Gå til innhold

Smartstyring - Elko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i ferd med å skifte ut noe el. Har valgt ELKO kontakter og brytere, men synes det er veldig dyrt med alle disse smartbryterne og med en sånn Elko Hub. Går det an å gjøre det på andre måter, eller er det vanskelig å sette opp selv? Hva slags smartstyring har dere gått for, slik at man kan skru av lys i rom når man går ut, senke temperatur automatisk osv?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går ut av rommet så trykker jeg på bryteren og slår av lys. Trenger mann smart styring da ?

Varmeovner og varmepumpe vi har er smarte ,koblet på wifi og med egen app kan styres fra hvor som helst. Ellers kan de programmeres på selve enheten for senking/økning av temperatur.

Ser ikke peonget å ha noen smartstyring i tillegg ,bedre å bruke de penger på strøm regning.

Anonymkode: 501c9...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg går ut av rommet så trykker jeg på bryteren og slår av lys. Trenger mann smart styring da ?

Varmeovner og varmepumpe vi har er smarte ,koblet på wifi og med egen app kan styres fra hvor som helst. Ellers kan de programmeres på selve enheten for senking/økning av temperatur.

Ser ikke peonget å ha noen smartstyring i tillegg ,bedre å bruke de penger på strøm regning.

Anonymkode: 501c9...022

Vi har jo mange lamper i et rom, så jeg ønsker jo også at man kan skru på bestemte lamper, og ikke må gå rundt i stua for å skru på 7 lamper.

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (7 minutter siden):

Vi har jo mange lamper i et rom, så jeg ønsker jo også at man kan skru på bestemte lamper, og ikke må gå rundt i stua for å skru på 7 lamper.

Her i huset så har vi byttet ut all belysning med Trådfri serien til Ikea, har smarthub så lyspærene kan styres med telefonen og det fungerer med Google Home og Assistant. Lyspærene er forresten fra 2017 så det har vært en bra innvestering selv om de er dyrere enn vanlige pærer.

Anonymkode: c8160...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Her i huset så har vi byttet ut all belysning med Trådfri serien til Ikea, har smarthub så lyspærene kan styres med telefonen og det fungerer med Google Home og Assistant. Lyspærene er forresten fra 2017 så det har vært en bra innvestering selv om de er dyrere enn vanlige pærer.

Syntes du det var greit å sette det opp selv? 

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (22 minutter siden):

Syntes du det var greit å sette det opp selv? 

Veldig enkelt og det er godt forklart hvordan det skal gjøres i appen til Ikea, det eneste som er litt kronglete er å pare lyspærene til fjernkontrollene siden fjernkontrollen må holdes helt inntil pæren ved paring.

Tror det går å pare opptil 10 pærer på en fjernkontroll, men de kan styres individuelt med appen. Med flere fjernkontroller så kan man sette opp flere rom, her så har vi en fjernkontroll for hvert rom som stue, terrasse, kjøkken, bad og soverommene.

Det er også tidsstyring i appen sånn at man kan sette opp lysene til å skru seg av og på ved bestemte tidspunkt, siden det er dimming så kan lysene f.eks. skrus på gradvis om morgenen. Med smarthuben så kan også andre smartprodukter fra Ikea styres som f.eks. rullegardiner og strømuttak.

AnonymBruker
Skrevet

V vurderte smart styring, men droppet det. Elektrikeren anbefalte imidlertid noe annet enn elko som vissnok var litt gammeldags teknologi. Anbefaler å snakke med elektrikeren om det vi angrer ikke på at vi valgte det bort. 

Anonymkode: 1d4c9...708

AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2022 at 8:10 AM, Rosa Dartle said:

Vi er i ferd med å skifte ut noe el. Har valgt ELKO kontakter og brytere, men synes det er veldig dyrt med alle disse smartbryterne og med en sånn Elko Hub. Går det an å gjøre det på andre måter, eller er det vanskelig å sette opp selv? Hva slags smartstyring har dere gått for, slik at man kan skru av lys i rom når man går ut, senke temperatur automatisk osv?

Hadde ikke gått for ELKO sitt smart system, hadde gått for et mer åpent system som eks Smartthings eller Homey, og kombinert det med Google Home eller Alexia. Eventuelt bare GH eller A

Anonymkode: 01b06...ec4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde ikke gått for ELKO sitt smart system, hadde gått for et mer åpent system som eks Smartthings eller Homey, og kombinert det med Google Home eller Alexia. Eventuelt bare GH eller A

Homey er det jeg har sett litt på, men synes det er vanskelig å vite hvor man skal starte med å sette seg inn i alt og hvordan man setter det opp selv framfor å få elektriker til å gjøre det. Og hva slags brytere bruker man sammen med Homey? 

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Rosa Dartle said:

Homey er det jeg har sett litt på, men synes det er vanskelig å vite hvor man skal starte med å sette seg inn i alt og hvordan man setter det opp selv framfor å få elektriker til å gjøre det. Og hva slags brytere bruker man sammen med Homey? 

Så lenge bryterne har Zigbee eller z-wave så virker de med både Homey og Smarthings. (Hue har zigbee) Elketriker trenger ikke annet en til montering av brytere og termostat.

AnonymBruker
Skrevet

Elko ESH brytere funker også med Futurehome. Alle nye produktene til Elko i smarthusserien nytter Zigbee 3.0.

Lurer i grunn på hva elektrikeren til hun lengre opp her mente at det var en utdatert løsning? Er da mer utdatert å måtte lyspærene med en mobil, samt ikke kunne bruke veggbryteren 🥴

Anonymkode: 1f6eb...f8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Elko ESH brytere funker også med Futurehome. Alle nye produktene til Elko i smarthusserien nytter Zigbee 3.0.

Lurer i grunn på hva elektrikeren til hun lengre opp her mente at det var en utdatert løsning? Er da mer utdatert å måtte lyspærene med en mobil, samt ikke kunne bruke veggbryteren 🥴

Anonymkode: 1f6eb...f8f

Nå måtte jeg sjekke opp, og ser at det er veldig lett å forstå hvorfor elektrikeren frarådet Elko. Vi pusset opp for ett år siden og den gangen støttet ikke elko noen åpen standard. Dermed ble de veldig utdaterte på det tidspunktet vi pusset opp (april 2021). Det er veldig bra at de nå har gått over til åpen standard og det er vel litt galskap å bruke massevis av penger på en løsning som ikke har det med tanke på varigheten av løsningene. 

Anonymkode: 1d4c9...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...