Gå til innhold

Flytte sammen med dine og mine barn. Råd mtp økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke ha felles barn, og noen av barna er på vei ut av redet.

Noen råd til hvordan hverdagsøkonimien skal gjennomføres?

Vi ønsker begge en relativt delt økonomi og har et likt, nøkternt syn på pengebruk. Gidder ikke å ha en hverdag der vi vippser hverandre hver gang vi har vært på butikken liksom…

Anonymkode: fa95d...f89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opprett en felleskonto. 

Har dere like mange barn på hver deres side? Når et barn flytter ut justerer man hvis man gidder.

Hvorfor ikke vente med å flytte sammen før alle barna er ute?

Anonymkode: 3367a...05f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare "våre" barn, da. 

Men vi har en felleskonto hvor vi begge setter inn et fast beløp hver mnd. Mannen setter inn litt mer enn meg, siden han bruker vår felles bil til jobb og dermed bruker bensin og bompenger. Disse pengene går til alt "felles". Altså mat, hus og hage, bil, felles ferier, osv. 

Ting bare til meg, går fra mine penger. Som når jeg spiser ute uten mannen, kjøper meg klær, bøker, audible-abonnementet mitt, osv. 

I deres situasjon kan dere da gjerne ha felleskonto, men beregne hvor mye hver av dere skal sette inn på hvor mange barn den enkelte har? Om en har to barn og den andre ett, er det gjerne slik at den med flest barn betaler litt mer i mat enn den andre? 

Og ellers bruker du ting som kun er til ditt barn fra dine penger, som klær og fritidsaktiviterer til barnet. 

Anonymkode: 0cc95...b82

Skrevet

Har dere likt antall barn, og er de cirka samme alder? Hvis dere først skal ha delt økonomi så bør det jo harmonere litt med forbruket i «familiene» i familien. Med mindre det er kjempeforskjell, ville jeg laget felles konto til mat og felles regninger med likt innskudd (med mindre dere av en eller annen grunn ønsker å skjevdele, f.eks. veldig ulik inntekt eller at den ene har tre tenåringer og den andre to barnehagebarn etc.), og beholdt resten separat, inkludert de andre utgiftene som angår barna). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opprett en felleskonto. 

Har dere like mange barn på hver deres side? Når et barn flytter ut justerer man hvis man gidder.

Hvorfor ikke vente med å flytte sammen før alle barna er ute?

Anonymkode: 3367a...05f

Felleskonto med felles kort feks?

Vi har like mange barn, men de er hos oss i forskjellig «brøk». Mine er 100% da deres mor er ute av bildet, og hennes ca 50-60% nå, men det kan jo endre seg ila årene.

De yngste er under 10 år, så om vi skal vente blir det en stund. Nå var ikke det spm mitt heller da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har like mange barn, men de er hos oss i forskjellig «brøk». Mine er 100% da deres mor er ute av bildet, og hennes ca 50-60% nå, men det kan jo endre seg ila årene.

De yngste er under 10 år, så om vi skal vente blir det en stund. Nå var ikke det spm mitt heller da.

Vi har en felleskonto, men har ikke kort knyttet til den. VI bruker hver vårt kredittkort, kun til felles bruk. Jeg bruker for eksempel Trumf Visa-kortet mitt til alt felles, og betaler regningen på det fra felleskontoen. Så har jeg et annet kort jeg bruker når det ikke er fellesbruk, som jeg da betaler fra min egen personlige konto. 

Om dine er der hele tiden, er det naturlig at du betaler litt mer, siden dine da være en "utgift" for dere hele mnd, mens hennes barn spiser hos far halve måneden. 

Anonymkode: 0cc95...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at felleskontoen ikke er felles; det er en konto som en av dere eier, og den andre er disponent av. Dvs at dersom eier dør, vil kontoen bli sperret, til arveoppgjøret er ferdig. Så den som er disponent, bør ikke spare på den kontoen, og helst ha en buffer å bruke til alle felles regninger til arveoppgjøret er ferdig.. NB husk også at det er særkullsbarn som skal ha mesteparten eller alt av arv, så sikre hverandre med livsforsikringer, eller vær klar for å flytte ut av felles hjem dersom noe skulle skje

Anonymkode: e99dd...dcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dere tar to skritt tilbake og setter barna først, så venter dere noen år til. De aller fleste barn ønsker ikke å bo under samme tak som sine nye ste-søsken. 

Anonymkode: 41409...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...