Gå til innhold

Reise 1 uke mens 1 barn er hjemme med far eller er de for små?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hvor gamle bør barna være før de kan være en hel uke hos far? 

begge er ganske knyttet til meg, men skulle jeg tatt de med på ferie så hadde jeg aldri klart å ta med begge to. Da måtte det blitt hver dies tur. 

ungene er 3 og 4. 

vet veldig mange andre har 1 uke sommerferie hos mor og 1 uke hos far. 
men jeg er litt redd det er for tidlig? 
skal ungene være hos far så kunne også den som er igjen hos far være litt med bestemoren også som han er vant til. 

jeg får bare så dårlig samvittighet, jeg ønsker at de begge skal få oppleve noe, men jeg klarer ikke begge alene pga oppførsel og sykdom hos meg. Noen som har tips/råd, evt som har gått igjennom det samme tidligere når barna var små? Hvordan gikk det isåfall? 

Anonymkode: b0484...b6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, det er jo faren! Selvfølgelig er det ok - såfremt far har normale omsorgsevner :)

Anonymkode: 15975...a4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du gir veldig lite informasjon her. 

Bor dere ikke sammen, er det sånn å forstå? Hvor mye samvær har barna med far?

Om man bor sammen: null problem, da er jo ungene vant til far. 

Om man ikke bor sammen, men ungene er vant til samvær med overnatting: null problem.

Om ungene IKKE er vant til å sove hos far: da ville jeg ikke reist vekk en hel uke første gangen. 

Du må jo ikke reise vekk en hel uke, ei heller reise vekk i det hele tatt for at ungene skal få oppleve noe. 

Jeg skjønner veldig godt at du ikke orker reise vekk med to små helt alene, spesielt ikke når helsen er skral. Jeg hadde kvidd meg for det selv, jeg blir stresset nok av å ha begge to med i butikken ;)

Anonymkode: 082e9...643

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste var fire dager på ferie med faren mens jeg jobba da han var fjorten måneder. Så kom korona og begrensa, men i høst (da var han tre) var han elleve dager sammen med faren og besteforeldrene på hytta mens jeg var hjemme og jobba. Vi bor sammen og han er like trygg på pappaen som på meg, så det var null stress for noen parter. 

Anonymkode: 14eb6...a8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du gir veldig lite informasjon her. 

Bor dere ikke sammen, er det sånn å forstå? Hvor mye samvær har barna med far?

Om man bor sammen: null problem, da er jo ungene vant til far. 

Om man ikke bor sammen, men ungene er vant til samvær med overnatting: null problem.

Om ungene IKKE er vant til å sove hos far: da ville jeg ikke reist vekk en hel uke første gangen. 

Du må jo ikke reise vekk en hel uke, ei heller reise vekk i det hele tatt for at ungene skal få oppleve noe. 

Jeg skjønner veldig godt at du ikke orker reise vekk med to små helt alene, spesielt ikke når helsen er skral. Jeg hadde kvidd meg for det selv, jeg blir stresset nok av å ha begge to med i butikken ;)

Jeg og far bor ikke sammen. De er ikke så vant til å være med far, men 2 helger i mnd. Men samværet har ikke vart lenge pga han har slitt med helsen tidligere. Så det er ganske ferskt, men er alt stabilt frem til sommeren, så mulig ? 
hvem skulle jeg isåfall tatt med meg? 
eldste er mer vant til far, minste har ikke hatt like mye kontakt og er mest knyttet til meg. 
men tror eldste hadde hatt mest utbytte av å reise. Eldste er full i energi, minste slapper litt mer av. 
ja, å reise med begge vil jeg nok ikke klare før de er eldre, men får jeg med min mor så kan jeg ta med begge. Men er usikker på om det går. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Så fort jeg sluttet å amme var mine klare, men jeg og far tok omtrent like mye ansvar hjemme. Det høres kanskje ut som det ikke er tilfelle for deg.

Anonymkode: 388a3...ab4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og far bor ikke sammen. De er ikke så vant til å være med far, men 2 helger i mnd. Men samværet har ikke vart lenge pga han har slitt med helsen tidligere. Så det er ganske ferskt, men er alt stabilt frem til sommeren, så mulig ? 
eldste er mer vant til far, minste har ikke hatt like mye kontakt og er mest knyttet til meg. 
men tror eldste hadde hatt mest utbytte av å reise. Eldste er full i energi, minste slapper litt mer av. 
ja, å reise med begge vil jeg nok ikke klare før de er eldre, men får jeg med min mor så kan jeg ta med begge. Men er usikker på om det går. 😅

Jeg ville nok ikke reist med bare ene barnet, og ikke i det hele tatt med det andre. Det blir fort veldig dårlig stemning av, spesielt siden ungene dine er store nok til å skjønne det. Det blir veldig urettferdig. 

Jeg ville heller reist en helg med ene barnet, og en annen helg med andre barnet. Du trenger ikke reise en hel uke. En langhelg med hvert barn holder i massevis. 

Og om de er vant til annenhver helg hos far, går det nok helt bra med et par dager ekstra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, da blir det jo noe annet. Jeg tror ikke det er så viktig at de opplever noe i den alderen. Stabilitet, rutiner og trygghet er nok det viktigste. Så kan små aktiviteter være nok. Men hvis alle synes det er greit, er det selvfølgelig mulig å ta dem med på hva som helst. Men det er litt vanskelig å nekte far samvær om det ikke er noe spesielt, så da er det kanskje forberedelse, videosamtaler og oppsnakking som gjelder i tiden fremover?

Anonymkode: 388a3...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da reiser du ikke.

Anonymkode: f38e5...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med to års mellomrom og fra 3-4 års alderen så kunne vi gjøre litt ulikt. Sende begge to til besteforeldre, sende de til hver sitt sett med besteforeldre. En av oss tok med ett barn og dro et sted- opptil en uke.   Har basert oss på ungenes interesser. Yngste var eneste som ble med for å besøke to av oldemødrene månedene før de døde. Hun var barnehagebarn første gangen. Eldstemann ville blitt rastløs, men yngste har vært opptatt av relasjoner

Fortsatt som 12 og 15-åring gjør vi ulikt. I sommer dro yngste flere ganger alene til først ene siden med besteforeldre og så den andre. Min mann tok den eldste med på 4-5 dagers vandring i fjellet.

Vi er opptatt at alt vi gjør må ikke være alle fire, og ungene kommer ikke i en pakke, dvs de gjør det samme i ferier.

Drar jeg alene har jeg likevel foretrukket å ha med kun ett av barna, blir mindre krangling om oppmerksomhet og mindre kompromisser.   

Anonymkode: 4372f...09e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøre vene… «klarer ikke begge», jo da det gjør du.

Anonymkode: 88a9a...b96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøre vene… «klarer ikke begge», jo da det gjør du.

Anonymkode: 88a9a...b96

Da kjenner du ikke mine barn :) 

man klarer ikke 2 barn der den ene ikke hører etter og der den ene løper av gårde til der den vil, og ikke bryr seg om han ikke ser meg eller vet hvor jeg er på flere timer. Da blir det litt vanskelig når du ikke kan forlate den ene for å løpe etter den andre. Og det fungerer ikke på ferie. 
ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

man klarer ikke 2 barn der den ene ikke hører etter og der den ene løper av gårde til der den vil, og ikke bryr seg om han ikke ser meg eller vet hvor jeg er på flere timer. Da blir det litt vanskelig når du ikke kan forlate den ene for å løpe etter den andre. Og det fungerer ikke på ferie. 
ts 

Høres ut som du bør jobbe litt mer med oppdragelsen før du tenker på ferie. Når de er så tette i alder blir det fort uopprettelig sjalusi om du gjør gøye ting bare med en. 

Anonymkode: aaf4d...252

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts 

Sjekket ut sele for barn? Uansett er det ikke veldig viktig for barn i den alderen å reise på tur. 

Anonymkode: 5f135...6e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Hvor gamle bør barna være før de kan være en hel uke hos far? 

begge er ganske knyttet til meg, men skulle jeg tatt de med på ferie så hadde jeg aldri klart å ta med begge to. Da måtte det blitt hver dies tur. 

ungene er 3 og 4. 

vet veldig mange andre har 1 uke sommerferie hos mor og 1 uke hos far. 
men jeg er litt redd det er for tidlig? 
skal ungene være hos far så kunne også den som er igjen hos far være litt med bestemoren også som han er vant til. 

jeg får bare så dårlig samvittighet, jeg ønsker at de begge skal få oppleve noe, men jeg klarer ikke begge alene pga oppførsel og sykdom hos meg. Noen som har tips/råd, evt som har gått igjennom det samme tidligere når barna var små? Hvordan gikk det isåfall? 

Jeg var på tur første gang når mini var 8 mnd, så 1 ,og siste gangen var han 4, så blir det en tur til våren da er han nesten 6

Anonymkode: 35b7a...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...