Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min veileder er syk med Covid, og skrev i mail da jeg forespurte veiledning, at hun skulle se på det når hun ble friskere. 

Det har gått ei uke, og nå sitter jeg her og kommer ingen vei med bachelorskrivingen fordi jeg står fast på flere steder. Innleveringen er altså i mai, så tida går jo. 

Skal jeg bare sitte og vente eller hva gjør jeg?

Anonymkode: 0bb52...c37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber med de stedene du ikke står fast. En uke er ikke krise - eller, det bør ikke være det om man er organisert nok. 

Om det drøyer, kan du høre med skolen din om de har et alternativ til deg, om det er en annen du kan spørre om veiledning. 

Anonymkode: 498a8...b33

• Liker 5
Skrevet

Det er 2 mnd til du skal levere så ingen grunn til å få panikk enda bare fordi veilederen din er syk ei uke.

Det er også vanlig at man har begrenset mengde med veiledning til disposisjon. Det er vanlig at man blir målt på selvstendighet i bacheloroppgaven, så at du får panikk bare fordi du ikke får tilbakemelding på en uke er et tegn på at du kanskje er litt for avhengig av veilederen. Konsentrer deg om å jobbe videre med oppgaven på egenhånd og gå heller tilbake og se på råd du har fått tidligere. Les deg opp på de formelle kravene, les andre bacheloroppgåver for inspirasjon, vis også at du evner å jobbe selvstendig. Skriv teori, sjekk opp litteratur, sjekk litteraturliste og jobb med detaljer dersom du føler du ikke kan skrive mer. Det er mye du kan gjøre mens du venter, prøv å se muligheter og ikke begrensinger. Jeg er helt sikker på at veilederen snart tar kontakt igjen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (42 minutter siden):

Det er 2 mnd til du skal levere så ingen grunn til å få panikk enda bare fordi veilederen din er syk ei uke.

Det er også vanlig at man har begrenset mengde med veiledning til disposisjon. Det er vanlig at man blir målt på selvstendighet i bacheloroppgaven, så at du får panikk bare fordi du ikke får tilbakemelding på en uke er et tegn på at du kanskje er litt for avhengig av veilederen. Konsentrer deg om å jobbe videre med oppgaven på egenhånd og gå heller tilbake og se på råd du har fått tidligere. Les deg opp på de formelle kravene, les andre bacheloroppgåver for inspirasjon, vis også at du evner å jobbe selvstendig. Skriv teori, sjekk opp litteratur, sjekk litteraturliste og jobb med detaljer dersom du føler du ikke kan skrive mer. Det er mye du kan gjøre mens du venter, prøv å se muligheter og ikke begrensinger. Jeg er helt sikker på at veilederen snart tar kontakt igjen.

Du hopper litt for raskt til konklusjoner ved å anta at jeg er lite selvstendig. Når man er syk med Covid kan det drøye, jeg vet om flere som har vært syke i måneder. Jeg tok kontakt med henne fordi jeg ikke hadde hørt noe og jeg enda ikke har hatt en eneste veiledningstime med henne.

Alt det andre du ramser opp gjør jeg allerede, men det kommer til et punkt der man faktisk trenger personlig veiledning også...til syvende og sist vil manglende veiledning kunne påvirke karakteren min. ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jobber med de stedene du ikke står fast. En uke er ikke krise - eller, det bør ikke være det om man er organisert nok. 

Om det drøyer, kan du høre med skolen din om de har et alternativ til deg, om det er en annen du kan spørre om veiledning. 

Anonymkode: 498a8...b33

Jeg har sendt mail til universitetet...nå er vi i mars og jeg har enda ikke hatt en eneste veiledningstime...ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

til syvende og sist vil manglende veiledning kunne påvirke karakteren min. ts

Nødvendigvis ikke. Du kan i stor grad påvirke karakteren din selv. Jeg hadde ikke en eneste veiledningstime, og fikk B på bachelor. Var det noe jeg lurte på, sendte jeg bare en mail til veileder. Jeg stolte nok mye på meg selv. 

Det var i 2020, når korona kom.

Anonymkode: d25f4...028

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du hopper litt for raskt til konklusjoner ved å anta at jeg er lite selvstendig. Når man er syk med Covid kan det drøye, jeg vet om flere som har vært syke i måneder. Jeg tok kontakt med henne fordi jeg ikke hadde hørt noe og jeg enda ikke har hatt en eneste veiledningstime med henne.

Alt det andre du ramser opp gjør jeg allerede, men det kommer til et punkt der man faktisk trenger personlig veiledning også...til syvende og sist vil manglende veiledning kunne påvirke karakteren min. ts

Men altså, du hopper veldig raskt til konklusjoner selv. Veileder har bare vært syk en uke, og du begynner allerede å frykte at hun kommer til å være syk i flere måneder bare fordi det finnes enkelte andre som blir det. Slapp av, jeg hadde skjønt det om det var snakk om 2-3 uker, men 1 uke er helt normalt å være borte ved sykdom uavhengig av covid. Det er ikke sikkert hun en gang har vært syk selv i en uke, det er fullt mulig at hun har barn som har blitt syk også og at hun har måtte ta ut sykt barn dager i tillegg, da det oftest er moren som må ta dette. Dessuten har det vært vinterferieuke nå så mange er borte en uke pga. det. 

Min mening er at det virker ganske forhastet å begynne å mase om ny veileder bare fordi veilederen har vært syk en uke, når det er 2 mnd til innlevering. Og viss det virkelig er sånn at du mener du har mistet verdifull tid pga. veilederens sykdom, så er jeg helt sikker på at du har rett på å få utsatt tilsvarende også om du skulle trenge det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hvorfor du ikke har bestilt veiledning før nå, og så skylder på at veileder er syk i en uke, når du allerede har utsatt dette i to måneder.

Anonymkode: 146e5...7bb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sendt mail til universitetet...nå er vi i mars og jeg har enda ikke hatt en eneste veiledningstime...ts

Men om du ikke har tatt kontakt før heller så er det jo også din feil at du ikke har hatt veiledningstime enda. Det er faktisk ikke veilederen sitt ansvar å ta kontakt for å avtale veiledning, du har ansvar for å følge opp progresjonen din selv. Når du først tar kontakt kan du ikke forvente at veilederen din kaster seg over oppgaven din med det samme, hun har garantert andre hun følger opp også som kanskje har tatt kontakt før deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er trasig å stå fast, men du må bare gjøre det beste ut av det. Følg noen enkle tips for å komme ut av sperren, så løsner det kanskje. 

Anonymkode: 160ea...b11

AnonymBruker
Skrevet

Karakteren på oppgaven er på ingen måte avhengig av veiledningen, mange får ikke veiledning eller får dårlig veiledning, og leverer likevel gode oppgaver. Karakteren handler i hovedsak om din evne til akademisk skriving, til å ha en spisset problemstilling, finne relevant litteratur, drøfte godt, vise faglig forståelse, oppfylle formelle krav og ha et godt språk. At veileder er borte en uke eller to har ingenting å si, du kunne bestilt veiledning tidligere. Det er over to måneder til oppgaven skal leveres så du har god tid. 

Hvis det er noe helt konkret du lurer på kan du jo spørre her inne? Mange her som har rikelig med erfaring når det gjelder oppgaveskriving. 

Anonymkode: b0057...857

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan fort gå en uke før veileder har tid til et møte selv om det ikke er snakk om sykdom også. Mange veiledere er veldig opptatte. Bare prøv å bruk tiden til andre ting denne uken. Det er sikkert mange kilder å lese, og et metodekapittel som skal skrives. 

Anonymkode: baf4f...afa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ta kontakt med studieveileder. Du har krav på veiledning og hvis du ikke har fått noe som helst til nå er det klart du kan be om en løsning. Du kan også forhøre deg på biblioteket der du studerer. De har kompetanse på slikt. 

Anonymkode: 8a574...034

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nødvendigvis ikke. Du kan i stor grad påvirke karakteren din selv. Jeg hadde ikke en eneste veiledningstime, og fikk B på bachelor. Var det noe jeg lurte på, sendte jeg bare en mail til veileder. Jeg stolte nok mye på meg selv. 

Det var i 2020, når korona kom.

Anonymkode: d25f4...028

Hadde du mottatt skikkelig veiledning kam det hende du hadde fått en A 

Anonymkode: aca6e...383

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med studieveileder. Du har krav på veiledning og hvis du ikke har fått noe som helst til nå er det klart du kan be om en løsning. Du kan også forhøre deg på biblioteket der du studerer. De har kompetanse på slikt. 

Men krav på veiledning er ikke det samme som krav på veiledning når det passert ts. Selv om veileder hadde vært frisk kunne det godt vært at veiledningen hadde blitt satt opp to uker frem i tid. De fleste har fulle dager og mye på programmet, det er ikke sånn at folk bare sitter på kontoret i påvente av at noe skal dukke opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stresser du med det 2 måneder før innlevering? Slapp av. Jeg brukte 1 uke på bacheloroppgaven, fikk A. Ingen veiledning. 

Anonymkode: 1c332...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men krav på veiledning er ikke det samme som krav på veiledning når det passert ts. Selv om veileder hadde vært frisk kunne det godt vært at veiledningen hadde blitt satt opp to uker frem i tid. De fleste har fulle dager og mye på programmet, det er ikke sånn at folk bare sitter på kontoret i påvente av at noe skal dukke opp. 

Jeg antar det er en plan for dette og dermed også løsninger når ting ikke går etter planen. Det er ikke nødvendigvis slik at alt blir som TS ønsker, men ved å forhøre seg litt kan hun i det minste få gitt uttrykk for ønsket sitt og også et svar hun kan forholde seg til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...