AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Vurderer å kjøpe bolig sammen. Vår EK og inntekt tilsier at vi vil ha ca 40/60 eierandel der vi også betaler forskjellig andel av felles lån. Hvordan fordeler dere andre utgifter i forbindelse med bolig? Tenker feks kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring, vedlikehold osv? Etter eierbrøk eller en annen fordeling? Anonymkode: 43573...569
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Vi gikk for 50/50 deling, nettopp fordi det ble så komplisert ellers. Eiendomsskatt, forsikringer, kommunale avgifter o.l. kan man dele i forhold til eierbrøken. Utgifter til vedlikehold også. Men så har man det mer vage. Hvem skal bestemme vedlikeholdet? Har man like mye bestemmelsesrett over huset? Skal den som eier mest, få bestemme mest? Kan den som eier minst, nekte å vedlikeholde? Hva om det da forringer verdien på boligen? Osv. Så vi gikk heller for 50/50, og kjøpte hus etter hva den med minst inntekt hadde råd til.. Anonymkode: 92139...296 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Vi eier 40/60 av boligen, men deler alle utgiftene 50/50 fordi vi bor her like mye. Anonymkode: 48837...116
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Jeg eier 60% av boligen vår, fordi jeg bidro med all egenkapital ved kjøp. Han tjener mer enn meg nå. Vi har felleskonto som begge overfører 75% av inntekten til. Vi bruker begge denne kontoen til nesten alle utgifter. Anonymkode: f170e...7b6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Vi eier 60/40 og betaler ulikt på boliglånet. Når det gjelder utgifter, så deler vi 50/50 på det meste. Men hvis vi gjør utbedringer som øker verdien på boligen så deler vi 60/40. Anonymkode: 4cfe9...486
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Eier 70/30 her. Siden jeg tjener det tredobbelte av hva mannen min gjør, betaler jeg også minst 70 % av alle utgifter. Har et par felleskontoer hvor vi setter inn vår andel hver mnd. Han har to barn og jeg ingen boende i huset, men jeg orker ikke tenke på hans og mitt. Vi er en familie uansett og han har uansett ikke råd til halvparten av utgiftene. Jeg betaler også alt av ferier og sånt. Blir stress om jeg er kjip med "hverdagspengene". Har sikret hus og arv til mine voksne barn om noe skulle skje meg, det var det viktigste for meg. Og sparer mye til mine ved siden av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå