Gå til innhold

Når begynner barn å ha glede av å bli lest for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å ta det med i kveldsrutinen for å roe ned for kvelden, men foreløpig er det ikke så stor interesse hos ettåringen 😅

Anonymkode: 0b5b8...b2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn kan du lese for fra fødsel mens andre må være 3-4 år. 

Anonymkode: 64764...866

• Liker 4
Skrevet

Det å sitte rolig og se og kjenne på ting, eller høre på rytmiske regler og rim, begynte vi med tidlig. Vi kalte det å lese, men det var ikke innholdet som var viktig. Det var roen og den dunkle belysningen. Etter hvert ble klaffer og ting som kunne dras i interessant, og sangkort. Husker ikke når selve innholdet ble interessant.

Anonymkode: 26988...fc7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lest for begge våre fra de var nyfødt. De har vist stor glede av å sitte på fanget og se i bøker. 

Man må jo se an bøkene etter alderen. Da de var nyfødte, var det mer bøker med geometriske mønstre og store bilder av ansikter, og enkle tekster med rim og rytme. De skjønner ikke noe av hva man sier, men babyer liker rim og rytme. 

Når de har blitt større, har det også vært pekebøker, type "Mine første 100 ord". 

Nå er minsten vår ett, og elsker bøker med klaffer, og han skjønner litt mer tekst. Typ en linje eller to på hver side. Han liker å peke når jeg sier hvor er grisen, og herme etter dyrelyder. 

Eldsten begynte å like typ enkle eventyr (med store bilder i bøkene) fra han var rundt 2. Da han var 3 var Mamma Mø, Gubben og katten, Dinosaurgjengen, o.l. gøy. 

Hvor stor tålmodighet de små har til tekst og sånt varierer. Eldsten vår var visstnok veldig tidlig ute med å ha tålmodighet til masse tekst og ord, i følge barnehagen. 

Begge våre har alltid elsket bøker, og minsten på ett kan sitte i evigheter med bøker. Opp og ned og finner frem bøker selv og kommer kravlende med og vi lese. Vi bruker biblioteket MYE - de har faktisk bøker for helt bittesmå også :)

Anonymkode: 16d3a...9b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han begynte å bli interessert i å sitte og bli lest for når språket var bra nok til at han skjønte noe, rundt to år. Bladde mye i bildebøker før det, men hadde ingen tålmodighet til at vi skulle lese og fortelle.

Fra to år har han likt veldig godt å sitte og lese, noe som ærlig talt overrasker meg for ellers sitter han ikke stille fem sekunder.

Ville ikke stresset med det i det hele tatt, hvis ikke barnet viser noe interesse. Det kommer med tiden 😊

Anonymkode: fa413...cb3

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med fast lesing på senga da vi kutta kveldsammingen. Da satt hun i fanget mitt, nesten som ved amming, mens jeg leste i en bok. Gikk fra en kosestund til en annen kosestund ☺️ 

Anonymkode: 3b7ff...26d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde den samme boka(husker ikke hva den het, men var noe om en baby som skulle sove, med alle kveldsrutiner, ca en setning per side, også snakka jeg litt om hva vi så på bildene) hver kveld. I starten var han ikke så interessert, men etterhvert kjente han igjen innholdet og fulgte med. Jeg gjorde denne boka til en del av leggerutinen. Jeg tror jeg begynte rett før han var ett. Vi prøvde andre bøker, men det var uinteressant, det var denne boka og samtalen om hva man gjør før man skal sove, som gjaldt leeenge. Etterhvert har vi gått over til andre bøker og det er veldig fint. 
Han begynte ganske tidlig å like gruffalo-boka, men det starta med at mannen leste mens han lekte med andre ting og egentlig ikke brydde seg om lesinga. Den har innhold på rim og tror sønnen vår begynte å kjenne igjen rytmen først  

Anonymkode: d199e...e59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Begynte med fast lesing på senga da vi kutta kveldsammingen. Da satt hun i fanget mitt, nesten som ved amming, mens jeg leste i en bok. Gikk fra en kosestund til en annen kosestund ☺️ 

Anonymkode: 3b7ff...26d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde den samme boka(husker ikke hva den het, men var noe om en baby som skulle sove, med alle kveldsrutiner, ca en setning per side, også snakka jeg litt om hva vi så på bildene) hver kveld. I starten var han ikke så interessert, men etterhvert kjente han igjen innholdet og fulgte med. Jeg gjorde denne boka til en del av leggerutinen. Jeg tror jeg begynte rett før han var ett. Vi prøvde andre bøker, men det var uinteressant, det var denne boka og samtalen om hva man gjør før man skal sove, som gjaldt leeenge. Etterhvert har vi gått over til andre bøker og det er veldig fint. 
Han begynte ganske tidlig å like gruffalo-boka, men det starta med at mannen leste mens han lekte med andre ting og egentlig ikke brydde seg om lesinga. Den har innhold på rim og tror sønnen vår begynte å kjenne igjen rytmen først  

Vi gjorde forresten som den over, begynte da jeg skulle fase ut kveldsammingen (ammet fremdeles, men skulle fase det ut fra leggerutinen slik at mannen kunne begynne å legge)

AnonymBruker
Skrevet

Veldig individuelt. Jeg har ett barn på snart 5 som elsker å bli lest for og har gjort det siden hun var ca 2. Og et barn på snart 7, som aldri har vist noen særlig interesse og fort mister tålmodigheten. Begge har jeg lest for regelmessig siden de var babyer.  

Anonymkode: 3d4bf...b28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker å ta det med i kveldsrutinen for å roe ned for kvelden, men foreløpig er det ikke så stor interesse hos ettåringen 😅

"Poenget" med å lese eller synge for små barn er ikke innhold men rytme. Alle barn finner ro om du med rolig, lav og melodisk stemme avsier ord eller lyder mens du selv roer egen hjerterytme. Det smitter nemlig. 

Så det er poenget. Du trenger ikke lese - det er mer effektivt å holde en hånd på baby mens du finner opp noe. Og selv når eller om baby ønsker sammenheng er det bare å finne på noe. 

Anonymkode: c2a23...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bladd mye i bøker fra hun var nyfødt nesten og etter hvert når hun begynte å sitte i tripp trapp stol. Men som flere nevner så begynte vi med "lesing" før kvelden når jeg sluttet med kveldsamming. Da var det lesning på fanget i sofaen i stedet. I starten var det jo mest å bla i bøkene og snakke om bildene osv. Men kommer vel an på barnet. Vår er relativt rolig og greier å sitte stille å bli lest for eller nå som 2 1/2 åring "leser" hun for meg (gjenforteller bøker vi har lest mye) Mens andre igjen kanskje sliter mer med å sitte stille i den alderen.

Men ikke bekymre deg om hun/han ikke viser såå stor interesse ennå ved lesning.

Anonymkode: 85e90...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Mine var rundt 2.5 år når vi startet å lese bøker ved leggetid. Før det var de for opptatt av å bla selv eller tulle 

Anonymkode: 250c8...242

Skrevet

Min 2-åring vil bare bla i boka selv, river lett i stykker bøker som ikke er helpapp, og har null interesse av å bare høre på stemmen min.

Mens 3-åringen min begynner å fatte litt interesse for bøker dersom jeg gjør litt ekstra ut av historien, sånn som å be barnet peke på riktig dyr og si ja/nei på hva som skjer. Favorittboka er "hvem har bæsjet på hodet mitt?". Men det er ikke akkurat en avslappende aktivitet, så det utgår fullstendig ved leggetid foreløpig. Jeg tipper å lese på senga kan fungere fra rundt 3,5-4 år. 

Skrevet

Vi begynte når eldste var rundt et halvt år og når yngste var rundt 1,5 år. Som de andre sier var det mest å snakke om bildene til å begynne med, for eksempel bilder av dyr og snakke om hva dyrene sier. Nå er de 3 og 5 år og lesingen er en veldig viktig del av leggerutinen. Eldste har så vidt begynt med lengre bøker med kapittel som vi leser over flere kvelder, mens yngste fortsatt leser kortere bøker som avsluttes hver kveld. 

AnonymBruker
Skrevet

Min hentet bøker selv å satt seg for å «lese» mellom 1,5-2 år. Og hun koste seg når vi leste for henne fra mellom 1 og 1,5 år. Sikkert sitte på fanget som var mest kos med det da 😆

Anonymkode: 028c3...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Minste er nå 6 mnd. Begynte å lese bøker da hun var 3 mnd. Bruker sangbøker og rim & regler. Vanlige historier appellerer ikke til de helt små i veldig stor grad.

Har begynt så tidlig med alle mine barn og de elsker bøker. De er nå ungdommer.

Anonymkode: 7a363...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Leste fra de var 1 år, men de var ikke intr før de var 3 😁

Anonymkode: baf46...c43

Skrevet

Sjeldent vi helt får lest bøker her med 3åringen. H*n klarer ikke alltid å følge helt med i fortellingen. Enkelte fortellinger går fint og vet at h*n klarer å følge med i barnehagen. Men her liker barnet best å snakke om bildene og det som skjer rundt. Framfor å vente på at vi skal lese noe ferdig. Så vi sitter ofte å snakker om det vi ser. Og så legger vi fortellingen litt inn i det, men uten at det direkte blir høytlesing hvor barnet bare skal sitte å høre på.

Skrevet

Dette tror jeg er veldig forskjellig fra barn til barn. Noen elsker å bli lest for og lever seg inn i historiene og se på tegninger og bilder med stor iver. Andre barn synes kanskje det er litt kjedelig og det fenger ikke. Varierer nok.

Min sønn elsket å bli lest for fra første stund vi prøvde det. Tror han var bare baby og satt i fanget og ikke kunne snakke ennå da vi begynte å lese for han på dagtid. Jeg brukte mye penger på bøker til han da han var liten. Stadig nye bøker ble innkjøpt, men det var gjerne favoritter som gikk igjen når det skulle leses for han.

Han lærte seg å snakke veldig tidlig, og kunne lange setninger allerede som 1½ åring. På samme tid, da han var rundt 1½ år , begynte jeg å lese på sengen for han som en fast del av kveldsrutinen hans.

Vi leste i sengen vår (dobbeltsengen) fordi der var det plass til at vi kunne sitte ved siden av hverandre, og så sovnet han der. Når vi kom og skulle legge oss, flyttet vi han bare sovende over i egen seng (sprinkelsenga).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en niese på 2 år som synes det er veldig gøy å lese om dyrene på gården ol. Hun likte å lese før hun kunne snakke skikkelig, pekte på de ulike dyrene når vi sa hvilket dyr det var.

Anonymkode: 46e94...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...