Gå til innhold

En stor studie har konkludert med at grønnsaker IKKE er forbundet med bedre helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2022.831470/full

Varmebehandlede grønnsaker hadde absolutt ingen assosiasjon. Rå grønnsaker hadde en liten assosiasjon, men den forsvant når de tok hensyn til andre variabler (røyking, trening, osv)

Hva tenker du? 

Har det mer å si at man spiser ren mat enn at man spiser grønnsaker?

Har grønnsaker fått et ufortjent godt rykte?

Har kjøtt og andre animalske råvarer fått et ufortjent dårlig rykte?

Anonymkode: a57a1...087

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker vel først og fremst at enkeltstudier ikke forteller en dritt, og at en må se på det samlede kunnskapsgrunnlaget. Enn så lenge spiser jeg grønnsakene mine..

Anonymkode: 0bb4b...17f

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du? 

At "bedre helse", som du skriver i overskriften, er mer enn fravær av hjerte- og karsykdommer, som studien handler om.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj kunne ikke levd et liv uten grønnsaker, belgfrukter, frukt. Korn er jeg mer skeptisk til, spesielt hvitt hvetemel, det er jo en såpass "moderne" oppfinnelse. Blir fysisk uvel av å lese om den Carnivore-dietten og måke nedpå en pakke kjøttdeig og slurpe buljong en gang i døgnet, nei gi meg de saftige lyse freshe grønnsakene mine hver eneste dag i alle mulige former og varianter. 

Anonymkode: 4f011...ab6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre helse handler om mer enn hjerte og karsykdommer for meg. 

Forholder meg til egne erfaringer, min helse føles i hvert fall mye bedre etter jeg byttet ut kjøtt med grønnsaker. 

Håret, huden og helsa bedret seg betraktelig etter jeg la om til fisk og grønnsaker. 

Anonymkode: 83250...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror noen at kjøtt og animalske produkter er det motsatte av grønnsaker? Slik jeg har forstått det så er det man kan gjøre for å redusere risiko for hjerte- og karsykdommer å ha et balansert kosthold kombinert med mosjon. Studien tar jo ikke for seg "hva skjer om utvalget kun spiser kjøtt og animalske produkter" så det er en veldig merkelig konklusjon (fra TS sin side, studien har ikke konkludert med dette) 

Anonymkode: 9332d...9b3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er langt mer sammensatt enn det vi har lært, ja. At noen mennesker til og med får dårligere helse av å spise for mye planteføde. 

Rett og slett alt for stor tro på at man kan finne fram til ett kosthold som er ideelt for alle! Det er nok mer komplisert og mer individuelt enn det.

Anonymkode: b11cf...50e

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du burde lære mer om forskningsbasert konsensus og kildekritikk. 

Anonymkode: 46905...e2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertesykdom gikk kraftig ned under andre verdenskrig, og kraftig opp etterpå. Rasjoneringen betød mindre kjøtt, men utvalget av grønnsaker var ikke all verden i krigsårene. Konklusjonen er rett og slett mindre kalorier jevnt over. Om overvekten kommer av et vegetarisk kosthold eller et kosthold med mye kjøtt er egentlig ikke så viktig. Med en gang du har spist på deg en stor vom så skjer det metabolske forstyrrelser som kan lede til kardiovaskulær sykdom. Selv om du er proppa full av vitaminer. 

image.png.36dd02953f2061f1b8431ea1b520f9f5.png

https://docplayer.me/7291373-Hjerte-og-karsykdom-i-fortid-og-fremtid-trender-for-dodelighet-sykelighet-og-risikofaktorer.html

Anonymkode: f0cab...3ee

Endret av Rhodiola
for å lenke til bildets kilde - Rhodiola, mod.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tror noen at kjøtt og animalske produkter er det motsatte av grønnsaker? Slik jeg har forstått det så er det man kan gjøre for å redusere risiko for hjerte- og karsykdommer å ha et balansert kosthold kombinert med mosjon. Studien tar jo ikke for seg "hva skjer om utvalget kun spiser kjøtt og animalske produkter" så det er en veldig merkelig konklusjon (fra TS sin side, studien har ikke konkludert med dette) 

Hvordan klarer du å få vridd TS sitt innlegg til det du skriver her? 

Hvor har TS skrevet at kjøtt og animalsk er det motsatte av grønnsaker? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer du å få vridd TS sitt innlegg til det du skriver her? 

Hvor har TS skrevet at kjøtt og animalsk er det motsatte av grønnsaker? 

"Har grønnsaker fått et ufortjent godt rykte?

Har kjøtt og andre animalske råvarer fått et ufortjent dårlig rykte?"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene animalske produkter som kjøtt, kylling, fisk har da ikke dårlig rykte. Det er jo mer pølser/kjøttdeig/friterte greier som er usunt i for store mengder. Grønnsaker og frukt inneholder mye vitaminer og lite kalorier, som i seg selv er helsefremmende i dagens samfunn. At denne studien ikke finner sammenheng med inntak av grønnsaker og hjerte/karsykdommer betyr jo ikke at grønnsaker ikke er sunt. Denne tråden viser veldig godt hvordan folk som ikke kan forskning leser studier.. Personlig tror jeg på et variert kosthold med mye rene råvarer, både kjøtt/fugl/fisk og grønsaker og korn/frø. Tror menge mat har vel så mye å si. At man holder seg normalvektig og i fysisk aktivitet. Også har jo gener og flaks mye å si. Psykiske lidelser og ensomhet forkorter også livet. Mitt mål er uansett ikke å bli så gammel som mulig, men å leve et så godt liv som mulig.

Anonymkode: 2be98...490

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de fleste mennesker vil tro det de vil tro. At de nekter å ta inn over seg at mye av det vi tror vi vet om helse og ernæring er feil. En klok professor på medisinstudet sa:

"Halvparten av det som dere kommer til å lære på medisinstudet er feil. Dessverre vet vi ikke hvilken halvdel."

Anonymkode: 5bb6a...fa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo hva man spiser i stede for grønnsaker tenker jeg. Mer pasta, poteter, fet saus, pommes osv? Det sier jo seg selv hva som er best mtp kaloriinntak i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett enkelt cohort studie sier ikke så veldig mye i forhold til den tyngden vi har av forskning som sier planter er preventativt for de fleste livsstilssykdommer. Cohort studier er sjeldent representativt på et slikt nivå. 

Anonymkode: beb74...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ser også kun på en 12 års periode

Anonymkode: 66e89...db5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...