Gå til innhold

Tenker dere at å velge en barnehage som har fått bra kritikk, er viktigere enn å velge en barnehage i nærheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 8e77a...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har den barnehagen i nærheten da fått dårlig kritikk? 

Anonymkode: 70851...a13

Skrevet

Kombinasjon av kritikk og formålsparagraf.

Vi valgte automatisk, med første, den nærmeste og tenkte vel i grunn bare at «alle» barnehager er gode.

Det endte med at vi tok ut barnet etter seks mnd, kommuneklage og en ny barnehage som er helt annerledes enn den første.

Anonymkode: d9d91...cda

Skrevet (endret)

Spørs hva du mener med "god kritikk". Tenker en god barnehage er viktigere enn nærhet, hvert fall innen visse grenser... Men hva foreldre flest er fornøyd med og hva som er best for barna samsvarer ikke nødvendigvis. Mange foreldre som lar seg "blende" av ting som egen kokk, aktivitetsrom, moderne lokaler etc, i stedet for å se nøye på bemanningstetthet (og vikarbudsjett), mindre barnegrupper, god plass og mye utetid, og så videre. 

Selv har vi plass i en av barnehagene lengst unna oss av de i kommunen, og synes absolutt det er verdt det. Men det er likevel bare 10-15 min kjøring (kontra 2 til nærmeste), så det er helt overkommelig. 

Endret av Sigyn
  • Liker 4
Skrevet
Sigyn skrev (1 minutt siden):

Spørs hva du mener med "god kritikk". Tenker en god barnehage er viktigere enn nærhet, hvert fall innen visse grenser... Men hva foreldre flest er fornøyd med og hva som er best for barna samsvarer ikke nødvendigvis. Mange foreldre som lar seg "blende" av ting som egen kokk, aktivitetsrom, moderne lokaler etc, i stedet for å se nøye på bemanningstetthet (og vikarbudsjett), mindre barnegrupper, god plass og mye utetid, og så videre. 

Enig med denne!

så må man veie opp mot viktigheten av å bli kjent med barna i nabolaget, jo eldre barnet er, jo viktigere blir dette. Ikke for enhver pris, men hvis alternativene ikke er så langt fra hverandre ville dette veid mest for meg

Anonymkode: e1538...a09

• Liker 2
Skrevet

Det spørs, så lenge den i nærheten ikke har et usedvanlig dårlig rykte så hadde jeg valgt den som var mest praktisk for meg og det ville vært den som lå nærmest..

Mitt barn gikk i en veldig stor barnehage med mange avdelinger og mange barn. Jeg var kjempefornøyd de siste to årene han gikk, var for så vidt fornøyd før og men den pedagogiske lederen var ikke helt det store... :P Anyways, da jeg traff en bekjent som hadde barn i samme barnehage bare et annet "hus" så fikk jeg høre så mye som var galt og problemene de hadde hatt med personale osv. Så samme barnehage, forskjellig avdeling og ansatte. De som var fast ansatt i de 3 årene min var i barnehagen, spesielt pedagogen de siste 2 årene var helt fantastiske, det var folk som virkelig likte jobben sin. 

Har samme erfaring med skolen, har vært kjempefornøyd med lærere, klassen og mitt barn stortrives. Når jeg prater med foreldre utenfor vår klasse og vårt trinn som har barn på andre trinn og andre "voksne" og de er ikke fornøyde. Man må ha litt flaks med de man treffer på, ikke bare de voksne men og barna de havner med.

Skrevet

Vi valgte den barnehagen vi hadde hørt best omtale om og som var nærmere vårt arbeid. Det er sjeldent åpen plass der, så vi var veldig heldige. 

Anonymkode: e80b1...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

?

Absolutt. Vi velger barnehage på bakgrunn av anbefalinger og verdier som vi mener er viktige. Beliggenheten er likegyldig sålenge man ikke må kjøre en lang omvei for å komme dit.

Anonymkode: ede60...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må gå/ta buss for å levere/hente i barnehage, så for min del hadde det vært veldig greit med en som ikke var så altfor langt unna, og hvor bussmulighetene er greie. 

Problemet er bare at denne barnehagen ikke kommer særlig godt ut på omtaler, og jeg kom også over en artikkel hvor barnehagen er anklaget for omsorgssvikt. Dette var for et par år siden, så hvor relevant det er i dag, vet jeg ikke. 

Men med tanke på reisevei, er denne barnehagen helt klart å foretrekke.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig vanskelig å ta slike valg fordi man vil jo bare det beste for barna. Vårt barn gikk først i en barnehage vi var veldig fornøyd med på småbarnsavdelingen, men har hørt litt fæle ting om den store avdelingen. Pga flytting så byttet vi barnehage før han rakk å komme på den store, og da ble det en i nærheten her.

Nå som han er mye større så er jeg veldig glad for det fordi han har fått seg litt venner og har sine faste lekekamerater som han også skal på skole med, synes det veier ganske mye å gå i samme krets som fremtidige klassekamerater.

Men vil anbefale deg å besøke barnehagene, da får man ofte et inntrykk av både de ansatte og stemningen der, og du kan spørre om alt du lurer på.

Ser også at du skriver at du må ta buss til barnehagen, det måtte jeg også med den første da jeg ikke hadde bil lappen. Det ble utrolig tungvindt når de ringte og sa at ungen var syk og måtte hentes fort foreksempel, eller generelt sikring på buss av barn er både veldig klønete og ikke så trygt med mindre du er heldig og får en buss som har slike barneseter.

Anonymkode: 91066...de8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser også at du skriver at du må ta buss til barnehagen, det måtte jeg også med den første da jeg ikke hadde bil lappen. Det ble utrolig tungvindt når de ringte og sa at ungen var syk og måtte hentes fort foreksempel, eller generelt sikring på buss av barn er både veldig klønete og ikke så trygt med mindre du er heldig og får en buss som har slike barneseter.

Anonymkode: 91066...de8

Samme erfaring har jeg. 

Anonymkode: 6b28c...a61

AnonymBruker
Skrevet

Nærbarnehagen vår scorer sånn midt på treet, rundt kommune-gjennomsnittet. Men det å ha 100 meter å gå til barnehagen, der alle lekekameratene i nabolaget også går, trumfer absolutt å skulle ta buss 20 minutter til en barnehage med litt bedre "kritikk" på foreldreundersøkelsen. Vil si det er stor forskjell på en barnehage i praktisk avstand som er "bra nok" men ikke helt i toppen, kontra en med faktisk kritikkverdige forhold, dog. 

Anonymkode: 483d5...523

AnonymBruker
Skrevet

Da vi søkte om plass til førstemann, søkte vi på de tre barnehagene som lå nærmest og mest praktisk til. Vi fikk ikke plass i noen av dem, men fikk tildelt plass i en barnehage som lå helt håpløst til for hverdagslogistikken (måtte ha to biler for å få det til å gå rundt). Denne barnehagen scorte langt over snittet på absolutt alle punkt. Men vi valgte likevel å heller stå på venteliste i en av de andre barnehagene - hvor vi heldigvis fikk plass. 

Den barnehagen vi nå har begge våre i, scorer under snittet på nesten alt. Men, det betyr ikke at den er dårlig. En 8,5 av 10 er ikke dårlig. Ikke best er ikke automatisk lik dårlig. 

Vi er kjempefornøyd med vår barnehage. Ja, det er ting vi skulle ønske var annerledes, men aldri i livet om vi heller hadde valgt en bhg med hjemmebakte rundstykker og egen minibuss til utflukter, når det hadde kostet oss minst en halvtime ekstra tid om morgenen og også om ettermiddagen, og hadde betydd at vi måtte kjøre med hver vår bil. 

Vi hadde nok ikke villet sende barnet vårt i en barnehage vi oppfattet som dårlig. Men "god nok" holder i massevis. 

Det er viktig for oss å få tid sammen i hverdagen, og da vil vi ikke kaste bort masse tid på logistikk og transport. 

Anonymkode: 0effd...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at den er kun en barnehage som ligger i gåavstand fra oss, der vet vi allerede at vi ikke vil få plass (med mindre noen mot formodning på avdelingen skulle slutte). Så buss må jeg ta uansett, da alle barnehagene ligger langt nok unna til at det er for langt å gå. Kan vel gå til nøds om jeg har god tid og været er fint, men må belage meg på å ta en del buss også.

Da er det den barnehagen som ikke har fått så bra kritikk, som ligger nærmest. Men jeg tenker litt som så at de tingene denne barnehagen har fått kritikk for, sannsynligvis har blitt godt fulgt opp og at det har blitt gjort endringer siden den gang. Jeg vet at barnehagen har fått en del nye ansatte hvertfall. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at den er kun en barnehage som ligger i gåavstand fra oss, der vet vi allerede at vi ikke vil få plass (med mindre noen mot formodning på avdelingen skulle slutte). Så buss må jeg ta uansett, da alle barnehagene ligger langt nok unna til at det er for langt å gå. Kan vel gå til nøds om jeg har god tid og været er fint, men må belage meg på å ta en del buss også.

Da er det den barnehagen som ikke har fått så bra kritikk, som ligger nærmest. Men jeg tenker litt som så at de tingene denne barnehagen har fått kritikk for, sannsynligvis har blitt godt fulgt opp og at det har blitt gjort endringer siden den gang. Jeg vet at barnehagen har fått en del nye ansatte hvertfall. 

ts

Jeg hadde sjekket om det var samme styrer i alle fall. Det er ingen selvfølge at det er gjort store (nok) endringer, særlig om ledelsen er dårlig. Men kanskje. Litt nysgjerrig på hva som menes med omsorgssvikt? Tenker også det er forskjell på én alvorlig hendelse som relativt enkelt kan rettes opp i ved bedre rutiner f.eks, og dårlig drift på flere områder over tid. 

Anonymkode: 82155...337

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...