Gå til innhold

Tråden for oss som dropper jod-pillene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvordan det er med tilgangen på ingrediensene til tablettene, men jeg tenker at det er logiske årsaker til at det er laget 10-pakninger og ikke 2-pakninger:

Mulige årsaker:

De fleste har familie og en vanlig familie vil ha behov for oppimot 10 tabletter (eller kanskje mer enn 10 tabletter) dersom det blir gitt beskjed om å ta 1 tablett dag 1 og 1 tablett etter 24 timer.

Å produsere og å frakte og å distribuere medisinesker som inneholder kun 2 tabletter koster kanskje like mye som å produsere og å frakte  og å distribuere medisinesker som inneholder 10 tabletter? Førstnevnte vil kanskje også være sløsing med ressurser?

Hvis man bor alene og har en 10-pakning, og hvis det blir behov for å ta en eller to tabletter i løpet av to døgn, så er det greit å ha tabletter liggende til senere i sitt beredskapslager. Og kanskje noen som er på besøk og som har sine tabletter hjemme kan få fra ditt lager dersom myndighetene kommer med varsel om å innta jodtablett mens din besøkende ikke har sine jodtabletter på seg.

NB! Ettersom du skal dele med en venn: Spør på apotek om hva slags beholder tablettene skal lagres i. Mulig apotek selger tomme medisinesker i plast som egner seg?

Anonymkode: 3f904...bb1

Se side 5 i dokumentet:

c. I noen sjeldne tilfeller kan befolkningen bli eksponert for radioaktivt jod i mer enn 24 timer. Hvis det skjer, kan det være aktuelt for noen befolkningsgrupper å ta en dose stabilt jod hver 24. time i noen få dager. Dette anbefales IKKE for nyfødte, gravide og ammende.

https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Dette er et viktig poeng. Jeg er ikke redd for krig, har hatt Jodixen i hylla på badet i snart to år vel. Folk må slappe av litt.

Badet er et veldig dumt sted å oppbevare medisiner pga fukt.

Hilsen en som ikke kan signere som helsepersonell.

Anonymkode: 02130...357

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kutta
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå tenkte jeg på det vedkommende nevnte atomulykker. Det er ikke derfor folk hamstrer nå, det er på grunn av frykt for atomkrig. 

Anonymkode: 95e24...271

Å kjøpe en eske, som jeg regner med de fleste gjør, er da ikke hamstring? Det er jo bare at veldig mange kjøper det samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tenkt på at det kan skje atomulykker?

1. Hvorfor skal man ta jodtabletter?

. Ved en atomulykke kan radioaktivt jod bli spredd via luften og tas opp i skjoldbruskkjertelen når man puster inn forurenset luft og/eller inntar forurenset mat og drikke. Tilskudd av naturlig jod blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen og reduserer da risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen.

b. Jodtabletter beskytter bare mot radioaktivt jod, og ikke mot andre radioaktive stoffer
https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf
Les helst hele dokumentet fra Statens strålevern.

Siterer mitt innlegg.

Ps. Informasjonen fra Statens strålevern (se linken over) er svært viktig. Om flere kunne ha lest alt det som står der hadde det vært veldig bra. Misforståelser hadde kunne blitt ryddet unna bl.a.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Fader at folk må hamstre. Da hadde det vært nok til alle

Det er nok til alle. Vi er ikke tomme, men apotekene ble tomme så de måtte bestille mer. 

Anonymkode: a8f53...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Nå hamstrer jo noen fordi de blir lett påvirket og steder som kg forsterker nok inntrykket om at krigen er nærmere enn den faktisk er. Det er Ukraina som blir bombet ikke oss... 

Vi andre har jo kjøpt jod når vi fikk denne brosjyren for et par år siden om hva man burde ha i hus om det blir en atomulykke. De aller fleste vet vel at jod tabletter ikke hjelper noe om alle trykker på den store knappen...

Enig. Det gjør jo faktisk ikke det. 

Anonymkode: 1bfd9...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i 40-årene. Så har aldri vurdert jod tabletter i utgangspunktet...

Uansett. Om det først smeller er det ikke kreft i skjoldbrukskjertelen som kommer til å være min største bekymring... 

Anonymkode: 9e7d1...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hmmmmmm said:

Fader at folk må hamstre. Da hadde det vært nok til alle

Ingen hamstre. Det er bare at folk venter alt for lenge for å være forberedt på ting og nå kjøper alle samtidig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er i 40-årene. Så har aldri vurdert jod tabletter i utgangspunktet...

Uansett. Om det først smeller er det ikke kreft i skjoldbrukskjertelen som kommer til å være min største bekymring... 

Du har misforstått.

Disse tablettene er ikke ment som svar på atomkrig, men snarerer ulykker ved kjernekraftverk.

Og det er det mye større sjanse for når det er krigshandlinger i områder med høy tetthet av kjernekraftverk, slik Ukraina har.

Anonymkode: ee8d3...b62

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er godt over 40 så da har man ingen effekt av jod. Hamstring overlater jeg til yngre og småbarnsfamilier. De bør ha det tilgjengelig. 

Anonymkode: bef73...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har misforstått.

Disse tablettene er ikke ment som svar på atomkrig, men snarerer ulykker ved kjernekraftverk.

Og det er det mye større sjanse for når det er krigshandlinger i områder med høy tetthet av kjernekraftverk, slik Ukraina har.

Anonymkode: ee8d3...b62

Hvor har jeg misforstått, tenker du??? 

Jeg er over 40 = Jod hjelper ikke. 

Om det smeller i Ukraina er det ikke skjoldbrukskjertelen jeg er mest bekymret for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man trenger ikke hamstre jod. Man trenger en til to ved atomutslipp for å fylle bukspyttkjertelen med jod, slik at kroppen ikke tar imot radioaktivt jod. 

Dette gir man til først og fremst barna og evnt de under 40 år. 

Jod tilskudd er ikke tilstrekkelig, da man må opp 5-600tabletter. Så man må ha den som heter jodix. Den skal man ta når staten sier ifra. Jeg er over 40 og trenger ikke, fordi jeg kommer til å dø før jeg får kreft i bukspyttkjertelen, evnt er jeg allerede utsatt fra Tsjernobyl ulykken og ble sendt på skolen i regnvær som 9åring, selv om alle fikk beskjed om å ikke gå ut i regn. Også en kommune med vanvittig mange kreft tilfeller. Som hevdes er pga den ulykka. Så nei skal ikke hamstre, men kjøpe inn så mine barn og barnebarn får en til to stk hver 

Anonymkode: 7dbea...a71

Viktig å presisere at det er skjoldbruskkjertelen som tar til seg jod og _ikke_ bukspyttkjertelen. 

Anonymkode: 04a45...6b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette rådet min far meg til å ha i skapet for et års tid siden. Mange har hatt det lenge. Tror bare en ny generasjon har oppdaget at det er lurt å ha tilgjengelig nå, det anbefales jo! Unge folk var vel ikke klar over det i like stor grad og kjører føre var. Jeg lo jo når faren min sa det, men nå skjønner jeg jo at han hadde rett. Dette kan skje, bare i løpet av 5-6 dager har "alt" vi tok for gitt blitt satt på prøve. Vi vet ikke hva Putin er i stand til å gjøre. Og det kriges og bombes rundt atomanlegg. Seff bør man ha Jodix, hallo! 

Anonymkode: e8132...baa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Badet er et veldig dumt sted å oppbevare medisiner pga fukt.

Hilsen en som ikke kan signere som helsepersonell.

Anonymkode: 02130...357

Det er en forseglet plastboks, det kommer ikke inn fukt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (3 minutter siden):

Det er en forseglet plastboks, det kommer ikke inn fukt der..

Plast er aldri helt tett.
Plastflasker er aldri helt diffusjonstette, kan Vidar Lund, forsker, PhD ved Avdeling for mat, vann og kosmetikk ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, fortelle. - Det vil si at enkelte stoffer kan trenge gjennom plasten uten at den er ødelagt.

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/plastflasker-er-aldri-helt-tette-2582216#:~:text=Plast er aldri helt tett,uten at den er ødelagt.

Jeg vet ikke om fukt kan trenge inn i de medisinboksene i plast eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBræker skrev (21 timer siden):

Plast er aldri helt tett.
Plastflasker er aldri helt diffusjonstette, kan Vidar Lund, forsker, PhD ved Avdeling for mat, vann og kosmetikk ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, fortelle. - Det vil si at enkelte stoffer kan trenge gjennom plasten uten at den er ødelagt.

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/plastflasker-er-aldri-helt-tette-2582216#:~:text=Plast er aldri helt tett,uten at den er ødelagt.

Jeg vet ikke om fukt kan trenge inn i de medisinboksene i plast eller ikke.

Medisinesker bør ikke oppbevares på badet. Dersom det står at de skal oppbevares tørt og kjølig, bør de ikke oppbevares på badet. På Jodix står det bare at de skal oppbevares i romtemperatur, og det er det på badet vårt som har god ventilasjon. Andre må gjerne oppbevare de et annet sted 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg selv for gammel til å ta de. Så jeg kommer neppe til å handle de selv med en 18 åring i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...