Gå til innhold

Øresus i flere dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått øresus i det ene øret, tinnitus. En svak pipe suse lyd som er der konstant. Jeg fikk det etter jeg var syk av korona, men vet ikke om det har noe med det å gjøre. Jeg bruker mye ørepropper, om det har noe å si. Jeg har ikke hørt mye høy musikk. Ikke noe høye lyder jeg har opplevd.

Spørsmålet er om noen har opplevd det samme av en grunn og om dere klarte å få lyden vekk? Det har vart i en uke nå. 

Anonymkode: 1d1bc...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger blir tinnitus kronisk. Det er når det har vært sammenhengende i mer enn 6 måneder. I mellomtiden er det beste du kan gjøre å ha på bakgrunnslyd nok til at du glemmer at tinnitusen er der. Og ellers tenke på det så lite som mulig.

Fokuserer du på den kan tinnitus forsterkes. Finner du noe annet å tenke på kan den bli borte. Så lett, og så vanskelig. Du kan eventuelt oppsøke ørelege om en stund, eller snakke med fastlegen, men generelt er det lite de kan gjøre, og det aller beste er om du bare glemmer at den er der. Hvis du tror du kan ha mye ørevoks er det greit å få skylt ut. 

Anonymkode: 7c95b...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger blir tinnitus kronisk. Det er når det har vært sammenhengende i mer enn 6 måneder. I mellomtiden er det beste du kan gjøre å ha på bakgrunnslyd nok til at du glemmer at tinnitusen er der. Og ellers tenke på det så lite som mulig.

Fokuserer du på den kan tinnitus forsterkes. Finner du noe annet å tenke på kan den bli borte. Så lett, og så vanskelig. Du kan eventuelt oppsøke ørelege om en stund, eller snakke med fastlegen, men generelt er det lite de kan gjøre, og det aller beste er om du bare glemmer at den er der. Hvis du tror du kan ha mye ørevoks er det greit å få skylt ut. 

Anonymkode: 7c95b...9f3

Så da er det ikke kronisk enda? At det kan være mulig at det forsvinner? Kan noen ha det kun en periode?

Jeg skal til legen og høre om de kan skylle ørene og håpe at det hjelper. 

Skrevet

Jeg liker ikke søke så mye på nettet men nå fant jeg dette:

Tinnitus ved influensa/forkjølelse
3727

Spørsmål: Jeg har nå i en uke vært rammet av tinnitus etter en influensa type a. Det er en konstant pipelyd på det høyre øret, som plager meg veldig. Spesielt når jeg skal sove eller slappe av. Lyden er der konstant hele døgnet. Vil dette gå over av seg selv, eller trenger jeg behandling for dette?

Svar: I forbindelse med influensa og/eller forkjølelse, kan man få ansamling av væske i mellomøret, som gjør at hørselen midlertidig svekkes. Dette kan gjøre at tinnitus blir hørbar. Dette er heldigvis en forbigående plage, som du ikke trenger å søke behandling for. God bedring!

Jeg fant også noe som hjalp meg nå:

Søkte "tinnitus" på Spotify og fant noe som hjalp å høre på.

Skrevet

Jeg har hatt tinnitus i et øre siden midten av januar. Først dott som gjorde meg omtrent døv på øret, og så øresus på toppen av det. Dotten har vært borte noen dager nå, men susinga er der fortsatt. Ingen betennelse, væskeansamling eller noe galt funnet på MR (hadde så akutt og markant hørselstap at de sjekket om hørselsnerven var skadet/svulst på balansenerven).. Jeg begynner å lure på om det er bivirkning etter tredje vaksinedose siden jeg fikk den få dager før dette oppsto 🙈Har sett at det både er en plage for noen som er/har vært koronasjuke, og at det er meldt som bivirkning. 

Forhåpentligvis går det over av seg selv. 

Du kan få deg en legesjekk for å utelukke væske i mellomøret. 

Anonymkode: b7468...9a6

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Dere som fikk øresus/ dott etter korona/ vaksinasjon, gikk det noen sinne over? Jeg har fått nedsatt hørsel og øresus etter å ha vært koronasyk og redd det skal være permanent 😟

Anonymkode: abadb...7a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...