Gå til innhold

Søndag ; helligdag, fridag,turdag eller jobbedag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er søndag alltid fridag, det er en dag da jeg ikke gjør annet arbeid enn å lage middag  ( gjerne med familie på besøk) og rydde etter den. Og så er det alltid søndagstur i skogen eller på fjellet. Men mange bruker full søndag til å ta husarbeid og annet de ikke rekker ellers i uka. Jeg mener det er sunt med en anderledes dag som ikke er stress og jobb. 

Hva gjør du på søndag? 

Anonymkode: a397a...c51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som ufør kaller jeg søndag en hverdag. Gjør det samme, sliter med det samme, samme rutiner, samme begrensninger og ingenting annerledes, fordi situasjonen tilsier det. 

Anonymkode: ef351...c34

AnonymBruker
Skrevet

Søndag er en helgedag. Den brukes på forskjellige ting. Finner gjerne på noe sammen med mann og barn og øvrig familie og venner. Er ute hvis været er godt. Gjør unna en del husarbeid. Lager en bedre og mer tidkrevende middag. Trener og slapper av. Mannen min jobber turnus, så han jobber hver tredje søndag. 

Anonymkode: 25178...0ed

Skrevet

Jobber! Har en jobb hvor hvilken dag det er ikke gjør noen forskjell — oppgavene må utføres uansett om det er søndag, juleaften, første nyttårsdag eller 17. mai — på akkurat samme måte som en helt vanlig tirsdag! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg. Lørdag er jobbedag, søndag er fridag.

Anonymkode: fb614...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små unger, og det er ca tusen ganger mer stress med søndager enn det er med mandager og full jobb... 

Før barn: søndag var rolig morgen med god frokost og bok i sofakroken, tur på fjellet, en times husvask, søndagsmiddag hos ho mor, og litt trening og kos på kvelden. 

Etter barn: opp i femtiden om morgenen, frokost, vaske ned kjøkkenet etter frokosten, ut på lekeplass/skogen, håndtere ørten trassanfall på veien, spise lunsj, vaske med kjøkkenet etter lunsjen, bygge lego og bryte opp slåsskamper, lage middag, vaske ned kjøkkenet etter middagen, bading og sutring om nettbrett, lage kvelds og vaske ned kjøkkenet etter kveldsen, legge unger i en time eller to, og så kanskje trene eller lese bok en halvtimes tid før jeg kræsjer.... 

Takket være hverdager hvor ungene spiser i bhg og jeg får sitte i fred og ro med støykansellerende hodetelefoner på.. 

Anonymkode: 5a759...270

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg er søndag alltid fridag, det er en dag da jeg ikke gjør annet arbeid enn å lage middag  ( gjerne med familie på besøk) og rydde etter den. Og så er det alltid søndagstur i skogen eller på fjellet. Men mange bruker full søndag til å ta husarbeid og annet de ikke rekker ellers i uka. Jeg mener det er sunt med en anderledes dag som ikke er stress og jobb. 

Hva gjør du på søndag? 

Gjør akkurat det som faller meg inn den enkelte søndagen, være seg det er husarbeid, trening eller 9 timer Netflix. Rutiner er kjedelig og begrensende.

Skrevet

Tredjehver søndag er jobb, ellers slapper jeg av. Mer turer på sommeren, nå på vinteren bruker jeg søndagene mer på å besøke familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber. Hvis jeg har arbeidshelg

Anonymkode: 7371f...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alltid en joggetur eller gåtur, deretter forbereder jeg mat til mandag og tirsdag slik at jeg ikke trenger å gjøre så mye de dagene. Baker gjerne brød og vasker klær. Generelt vil jeg ikke ha så mye husarbeid i helgene, men matlaging liker jeg så ser ikke på det som arbeid.

Anonymkode: 7114c...ec5

AnonymBruker
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (7 minutter siden):

Gjør akkurat det som faller meg inn den enkelte søndagen, være seg det er husarbeid, trening eller 9 timer Netflix. Rutiner er kjedelig og begrensende.

Da er vi uenige der  ( og det er lov! ) For meg er rutiner det trygge i livet. Verden er urolig og mye er usikkert, da er faste rutiner det som får kroppen til å falle til ro. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søndag er matforberedelsesdag for resten av uka. Da tilbringer jeg store deler av dagen på kjøkkenet for å lage god mat som fryses ned for å slippe å bruke de to daglige timene jeg har «til overs» fra mandag til og med torsdag på å lage middag. Heldigvis er det bare så travelt fram til sommerferien. Før gikk søndagene til jobb, jobbet hver (lørdag og) søndag i noen år før jeg byttet jobb. Gleder meg til jeg kan bare slappe av og kose meg i helgene

Anonymkode: 977b9...d36

Skrevet

Søndag betyr ikke noe spesielt for meg, men det er i utgangspunktet en fridag.

Jeg går som regel en lang tur, ellers ser jeg tv mens jeg strikker eller jeg koser meg med en bok. Jeg liker at det er stille ihvertfall en dag i uka, men husarbeid bråker ikke, så jeg kan godt vaske litt hvis jeg har lyst eller ser at det er behov for det. 

Det jeg ikke gjør er å hamre og banke, jeg driver heller ikke med bråkete aktiviteter ute, det har noe med respekt for andre å gjøre. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Søndagen bruker jeg til det som passer meg. Det er fridag og helg.

Spiser god frokost. Vil gjerne være litt ute, så gjør ofte det. Vasker en klesvask. Kan trene/jogge en tur. Lese bok, spille dataspill, sysle med rolige inneaktiviteter. Planlegger uka litt. Liker å ha take away eller noe godt på søndager, for å makse helga. Vi kan også gå på kino. Samboer jobber hver tredje helg, så søndagen kommer an på om han er hjemme, og på været.

I morgen skal jeg treffe venninnegjengen, det er lenge siden sist. Og neste søndag er det babyshower. Sånn er det. 

Anonymkode: e60e5...b99

AnonymBruker
Skrevet

Hater søndager. Mest ubrukelige, kjedelige dagen i uka; det meste er stengt, de fleste glor på idiotboksen hjemme, begrenset husarbeid du kan gjøre fordi det skal være stille(støvsuging, vaske-/oppvaskmaskin, snømåking, plenklipping osv. utgår her jeg bor), i beste fall er folk litt ute på tur på dagen. Så jeg jobber heller og har kortere dager ellers i uka.

Anonymkode: 738e9...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 11.04):

Jeg har to små unger, og det er ca tusen ganger mer stress med søndager enn det er med mandager og full jobb... 

Før barn: søndag var rolig morgen med god frokost og bok i sofakroken, tur på fjellet, en times husvask, søndagsmiddag hos ho mor, og litt trening og kos på kvelden. 

Etter barn: opp i femtiden om morgenen, frokost, vaske ned kjøkkenet etter frokosten, ut på lekeplass/skogen, håndtere ørten trassanfall på veien, spise lunsj, vaske med kjøkkenet etter lunsjen, bygge lego og bryte opp slåsskamper, lage middag, vaske ned kjøkkenet etter middagen, bading og sutring om nettbrett, lage kvelds og vaske ned kjøkkenet etter kveldsen, legge unger i en time eller to, og så kanskje trene eller lese bok en halvtimes tid før jeg kræsjer.... 

Takket være hverdager hvor ungene spiser i bhg og jeg får sitte i fred og ro med støykansellerende hodetelefoner på.. 

Anonymkode: 5a759...270

«Vaske ned kjøkkenet» fire gangen om dagen? Hva i alle dager betyr det? Holder det ikke å tørke av kjøkkenbordet og kjøkkenbenken og sette inn i oppvaskmasinen? Og hvorfor ikke bare vente til slutten av dagen før dere tar en runde på kjøkkenet? 

Høres ut som du gjør livet mye vanskeligere for deg selv enn det trenger å være! 

Anonymkode: 78584...900

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hater søndager. Mest ubrukelige, kjedelige dagen i uka; det meste er stengt, de fleste glor på idiotboksen hjemme, begrenset husarbeid du kan gjøre fordi det skal være stille(støvsuging, vaske-/oppvaskmaskin, snømåking, plenklipping osv. utgår her jeg bor), i beste fall er folk litt ute på tur på dagen. Så jeg jobber heller og har kortere dager ellers i uka.

Anonymkode: 738e9...57e

Støvsuging, Vaske/oppmaskmaskin, snømåking ol må jo være greit, det er jo bare høyt bråk man skal unngå. Jeg gjør ihvertfall alt det du nevner.

Anonymkode: 7114c...ec5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...