yabbadoo Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Hei! jeg har et hus på ca 150 kvm. Tre soverom som er i bruk, og to bad. Føler jeg ALDRI rekker over hele huset og har det ryddig og rent over alt. hvor lang tid bruker dere på å ta hele huset? Dvs rydding og vasking, rydde og vaske kjøleskap osv?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Jeg er sikkert ikke den rette til å svare fordi jeg har noen fysiske begrensninger som gjør at vasking og rydding tar litt lengre tid for meg enn for de fleste andre, men jeg gjør et forsøk likevel. Vi har en bolig på ca 120 m2, tre soverom som er i daglig bruk, ett bad, og ett toalett. Bare voksne i husholdningen. Det ene soverommet gjør jeg ingenting annet med enn å sette inn robotstøvsugeren et par dager i uken, resten ordner beboeren selv. Jeg bruker i gjennomsnitt 6 timer hver uke på rydding og vasking + at robotstøvsugeren går to-tre dager i uken. Anonymkode: 9b2cc...b76 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Jeg bruker 10-15 min hver dag for å rydde etter matlaging, sko i gangen, riste dyner og puter og lufte før leggetid, rydde klær og andre ting, og evt tørrmoppe over gulvene. Ellers bruker jeg 20 min annenhver torsdag og skifter på sengene (noen ganger oftere), og en halvtime på å sette på maskin og tørketrommel med klær og brette sammen. 1 gang i uka støvsuges hele huset grundig og gulvene vaskes ved behov. Har hatt skikkelig opprydning og har ikke mye saker og ting, så synes jeg bruker lite tid på husarbeid. 10-15 min i det daglige og litt mer på søndagene når jeg vasker klær og lørdagene når jeg rengjør grundigere. I tillegg fordeles jo dette på flere i husstanden. Anonymkode: 974d5...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Nå tar vi aldri storvask, da. Vi vasker etter behov. Men de gangene vi gjorde det, og før vi fikk robotstøvsuger, brukte vi vel en times tid, når begge voksne var med. Da var det støvtørking, støvsuging, vasking av gulv, og vask av bad. Men altså, nå holder vi ikke på sånn. Vi vasker når det trengs, der det trengs. Vi har også robotstøvsuger, med mopp, og den er gull. Vi tørker støv kanskje en gang i uken, når vi ser det er nødvendig. Det tar ikke mange minuttene. Vask av bad gjøres ved behov. Vi tørker over vask og speil hver dag, bare helt enkelt, har en klut hengende på badet, og bare tørker av vann etter tannpuss om morgenen. Rydde skjer automatisk hele tiden. VI legger alt tilbake på plassen sin etter vi er ferdig med det. Ungene er opplært til det samme. Anonymkode: fca81...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Vi har litt større hus og flere folk. Jeg tror jeg har vasket badene tre ganger i fjor, for ellers tar ungene dem. De er nå blitt 12 og 16 og er blitt ganske flinke, men før syntes jeg det gikk greit at de ikke fikk bort alle vaskemerkene eller at speilet ikke ble helt blankt. Det var hygienisk nok. De støvsuger også to rom hver. (Gang og kjøkken eller gang oppe og den ene stua) Dette gjør de en gang i uka, men jeg er usikker på hvor lang tid de bruker. Deres egne rom bryr jeg meg ikke noe om annet enn at jeg kan be dem ta ned oppvask eller klesvask, og noen ganger kan jeg be han yngste rydde, tørke støv eller støvsuge. Hun eldste gjør det av seg selv innimellom. Men det kan godt gå over en måned. Kjøkkenet ryddes og vaskes flere ganger om dagen, så vet ikke hvor lang tid det tar heller. Vi pleier å bruke en time eller syv på rydding, vasking, klesvask, vanne blomster, sortere gamle klær, tørke støv osv hver lørdag, men det varierer etter hva som trengs og hva vi har tid til. Rom som bibliotek, bestestue, vaskerom, strykerom og kjeller tas ikke så ofte. Lysekroner, lister, lysbrytere, dørkarmer, bokhyller, rammer osv tar vi hver jul, og det bruker vi litt av tre helger på. Alle hjelper og velger seg ting fra liste. Men jeg kan også ta det om jeg ser det trengs spesielt en dag. Vinduer tar vi kanskje to ganger i året. Vi vasker gulv kanskje en gang i måneden. Ellers blir det bare støvsuging og tørrmopping. Jeg vet ikke om det hjelper siden jeg har så lite tider, men prøver å si litt om hvilke ting vi gjør når. Anonymkode: 2b5a1...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 53 minutter siden, yabbadoo said: Hei! jeg har et hus på ca 150 kvm. Tre soverom som er i bruk, og to bad. Føler jeg ALDRI rekker over hele huset og har det ryddig og rent over alt. hvor lang tid bruker dere på å ta hele huset? Dvs rydding og vasking, rydde og vaske kjøleskap osv? Vi har hus på 142 (stue kjøkken, to bad, tre soverom og kontor) og jeg føler det samme som deg. Vi bruker av og til dager vi har barnefri noen timer på å prøve å ta over alt, men det er sjeldent. Et problem er at vi brukte veeeldig lang tid på å komme på plass i nytt hus, og selv nå 1,5 år etter vi flyttet er det fremdeles litt slik at ikke alt har sin plass, og vi har noen "rotekasser" som vi ikke har ryddet på plass ennå. Dessuten har vi hatt babyer som raskt vokser ut av ting og har ulike behov. Det er lettere å holde det ryddig og rent når alt har sin plass og alt unødvendig er blitt kvittet med. Jeg prøver hver gang vi har klart å vaske over det meste å bare holde det rent og ryddig så lenge som mulig, men med to voksne i jobb, to små barn og kjæledyr så er det ikke bare bare. 🙈 Må bare akseptere at det er sånn akkurat nå tenker jeg. Anonymkode: e809e...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 Har ca 170 kvadrat, i tillegg til stor uteplass, og garasje med boder. "En podcast" hver dag. Det kan være fra en 10-minutters nyhetsoppdatering, til en times pod. I tillegg rydder jeg når jeg er i telefonen med familie og venner. Samt når det er møter der jeg ikke trenger å si noe særlig, eller kurs der jeg ikke trenger se på skjerm. Og mannen tar unna sine faste ting. Det er med det alltid ganske strøkent her, uten at jeg egentlig tenker over hvor mye tid jeg bruker på det. Anonymkode: 4421b...148 1
yabbadoo Skrevet 1. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har hus på 142 (stue kjøkken, to bad, tre soverom og kontor) og jeg føler det samme som deg. Vi bruker av og til dager vi har barnefri noen timer på å prøve å ta over alt, men det er sjeldent. Et problem er at vi brukte veeeldig lang tid på å komme på plass i nytt hus, og selv nå 1,5 år etter vi flyttet er det fremdeles litt slik at ikke alt har sin plass, og vi har noen "rotekasser" som vi ikke har ryddet på plass ennå. Dessuten har vi hatt babyer som raskt vokser ut av ting og har ulike behov. Det er lettere å holde det ryddig og rent når alt har sin plass og alt unødvendig er blitt kvittet med. Jeg prøver hver gang vi har klart å vaske over det meste å bare holde det rent og ryddig så lenge som mulig, men med to voksne i jobb, to små barn og kjæledyr så er det ikke bare bare. 🙈 Må bare akseptere at det er sånn akkurat nå tenker jeg. Anonymkode: e809e...b7b Nøyaktig vår situasjon. Til og med flyttingen 😂 da vi flyttet inn her tenkte jeg at her kommer det aldri til å bli kaos, men det fikk vi jammen fort til!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #9 Skrevet 1. mars 2022 Jeg vil bare si at en trådløs støvsuger har redda livet mitt! Den har varighet på 5 timer, og den står lett tilgjengelig i gangen. Bruker den flere ganger i uka, og den er så lett å dra frem å bruke, og bære den opp trappa. Jeg sparer masse tid og krefter på ikke ta ut/inn stikkontakta og drasse rundt på den vanlig støvsugeren, som hvertfall er et herk i trappa. Og den er så stor at den må jo gjemmes unna i boden også, fysj så stress. I fremtiden vil jeg investere i trådløs støvsuger som også kan vaske, men herregud så mye bedre livet mitt har blitt. Anonymkode: f5ead...dee 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #10 Skrevet 1. mars 2022 Hus, 150 kvm, 2 soverom, 1 bad, en kjellerstue Har aldri tatt tiden jeg bruker på rydding. Jeg rydder kontinuerlig. Dvs jeg tar med meg ting fra et rom til et annet når jeg beveger meg mellom rommene. Alt har sin plass i huset. Jeg rydder kjøkkenet mens jeg lager mat så det ikke blir mye å rydde etter matlaging og spising. Har robotstøvsuger med mopp som går over alle gulv en gang om dagen. Vasker flekker osv når de oppstår Rydder og vasker ned badet en gang i uken, det tar vel kanskje 20-30 minutter. Støvtørker resten av huset når det trengs og det faller seg naturlig. Som på soverommet så tørker jeg støv når jeg har skiftet på sengen. På kjøkkenet går jeg over med klut på hyller, vinduskarm osv når jeg likevel skal vaske over benken etter matlaging. Bruker vel kanskje 4-5 timer 🤷♀️ på grundig husvask, som jeg tar ca 2 ganger i året. Da kastes sofaputene ut på verandaen og bankes, vinduer vaskes, møbler dras frem, vasking av lister, tar støvsuging og mopping av gulvet selv osv Anonymkode: f077a...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå