Gå til innhold

Forskjellsbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente som blir 13 år snart og dette er sikkert veldig egoistisk av meg men jeg fikk iPhone 6 når jeg var ni år, det var min første telefon og det er jo en bra førstegangstelefon og sånt. Søteren min ble 9 i januar og hunfikk da en iPhone 12, syntes dere dette er urettferdig at hun fikk iPhone 12 og jeg fikk iPhone 6 når jeg var like gammel? Når hun fikk den telefonen så spurte jeg foreldrene mine om jeg kunne få ny telefon til bursdagen min siden søsteren min hadde iPhone 12 og jeg har iPhone 8 men de sa nei og at jeg måtte da kjøpe selv. Og til jul så fikk søsteren min AirPods for over 1000 kr og jeg fikk fake AirPods til  100 kr, syntes dere at det er urettferdig? Jeg er ikke utakknemlig eller noe men syntes at vi burde fått like dyre da at begge fikk f.eks de for 100 kr. Hva synes dere? Jeg fikk de på bilde til venstre og søstera mi fikk de til høyre

280F7AD4-0CB3-4AE9-BE98-4E08E211E90E.png

D1697ADD-F45D-4374-ACF9-05EB2EADB89F.png

Anonymkode: 8e963...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei sorry mente at jeg fikk de øverste og søstera mi fikk de som er på bilde nederst. TS

Skrevet

Det er veldig urettferdig jeg syntes du skal snakke med foreldrene dine om det.

Skrevet

En iPhone 12 var adskillelig dyrere når du var 9 for 4 år siden enn det den er nå når søsteren din er 9. 

Ingen barn fortjener iPhone 12 etter min smak. Altfor dyrt og unødvendig. 

Anonymkode: d1989...d66

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En iPhone 12 var adskillelig dyrere når du var 9 for 4 år siden enn det den er nå når søsteren din er 9. 

Ingen barn fortjener iPhone 12 etter min smak. Altfor dyrt og unødvendig. 

Anonymkode: d1989...d66

iPhone 12 fantes ikke når jeg ble født men bare tenkte at det var lott rart at jeg fikk en mye eldre telefon som var gammel da når hun får en ganske ny en og den jeg fikk arva jeg men hennes var ny. 

Skrevet

IPhone 6 for 4 år siden kostet like mye som nå iPhone 10. 

Så søsteren din burde få iPhone 10 og ikke iPhone 12.

Anonymkode: ae35f...ec9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IPhone 6 for 4 år siden kostet like mye som nå iPhone 10. 

Så søsteren din burde få iPhone 10 og ikke iPhone 12.

Anonymkode: ae35f...ec9

Enig

• Liker 2
Skrevet

Dere er begge bortskjemte, og du er utakknemlig ang telefonen. «iPhone 6 er jo en bra førstegangstelefon», haha herregud. iPhone 6 var for 4 år siden en helt fin telefon for voksne, som har hatt mange telefoner før, og som har et forhold til hva ting koster.

angående airpodsene: hvis dette var det eneste dere fikk fra foreldrene deres til jul, så ja det synes jeg et forskjellsbehandling. Men det kan jo like gjerne være en annen grunn: fikk du noe annet som hun ikke fikk? Fikk du noe ekstra dyrt i tiden før jul, som hun ikke fikk, som gjorde at hun fikk mer til jul?

Anonymkode: 2e0fb...88c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere er begge bortskjemte, og du er utakknemlig ang telefonen. «iPhone 6 er jo en bra førstegangstelefon», haha herregud. iPhone 6 var for 4 år siden en helt fin telefon for voksne, som har hatt mange telefoner før, og som har et forhold til hva ting koster.

angående airpodsene: hvis dette var det eneste dere fikk fra foreldrene deres til jul, så ja det synes jeg et forskjellsbehandling. Men det kan jo like gjerne være en annen grunn: fikk du noe annet som hun ikke fikk? Fikk du noe ekstra dyrt i tiden før jul, som hun ikke fikk, som gjorde at hun fikk mer til jul?

Jeg fikk ikke noe før jul og det var det eneste vi fikk av foreldrene våre eller hun fikk også en gant genser da til jul men jeg fikk ikke noe mer og jeg var jo ikke bortskjemt siden det var en jeg arva av mamma, de andre som fikk telefon i klassen min når de var 9 fikk iPhone 7 eller 8 og sånt.

Skrevet

Hadde dere vært mine barn hadde lillesøsteren din kunnet fått din iPhone 8, og du som er eldst arve iPhone 12 av oss foreldre. Begge fått like airpods.

Når det er sagt syntes jeg det å få en så dyr og ny iPhone hadde vært uaktuelt uansett, dere begge er altfor unge, men gjort er gjort.

Syntes du skal ta en skikkelig prat med foreldrene dine, fortell dem hvordan dette føles. Forskjellsbehandling er IKKE greit en eneste plass, og i verste fall kan det få store konsekvenser for den som føler på denne urettferdigheten. Man føler jo at foreldrene ikke er like glad i en, og det er utrolig dårlig gjort og veldig korttenkt av dine foreldre. Ta en ordentlig prat med dem, og hvis de bare avfeier deg syntes jeg at du skal snakke med en annen voksen du kan stole på - f.eks helsesøster på skolen etc. 

Lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke snakk sånn til en så liten jente, Herregud hva er problemet ditt? Alle som vokser opp nå, vokser opp i en ultrateknologisk verden - iPhone 6 ER en fin førstegangs telefon nå til dags, man kan laste ned apps - men ikke alle apps kanskje, og sette foreldresperre.

Dette er ikke 1998 lengre, move on. 

• Liker 2
Skrevet
Rosatoast skrev (3 minutter siden):

Hadde dere vært mine barn hadde lillesøsteren din kunnet fått din iPhone 8, og du som er eldst arve iPhone 12 av oss foreldre. Begge fått like airpods.

Når det er sagt syntes jeg det å få en så dyr og ny iPhone hadde vært uaktuelt uansett, dere begge er altfor unge, men gjort er gjort.

Syntes du skal ta en skikkelig prat med foreldrene dine, fortell dem hvordan dette føles. Forskjellsbehandling er IKKE greit en eneste plass, og i verste fall kan det få store konsekvenser for den som føler på denne urettferdigheten. Man føler jo at foreldrene ikke er like glad i en, og det er utrolig dårlig gjort og veldig korttenkt av dine foreldre. Ta en ordentlig prat med dem, og hvis de bare avfeier deg syntes jeg at du skal snakke med en annen voksen du kan stole på - f.eks helsesøster på skolen etc. 

Lykke til ❤️

Tusen takk❤️❤️

Skrevet

Ang. AirPods’ene: Kan det være at TS er et surrehode som mister absolutt alt? Og at søsteren hennes tar vare på tingene sine? 

Jeg kunne fint ha funnet på å gi det barnet som holder orden i sakene sine og aldri mister noe en dyr gjenstand, og søskenet som mister alt alltid en billigere versjon (siden jeg da må påregne å erstatte gjenstanden x antall ganger 🙈
Her har f. eks. det ene barnet en iPad til 5700,- og det barnet som knuser skjermen på nettbrettet sitt x antall ganger i året en Samsung til 2000,-. :P 

Bare en tanke...

Anonymkode: 70827...ee2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ang. AirPods’ene: Kan det være at TS er et surrehode som mister absolutt alt? Og at søsteren hennes tar vare på tingene sine? 

Jeg kunne fint ha funnet på å gi det barnet som holder orden i sakene sine og aldri mister noe en dyr gjenstand, og søskenet som mister alt alltid en billigere versjon (siden jeg da må påregne å erstatte gjenstanden x antall ganger 🙈
Her har f. eks. det ene barnet en iPad til 5700,- og det barnet som knuser skjermen på nettbrettet sitt x antall ganger i året en Samsung til 2000,-. :P 

Bare en tanke...

Anonymkode: 70827...ee2

Ja det skjønner jeg men det som er rart er at søsteren min er den som bruker på å knuse og øydelegge tinga sine, den telefonen hennes har hun knust allerede……

Skrevet

Er dere halvsøsken eller stesøsken? Hvem fikk hun Gant-genseren av? Altså hun fikk verdier for 3000,-, mens du fikk en gave til et par hundre kroner? Stemmer det? I såfall er dette en stygg forskjellsbehandling! 

Anonymkode: 40ebf...01b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spiller ingen rolle om de er bortskjemte eller ei, og det vet du faktisk heller ingenting om!! Hvis dette stemmer, er dette grov forskjellsbehandling, og har ingenting med bortskjemt eller ei å gjøre! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dere halvsøsken eller stesøsken? Hvem fikk hun Gant-genseren av? Altså hun fikk verdier for 3000,-, mens du fikk en gave til et par hundre kroner? Stemmer det? I såfall er dette en stygg forskjellsbehandling! 

Vi er helsøsken og hun fikk gant genseren av foreldrene våre

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er helsøsken og hun fikk gant genseren av foreldrene våre

Kan det være at de forvekslet gavene. At søsteren din skulle få de billige pluss genseren mens du skulle få de dyre?

Skrevet

send me en dm med adr så sender ei ubrukte ipod 3 til dei

Anonymkode: f2d00...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg er en jente som blir 13 år snart og dette er sikkert veldig egoistisk av meg men jeg fikk iPhone 6 når jeg var ni år, det var min første telefon og det er jo en bra førstegangstelefon og sånt. Søteren min ble 9 i januar og hunfikk da en iPhone 12, syntes dere dette er urettferdig at hun fikk iPhone 12 og jeg fikk iPhone 6 når jeg var like gammel? Når hun fikk den telefonen så spurte jeg foreldrene mine om jeg kunne få ny telefon til bursdagen min siden søsteren min hadde iPhone 12 og jeg har iPhone 8 men de sa nei og at jeg måtte da kjøpe selv. Og til jul så fikk søsteren min AirPods for over 1000 kr og jeg fikk fake AirPods til  100 kr, syntes dere at det er urettferdig? Jeg er ikke utakknemlig eller noe men syntes at vi burde fått like dyre da at begge fikk f.eks de for 100 kr. Hva synes dere? Jeg fikk de på bilde til venstre og søstera mi fikk de til høyre

280F7AD4-0CB3-4AE9-BE98-4E08E211E90E.png

D1697ADD-F45D-4374-ACF9-05EB2EADB89F.png

Dette er veldig urettferdig. Snakk med foreldrene dine om det. Forklar de hvordan du føler det.

Anonymkode: 223f5...92b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...