Gå til innhold

Stresser med å ikke få sove. Hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alkohol hjelper ikke for søvn. Tvert i mot. Trening rett før du legger deg gjør ihvertfall at du ikke får sove. 

Det anbefales å stå opp igjen etter 20 min hvis du ikke får sove. Da kan du sette deg med dempet belysning i sofaen og lese til du blir trøtt. Det å ha nok søvntrykk er viktig for å få sove. 

Anonymkode: 176f4...56e

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

slå av tv, legg bort nettbrett og telefon, spis en halv banan og ta et varmt bad om du kan evt legg varmeflasker i senga slik den ikke er kald når du legger deg. Pust, rolig - tell til fem når du puster inn, hold pusten mens du teller til syv og slipp rolig ut pusten på fem igjen.. fokuser på pusten og kjenn at kroppen blir tung - hvis tankene avviker se for deg en ballong hvor du holder den lett flytter tanken dit og slipper, se den flå avgårde og fokuser på pusten igjen.. 

Anonymkode: 4637a...0e9

• Liker 3
AnonymBruker

"Noe av det farligste man kan gjøre er å ty til alkohol som sovemiddel."

https://oslopsykiater.no/sovnvansker/

Prøv heller noe av det andre som er foreslått i tråden.

Anonymkode: 085dd...f5c

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg har god effekt av å telle bakover fra 100. Når jeg kommer til 0 starter jeg på nytt. Hvis tankene løper avsted, begynner jeg å telle på nytt. 

Dette gjør at jeg tvinges til å fokusere på tellingen og ikke stresset med at jeg ikke sovner. 

Ellers er trening rett før leggetid ikke lurt. Derimot kan avslappende yoga være deilig. Finner gode videoer på YouTube på yoga som er beregnet på å ta før leggetid. Fokuset der er på pust og avslapping. 

Ikke vær redd for å stå opp etter en stund om du ikke får sove og bare tenker på at du må sove. Da er det bedre å stå opp. Jeg bruker å sette på litt lys i stua, finne frem kortstokken og legge en runde eller to med kabal. Da får jeg tankene over på noe helt annet en stresset rundt at jeg ikke sovner.

Uanset når du sovner er det også viktig å stå opp til samme tid hver dag om du ikke klarer å sovne om natten. Da vil du til slutt bli så trøtt at du med stor sannsynlighet sovner i vettug tid etterhvert. Hvis det ikke hjelper hadde jeg kontaktet lege etterhvert. 

Anonymkode: b1f6a...4a2

AnonymBruker

Når du er så stressa som du er nå, er det mest sannsynlig ikke så mye du kan gjøre for å få sove akkurat i natt, men om du til vanlig sliter med søvn er det tre ord det er verdt å se nærmere på: søvnsenter, Bergen og søvnrestriksjon.

Søvnrestriksjon redda psyken min. Har aldri vært en som bare kan legge hodet på puten for så å sovne, men nå gjør jeg det! Tar toppen ti minutter før jeg sovner, og mens jeg venter bruker jeg å leke "Mitt skip er lastet med". Fungert i fire år nå. Har et nytt liv uten søvnunderskudd eller sovetabletter. 

Anonymkode: 3e688...082

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Søvnrestriksjon redda psyken min. Har aldri vært en som bare kan legge hodet på puten for så å sovne, men nå gjør jeg det! Tar toppen ti minutter før jeg sovner, og mens jeg venter bruker jeg å leke "Mitt skip er lastet med". Fungert i fire år nå. Har et nytt liv uten søvnunderskudd eller sovetabletter. 

Anonymkode: 3e688...082

Har hørt utrolig mye positivt om denne metoden.

Var det ikke ekstremt hardt i starten? Altså i den fasen hvor man ha lav søvneffektivitet og kanskje bare setter av 3-4 timer til soving hver natt? Eller var du kanskje ikke så hardt ute og kjørte da du startet?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har hørt utrolig mye positivt om denne metoden.

Var det ikke ekstremt hardt i starten? Altså i den fasen hvor man ha lav søvneffektivitet og kanskje bare setter av 3-4 timer til soving hver natt? Eller var du kanskje ikke så hardt ute og kjørte da du startet?

Man skal jo ikke begrense søvnen til mindre enn 5 timer... 

Annonse

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man skal jo ikke begrense søvnen til mindre enn 5 timer... 

Du har helt rett. Jeg husket nemlig ikke. Har lest litt mer nå.

https://helse-bergen.no/seksjon/sovno/Documents/sovno_Søvnproblemer - hvordan skal de behandles.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...