Gå til innhold

Hvorfor ønsker så mange gravide at babyen er en jente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser det iblant at noen blir skuffet fordi de finner ut på ultralyd at babyen er en gutt, at de helst ønsket seg en jente.

Hvorfor er det slik?

Jeg har selv en gutt og en jente, og er nå gravid med nummer tre som blir en jente. Hadde egentlig en følelse av at denne babyen ble en gutt, men ble jo ikke skuffet fordi jeg tok feil. Ville blitt glad om det var en gutt og - spesielt om den ville lignet på pappaen. 

Det viktigste er vel at babyen er frisk, så hvorfor er så mange opptatt av at babyen skal bli en jente?

Anonymkode: 501b9...5f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Leser det iblant at noen blir skuffet fordi de finner ut på ultralyd at babyen er en gutt, at de helst ønsket seg en jente.

Hvorfor er det slik?

Jeg har selv en gutt og en jente, og er nå gravid med nummer tre som blir en jente. Hadde egentlig en følelse av at denne babyen ble en gutt, men ble jo ikke skuffet fordi jeg tok feil. Ville blitt glad om det var en gutt og - spesielt om den ville lignet på pappaen. 

Det viktigste er vel at babyen er frisk, så hvorfor er så mange opptatt av at babyen skal bli en jente?

Enklere å forholde seg til små prinsesser tenker jeg. 

Anonymkode: e62df...ee6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker og har lurt på det samme. Hvorfor er så mange opptatt av ene eller andre kjønnet🤷🏼‍♂️

• Liker 2
Skrevet

Det kan du si som har vært så heldig å bli sjenket med begge kjønn. 

Anonymkode: 9f0d9...d41

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Har heller aldri skjønt det, da jeg jublet selv over at det var gutt jeg hadde i magen. Jeg jobber i barnehage, og detber én ting alle som ønsker seg jente bare bør få vite med éngang: det er IKKE enklere med jenter. Og blir de behandlet som søte små prinsesser hjemme så skal jeg love dere at de blir helt motsatt av en søt prinsesse. Gutter er opptatte av å ha det gøy, krangler de seg imellom så ordner det seg veldig fort. Jenter stenger ut og sender morderiske blikk pg bruker ofte laaaaang tid på å tilgi og bli venner igjen. 

Anonymkode: 8acfb...06f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har to gutter, har aldri ønsket meg noe annerledes, og har sjeldent blitt spurt om vil få en tredje «for å prøve på en jente». Vet ikke om dette med kjønn er noe folk reelt bryr seg om. 

Anonymkode: e947a...03a

Skrevet

For meg tror jeg det handler om at jente var mer kjent for meg. Er en typisk "mammajente" (veldig nær med min mor) og har en lillesøster som jeg alltid har tatt meg litt ekstra av (hun er 12 år yngre enn meg). Av vennepar vi har med barn, synes jeg alltid det var lettest å omgå jentebarn.

Tror det må være derfor jeg ønsket meg jente 🤷‍♀️ Men nå ble det gutt, og jeg stortrives i rollen som guttemamma, han er 4 år.

Anonymkode: 8e099...64c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hørt at mange (førstegangs)gravide ønsker seg jente fordi det føles tryggere - det er det vi er selv og det vi kjenner til. Guttemammaer jeg kjenner har bekreftet at de hadde liknende tanker på forhånd - og at de ikke på noe tidspunkt har ønsket at det heller ble jente når gutten først var der.

• Liker 6
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt at mange (førstegangs)gravide ønsker seg jente fordi det føles tryggere - det er det vi er selv og det vi kjenner til. Guttemammaer jeg kjenner har bekreftet at de hadde liknende tanker på forhånd - og at de ikke på noe tidspunkt har ønsket at det heller ble jente når gutten først var der.

Akkurat mine tanker også 😊

Anonymkode: 8e099...64c

Skrevet

Er vel standard det fordi man selv er jente så ønsker man seg jente. Akkurat som at menn som regel ønsker seg gutter. De har ofte tanker om at de tror de vil få nærmere relasjoner til eget kjønn. Folk er ikke så reflekterte 😅🤣

Jeg er jente og venter gutt 😁👍🏻 Begge kjønn var velkommen, men hadde et lite ønske på gutt. Tror det er fordi jeg selv er oppvokst med brødre.

Anonymkode: 1662c...43b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt, du passer ikke til å være mor med en slik holdning. Stakkars barnet/barna dine da, som har «feil» kjønn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel standard det fordi man selv er jente så ønsker man seg jente. Akkurat som at menn som regel ønsker seg gutter. De har ofte tanker om at de tror de vil få nærmere relasjoner til eget kjønn. Folk er ikke så reflekterte 😅🤣

Jeg er jente og venter gutt 😁👍🏻 Begge kjønn var velkommen, men hadde et lite ønske på gutt. Tror det er fordi jeg selv er oppvokst med brødre.

Anonymkode: 1662c...43b

Kanskje noe i det. Selv er jeg del av en søskenflokk hvor vi er to gutter og to jenter, så jeg hadde aldri noen sterk preferanse - vant til begge deler.

Skrevet

I noen familier er jenter nærmest hellige. Samboer ble skuffet da vi fikk vite at vi skulle få en gutt fordi han visste at foreldrene hans ikke kom til å ville delta like mye i livet til mini som det de ville gjort om han var jente.

Anonymkode: 7bf45...bd9

Skrevet

De fleste småbarnsmødrene jeg kjenner til som føler seg helt overveldet på hjemmebasis har 2 gutter. Mitt inntrykk er at gutter er mer krevende i den alderen. 

Anonymkode: 99ba5...3c4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man er heldig om man får friske barn. 

Anonymkode: 33cba...88c

• Liker 17
Skrevet

Gullstandarden ser ut til å være en av hver. Jeg har opplevd mange ganger at folk spør når nr 3 kommer, "for dere skal vel prøve på gutten?". Og det er hele tiden hint om å komplettere familien. Det er visstnok svært synd i mannen min som ikke har noen sønn.

Jeg gav blanke i kjønn begge gangene, barn er barn.

Anonymkode: f3020...9d0

• Liker 4
Skrevet

Motsatt hos meg, det er så mange ting som er vanskelig med jenter. Livredd for at hun skal vokse opp og bli utsatt for voldtekt og annen dritt. Hadde vært enklere med en sønn for meg.

Anonymkode: 538c0...8af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste småbarnsmødrene jeg kjenner til som føler seg helt overveldet på hjemmebasis har 2 gutter. Mitt inntrykk er at gutter er mer krevende i den alderen. 

Anonymkode: 99ba5...3c4

Jeg har en gutt og en jente fra før, og det var jenta som krevde mest…mer urolig, tok lengre tid før hun sov gjennom hele natten, mer sutrete etc, sånn fortsatte det i mange år. Også nå, når de er 10 og 12. Er nok veldig individuelt.

• Liker 1
Skrevet

En datter er en datter hele ditt liv, en sønn er en sønn til han finner sin viv. 

Anonymkode: ce229...a6c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det slik?

Tror de fleste kun er opptatt av å få et barn.

Jeg er yngst og vet at mine foreldre ønsket seg en jente, de sluttet å få flere barn når jeg ble født. I følge mine foreldre hadde de fortsatt helt til de fikk jente.

Anonymkode: 28d03...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...