Gå til innhold

Jeg er litt misunnelig på min uføre bekjent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber og studerer ved siden av. Har sønnen min i bhg ifra 930 til 1530 hver dag utenom sykdom. 

Jeg jobber stort sett 3 dager og studerer 2 dager. Eller omvendt. 

Min uføre bekjent har mulighet til å ha datteren sin i bhg få dager i uken og masse tid hjemme med barnet. 

Jeg har skikkelig dårlig samvittighet ovenfor å ikke kunne. Og om jeg skal gjøre det de dagene jeg er hjemme så sliter jeg med skolen og henger etter 😰 

Flere?

Anonymkode: 226cb...521

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jesus! Vær takknemmelig for at du er frisk du! 

Anonymkode: 8d662...07b

Det nevnte jeg ingenting om. Derimot at jeg er misunnelig på så mye tid med barnet. Det har ingenting med frisk å gjøre. Jeg er ikke misunnelig på selve uføren, eller utakknemlig for at jeg er frisk. Det er klart en ønsker mest mulig tid med barnet sitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker litt rart at du legger din dårlige samvittighet over på henne.

Det du ikke ser er at det å være hjemme med barn er en positiv ting når det er selvvalgt, men det er ikke like positivt når det er påtvunget, som for eksempel på grunn av sykdom eller arbeidsledighet.

Anonymkode: 29215...e8f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg! Det blir som å misunne folk i rullestol for at de slipper å gå i trapper 

Anonymkode: 46bd4...258

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det nevnte jeg ingenting om. Derimot at jeg er misunnelig på så mye tid med barnet. Det har ingenting med frisk å gjøre. Jeg er ikke misunnelig på selve uføren, eller utakknemlig for at jeg er frisk. Det er klart en ønsker mest mulig tid med barnet sitt. 

"Jeg skulle ønsket jeg hadde mer tid sammen med barnet mitt" er en ting.
"Jeg er misunnelig på en bekjent som er ufør, fordi hun har mer tid sammen med barnet sitt enn hva jeg har" er en annen.

I stedet for å uttrykke et ønske, valgte du å uttrykke misunnelse ved at du valgte å sammenligne deg med en minoritet.

Sammenligner du deg med majoriteten er det en annen historie.
Barnet ditt er i barnehagen fra 9.30 - 15.30, 6 timer. 
Det er en kort dag sammenlighet med hva veldig mange andre har.  I realiteten har du 2-3 timer mer tid sammen med barnet ditt stort sett hver eneste dag, enn hva de fleste andre foreldre har med sine.
I realiteten er det du som har noe som er misunnelsesverdig, fordi du har muligheten til å gi barnet ditt en kort barnehagehverdag.

Anonymkode: 29215...e8f

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter aldri å forundre meg… hvorfor være misunnelig på uføre? Hvorfor ikke på de rike? På de som kan velge å jobbe lite eller ingenting?!

Neida. Misunnelig på de uføre. Makes no sense.

Anonymkode: 05003...c96

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg jobber og studerer ved siden av. Har sønnen min i bhg ifra 930 til 1530 hver dag utenom sykdom. 

Min uføre bekjent har mulighet til å ha datteren sin i bhg få dager i uken og masse tid hjemme med barnet. 

Jeg har skikkelig dårlig samvittighet ovenfor å ikke kunne. Og om jeg skal gjøre det de dagene jeg er hjemme så sliter jeg med skolen og henger etter 😰 

Flere?

Det er normalt at barn er i barnehagen og ditt er der bare fra 0930 til 1530. Dere er  heldige og du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Å ha mindre å gjøre og å ha null å gjøre er temmelig forskjellig. Har du null å gjøre vil du etterhvert føle deg unyttig og verdiløs. Du vil føle ubehag når noen spør om hva du driver med. Du og barnet vil hverken ha tingene eller boligen du ønsker, og vil ikke kunne delta på samme som andre barn. Det resulterer i følelse av skam. Å ha null å gjøre går greit en stund og du kan sysselsette deg enda en stund. Barnet vil lure på hva du jobber som og eventuelt hvorfor du ikke jobber. Lars Monsen fikk mennesker uten bein, armer og helse opp et fjell. De kommer seg dit men du kommer knapt ut døren. Hva er greia med det liksom?  Så går det tomt for ting å finne på og din personlige utvikling stopper opp. Verden går deg hus forbi. Det du derimot får er tid til å kjenne på de negative følelsene dine. 

Du glorifiserer en annens liv. Det er lett å gjøre. Det er derfor naboens ting alltid er finest og det alltid er noen å være misunnelige på. 

Jeg misunte en venninne som flyttet til Bahamas for å være dykker på heltid. Det er de flotteste bilder og de mest fantastiske historier. Men det var ikke så lett å ha barn samtidig. De kom tilbake hit og ingen av dem fikk jobb, de hadde ikke utdannelse, ikke rettigheter og omtrent ikke penger. De kommer aldri inn på boligmarkedet. 

Alle medaljer har en bakside. 

Anonymkode: 64056...2d3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere?

tror ikke du har mye å misunne altså

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

9.30-15.30 er da ikke så lenge? 6 timer i barnehagen er forholdsvis kort dag. Ikke så mange som får til det. 7-17 er lang dag. 

Anonymkode: e4b9c...4c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ærlig talt ikke mest mulig tid med barna mine... Jeg er evig takknemlig for at jeg får jobbe og være MEG, ikke bare Mamma. Ungene mine stortrives i barnehagen, og jeg stortrives med å få bruke hjernen min på jobb, og ikke bare gå hjemme og leke lego og spise liksommat og late som om jeg ikke finner en unge som er helt talentløst dårlig til å leke gjemsel ;)

Å være ufør er overhodet ikke noe å være misunnelig på, nei. 

Du kan jo tenke på økonomien du ønsker for ungene dine. Ja, venninnen din får mye tid med ungene sine, men om noen år, når du er i full jobb og tjener penger, har du råd til å reise på feirer og gi ungene dine ting venninnen din mest sannsynligvis sliter med å gi til sine. Du kan jo sørre henne hvor kult det er for henne å sitte hjemme og ha masse, masse tid med ungene der, mens alle andre kan ta ungene med på ferier og kino og badeland.. 

Anonymkode: d5ded...d15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg slutter aldri å forundre meg… hvorfor være misunnelig på uføre? Hvorfor ikke på de rike? På de som kan velge å jobbe lite eller ingenting?!

Jeg regner med at grunnen til dette er at omtrent alle i Norge har en venn, nabo eller familiemedlem som er ufør og dermed ser de fritiden til å slappe av hjemme, tiden til å rydde og lage mat, tiden til være med barna, dra på hyttetur i uka, cafe på en tirsdag kl 11, sole seg på stranden onsdag kl 12 langt oftere enn man observerer de rike som jeg tipper man kjenner færre av?

Og så er det nok også en bakenliggende tanke om at de rike har jobbet/ jobber hardt for å få tjent seg penger som de igjen skatter mye av og er en positiv tilføring til Norges budsjett. 

Bare en mulig forklaring altså. Regner med at tilnærmet 100% ville foretrukket å være rik over å være ufør. 

Anonymkode: 8031d...fb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er da ingen som tvinger deg til å studere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha! Ja der traff du spikeren! Er helt sprøtt.

Folk velger å misunne de uføre, altså de som får minst, blir mest stigmatisert, møter mest fordommer og som ikke har det særlig bra fordi de er syke. 

Hadde jeg valgt å misunne noen så ville jeg misunt de som vant 1,5 milliarder i MegaBall eller 900 mill i EuroJackpot, eller som arver store formuer og slipper å løfte en finger, eller andre som er så velholdt at de ikke trenger å gjøre noe annet enn å leve. De er attpåtil frisk, velter over av rikdom og muligheter, og nyter livet. 

Det er aldri lukrativt å være ufør! 

Anonymkode: c2709...64e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygdet her med en gutt på 2 år 🙋‍♀️ De siste tre ukene har jeg vært nesten sengeliggende, far må levere og hente i barnehagen. Det er helt grusomt å være isolert og "lenket" til sengen. Når jeg er bedre får min sønn kortere dager i barnehagen, men så kommer de lange periodene hvor jeg ikke fungerer.

Håper virkelig ikke venninnene mine sitter og ønsker de er meg.

Anonymkode: b9800...176

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør. Og jeg har sagt lenge at den eneste fordelen ved å være ufør, er muligheten til å gi ungene litt kortere dager, eller ha de hjemme en ekstra dag etter sykdom, en dag de er ekstra slitne osv.

men baksiden med det, er at i perioder med mye sykdom, som det har vært siden august, så er jeg fullstendig utslitt! Jeg har ikke energi nok til å lage mat eller handle mat lenger omtrent. For absolutt alt går ut i unger hjemme. Jeg får aldri hvilt som jeg må for å fungere. 

Anonymkode: 07c3a...8ea

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flere?

Hun har mye tid med barnet, sier du - men er du egentlig klar over hvor mye du må "ofre" når du er syk? Det er så mange ting man må nedprioritere (også barna og deres aktiviteter) når man er syk, fordi man rett og slett ikke har helse til å følge opp alt. Så de faktiske timene denne bekjente av deg har hjemme sammen med barnet, sier ingenting om kvalitetstiden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ufør. Og jeg har sagt lenge at den eneste fordelen ved å være ufør, er muligheten til å gi ungene litt kortere dager, eller ha de hjemme en ekstra dag etter sykdom, en dag de er ekstra slitne osv.

men baksiden med det, er at i perioder med mye sykdom, som det har vært siden august, så er jeg fullstendig utslitt! Jeg har ikke energi nok til å lage mat eller handle mat lenger omtrent. For absolutt alt går ut i unger hjemme. Jeg får aldri hvilt som jeg må for å fungere. 

Anonymkode: 07c3a...8ea

Bestill mat levert hjem, da vel

Anonymkode: 79cc7...a02

AnonymBruker
Skrevet

Guuuuuuud 

Anonymkode: 33030...3a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Bestill mat levert hjem, da vel

Anonymkode: 79cc7...a02

Ja, vi bor som vi alle vet i strøk som er på leveringskartet til Oda 🤷‍♀️

Anonymkode: 98421...9fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...