feel your pain - jeg hadde det sånn med begge mine babyer.. Vi måtte også være mye inne, og hadde ikke noe nettverk, så ingen besøk. 

Jeg leste mye bøker for dem (de skjønte jo ikke en dritt, selvsagt, men rim og rytme og lyden av stemmen min er trøstende og godt for dem). Myke tøybøker de kunne daske etter (etter hvert, ved 5 uker har de jo gjerne ikke akkurat kjempegod øye-hånd-koordinasjon ennå ;) ), med farger i kontraster, geometriske mønstre, store ansikter. 

Ringlet med rangler. Øvde på mageleie. Bar dem rundt i huset og pekte på ting og forklarte hva ting var. Minstemann godtok bæretøy, så hadde ham i bæresele og gjorde litt husarbeid. Hadde dem liggende i babygym/på teppe mens jeg brettet klær og sånt. Snakket med Mormor på nettbrett. 

Men ja. Guuuuuud så vanskelig å finne på noe som ikke kjeder vettet av en... 

De små trenger lite for å ha det kjekt. Men altså, ho mor blir jo rablende gal av mangel på stimuli... For meg hjalp det en del å ha på radio.. 

Anonymkode: 8f3df...eac

AnonymBruker
Skrevet

Sover ikke lille en del enda da? Altså korte våken perioder?

Da vår var så liten så så jeg på tv når baby sov, og leste, lekte, magetid og Gud vet hva når baby var våken

Anonymkode: b18c5...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sover ikke lille en del enda da? Altså korte våken perioder?

Da vår var så liten så så jeg på tv når baby sov, og leste, lekte, magetid og Gud vet hva når baby var våken

Anonymkode: b18c5...302

Mine sov PÅ meg... men da prøvde jeg å lese bok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sov også på meg. Brukte mye sjal og Storytel :) 

Anonymkode: fe192...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I feel your pain - jeg hadde det sånn med begge mine babyer.. Vi måtte også være mye inne, og hadde ikke noe nettverk, så ingen besøk. 

Jeg leste mye bøker for dem (de skjønte jo ikke en dritt, selvsagt, men rim og rytme og lyden av stemmen min er trøstende og godt for dem). Myke tøybøker de kunne daske etter (etter hvert, ved 5 uker har de jo gjerne ikke akkurat kjempegod øye-hånd-koordinasjon ennå ;) ), med farger i kontraster, geometriske mønstre, store ansikter. 

Ringlet med rangler. Øvde på mageleie. Bar dem rundt i huset og pekte på ting og forklarte hva ting var. Minstemann godtok bæretøy, så hadde ham i bæresele og gjorde litt husarbeid. Hadde dem liggende i babygym/på teppe mens jeg brettet klær og sånt. Snakket med Mormor på nettbrett. 

Men ja. Guuuuuud så vanskelig å finne på noe som ikke kjeder vettet av en... 

De små trenger lite for å ha det kjekt. Men altså, ho mor blir jo rablende gal av mangel på stimuli... For meg hjalp det en del å ha på radio.. 

Takk for tips! Mini storkoser seg så lenge han får mat, tørr bleie, søvn og kos, men jeg har nå kommet til det punktet at jeg holder dukketeater for den blinde babyen min... :rolleyes: TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for tips! Mini storkoser seg så lenge han får mat, tørr bleie, søvn og kos, men jeg har nå kommet til det punktet at jeg holder dukketeater for den blinde babyen min... :rolleyes: TS

Kan dere gå trilletur om dere holder dere unna folk? Jeg syntes det hjalp veldig.. I den alderen turte jeg ikke gå langt unna heimen, siden det var helt bingo når han sov og våknet, men selv å bare trille litt utenfor huset hjalp på psyken. 

Jeg syntes det ble lettere når han ble noen uker eldre, og begynte å smile, så man fikk litte granne respons når man prøvde være vittig med titt-tei og grimaser og sånt.. Eldsten var helt steinansikt til han var nesten ti uker, men minsten smilte skikkelig da han var 6 uker, og det var en lettelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han sover del, så bruk tid på deg selv. Tren, lær yoga/pilates (youtube), les en bok, lag noe artig (male, strikke, tegne, decopage, kanskje noe til barnerommet?), lag noen nye retter som tar litt tid å lage til middag (f.eks lagtidskokte gryter). Lær babymassasje. Nå som det er vår kan du begynne å forkultivere blomster/grønnsaker inne. Hør på lydbok eller podcast. Kanskje du kan ta et nettkurs? Noe du kan få dekket via jobb selv om du er i perm, som kanskje er bra å ha i ettertid? Gå tur hvis dere kan gå ut. Siden du er hjemme kan du jo tilpasse turen til når solen titter frem eller det er opplett. Lag spilleliste med rolig sovemusikk/barnesanger som baby kan høre på før søvn. Gjør kjedelige ting du ellers kanskje skipper. Som å vaske dusjen, vaske lister, sortere, gå gjennom klesskapet. 

Anonymkode: 015ec...4ff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ca fem uker siden min var så liten, så da gjorde vi det jeg liker siden han uansett ikke brøy seg. Vi gjorde yogaøvelser hvor han var med som vekt og søtnos, så Masterchef Australia, hørte på lydbok, ryddet i bilder og begynte på bildebøker, tok stiklinger av plantene og pleia disse som babyer, gikk lange turer med podcast på øret, begynte på (burde kanskje vurdere å fullføre 🤔) ryddeprosjekter rundt om i huset og begynte å google sommerferie, oppussing etc. Nå er krever han bittelitt mer, men vi får fortsatt gjort ting jeg vil så lenge han bestemmer premissene, mvh bildebøker lages alltid ved siden av babygym på gulvet, ikke sant? 😆

Anonymkode: 55c09...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne trengt noen tips jeg også egentlig 😅 Akkurat nå føler jeg at jeg nesten bare ammer eller skifter bleie når baby er våken. Pleier å trene nakken (hun er skjev i nakken) til baby noen ganger om dagen enten på stellebordet, i sprinkelsenga eller på babygymmen :) Andre ting vi gjør er å bysse, gå en liten tur i vogn, ligge i mageleie og ryggleie. Ellers gjør vi ikke noe særlig enda🤷‍♀️

Anonymkode: 67da7...3c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør/gjorde dere inne på dagtid med baby? Jeg trenger tips! Sitter hjemme med en liten en på 5 uker og holder på å bli gaaaal. Vi kan ikke møte andre mennesker og må være inne fordi han må skjermes for alt av smitte før en viktig operasjon, og nå har jeg brukt opp alle ideene mine. :bond:

når mine var så små gikk vi masse turer, traff venninner og slik :) når babyen var rund 6-9 mnd begynte vi på babysvømming, baby gym og åpen barnehage :)

Anonymkode: 06184...426

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer i her, en så liten baby sover jo mest. Så, hadde trent foran et program på youtube, laget digg lunsj, sett på tv, vasket litt og lest bok. Babyen er fornøyd med å bli pratet til og kost med når hen er våken!

Anonymkode: c6e5b...684

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stemmer i her, en så liten baby sover jo mest. Så, hadde trent foran et program på youtube, laget digg lunsj, sett på tv, vasket litt og lest bok. Babyen er fornøyd med å bli pratet til og kost med når hen er våken!

Anonymkode: c6e5b...684

HerreGUD så forskjellige babyer folk har 😛

Ingenting av det der var mulig med noen av mine. Jeg hadde to ekstreme klistremerkebabyer, og de sov kun PÅ meg, eller i vogn i konstant bevegelse fremover (så slapp ikke unna med sleepy-troll e.l.). Ene nektet bæretøy og måtte bæres i armene, og hatet å være i ro. så blir helt sur når jeg hører om folk som får trent og spist lunsj og vasket, jeg fikk ikke gjort annet enn å gå og gå og gå med baby i armene, eller sitte på ræven i sofaen med en sovende baby i fanget som ble sur om jeg prøvde å se på tv 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk så heldig du er!

Da min var 5 uker så var jeg psykisk og fysisk utmattet, visste at noe var galt men fikk ikke hjelp. Ble det barnemottaket i dag? Kanskje i morgen? Jeg visste aldri. Jeg var stuck i en stol med barnet klistret på meg, kunne ikke ha lyd på tvn og heller ikke besøk.

Hadde jeg hatt en unge som din, herlighet hvor mye koselig jeg skulle gjort!

Trilleturer, da får du også sosialisert deg uten å utsette dere for smitte. Lage koselige minner med hånd og fotavtrykk, gå turer både med vogn og bæresjal/sele, bake/lage mat som kan fryses ned til travle dager.

Anonymkode: 2234f...40e

AnonymBruker
Skrevet

Gå tur, les bøker og se på serier. Nyt tiden hvor de sover hele døgnet og du har masse fritid, for det varer ikke lenge. Lad batteriene du. En 5 uker gammel baby har ikke behov for den helt store underholdningen uansett.

Anonymkode: 81efb...704

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...