Gå til innhold

Skjørt/kjole = "nemmen har du PØNTET deg?!?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å bruke skjørt og kjoler til hverdags. I en alder av snart 40. Jeg har alltid hatt lyst til det, men ikke "turt", fordi det er ikke så mange andre i min omgangskrets som gjør det. 

Og så får jeg jo akkurat den reaksjonen jeg kvidde meg for: hver gang jeg kommer i skjørt/kjole, så blir jeg beskyldt for å ha pyntet meg. 

Selv om det er snakk om et dongeriskjørt og en helt vanlig topp og ullstrømpebukse.. eller en helt nedtonet bomulls-omslagskjole. 

Ikke noe blonder eller silke eller paljetter, ikke fancy strømper eller stiletthæler. 

Jeg blir så utrolig ukomfortabel da, noe som irriterer meg, for jeg burde være for gammel til å bry meg om hva andre tenker om hvordan jeg kler meg. 

Flere som har det sånn? Hvorfor er det så mange som mener at skjørt er å pynte seg??

Anonymkode: ffcef...c6e

• Liker 14
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg også.. Har noen kjoler og skjørt som aldri kommer i bruk nettopp av denne grunnen. Som regel går jeg i bukse og genser, av og til bluse/skjorte. 

Tror henneligheten er at man "må" være konsekvent i stilen. Hvis man er veldig casual til vanlig, så vil det lett oppfattes som "pynt" om man legger litt mer flid i sammensetningen en annen dag. Fryktelig irriterende, for jeg er jo ikke ALLTID i humør til kjole/skjørt, og ikke har jeg nok plagg til å legge om til KUN denne "stilen" heller. 

Skulle ønske folk la seg litt mindre opp i hvordan man tar seg ut. Jeg legger ikke merke til hva slags klær folk har på seg en gang... Mens andre kan finne på å si:"Ja, den buksa der liker du visst godt." Så er det snakk om en helt alminnelig sort jeans som brukes mye fordi den passer med alt... Herregud. At de legger merke til hvilken av tre (sorte) bukser jeg har på meg...

Kan bare si meg enig med deg. Sykt irriterende adferd hos folk. 

Anonymkode: cbd36...fe8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sånne reaksjoner i starten, men nå er alle rundt meg vandt til at jeg alltid går i kjoler og skjørt. Nå får jeg heller kommentarer når jeg en sjelden gang har på meg bukse.

Anonymkode: 2fd4c...621

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker ofte kjoler og skjørt og går noen ganger slike kommentarer, men jeg velger å ta de som kompliment. 

Skjønner ikke hvorfor det er så fælt å få sånne kommentarer at man dropper å bruke skjørt eller kjole pga det 🤔

Skrevet

Mange er så vant til å bare gå i busker at de anser enhver form for skjørt/kjole som å pynte seg (og det hender det synes ved anledninger hvor de faktisk skal pynte seg og stiller i noe jeg knapt ville ansett som pent nok for å bruke på jobben...). Jeg går stort sett bare i skjørt og kjole og får sjelden sånne kommentarer, til gjengjeld skaper det overskrifter og utropstegn hvis jeg en sjelden gang viser meg i bukser. Man kommenterer det som er uvant og uventet, og det ligger sjelden mer i det enn small talk og litt hverdagslig oppmerksomhet. Heller det enn å aldri bli sett, tenker jeg. Noen ganger har jeg fått kommentarer av typen Skulle ønske jeg også kunne/ville/turte pynte meg mer til hverdags, men jeg har aldri opplevd noe som har blitt sagt som kritikk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Svar som Ari Behn visstnok gjorde: jeg feirer dagen! (Og slutt å bry deg om hva andre måtte mene og si om det du går med). 

Anonymkode: 07e4a...a41

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff ja, hater det. Før bodde jeg i en by på vestlandet hvor ingen gikk med kjole eller skjørt til hverdags, til og med ikke om sommeren. Var fantastisk da jeg flyttet til Oslo hvor folk bryr seg nada om hva du går med :) 

Anonymkode: 10ebc...0dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svar som Ari Behn visstnok gjorde: jeg feirer dagen! (Og slutt å bry deg om hva andre måtte mene og si om det du går med). 

Anonymkode: 07e4a...a41

Haha, det skal jeg svare neste gang 😛 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (1 time siden):

Jeg bruker ofte kjoler og skjørt og går noen ganger slike kommentarer, men jeg velger å ta de som kompliment. 

Skjønner ikke hvorfor det er så fælt å få sånne kommentarer at man dropper å bruke skjørt eller kjole pga det 🤔

For min del er det fordi jeg umiddelbart etter en slik kommentar føler meg overpyntet og glorete, og jeg er generelt en lite pyntet og glorete person :) 

Men det har nok litt med hva omgangskretsen er vant med. Jeg har blitt litt flinkere til å bruke hverdagskjoler, og jo oftere jeg går i det, jo færre kommentarer får jeg. Så det er bare å bite tennene sammen til nyhetens interesse har gått over. 

Anonymkode: 49022...e69

• Liker 1
Skrevet

For noen som alltid har brukt jeans og som plutselig går over til kjole er det kanskje ikke så rart man blir lagt merke til, hvorfor bry seg om det? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den setningen der syns jeg rett og slett er ufin. «Oi, har du pynta deg du??» hersketeknikk spør du meg. Alltid blirt ukomfortabel av den strofen. 

Anonymkode: 4b597...f2c

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del er det fordi jeg umiddelbart etter en slik kommentar føler meg overpyntet og glorete, og jeg er generelt en lite pyntet og glorete person :) 

Men det har nok litt med hva omgangskretsen er vant med. Jeg har blitt litt flinkere til å bruke hverdagskjoler, og jo oftere jeg går i det, jo færre kommentarer får jeg. Så det er bare å bite tennene sammen til nyhetens interesse har gått over. 

Ja, akkurat det jeg også føler. Jeg føler liksom jeg har gjort noe galt, at jeg har bommet på kleskoden og har dummet meg ut. Eller at nå tror folk at jeg tror jeg ER noe. "Se på meg, jeg har kjole, tadaa så pen jeg er"

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, akkurat det jeg også føler. Jeg føler liksom jeg har gjort noe galt, at jeg har bommet på kleskoden og har dummet meg ut. Eller at nå tror folk at jeg tror jeg ER noe. "Se på meg, jeg har kjole, tadaa så pen jeg er"

Haha, jeg også. Akkurat slik 😄 

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet

Bra! Jeg skal også gå over til mer skjørt og kjoler. Det er altfor lite av det her, men man lever bare en gang. Hvilke strømpebukser bruker du til? 

Skrevet

Jeg har gått så mye i turtøy, hettegenser og annet at jeg får tilsvarende kommentar om jeg kommer i dongeribukse og skjorte. Ikke noe å ta notis av, bare smil og takk for komplimenten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid bare svart at "da har du ikke sett meg når jeg pynter meg". Lett, humoristisk svar.
De går over etterhvert, kommentarene!

Anonymkode: 0943f...74b

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke greit? Det er aldri greit å kommentere andre sitt utseende, og dette inngår.

Det er altså ikke noe du eller ts bør "finne seg i" eller "vente på at går over". Dere bør svare "jeg er ikke komfortabel med at du velger å kommentere mitt utseende". Og så la dem stå i ubehaget ved å ha trosset normal folkeskikk lenge nok til at de ikke gjentar feilen.

Det sagt har jeg ikke på 10 år opplevd noe lignende. Det er så lenge siden slikt var ok å si. 

Anonymkode: 4cd40...59b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo en veldig rar og unødvendig kommentar de kommer med, så å si at man feirer dagen høres bra ut 😊 For kan de ikke heller si «fint skjørt», «så fin du var i dag» eller noe sånt? Det hadde jo løftet en person mer enn å si at noen har pønta seg. Men det er nok ment som en kompliment, de er bare dårlige på å gi komplimenter 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (4 minutter siden):

Bra! Jeg skal også gå over til mer skjørt og kjoler. Det er altfor lite av det her, men man lever bare en gang. Hvilke strømpebukser bruker du til? 

Ull eller bomull :) Fra Cubus og Lindex som regel, har svarte, grå, røde. Har også noen i microfiber, lilla. Bruker lite nylon-strømpebukser, for da føler jeg meg gjerne litt pyntet 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk så mye sånne kommentarer før at jeg måtte be dem roe ned, jeg ble rett og slett for ukomfortabel. Det gikk i åhhh, har du pyntet deg i dag (omtrent som de snakket til en femåring) Alt kler den slanke (hvorfor er det greit å si?), osv osv… Jeg skjønner at de ikke mente noe vondt med det, men det ble bare for mye. Men da jeg ba dem roe ned så ble de fornærmet og det ble bare verre egentlig, for da ble det, åååh nye sokker i dag! Pyntet deg med rosa sokker, å så fjong med ny joggebukse!

Jeg gir opp. Jeg går jo ikke i barnehagen!

Anonymkode: 91dec...39b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...