Gå til innhold

Jeg synes pappa sine skjermtid restriksjoner har gått for langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skjermtid er et viktig tema i dag og det varierer veldig fra hver familie. Pappaen min sperrer av nettet fra 16:00 - 19:30 og 22:00 - 06:00 på hverdagene. Jeg kommer ikke hjem fra skolen før rundt 14:40 - 15:10. Jeg vet at han har gode intensjoner, men disse restriksjonene har gjort mer vondt enn godt. Da han startet med det så sa han ikke ifra. Så jeg må si at jeg ble veldig sjokkert da jeg ikke hadde internettilgang hele tiden. Før så pleide jeg å være litt på mobilen hver time. Men etter de "restriksjonene" så føler jeg meg presset til å utnytte tiden jeg har. Dette har ført til at jeg har fått mer skjermtid, og planen til pappa var vel å redusere den. Han tenker vel at jeg ikke er på mobilen da nettet er av, men jeg er jo det. Da pleier som oftes å laste ned noe å se på eller en bok.

I tillegg så har det ikke bare økt skjermtiden min, men det påvirker også skolearbeidet.  Jeg har alltid vært den typen som liker å gjøre leksene mine etter middag. Det vil si i 17/18-tiden. Men da er nettet skrudd av. Alle leksene mine og ukeplanen er på nett, så jeg er avhengig av nettet for å få gjort lekser. Jeg pleier å spørre om han kan skru på nettet. Han sier som regel ja, men han glemmer det. Det at han ikke skrur det på gjør meg veldig umotivert til å gjøre leksene mine. Jeg føler at jeg må gjøre leksene mine på det tidspunktet, og at jeg ikke kan gjøre det da det passer meg. Dette har ført til mye stress og lekser som blir gjort i siste liten. Jeg får for det meste toppkarakterer, så jeg er ikke så bekymret, men jeg er redd for at det skal fortsette når jeg starter på vgs til høsten. 

Jeg har prøvd å prate med pappa om dette flere ganger, men han bytter som oftes tema eller sier at jeg må være mer med venner på hverdagen. Jeg skjønner at han prøver å gjøre meg mer sosial, men det funker ikke. Den vennekretsen jeg er i er de fleste opptatt av skolearbeidet sitt og rutinene de har i hverdagen. Sånn er jeg og. Jeg finner på ting i helgene, og kanskje litt i hverdagene når jeg får mulighet til det, men det er ikke nok for pappa. Jeg skulle gjerne ha funnet på mer ting, men jeg bor ganske adskilt fra vennene mine. Det tar 10 min å kjøre til byen, der alle vennene mine bor, og det er ikke noe kollektivtransport der jeg bor unntatt skolebussen. Pappa er ikke så mye hjemme om ettermiddagene så det er vanskelig å få skyss. 

Jeg vet ikke helt hvorfor han ga meg så mye restriksjoner. Han var nok redd for at jeg skulle få for mye skjermtid. Før han innførte det så var skjermtiden min rundt 3/4 timer hver dag, så jeg vil ikke si at det var ille. Det er jo anbefalt 2 timer hver dag, men jeg bruker internettet en del for å ha kontakt med venner, se på serier, lese og spille. I tillegg er det noen hobbyer jeg har på nettet som bringer meg stor glede. 

Jeg skulle gjerne ha pratet med pappa om dette og hatt en åpen dialog, siden jeg vet at hans skjermtid ikke er så pen heller, men han virker ikke samarbeidsvillig da jeg har pratet med han om det. Har dere skjermtid for ungdommene deres? Hva er reglene hos dere?

Anonymkode: fb615...a6d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte å skrive det, men jeg er 15 år gammel jente. Jeg blir 16 om 1 måned.

TS

Skrevet

Det høres jo ut som om pappaen din ikke har noen som helst forståelse av hvordan ungdom lever i dag! En ting er at man kan innføre restriksjoner, som å skru av nettet om natten så ingen sitter oppe og gamer,  men det du beskriver virker jo helt sprøtt. Kjenner pappaen din foreldrene til noen av vennene dine, slik at de kan snakke ham til fornuft? Kanskje du kan snakke med helsesøster? Er han veldig streng på andre områder også? Er moren din i bildet? 

• Liker 6
Skrevet

At nettet er stengt om natten tenker jeg er helt greit, alt for mange ungdommer som ikke får nok søvn. Kan du foreslå nye tider for stengte internettider?

Anonymkode: 279a2...b9a

• Liker 2
Skrevet

Vi har restriksjoner på skjermtiden. 2-3 t pr dag. Lekser er en fast tid en fast dag. Sånn sett er vi kanskje ikke ulik din far bortsett fra at våre barn er 9..   og gaming er det de bruker nettet til. Det leses ikke der og ses ikke film eller annet nyttig. Vi ville ikke hatt slike regler for en på 15. 

Anonymkode: cb4d1...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg glemte å skrive det, men jeg er 15 år gammel jente. Jeg blir 16 om 1 måned.

TS

Jeg syntes du har skrevet godt om situasjonen din her jeg. Kopier teksten og send den til din far :)

• Liker 10
Skrevet
Lill3My skrev (2 timer siden):

Jeg syntes du har skrevet godt om situasjonen din her jeg. Kopier teksten og send den til din far :)

Ts må skrive om teksten litt da slik at den er rettet direkte mot mottaker, altså pappa, og ikke forumet her. 
Du skriver meget godt, ts. Jeg støtter deg. Akkurat det at nettet er avslått om natta kan være greit. 
Hvorfor er han så streng på dette, nettbruken din høre grei ut for ei jente på din alder. Har du søsken, er reglene satt av hensyn til det kanskje, et søsken som gamer for mye fex?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som er like gammel som deg, ingen restriksjoner på skjerm eller nett. Synes det er veldig gammeldags og autoritært, og ikke minst upraktisk- som du sier, alt er på nett, lekser, bøker, filmer, venner. 

Anonymkode: 2e880...d24

• Liker 6
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (9 timer siden):

Ts må skrive om teksten litt da slik at den er rettet direkte mot mottaker, altså pappa, og ikke forumet her. 
Du skriver meget godt, ts. Jeg støtter deg. Akkurat det at nettet er avslått om natta kan være greit. 
Hvorfor er han så streng på dette, nettbruken din høre grei ut for ei jente på din alder. Har du søsken, er reglene satt av hensyn til det kanskje, et søsken som gamer for mye fex?

Trenger ikke det heller. Hun kan sende den som den er. Bare si at hun har skrevet slik for å semogmforsøke å se situasjonen.

Endret av Lill3My
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for restriksjoner og mener barna er ikke nok utviklet til å stoppe opp i skjermbruk. Dere kan evt avtale når nettet skal bli på. Det at nettet er skrudd av på natta er helt greit. Du er eldre nå og kanskje disse restriksjoner har kommet for sent men jeg er ikke enig i at du kan holde på helt som du vil. I tillegg, du har fortalt din side av saken, faren har kanskje en annen. Det ser ut som om han kjenner nettbruk gått,kanskje har han sett noe du ikke har fortalt oss eller ikke har innsett at han vet.

Anonymkode: b26db...d7d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Om natten - helt greit.

Men kjære pappa: nå er vi i mars 2022. Da foregår skolearbeid og mange andre aktiviteter på nettet. Du må finne andre måter å få økt sosial aktivitet på enn å sperre og forby. Datteren din er ikke 8 år, hun er 15.

AnonymBruker
Skrevet

Heia pappaen din! 

Du greier tydeligvis ikke styre dette selv. Så bra at du har noe konkret å forholde deg til :)

Anonymkode: bacb1...90d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at nettet er stengt om natten. Hvis du har en normal fritid med fysisk aktivitet og sosialt samvær, så ville jeg ikke ha stengt nettet noe mer enn natt. 

Anonymkode: e9b96...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å stenge nettet fra 16 til 19.30 er vel unødvendig? Dumt hvis man må vente med å gjøre lekser til 19.30.

Anonymkode: c9836...c7f

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Å stenge nettet fra 16 til 19.30 er vel unødvendig? Dumt hvis man må vente med å gjøre lekser til 19.30.

Anonymkode: c9836...c7f

Det får an å tillate sider som hun trenger lekser til. 

Anonymkode: b26db...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...