Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 23. Fikk bekkenleddsmerter allerede før uke 12, men så lenge jeg tilpasset treningen så gikk det helt fint.

For et par uker siden ble det mye, mye verre. Jeg klarer akkurat såvidt å gå det lille jeg trenger - til og fra kontorpult, frem og tilbake mellom kjøkken, bad og soverom, inn og ut av bilen osv. Ingenting hjelper - ligge, sitte, stå, gå rolig, vagge, trene rolig (har prøvd flere ulike treningsformer). Det sitter i nedre del av korsryggen og går nedover i låret på den ene siden. Av og til stråler det ned i foten.

Skal til lege denne uken og håper på en henvisning til fysioterapeut. Målet mitt er å kunne jobbe så lenge som mulig, men jeg begynner å se mørkt på det nå og er smått desperat.

Er det noen som har tips? Jeg tar imot ALT av råd og innspill.

Anonymkode: 40d6a...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme, føler med deg! Håper du kommer deg til fysioterapeut og får et individuelt opplegg, det har vært gull verdt for meg! 

Første bud er å unngå alle slags bevegelser som trigger symptomer. F.eks løping, gå i trapper, alt som belaster ett ben av gangen (bære toåringen på hofta 🙈). Vet ikke hva slags trening du driver med, men ville tatt pause foreløpig til du får hjelp. Sett deg inn i bil, seng osv med samlede bein. Sov helst på siden med en stor pute mellom beina for å avlaste bekkenet (bbhugme ❤). Jeg syns det er frustrerende at jeg er såpass mye mindre aktiv enn før, men alternativet er krykker liksom, bekkensmerter blir ikke magisk bedre av seg selv (før babyen er ute, og om man presser seg for hardt er det ikke sikkert det blir bedre da heller). 

Det fins støttebelte man kan ha rundt hoftene når man går, jeg syns det hjelper. Og har en del øvelser for å styrke og tøye, samt er med på bassengtrening en gang i uka. 

Vet ikke hva slags jobb du har, men om du er mye på beina, be om tilrettelegging (og om det ikke er mulig, sykemelding). Om du har kontorjobb, pass på at du har god støtte i korsryggen når du sitter, og ikke bli sittende for lenge av gangen. 

Lykke til, håper du får hjelp og det ikke blir (mye) verre! 

Anonymkode: 5510c...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sliter med det samme, føler med deg! Håper du kommer deg til fysioterapeut og får et individuelt opplegg, det har vært gull verdt for meg! 

Første bud er å unngå alle slags bevegelser som trigger symptomer. F.eks løping, gå i trapper, alt som belaster ett ben av gangen (bære toåringen på hofta 🙈). Vet ikke hva slags trening du driver med, men ville tatt pause foreløpig til du får hjelp. Sett deg inn i bil, seng osv med samlede bein. Sov helst på siden med en stor pute mellom beina for å avlaste bekkenet (bbhugme ❤). Jeg syns det er frustrerende at jeg er såpass mye mindre aktiv enn før, men alternativet er krykker liksom, bekkensmerter blir ikke magisk bedre av seg selv (før babyen er ute, og om man presser seg for hardt er det ikke sikkert det blir bedre da heller). 

Det fins støttebelte man kan ha rundt hoftene når man går, jeg syns det hjelper. Og har en del øvelser for å styrke og tøye, samt er med på bassengtrening en gang i uka. 

Vet ikke hva slags jobb du har, men om du er mye på beina, be om tilrettelegging (og om det ikke er mulig, sykemelding). Om du har kontorjobb, pass på at du har god støtte i korsryggen når du sitter, og ikke bli sittende for lenge av gangen. 

Lykke til, håper du får hjelp og det ikke blir (mye) verre! 

Tusen takk for at du delte! Jeg har kontorjobb, så det er på en måte veldig greit - men merker også godt at det å sitte ikke akkurat hjelper det heller 🙈

Det eneste som lindrer er faktisk å løpe veldig, veldig sakte. Men jeg gjør ikke det heller fordi jeg merker det blir verre etterpå. Prøver å unngå alt som trigger, men det er jo søren meg omtrent alt av bevegelser.

Skal sjekke ut belte og bbhugme!

TS

Anonymkode: 40d6a...49b

Skrevet

Ja - lite og ofte har vært nøkkelen til bevegelse her. Heller flere korte turer enn én lang (og gå i stedet for å løpe). Gå med korte steg (som om du har på et trangt skjørt). Har også kontorjobb, og veksler mellom å sitte og stå (men viktig å passe på holdningen og ikke stå for lenge av gangen heller). 

Den type kondisjonstrening som er mest skånsom for bekkenet er forresten sykling. Så om du savner å få opp pulsen litt, se om du har tilgang til treningssykkel noe sted (men ta det rolig første gangen for å se hvordan kroppen reagerer). Og mulig du trenger et trekk til setet så det blir mer behagelig å sitte på. 

Skrevet

Uansett hva du gjør,  aldri tøy bakside lår uansett hvor "stramme" de kjennes ut! Det er mitt viktigste tips. Bakside lår er stramme men uttøyde, og å tøye de forverrer ryggplagene og alt annet. 

Anonymkode: 8b178...138

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...