AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Del Skrevet 28. februar 2022 Familien har et sommerhus, hvor det er bilvei helt frem, og strøm, men ikke vann og kloakk. Det er noen fastboende i området, men de får vann fra brønn i hagen. Huset er nesten 200 år gammelt, og ble benyttet som helårsbolig frem til ca 1950. For noen år siden overtok jeg og broren min som eiere av dette sommerhuset, etter at våre besteforeldre gikk bort, mens faren min skulle ha bruksrett. Dette er et eierskap som er mest på papiret, da det alltid har vært faren min som har hatt det overordnede ansvaret der ute, og har bestemt hva som skal gjøres av oppgraderinger og ikke. Nå har det seg slik at faren min flyttet permanent ut til dette sommerhuset i fjor sommer. Han meldte også flytting dit, og ingen av oss har tenkt over at man måtte gjøre noe mer enn dette. Så, for noen dager siden, snakket jeg med en kollega om at faren min hadde flyttet fast til hytta, og vedkommende spurte om vi hadde søkt bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig. Dette vet jeg ikke er gjort, da ingen av oss visste om at man måtte gjøre dette. Har sjekket litt på nettet, og det er egentlig vanskelig å få tak i hva som er lov og ikke. Må vi søke bruksendring for at han skal kunne bo der, noe som sannsynligvis ikke blir godkjent, siden fritidsboligen ikke har innlagt vann og kloakk? Eller slipper vi å foreta oss noe siden huset er et gammelt hus som en gang i tiden var fast bolig? Og hvilke konsekvenser kan det ha for meg og broren min, som egentlig bare er eiere på papiret om man ikke melder bruksendring? Kan vi straffes på noen måte, eller er det faren min som må ta støyten da, siden det er han som bor der? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bienvilleparish Skrevet 28. februar 2022 #2 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Som jeg har forstått det kan man søke om å bytte adresse til hytta uten bruksendring da jeg vurderte det selv. Om det blir godtatt eller ikke er forskjellig fra kommune til kommune, men vil tro det blir vanskelig når det ikke er vann og kloakk der. Endret 28. februar 2022 av bienvilleparish Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Del Skrevet 28. februar 2022 Det verste som kan skje er at han blir nektet å melde flytting dit. Vi gjorde det samme for noen år siden, måtte forklare folkeregisteret hvorfor vi faktisk skulle bo der (tidligere enebolig, omtrent som du beskriver), de ga seg og registrerte oss der. Null stress! Hvis noen politikere eller noen skulle mene noe om det vil dere få massevis av sjanser til å rette opp i det. Evt kan faren din "bo" hos en av dere og være på hytta når han vil. Anonymkode: 1ee08...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Del Skrevet 28. februar 2022 Det kan være viktig at han bor et sted det han har rett på hjemmesykepleie, institusjonsplass eller andre behov som kan oppstå selv om han kanskje ikke er så gammel ennå. Så hvis han har flyttet _fra_ en kommune, uten å ha blitt registrert ordentlig _inn_ en ny kommune fordi huset han bor i bare er registrert som fritidseiendom, kan slike ting gi problemer senere. Jeg ville sjekket, og evt latt han flytte inn hos et av dere barna (men bo på hytta så mye han vil). Anonymkode: 396dd...798 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Del Skrevet 28. februar 2022 bienvilleparish skrev (43 minutter siden): Som jeg har forstått det kan man søke om å bytte adresse til hytta uten bruksendring da jeg vurderte det selv. Om det blir godtatt eller ikke er forskjellig fra kommune til kommune, men vil tro det blir vanskelig når det ikke er vann og kloakk der. Han har allerede meldt flytting, det gjorde han rett etter at han flyttet dit. Han har ikke hørt noe fra kommunen enda Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Del Skrevet 28. februar 2022 Det er ikke lovlig å ta i bruk fritidsbolig til helårsbolig uten å søke bruksendring først i henhold til plan-og bygningsloven. Registrering av adresse til fritidsboligen har ikke noe med selve plan- og bygningsloven å gjøre, og folkeregisteret melder ikke ifra til kommunen om at noen har adresse der. Det er likevel risiko for at det oppdages av kommunen og det blir da fulgt opp som et ulovlig forhold. Dere kan risikere å få tvangsmulkt, altså bøter som dere må betale. Det er dere som eiere som er ansvarlig for at bygget blir brukt i samsvar med loven, og det er dere som vil bli ilagt bøter, ikke den som bor der. Der har 3 valg; 1. Forsette som nå og håpe det ikke blir oppdaget. 2. Søke om bruksendring, og samtidig utbedre hytten slik at den blir brukanes til bolig. Der må ta kontakt med et ansvarlig foretak som kan søke for dere. Påregn en del utgifter på oppgradering, men dere kan fint søke fravik fra mange tekniske krav. Er området avsatt/regulert til noe annet enn bolig, kan bruksendring bli vanskelig å få gjennom. 3. Si ifra til din far at han ikke kan bo der. Dette er den ryddigste måten å rydde opp i problemet på. Anonymkode: 08a34...f32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #7 Del Skrevet 28. februar 2022 Er det boligen registrert som fritidsbolig, eller en bolig som dere har brukt som fritidsbolig. Tror der er en forskjell der om jeg ikke tar helt feil 🙈 Anonymkode: c3613...e5a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Del Skrevet 28. februar 2022 Å bo på hytte er noe som går greit i noen kommuner, man kan tilogmed søke om skoleplass og blir ønsket velkommen. Mens i andre kommuner er det bøter å få, og man får ikke skoleplass, fastlege, hjemmehjelp etc. Om det er en regel eller ikke vet jeg ikke men la merke til at hyttekommuner som godtar fastboende er der det er ordentlige hytter med alle fasiliteter vanlige hus har. I kommunene som ikke godtar er det gjerne der det ikke er vann og kloakk. Anonymkode: 753c5...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Familien har et sommerhus, hvor det er bilvei helt frem, og strøm, men ikke vann og kloakk. Det er noen fastboende i området, men de får vann fra brønn i hagen. Huset er nesten 200 år gammelt, og ble benyttet som helårsbolig frem til ca 1950. For noen år siden overtok jeg og broren min som eiere av dette sommerhuset, etter at våre besteforeldre gikk bort, mens faren min skulle ha bruksrett. Dette er et eierskap som er mest på papiret, da det alltid har vært faren min som har hatt det overordnede ansvaret der ute, og har bestemt hva som skal gjøres av oppgraderinger og ikke. Nå har det seg slik at faren min flyttet permanent ut til dette sommerhuset i fjor sommer. Han meldte også flytting dit, og ingen av oss har tenkt over at man måtte gjøre noe mer enn dette. Så, for noen dager siden, snakket jeg med en kollega om at faren min hadde flyttet fast til hytta, og vedkommende spurte om vi hadde søkt bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig. Dette vet jeg ikke er gjort, da ingen av oss visste om at man måtte gjøre dette. Har sjekket litt på nettet, og det er egentlig vanskelig å få tak i hva som er lov og ikke. Må vi søke bruksendring for at han skal kunne bo der, noe som sannsynligvis ikke blir godkjent, siden fritidsboligen ikke har innlagt vann og kloakk? Eller slipper vi å foreta oss noe siden huset er et gammelt hus som en gang i tiden var fast bolig? Og hvilke konsekvenser kan det ha for meg og broren min, som egentlig bare er eiere på papiret om man ikke melder bruksendring? Kan vi straffes på noen måte, eller er det faren min som må ta støyten da, siden det er han som bor der? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 8a5de...70b Men var det endret fra helårsbolig til fritidsbolig tidligere? Anonymkode: 097c3...bcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. februar 2022 #10 Del Skrevet 28. februar 2022 Advokaten svarer: Kan vi melde flytting til hytta? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #11 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke lovlig å ta i bruk fritidsbolig til helårsbolig uten å søke bruksendring først i henhold til plan-og bygningsloven. Registrering av adresse til fritidsboligen har ikke noe med selve plan- og bygningsloven å gjøre, og folkeregisteret melder ikke ifra til kommunen om at noen har adresse der. Det er likevel risiko for at det oppdages av kommunen og det blir da fulgt opp som et ulovlig forhold. Dere kan risikere å få tvangsmulkt, altså bøter som dere må betale. Det er dere som eiere som er ansvarlig for at bygget blir brukt i samsvar med loven, og det er dere som vil bli ilagt bøter, ikke den som bor der. Der har 3 valg; 1. Forsette som nå og håpe det ikke blir oppdaget. 2. Søke om bruksendring, og samtidig utbedre hytten slik at den blir brukanes til bolig. Der må ta kontakt med et ansvarlig foretak som kan søke for dere. Påregn en del utgifter på oppgradering, men dere kan fint søke fravik fra mange tekniske krav. Er området avsatt/regulert til noe annet enn bolig, kan bruksendring bli vanskelig å få gjennom. 3. Si ifra til din far at han ikke kan bo der. Dette er den ryddigste måten å rydde opp i problemet på. Anonymkode: 08a34...f32 Blir ikke helt klok på dette her. Noen skriver at det er null stress å bo på hytta, og det verste som kan skje er at han blir bedt om å flytte fra hytta, mens du skriver at vi som eiere risikerer bøter. Hvor store bøter er dette snakk om? Skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan bo på hytta hvis man vil, selv om det ikke er innlagt vann der? Det må jo være opp til den enkelte å leve uten det uten at kommunen skal blande seg opp i det. Å utbedre slik at man får inn vann og kloakk blir svært dyrt, og ikke noe noen av oss har råd til nå. Man må bore etter vann, mange meter ned i jorda, og få lagt inn bad med alle fasiliteter. Det er snakk om flere hundre tusen kroner. Faren min bor jo på hytta nå fordi han ikke har råd til å bo noe annet sted. Å skulle utbedre forholdene på hytta har han rett og slett ikke råd til. Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #12 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men var det endret fra helårsbolig til fritidsbolig tidligere? Anonymkode: 097c3...bcb Godt mulig, det vet jeg ikke. Det er faren min som har oversikten over dette Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #13 Del Skrevet 28. februar 2022 Snakket med faren min nå, og han sa han skulle ordne med det en dag snart. Håper han gjør det, selv om det blir mye styr og han risikerer å ikke ha noe sted å bo. Men det er jo bedre enn bøter.... Er jo mange på typ "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", som bor på gudsforlatte steder hvor det hverken er innlagt vann eller strøm, så skjønner ikke hvorfor det er annerledes dette? Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #14 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir ikke helt klok på dette her. Noen skriver at det er null stress å bo på hytta, og det verste som kan skje er at han blir bedt om å flytte fra hytta, mens du skriver at vi som eiere risikerer bøter. Hvor store bøter er dette snakk om? Skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan bo på hytta hvis man vil, selv om det ikke er innlagt vann der? Det må jo være opp til den enkelte å leve uten det uten at kommunen skal blande seg opp i det. Å utbedre slik at man får inn vann og kloakk blir svært dyrt, og ikke noe noen av oss har råd til nå. Man må bore etter vann, mange meter ned i jorda, og få lagt inn bad med alle fasiliteter. Det er snakk om flere hundre tusen kroner. Faren min bor jo på hytta nå fordi han ikke har råd til å bo noe annet sted. Å skulle utbedre forholdene på hytta har han rett og slett ikke råd til. Anonymkode: 8a5de...70b Folk skriver at det er null stress, og at det er mulig man blir bøtelagt, nettopp fordi begge deler er like sannsynlig. Du har ikke oppgitt kommunen dette gjelder, så ingen her kan gjette seg til hva som gjelder for dere. Det er ingen her som har oversikt over reguleringsplanene i området hytta ligger i, siden vi ikke vet hvor den er. Det er mange ulike grunner til at kommunene regulerer hva som tillates gjøres om til helårsboliger, noen regulerer det pga infrastruktur, andre fordi det ikke er ønsket med helårsboliger i fritidsområder. I noen kommuner/områder er dem veldig streng på hva som kan gjøres om til helårsboliger, og andre steder er dem strenge på hva som kan gjøres om til fritidsbolig, og noen steder bryr dem seg fint lite. Anonymkode: 0be77...681 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #15 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakket med faren min nå, og han sa han skulle ordne med det en dag snart. Håper han gjør det, selv om det blir mye styr og han risikerer å ikke ha noe sted å bo. Men det er jo bedre enn bøter.... Er jo mange på typ "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", som bor på gudsforlatte steder hvor det hverken er innlagt vann eller strøm, så skjønner ikke hvorfor det er annerledes dette? Anonymkode: 8a5de...70b Man betaler mindre i kommunale avgifter på ei hytte. Anonymkode: b913c...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 28. februar 2022 #16 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man betaler mindre i kommunale avgifter på ei hytte. Anonymkode: b913c...bc2 Betaler vel ofte mindre i eiendomsskatt på fritidseiendom også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #17 Del Skrevet 1. mars 2022 Synes for øvrig det høres helt greit ut jeg. Boligen ble opprinnelig oppført som bolig? Og er aldri søkt bruksendret til fritidsbolig, bare brukt på denne måten? Da er det jo opprinnelig godkjent bruk som er gjeldende. Med mindre det er omregulert til hytte i ettertid? Altså, hva er arealformålet her? Anonymkode: 86ede...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #18 Del Skrevet 1. mars 2022 Kan han ikke bare ha bostedsadresse hos en av dere barna også bor han egentlig i fritidsboligen? Kan dere barna evt vurdere oppgraderinger? Anonymkode: f52e7...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #19 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Blir ikke helt klok på dette her. Noen skriver at det er null stress å bo på hytta, og det verste som kan skje er at han blir bedt om å flytte fra hytta, mens du skriver at vi som eiere risikerer bøter. Hvor store bøter er dette snakk om? Skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan bo på hytta hvis man vil, selv om det ikke er innlagt vann der? Det må jo være opp til den enkelte å leve uten det uten at kommunen skal blande seg opp i det. Å utbedre slik at man får inn vann og kloakk blir svært dyrt, og ikke noe noen av oss har råd til nå. Man må bore etter vann, mange meter ned i jorda, og få lagt inn bad med alle fasiliteter. Det er snakk om flere hundre tusen kroner. Faren min bor jo på hytta nå fordi han ikke har råd til å bo noe annet sted. Å skulle utbedre forholdene på hytta har han rett og slett ikke råd til. Anonymkode: 8a5de...70b Det er desverre ikke kommunen som legger seg opp i dette, men de som har laget plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter som har bestemt at sånn skal det være. Kommunen er forpliktet til å følge opp i de tilfeller loven ikke er fulgt. Men mange kommuner lukker øynene i slike tilfeller, rett og slett fordi de ikke har ressurser til å følge det opp. Du som eier er også forpliktet til å søre for at eiendommen blir lovlig brukt. Dersom det blir oppdaget og kommunen velger å følge det opp, vil du få et varsel først. Dere får altså muligheten til å rette opp i den ulovlige bruken før de ilegger dere bøter. Dere bør også sjekke opp i om hytten noensinne har blitt bruksendret til hytte, eller om den fremdeles er registrert som helårsbolig. Dersom den er registrert som helårsbolig er det jo null stress, da er det jo lovlig bruk uavhengig av at dere har brukt den som hytte. Anonymkode: 08a34...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #20 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er desverre ikke kommunen som legger seg opp i dette, men de som har laget plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter som har bestemt at sånn skal det være. Kommunen er forpliktet til å følge opp i de tilfeller loven ikke er fulgt. Men mange kommuner lukker øynene i slike tilfeller, rett og slett fordi de ikke har ressurser til å følge det opp. Du som eier er også forpliktet til å søre for at eiendommen blir lovlig brukt. Dersom det blir oppdaget og kommunen velger å følge det opp, vil du få et varsel først. Dere får altså muligheten til å rette opp i den ulovlige bruken før de ilegger dere bøter. Dere bør også sjekke opp i om hytten noensinne har blitt bruksendret til hytte, eller om den fremdeles er registrert som helårsbolig. Dersom den er registrert som helårsbolig er det jo null stress, da er det jo lovlig bruk uavhengig av at dere har brukt den som hytte. Anonymkode: 08a34...f32 Boligen er registrert som fritidsbolig, vet ikke helt når det ble endret men. Vi ordner opp i dette. Faren min ordner seg nok et billig annet sted å bo, og så bruker han heller hytta mye. Anonymkode: 8a5de...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå