Gå til innhold

Hvor mye «brukepenger» hver mnd har dere som bor sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor mye penger dere har hver mnd som disponeres helt fritt til feks frisør, hudpleie, klær og andre personlige formål.

Lar dere evt rester stå igjen på konto eller setter dere evt overskytende tilbake til fellesen?

Vi planlegger helt felles økonomi fremover når vi skal bo sammen, med en revurdering om ett år. Har ca like verdier og lønn, og like tanker om forbruk og sparing.

Ut ifra hva jeg bruker i dag ser jeg for meg et beløp på rundt 5000kr.

Anonymkode: 1a704...070

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker dere helt felles økonomi, fremfor en felles brukskonto og en felles sparekonto? Jeg mener ikke å være frekk her, men er oppriktig nyskjerrig på hvorfor noen løser det på denne måten.

Alle våre felles regninger, lån, mat går fra felleskontoen som vi har hvert vårt kort til, og setter inn lik sum på hver måned. I tillegg setter vi inn en fast sum på felles sparekonto. 

Etter dette sitter jeg igjen med 7500,- som er på min brukskonto. disse skal dekke studielån på 2000,-, ellers har jeg ingen faste utgifter. Så resterende bruker eller sparer jeg på _egen_ sparekonto. 

Anonymkode: 3f6ae...380

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi ville aldri hatt fellesøkonomi. 

Vi har en felleskonto, til felles utgifter, hvor vi setter inn likt beløp hver måned. Det er både mat, restaurantbesøk, kino, og slike ting. Om vi ikke bruker opp alle pengene, bare står de der til neste måned. Det kommer alltid en måned hvor vi har en ekstrautgift så de blir oppbrukt. 

Klær og sko og sånt til oss selv, har vi helt separat. Der bruker jeg kanskje 1-3 000 i mnd. Jeg har fast sparing, men om det hoper seg opp penger på brukskontoen min, kjøper jeg litt ekstra fond dann og vann. 

Anonymkode: 17302...011

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ønsker dere helt felles økonomi, fremfor en felles brukskonto og en felles sparekonto? Jeg mener ikke å være frekk her, men er oppriktig nyskjerrig på hvorfor noen løser det på denne måten.

Alle våre felles regninger, lån, mat går fra felleskontoen som vi har hvert vårt kort til, og setter inn lik sum på hver måned. I tillegg setter vi inn en fast sum på felles sparekonto. 

Etter dette sitter jeg igjen med 7500,- som er på min brukskonto. disse skal dekke studielån på 2000,-, ellers har jeg ingen faste utgifter. Så resterende bruker eller sparer jeg på _egen_ sparekonto. 

Dette er jo også felles økonomi, dere deler jo på utgiftene dere har felles.

Anonymkode: 4312a...aa1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, da ser det ut til at du har ca samme beløp som jeg tenkte på.

Vi ønsker å forsøke oss på en helt felles økonomi fordi vi ser på oss som et felleskap som vi begge ønsker å bidra til 100%. Vi gifter oss også, så juridisk sett vil alt ervervet etter dette være felleseie. 
Vi vil i felleskap bruke vår verdier til å bygge samlivet videre.

Vet at mange mener at det er en gammeldags holdning, men vi liker den😊

ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi ville aldri hatt fellesøkonomi. 

Vi har en felleskonto, til felles utgifter, hvor vi setter inn likt beløp hver måned. Det er både mat, restaurantbesøk, kino, og slike ting. Om vi ikke bruker opp alle pengene, bare står de der til neste måned. Det kommer alltid en måned hvor vi har en ekstrautgift så de blir oppbrukt. 

Klær og sko og sånt til oss selv, har vi helt separat. Der bruker jeg kanskje 1-3 000 i mnd. Jeg har fast sparing, men om det hoper seg opp penger på brukskontoen min, kjøper jeg litt ekstra fond dann og vann. 

Dette! Har fungert i tjuefem år. Aldri økonomikonflikter, aldri misunnelse, unngår "granskning og revisjon". Frihet, fred og fordragelighet. ANBEFALES.

Anonymkode: 0b882...618

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, da ser det ut til at du har ca samme beløp som jeg tenkte på.

Vi ønsker å forsøke oss på en helt felles økonomi fordi vi ser på oss som et felleskap som vi begge ønsker å bidra til 100%. Vi gifter oss også, så juridisk sett vil alt ervervet etter dette være felleseie. 
Vi vil i felleskap bruke vår verdier til å bygge samlivet videre.

Vet at mange mener at det er en gammeldags holdning, men vi liker den😊

ts

Men hva gjør dere da når feks. En av dere tenker å kjøpe en dyr ting til seg selv? Som PlayStation 5, elsykkel, weekendtur med venner/venninner o.l? 
Jeg ville følt at det var veldig ubehagelig å skulle bruke våre felles penger på meg selv. Er det ikke bedre å da ha noe for seg selv? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er en delvis felles økonomi, men hver av oss har også egne penger. Alt vi tjener går ikke inn på en og samme konto. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva gjør dere da når feks. En av dere tenker å kjøpe en dyr ting til seg selv? Som PlayStation 5, elsykkel, weekendtur med venner/venninner o.l? 
Jeg ville følt at det var veldig ubehagelig å skulle bruke våre felles penger på meg selv. Er det ikke bedre å da ha noe for seg selv? 

Dette. Jeg ville følt det ekstremt ubehagelig å bruke felles penger på noe som var kun til meg. Og jeg hadde ikke likt om mannen blåste 25 000 av felles penger på en mac til seg selv - nå driter jeg i det, for det er helt og holdent hans penger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke meg du spør men vi har fullstendig felles økonomi, men vi har vært sammen i 14år siden tenårene. Det du nevner har aldri vært noe problem for oss, som oftest liker vi samme ting, ingen av oss sløser ofte nå som vi er eldre, det meste sparer vi og når en av oss vil ha noe dyrt så spør vi den andre først, vi unner hverandre fine ting når vi først ønsker det. Begge gamer så ps5 deler vi, jeg har brukt deler av tenårene på sminke og klær,(mens han ikke ville ha noe) mens han nå fikk gaming pc til 40 000kr (og det er det eneste dyre han noen gang har kjøpt). Neste år vurderer vi å kjøpe elsykkel, en først til han da han skal bruke den til jobb, men jeg kan jo bruke den når jeg vil. Enkelt og greit. Alt er felles. Kunne aldri levd med delt og sitti å telt krona. Huff for et forhold. Han spiser jo mer enn meg, jeg bruker mer hårprodukter enn han. Osv. Osv. Hvis man faktisk er i et seriøst forhold tenker jeg at man må satse det man har i det. 14 år, og vi har fortsatt er kjempe fint forhold med masse støtte begge veier :)

Anonymkode: 4430d...794

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette. Jeg ville følt det ekstremt ubehagelig å bruke felles penger på noe som var kun til meg. Og jeg hadde ikke likt om mannen blåste 25 000 av felles penger på en mac til seg selv - nå driter jeg i det, for det er helt og holdent hans penger. 

Vi tenker at felles penger er til oss begge, og pengene skal vi begge bruke på det vi har lyst til. Denne tanken fordrer jo at man har en ganske lik tanke om forbruk, og det har vi. 
Om han vil bruke 25.000kr på en elsykkel så unner jeg ham det, på samme måte som han vil si «god tur» når jeg skal reise på shoppingtur til London med venninner. Det er så mye av innkjøp som flettes sammen i fellesøkonomien likevel. Feks vil en elsykkel kunne gå på transportbudsjettet imens klær også er en nødvendighet. 
Nøkkelordet her er at vi unner hverandre ting.

Vil kommer til å ha en ganske lik orden på kontoene slik at ikke alt ligger i samme suppe uten kontroll. I dag har vi ganske likt system der vi overfører til regningskonto, sparekontoer og div, og dette vil vi fortsette med. Forskjellen blir at alle penger som kommer inn vil gå på én felles konto, hvorpå alt skal fordeles ut på de andre felleskontoene vi har.

I praksis kan en konto kun stå på én sitt navn, så vi kommer til å fordele dem og så gi hverandre disposisjon/bruksrett. 
Akkurat de kontoene vi skal ha til eget forbruk med bankkort trenger vi ikke å ha hverandre som disponent på, men det er uansett ikke sånn at vi kommer til å følge med på hva den andre handler, så det ville vært uproblematisk om vi har det.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2500 i måneden til fritt hver. Jeg bruker som regel bare 1500 og investerer resten. Men greit å ha litt ekstra for noen ganger bruker jeg mer, som i desember til gaver.

Ellers så synes jeg folk er litt trangsynte som tenker at det er best for ALLE å ha delt økonomi, eller best for ALLE å ha helt felles, eller en mellomting. Det er forskjell på hva som fungerer for hvem. Vi har prøvd helt delt, delvis delt og nesten helt felles. Nesten helt felles har passet best for oss.

Anonymkode: 3e170...0a7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir litt forskjellig. Ved felles økonomi, avtaler man at alt man tjener er felles. Ved brudd deles alt likt. Har man felles konto for utgifter, vil alt en har på egen konto være den enkeltes eiendom ved brudd om man ikke er gift.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi tenker at felles penger er til oss begge, og pengene skal vi begge bruke på det vi har lyst til. Denne tanken fordrer jo at man har en ganske lik tanke om forbruk, og det har vi. 
Om han vil bruke 25.000kr på en elsykkel så unner jeg ham det, på samme måte som han vil si «god tur» når jeg skal reise på shoppingtur til London med venninner. Det er så mye av innkjøp som flettes sammen i fellesøkonomien likevel. Feks vil en elsykkel kunne gå på transportbudsjettet imens klær også er en nødvendighet. 

Vil kommer til å ha en ganske lik orden på kontoene slik at ikke alt ligger i samme suppe uten kontroll. I dag har vi ganske likt system der vi overfører til regningskonto, sparekontoer og div, og dette vil vi fortsette med. Forskjellen blir at alle penger som kommer inn vil gå på én felles konto, hvorpå alt skal fordeles ut på de andre felleskontoene vi har.

I praksis kan en konto kun stå på én sitt navn, så vi kommer til å fordele dem og så gi hverandre disposisjon/bruksrett. 
Akkurat de kontoene vi skal ha til eget forbruk med bankkort trenger vi ikke å ha hverandre som disponent på, men det er uansett ikke sånn at vi kommer til å følge med på hva den andre handler, så det ville vært uproblematisk om vi har det.

ts

Jeg tenkte først at det hørtes ut som et opplegg til konflikt, men det du beskriver er jo egentlig bare at det settes av samme beløp til «fri» disposisjon. 

Jeg tror det er veldig lurt å ha en slik sum som man disponerer som man vil. Penger og økonomi er noe som ofte skaper krangel. 

Størrelsen på beløpet er det jo umulig å si noe om, det kommer jo an på hvor mye som står igjen når alle faste utgifter er betalt.

Anonymkode: 9cdde...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Blir litt forskjellig. Ved felles økonomi, avtaler man at alt man tjener er felles. Ved brudd deles alt likt. Har man felles konto for utgifter, vil alt en har på egen konto være den enkeltes eiendom ved brudd om man ikke er gift.

Hvor er denne definisjonen på felles økonomi nedfelt om jeg tør spørre? 

Anonymkode: 63c8a...c02

• Liker 3
Skrevet

Hvor er denne definisjonen på felles økonomi nedfelt om jeg tør spørre? 

Anonymkode: 63c8a...c02

Det er det som blir resultatet av en rettslig avgjørelse. Hovedregelen er at alt man tjener er den enkeltes. Dersom man skal eie på annen måte, må det ligge en klar avtale til grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 felles kontoer. En til regninger, en til mat og en til felles sparing. Begge setter inn likt beløp hver mnd. Resterende, hos begge er ca 10.000. Dette kan vi bruke på hva vi vil. Jeg sparer halvparten på egen sparekonto. Og resten bruker jeg somregel. Funger kjempe bra

Anonymkode: f4fa9...28a

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne aldri levd med delt og sitti å telt krona. Huff for et forhold. Han spiser jo mer enn meg, jeg bruker mer hårprodukter enn han. Osv. Osv. Hvis man faktisk er i et seriøst forhold tenker jeg at man må satse det man har i det. 14 år, og vi har fortsatt er kjempe fint forhold med masse støtte begge veier :)

Anonymkode: 4430d...794

Det er veldig trangsynt av deg å påstå at man ikke har et seriøst forhold dersom man ikke har 100% felles økonomi. Skjønner at det kan funke for mange, spesielt om man har mye felles interesser og behov. Men sånn er det ikke for alle, uten at det betyr at man «teller på krona» eller har et useriøst forhold. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har i stedet separat økonomi.

Samboeren betaler meg for sin del av felles utgifter og jeg ordner med alt av betaling av regninger osv. Jeg kjøper også stort sett alt av mat, men har et ekstra kort til et av mine kredittkort som han kan bruke dersom han skal kjøpe inn noe mat.

Jeg sitter stort sett igjen med 20000 - 30000 av mine penger hver måned. Han har en god del mindre pga lavere lønn.

Anonymkode: ac90a...dc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Slik gjør vi det. Har helt felles økonomi og er som du sier ingen problem -man må bare snakke sammen og bli enige. Pengene blir jo brukt uansett hvilken konto de står på. Vi har en felles konto hvor alle inntekter kommer inn, regninger blir betalt og sparing trukket ett par ganger i mnd. Det som blir igjen etter regninger, sparing og mat/nødvendigheter -er  det vi kan «sløse» -alt vi ønsker oss som koster mer en ett par tusen blir vi enige om hvordan skal løses. Der fordrer som du sier lik tankegang og holding mtp felles økonomi. Så hva vi kan bruke hver mnd endrer seg litt ut fra løpende og faste utgifter. Vi har alltid en liten «bufferkonto» til litt større ting som vi kan spontankjøpe/unne oss om lyst/behov melder seg. 

Anonymkode: b9ab5...f3c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...