Gå til innhold

Beredskaps- sekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er godt kjent med anbefalingene om hva man bør ha hjemme i tilfelle en krisesituasjon. Men hva om man helst bør komme seg unna og rømme?

Er det noen her som har planlagt beredskap for å komme seg unna på kort tid? Tenker da på utstyr som står ferdig pakket og som du bare kan hive i bilen, som en slags beredskaps- sekk/ koffert/ bag.

Anonymkode: 10c67...660

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: caeb5...9aa

Skrevet

Nei. Jeg tenker at de vurderingene som er gjort av fagfolk av hva som kan være de mest sannsynlige krisene, er gode vurderinger. Så det viktige er å ha ting i hus, så man kan klare seg et par dager, også hvis strøm-og vannforsyning slås ut. Det kan være solstormer, data-angrep, terrortrusler eller atomhendelser. 

Anonymkode: 5a494...e59

Skrevet

Nei. Bor nokså øde så tror vi er tryggest her i eget hus. Hadde kanskje vurdert det om jeg bodde i en storby.

Anonymkode: 8ae1f...bed

Skrevet

Kanskje ekstra drivstoff? Varme klær? Tørrvarer, vanndunk? 

Anonymkode: a6af1...4a0

Gjest MuggenKanari
Skrevet

Etter hver gang jeg ser prepper-shows på tv så begynner jeg å Google ting jeg skal ha i "bug out bagen" min. Men det lengste jeg har dratt det er å kjøpe en ryggsekk. Og det får man jo alltids bruk for uansett 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er godt kjent med anbefalingene om hva man bør ha hjemme i tilfelle en krisesituasjon. Men hva om man helst bør komme seg unna og rømme?

Er det noen her som har planlagt beredskap for å komme seg unna på kort tid? Tenker da på utstyr som står ferdig pakket og som du bare kan hive i bilen, som en slags beredskaps- sekk/ koffert/ bag.

Det blir jo fort atomkrig, eller det er det som er faren for oss i Norge/resten av verden, å da hjelper det ikke med en ryggsekk, dessverre.

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har en bag ferdigpakket hvis vi skal på sykehus igjen. Så det er vel en beredskapsbag.

Anonymkode: 435a7...717

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke noe sånt. Vi er langt unna å måtte tenke på sånt. Dog er jeg et friluftsmenneske og eier jeg alt jeg trenger for å overleve i villmarka en lang stund. Alltid sett for meg at jeg kom til å flykte til skogs av en eller annen grunn. Men pakket er det ikke. Dersom situasjonen eskalerer så hadde jeg kanskje passet på at jeg hadde ting som førstehjelpsutstyr, medisiner og slikt som jeg er avhengig av andre for..

Men så har vi også få flyktemuligheter. Vi har en lang kystlinje og vi kan ikke akkurat svømme til England:P

Anonymkode: 6fbe2...3ca

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, har ikke noe sånt. Vi er langt unna å måtte tenke på sånt. Dog er jeg et friluftsmenneske og eier jeg alt jeg trenger for å overleve i villmarka en lang stund. Alltid sett for meg at jeg kom til å flykte til skogs av en eller annen grunn. Men pakket er det ikke. Dersom situasjonen eskalerer så hadde jeg kanskje passet på at jeg hadde ting som førstehjelpsutstyr, medisiner og slikt som jeg er avhengig av andre for..

Men så har vi også få flyktemuligheter. Vi har en lang kystlinje og vi kan ikke akkurat svømme til England:P

Kan vel dra gjennom Sverige eller Finland, men spørsmålet er vel heller: hvis Norge er så utrygt at man må rømme landet, hvilket land er trygt å rømme til? Havner ikke mesteparten av Europa i krig også da?

Anonymkode: f0993...f41

• Nyttig 1
Skrevet

Jepp, har hatt en slik sekk lenge. Har mest tenkt på den i forhold til naturkatastrofe/brann som tar huset og vi må evakuere. Det gir meg indre ro å vite at den står der nært utgangsdøren. Det er alt for basisbehov noen døgn sammen med barna, enten det er i skogen eller i et bomberom eller gymsal. Vann, energibarer/turmiks, tannbørster & krem, lighter og opptenningsbriketter, tarp og tau, varme"folie"tepper og regnponchoer, kontanter, ferdig lada powerbank og ekstra lader med mer. Så har jeg en annen sekk med liggeunderlag, soveposer og telt og uteklær ved siden av. 

Anonymkode: 12344...16e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan vel dra gjennom Sverige eller Finland, men spørsmålet er vel heller: hvis Norge er så utrygt at man må rømme landet, hvilket land er trygt å rømme til? Havner ikke mesteparten av Europa i krig også da?

Anonymkode: f0993...f41

Tenkte mest på at om Russland var hovedproblemet så ville jeg jo ikke dratt nærmere, altså Sverige og Finland. Tror heller jeg ville forsøkt meg sørover via Danmark. Men kommer jo helt an på situasjonen selvsagt. Også som du sier; sprer det seg over Europa så er det ikke sikkert det er så mange trygge plasser. På hjemplassen min har jeg vært på en hytte hvor sabotører fra 2. verdenskrig gjemte seg for nazistene, og det er rimelig langt ut gokk det altså. Så å flykte ut i villmarka er ikke noen garanti på noen måte. Kanskje jeg har sett for mange filmer, men jeg er mer redd for hysteriske folkemengder og kaos enn for hva jeg kan møte på ute i marka:P

• Nyttig 2
Skrevet

Det viktigste jeg har tilgjengelig er original og kopier av dokumenter som viser hvem vi er, internasjonale grader (master og profesjon), vielsesattest, og noen euro, pund og dollar. Med tanke på å ha det man trenger om man må komme seg et sted, og starte på nytt. 

Anonymkode: 34a3e...9f3

• Liker 2
Skrevet

Bor på bygda og turutstyret er lett tilgjengelig, så det hadde gått fort å pakke sekken, spenne på seg skia og gå ut døra og på fjellet dersom nødvendig. Men føler meg relativt trygg siden jeg bor her jeg bor. 

Anonymkode: 7f32e...ec6

Skrevet

Nei, har heller ikke tenkt å dra noe sted raskt

Anonymkode: 17023...ae5

Skrevet

Jeg har samlet alle viktige papirer i en rød perm (vitnemål, attester, vielsesattest, vognkort, pass, et kredittkort og litt kontanter). Lett å raske med seg i en nødsituasjon. Vi bor i et rasutsatt område, så når det er meldt «skredvær» putter jeg permen i pc-sekken sammen med pc/nettbrett og ladere og legger sekken i gangen. Har også en ferdigpakket bag med et par klesskift og toalettsaker, og en boks med hundemat (tørrfôr) for 3-4 dager.

Anonymkode: d8d00...c9f

Skrevet

Bor et sted som ikke betyr noen ting. Vi er tur mennesker og har nok turmat, gass og utstyr til å overleve i skogen på ubestemt tid. 

Min eks tar av fordi han er en generelt hysterisk person. Maser om å kjøpe jod. Noe vi ikke har. Eneste feilen er så klart at han har kjøpt vanlig jod og det hjelper lite når du bare har en boks 🙈

Vi er non bedre forberedt enn de fleste.

Anonymkode: ae07c...181

Skrevet

Beredskapsbag er noe man har om man lever i en truet situasjon. Jeg gjør ikke det, så nei, jeg har ikke noe slikt. Har ikke en psyko, stalker etter meg eller lever i en krigssone. 
Har et beredskapslager i kjelleren, men det er mer med tanke på et lengre strømbrudd og sånt

Anonymkode: 5c0d6...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, har hatt en slik sekk lenge. Har mest tenkt på den i forhold til naturkatastrofe/brann som tar huset og vi må evakuere. Det gir meg indre ro å vite at den står der nært utgangsdøren. Det er alt for basisbehov noen døgn sammen med barna, enten det er i skogen eller i et bomberom eller gymsal. Vann, energibarer/turmiks, tannbørster & krem, lighter og opptenningsbriketter, tarp og tau, varme"folie"tepper og regnponchoer, kontanter, ferdig lada powerbank og ekstra lader med mer. Så har jeg en annen sekk med liggeunderlag, soveposer og telt og uteklær ved siden av. 

Anonymkode: 12344...16e

Akkurat en sånn sekk jeg mente! Jeg tror jeg vil sove bedre om nettene dersom jeg vet at vi har en sånn stående klar. Mottok akkurat Jodix i posten nå også. Kall meg gjerne hysterisk, men vi har sendt våpen og Putin er sur...

• Liker 1
Skrevet

Ta dere et glass vin og finn noe gøy på Netflix

Anonymkode: 64497...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...