Gå til innhold

Barnefordeling i retten, erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min blivende eksmann klarer ikke bli enig om barnefordeling og har derfor valgt å ta det til retten. - Vi må rett og slett ha noen til å bestemme dette for oss! 

Det jeg vet så langt er at begge parter ønsker at det oppnevnes en sakkyndig som skal uttale seg om barnets beste og at denne sakkyndige skal snakke med meg og far + ha hjemmebesøk hvor vedkommende observerer oss sammen med barnet.

Noen her som har erfaring med dette? Kjenner jeg gruer meg helt sykt til observasjon, møter, rettssak og alt! Det hele plager meg så sterkt at jeg får angst av det og klarer nesten ikke tenke på annet. Hadde vært fint å høre litt hvordan disse sakkyndige jobber og hvordan en slik sak kan se ut! 

Anonymkode: a5189...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lang historie kort: Far ble fradømt foreldreansvar og endte opp med samvær med tilsyn 4 ganger i året, 2 timer hver gang. 

Den sakkyndige var på hjemmebesøk, han snakket flere ganger med barna, med lærerne, med helsesykepleier, med meg og med far. Var helt greit det. 

Anonymkode: 88390...549

Skrevet

Jobber med dette. De fleste saker ender med rettsforlik der den som bor med barna beholder fast bosted, og den andre får 25-40% samvær.

Anonymkode: 14f3e...656

• Liker 3
Skrevet

Dere vil kaste vekk 200.000++ som kunne vært brukt på barna eller blitt gitt som arv. 

Anonymkode: 57bb1...cd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 16.30):

Lang historie kort: Far ble fradømt foreldreansvar og endte opp med samvær med tilsyn 4 ganger i året, 2 timer hver gang. 

Den sakkyndige var på hjemmebesøk, han snakket flere ganger med barna, med lærerne, med helsesykepleier, med meg og med far. Var helt greit det. 

Anonymkode: 88390...549

Hva spurte den sakkyndige om og hvor lenge varte observasjonen? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 16.26):

Jeg og min blivende eksmann klarer ikke bli enig om barnefordeling og har derfor valgt å ta det til retten. - Vi må rett og slett ha noen til å bestemme dette for oss! 

Det jeg vet så langt er at begge parter ønsker at det oppnevnes en sakkyndig som skal uttale seg om barnets beste og at denne sakkyndige skal snakke med meg og far + ha hjemmebesøk hvor vedkommende observerer oss sammen med barnet.

Noen her som har erfaring med dette? Kjenner jeg gruer meg helt sykt til observasjon, møter, rettssak og alt! Det hele plager meg så sterkt at jeg får angst av det og klarer nesten ikke tenke på annet. Hadde vært fint å høre litt hvordan disse sakkyndige jobber og hvordan en slik sak kan se ut! 

Ingenting å grue seg for . Sakkyndig skal finne ut hva som er barnets beste . Finne ut hvem av dere som har best samværskompetanse. Hvem har fulgt opp / kommer til å følge best opp barnet . Hvem har mest å tilby , av trygghet, omsorg , tid . Her spiller det også mye inn hvem som har gjort mest av dette tidligere . Fulgt opp helsestasjon , lege, skole , fritidsaktiviteter . Dette går gjerne over en tre -månedsperiode .  Ofte blir folk rundt spurt , f eks lærer , barnehagepersonell , helsestasjon etc. sakkyndig sin jobb er å finne ut hvilken omsorgsbase som blir best . På lang sikt . Gjerne et hjemmebesøk men flere tlf samtaler . Det er bare å være seg selv . Å fokusere på barnets beste 😊 . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordel å vise samarbeidsevne og ikke snakke dritt om den andre forelderen. 

Anonymkode: cde27...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er ble det dømt 60/40 til far på de 2 største som ønsket og bo mest hos han, og de var da 12 og 14 og de hørte heldigvis på de, mens de 2 mellomste på 5 den gangen ble det 50/50 på,mens minstenmann har alltid bodd hos meg, far vil ikke ha kontakt ,minstemann er grunnen for vi skilte lag. Barna er 22,20,13 og 9 idag

Anonymkode: 53d10...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er ble det dømt 60/40 til far på de 2 største som ønsket og bo mest hos han, og de var da 12 og 14 og de hørte heldigvis på de, mens de 2 mellomste på 5 den gangen ble det 50/50 på,mens minstenmann har alltid bodd hos meg, far vil ikke ha kontakt ,minstemann er grunnen for vi skilte lag. Barna er 22,20,13 og 9 idag

Han vil ha kontakt med alle barna sine, bortsett fra ett??

Anonymkode: cf385...03c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han vil ha kontakt med alle barna sine, bortsett fra ett??

Anonymkode: cf385...03c

Ja, fordi jeg ikke tok abort

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, fordi jeg ikke tok abort

Å fy faen

Anonymkode: 86056...bdd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å fy faen

Anonymkode: 86056...bdd

Ja ikke akkurat årets far

AnonymBruker
Skrevet

Vi var igjennom hele den sulamitten der… endte med at far fikk samvær 4 ganger i året med tilsyn (rus og psykiatri).. men han anket , og da fikk han 2 ganger i året i stedet.. men da ville han ikke. Så han har ikke sett barnet siden det var 3 mnd gammelt. Barnet er nå 9 år.. 

Anonymkode: 6980c...43e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men lurer på om det er lurt å ta med utskrift av sms på første møtet i retten?

Anonymkode: f9967...809

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken samværsavtale har dere nå mens dere venter på rettsbehandling? 

Sånt tar lang tid, og du skal være klar over at den som i denne perioden har den daglige omsorgen har en stor fordel. Unntaket er om du nekter den andre forelderen samvær, eller at du vanskeliggjør samvær.  Det finnes rettspraksis hvor far er tilkjent full omsorg fordi moren ikke la til rette for at barnet kunne ha samvær med faren.    

Har dere 50/50 i denne perioden og klarer å skåne barna for uenigheter, så står dere mer likt når samvær skal besluttes.  Utgangspunktet for retten er barnets rett til å bli kjent med begge foreldre.  

Det er ikke særlig positivt å ta en barnefordelingssak til retten, og det vil ofte føre til mer avstand mellom foreldre.  Vil råde deg til å forsøke alt annet først.  

Anonymkode: 1bf81...3f4

• Liker 2
Skrevet

Hva slags fordelingsprosent er dere uenige i? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke ts, men lurer på om det er lurt å ta med utskrift av sms på første møtet i retten?

Du må ikke spørre om det her, du aner ikke hva slags kompetanse vi eventuelt har. Spør advokaten din.

Anonymkode: 0db16...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det beste du gjør er å fremheve deg selv og hvorfor barnet har det bedre hos deg, fokusere på dine positive sider. Ikke de negative hos den andre foreldren. 

Anonymkode: d4ffb...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det beste du gjør er å fremheve deg selv og hvorfor barnet har det bedre hos deg, fokusere på dine positive sider. Ikke de negative hos den andre foreldren. 

Anonymkode: d4ffb...05b

Bare som beviser for at han manipulerte frem en avtale som han senere brøyt på verste måte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spørs om de vil se på slikt i et rettsforberende møte. Jeg viste slikt til sakkyndig, sms, mail og film. Men da kun det som understøttet mine påstander. Jeg påstod ikke noe om den andre uten å ha bevis som støttet det.

Sakkyndig har spurt meg om barnet, barnets rutiner og reaksjonsmønster, om barnehagen og skolen (vært i flere rettssaker), men også om bf. Veldig åpne spørsmål, men helt legitime spørsmål. Har kommet godt overrens med begge sakkyndige som vi har hatt i våre saker. Den første sakkyndige var ganske frittalende, mens den andre kom med flere overraskende utsagn under hovedforhandlingen (kom min sak til gode).

Observasjoner, da gjorde vi som vi normalt gjorde det på de tidspunktene det foregikk. De ser på samspillet mellom barnet og meg.

Anonymkode: 4381a...3ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...