Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier 12,5% av et familiehus og tilhørende verdier. Huset brukes som feriehus for slekten. Jeg har ingen livsarvinger, og min nærmeste pårørende er min far. Huset er på min morside. Hvis noe skulle skje med meg så ønsker jeg at min eierandel av huset går til min tante og hennes livsarvinger for at huset skal bli i en slekt. Dette er min far innerforstått med.

Uavhengig av muntlige avtaler så ønsker jeg å få det skriftlig. Må det skrives et formelt testamente eller kan det skrives ned privat med vitner?

Anonymkode: f1069...dfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testamente.

Anonymkode: 05828...719

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Testamente.

Er det eneste mulighet? Innmari dyrt for noe som kanskje endres senere og som kun gjelder en ting.

Skrevet

Du bør få de andre eierne til å signere en privat avtale der de aksepterer dette, i tillegg til å lage et testament som faktisk gir de du ønsker arverett. Et testament vil ikke binde de andre eierne. De vil kunne kreve tvangsoppløsning av sameie med de nye eierne. 

Anonymkode: 0f801...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må det skrives et formelt testamente eller kan det skrives ned privat med vitner?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innmari dyrt for noe som kanskje endres senere og som kun gjelder en ting.

Du kan selv skrive testamentet ditt, signere det i to vitners nærvær og få vitnene til å signere. Da er testamentet gyldig (så sant vitnene ikke selv er tilgodesett i testamentet, eller noen vitnene er gift med, samboere med eller i nær slekt med er tilgodesett.)

Du har ingen barn, og du er ikke gift, og da kan du skrive akkurat hva du vil i testamentet ditt. Du trenger ikke gå til en advokat for å få hjelp.

• Liker 4
Skrevet

Du kan laste ned mal for testamente hos DNB, og ganske mange andre steder. Dine eiendeler kan du gjøre som du vil med så lenge du er i live og er ved dine fulle fem. Skriv ned, signer selv sammen med to vitner som også signerer, og informer slekt. Da er det ikke tvil om hva du ønsker, og det blir vanskelig å bestride i en rettssak. 

Velg to vitner som ikke er i slekta og ikke vil tjene på det økonomisk

• Liker 1
Skrevet
Tjueto skrev (54 minutter siden):

Du kan selv skrive testamentet ditt, signere det i to vitners nærvær og få vitnene til å signere. Da er testamentet gyldig (så sant vitnene ikke selv er tilgodesett i testamentet, eller noen vitnene er gift med, samboere med eller i nær slekt med er tilgodesett.)

Du har ingen barn, og du er ikke gift, og da kan du skrive akkurat hva du vil i testamentet ditt. Du trenger ikke gå til en advokat for å få hjelp.

Det er viktig at testamentet blir oppbevart på en måte som sikrer at det er tilgjengelig når du er død og boet skal gjøres opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det eneste mulighet? Innmari dyrt for noe som kanskje endres senere og som kun gjelder en ting.

Det er ikke dyrt. Din tante kan betale for dette? 

Anonymkode: e54ff...7f8

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Du kan laste ned mal for testamente hos DNB, og ganske mange andre steder. Dine eiendeler kan du gjøre som du vil med så lenge du er i live og er ved dine fulle fem. Skriv ned, signer selv sammen med to vitner som også signerer, og informer slekt. Da er det ikke tvil om hva du ønsker, og det blir vanskelig å bestride i en rettssak. 

Velg to vitner som ikke er i slekta og ikke vil tjene på det økonomisk

Kan man registrere dette i Brønnøysundregisteret? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du bør få de andre eierne til å signere en privat avtale der de aksepterer dette, i tillegg til å lage et testament som faktisk gir de du ønsker arverett. Et testament vil ikke binde de andre eierne. De vil kunne kreve tvangsoppløsning av sameie med de nye eierne. 

Anonymkode: 0f801...93b

Hvorfor må de andre eierene akseptere det? De vil jo at den delen av familien skal arve huset. I dag er det ikke den siden som arver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke dyrt. Din tante kan betale for dette? 

Jeg ønsker ikke at tante skal betale for det. Dette er kun hvis jeg ikke får egne barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er viktig at testamentet blir oppbevart på en måte som sikrer at det er tilgjengelig når du er død og boet skal gjøres opp. 

Jeg kan gi det til både venner og familie for å sikre det i tilfelle noe skjer.

Skrevet
Tjueto skrev (5 timer siden):

Takk! Vil det i såfall være gyldig så fremt jeg ikke får egne barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er da helt gratis å skrive et testament

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan oppbevare det hos byfogden, tror det koster 900 som engangssum. Ts bør skrive at testamentet er gyldig så lenge hun ikke får barn. 

Anonymkode: 8fc1d...304

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk! Vil det i såfall være gyldig så fremt jeg ikke får egne barn?

Ja. Det vil også være gyldig hvis du får barn, men bare delvis, for pliktdelsarven til barna begrenser hvor mye en person med barn kan disponere over i testament. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å skrive selv og levere inn til tingretten. For å ta høyde for eventuelle egne barn senere kan du skrive at testementet gjelder så fremt du ikke har egne barn og deretter formulerer du ønskene dine. Få noen som ikke er tilgodesett i testementet til å signere. Veldig lett å ordne så lenge det er så rett frem. 

Anonymkode: a42c0...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke levere inn til tingretten heller, kan ha det liggende og et par kopier og informere om det, men hvis det ligger hos tingretten vil det bli hentet frem automatisk ved død. 

Anonymkode: a42c0...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg få ordnet det så alt er på det klare hvis noe skulle skje meg. (Krysser jo fingrene for at det ikke skjer, men man vet jo aldri).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...