AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #41 Skrevet 1. mars 2022 300 kr pr middag, er veldig mye, om man ser på hva som er normalt matbudsjett for en familie. Det blir 9 000 i mnd bare for middager. Vi er en familie på 4, og har månedlig matbudsjett på rundt 8 000 - inkludert alt av husholdningsartikler, shampo, såpe, osv osv... Og vi kjøper det vi har lyst på, vi spinker og sparer ikke på noe som helst vis. Hva i alle dager er det dere spiser, da? Vi spiser helt normal mat. Denne uken er det pasta med kjøttsaus (og masse ferske grønnsaker i sausen), fiskekaker med rotgrønnsaker, hjemmelaget fiskegrateng, wok med kylling, bakt laks med salat og potetbåter, taco, og sosekjøtt.. Anonymkode: 8cb0f...127
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #42 Skrevet 1. mars 2022 Det høres veldig mye ut! Jeg er såkalt enslig, men middagene mine ligger i gjennomsnitt på 50 kr. Anonymkode: 883c3...779
Pølsevann Skrevet 1. mars 2022 #43 Skrevet 1. mars 2022 Det var veldig mye ja. Vi bruker 200kr pr dag for alt av mat og husholdningsvarer. Så tipper 150 pr middag i snitt. Hva spiser dere?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #44 Skrevet 1. mars 2022 Synes det høres veldig mye ut, og hva spiser dere da? Ser jo den at noen få middager kan bli dyre, men de fleste hverdags middager blir ikke så dyre. Her er det veldig varierende hva middag koster, vi har jo suppe eller pasta med ostesaus noen dager. Dyrere middag er vel da jeg lager sushi bowl eller biff, lam osv. med tilbehør. Men oftest ligger det midt i mellom. Anonymkode: 75386...30e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #45 Skrevet 1. mars 2022 300 kr per dag er mer enn hele matbudsjettet vårt pr mnd.. 😎 Anonymkode: 703bc...e5b 1
Carrot Skrevet 1. mars 2022 #46 Skrevet 1. mars 2022 Hvis vi handler "fastfood" hver dag ligger vi vel omtrent på 300 kr per middag... vårt totale matbudsjett pr mnd er 6000 kroner så jeg vil tro TS har mye å gå på ved å handle en gang pr uke og planlegge middagene sine bedre.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #47 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): hva i all verden spiser dere for 25 kr. per person? TS Anonymkode: 103f8...1f1 Man får feks et par gode hjemmelaga pizza for den prisen? Mel - tilnærmet gratis - en stk mozarella 25 kr, litt oliven, noe olje og en paprika - trolig under 25 kroner til. Eller la oss ta et erkesundt eksempel - fiskesuppe. 1 stk fisk kjøpt fersk - 40 kroner kiloen - kraft kokt av hodet og beina - 0 kroner, noen gulrøtter, litt potet, noe selleri, melk/fløte etc - trolig 100 kroner til. 200 kroner for fiskesuppe av 2,5 kilo fisk, med rester. Eller blåskjellsuppe laget på samme vis. Blåskjell koster 90 kr/kg (45 på tilbud) og det holder med en kilo til en familie. Det siste er avhengig av at man har vendt barna på å spise mat utover det aller mest barnevennlige, men de fleste barn liker blåskjell fordi de er milde og myke. Mer hverdagsmat til godt under 200 kr for 4 stk: pasta med tomat og oliven og reker. Minestronesuppe med kikerter (og en kyllingfilet om man har sin dag for å spise kjøtt), lasagne ikke fra pakke laget med kylling og squash, moussaka, fiskegrateng, osv, osv osv. Det som er kostnadsdrivende i middag er to ting: kjøtt (som er usunt) og halvfabrikata (som også er usunt). Om du bytter ut alt eller nesten alt av dette med hjemmelaget fra bunnen og grønnsaker/bønner/ris/pasta får du både et sunnere og et billigere kosthold. Og har du ikke tid til å lage fiskekraft på en mandag? Det er derfor du har fryser. Lag opp middag gang i uka eller hver 14. dag og spis sunn ferdigmat fra fryseren i hverdagen. Anonymkode: 7ab26...058
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #48 Skrevet 1. mars 2022 Ja, det vil jeg si er ganske mye. vi er to voksne og to tenåringer, og bruker i snitt 250kr dagen som da inkl frokost, lunsj, ettersmaken-mat, middag, kvelds og mellommåltider. Priser en ukeshandelpris delt på syv dager, og inkluderer jo også tørrvarer (mel osv),husholdningsartikler og annet man kjøper på matbutikken 😊 og dette er pris uten store anstrengelser for å holde prisen nede, men vi planlegger måltidene og har handleliste, og ser på kilopris når vi er på butikken. Anonymkode: b3b84...411
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #49 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Eller la oss ta et erkesundt eksempel...1 stk fisk kjøpt fersk - 40 kroner kiloen... Anonymkode: 7ab26...058 I tillegg kan du ha ett måltid ferskfisk, du kan lage plukkfisk eller fiskekaker av den og du får fiskesuppen som beskrevet - tre middager i en fisk... Anonymkode: 703bc...e5b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #50 Skrevet 1. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (17 timer siden): Nei, det er ikke mye. Hvis det er hver dag er det mye! Anonymkode: 9241b...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #51 Skrevet 1. mars 2022 Grov pasta 20 kr, 1,5 karbonadedeig 60 kr, brokkoli og gulrøtter 20kr, tomatsaus, hjemmelaget, 12 kr. På 5 personer blir dette 22,4kr pr pers, og plenty nok mat til oss 2 voksne og 2 ungdommer. Anonymkode: 9241b...5d6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #52 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grov pasta 20 kr, 1,5 karbonadedeig 60 kr, brokkoli og gulrøtter 20kr, tomatsaus, hjemmelaget, 12 kr. På 5 personer blir dette 22,4kr pr pers, og plenty nok mat til oss 2 voksne og 2 ungdommer. Anonymkode: 9241b...5d6 Hvor kjøper du så billig karbonadedeig? Anonymkode: b3b84...411 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #53 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor kjøper du så billig karbonadedeig? Anonymkode: b3b84...411 Ofte på tilbud på de forskjellige matvarebutikkene. Da handler jeg inn så jeg har litt fremover Anonymkode: 9241b...5d6 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #54 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ofte på tilbud på de forskjellige matvarebutikkene. Da handler jeg inn så jeg har litt fremover Anonymkode: 9241b...5d6 Blant annet på Spar denne uka. Coop Mega har også, men ikke så billig. Coop har «ofte» tilbud på 3 for 100,- f.eks. Bare å lese tilbudsavisene. Anonymkode: 9241b...5d6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #55 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ofte på tilbud på de forskjellige matvarebutikkene. Da handler jeg inn så jeg har litt fremover Anonymkode: 9241b...5d6 Til 40 kroner kiloen? Det er vel ca 70% av ordinær pris. Anonymkode: 44d60...27b 2
Jadzia Skrevet 1. mars 2022 #57 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): hva i all verden spiser dere for 25 kr. per person? TS Anonymkode: 103f8...1f1 Mine billige eksempler er ikke nødvendigvis de sunneste, men innimellom er det greit det og. stekt ris bondeomelett salat med egg og bacon pytt i panne med egg stekte nudler - vegetarisk pølse og pommes frites fiskekaker og potetmos med raspa gulrot enkel fiskegryte med frosne grønnsaker og poteter kyllinggryte med potet eller ris til grønnssksuppe og pannekaker hjemmelaget vegetarpizza karbonadesmørbrød med egg og stekt løk
Jadzia Skrevet 1. mars 2022 #58 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får feks et par gode hjemmelaga pizza for den prisen? Mel - tilnærmet gratis - en stk mozarella 25 kr, litt oliven, noe olje og en paprika - trolig under 25 kroner til. Eller la oss ta et erkesundt eksempel - fiskesuppe. 1 stk fisk kjøpt fersk - 40 kroner kiloen - kraft kokt av hodet og beina - 0 kroner, noen gulrøtter, litt potet, noe selleri, melk/fløte etc - trolig 100 kroner til. 200 kroner for fiskesuppe av 2,5 kilo fisk Anonymkode: 7ab26...058 Hvor finner du fisk til den prisen der? Både frossen og fersk ligger langt høyere! Eneste jeg kan tenke meg er seiblokker i frysedisken. Men de er så fulle av bein at det ikke er menneskemat. Har fått helt aversjon mot de. Poden ble kvalt av et fiskebein som ettåring, enda så nøye jeg fikk gjennom. Her ligger kilosprisen på både torsk, laks og ørret på omtrent det samme om den er frossen eller i kjøledisken. Rundt 120 kroner for torsk, 140 for ørret og 160 for laks. I ferskvaredisken eller fiskebutikken, er de enda dyrere, opp til det dobbelte enkelte steder. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #59 Skrevet 1. mars 2022 Jadzia skrev (51 minutter siden): Mine billige eksempler er ikke nødvendigvis de sunneste, men innimellom er det greit det og. stekt ris bondeomelett salat med egg og bacon pytt i panne med egg stekte nudler - vegetarisk pølse og pommes frites fiskekaker og potetmos med raspa gulrot enkel fiskegryte med frosne grønnsaker og poteter kyllinggryte med potet eller ris til grønnssksuppe og pannekaker hjemmelaget vegetarpizza karbonadesmørbrød med egg og stekt løk Hvor er grønnsakene og det hjemmelagde skikkelige middagsmåltidene? Anonymkode: c9dce...af0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #60 Skrevet 1. mars 2022 Jadzia skrev (52 minutter siden): Mine billige eksempler er ikke nødvendigvis de sunneste, men innimellom er det greit det og. stekt ris bondeomelett salat med egg og bacon pytt i panne med egg stekte nudler - vegetarisk pølse og pommes frites fiskekaker og potetmos med raspa gulrot enkel fiskegryte med frosne grønnsaker og poteter kyllinggryte med potet eller ris til grønnssksuppe og pannekaker hjemmelaget vegetarpizza karbonadesmørbrød med egg og stekt Er det toro poser med 1/5 dels kjøttdeig i? Anonymkode: c9dce...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå