AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Ble oppringt at Ultralydklinikken i Danmark i dag. Jeg tok tidlig NIPT-test (uke 9) mandag forrige uke. Så det gikk veldig kjapt å få resultatet! Hun sa at mitt resultat var laveste sannsynligvis på alle avvik, og anga risikoen for avvik som f.eks. Downs syndrom til å være 1:10 000..... Jeg er 40, og hun sa at basert kun på alder, var risikoen min generelt, basert på alder, 1:47 før testen, men nå altså 1:10 000. Er så utrolig glad, klarer ikke egentlig tro det er sant. Hun jeg snakket med, sa at det er alltid en liten sjanse for feilmargin, men at i 99% av tilfellene er resultatet korrekt, og at om hun hadde fått mitt resultat ville hun vært glad og betrygget, og ikke tatt flere tester. Er dere enige i det? Kan jeg være trygg på at alt er i orden med fosteret (av det som testen sjekket for) ? Fikk også beskjed om kjønn, en jente. Rart, hadde en følelse av at det var en gutt inni der. Anonymkode: 85d0a...a4b 6 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ble oppringt at Ultralydklinikken i Danmark i dag. Jeg tok tidlig NIPT-test (uke 9) mandag forrige uke. Så det gikk veldig kjapt å få resultatet! Hun sa at mitt resultat var laveste sannsynligvis på alle avvik, og anga risikoen for avvik som f.eks. Downs syndrom til å være 1:10 000..... Jeg er 40, og hun sa at basert kun på alder, var risikoen min generelt, basert på alder, 1:47 før testen, men nå altså 1:10 000. Er så utrolig glad, klarer ikke egentlig tro det er sant. Hun jeg snakket med, sa at det er alltid en liten sjanse for feilmargin, men at i 99% av tilfellene er resultatet korrekt, og at om hun hadde fått mitt resultat ville hun vært glad og betrygget, og ikke tatt flere tester. Er dere enige i det? Kan jeg være trygg på at alt er i orden med fosteret (av det som testen sjekket for) ? Fikk også beskjed om kjønn, en jente. Rart, hadde en følelse av at det var en gutt inni der. Anonymkode: 85d0a...a4b Du kan være 99 prosent trygg, i følge helsepersonell du har snakket med. Anonymkode: 9e5ba...4ac 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan være 99 prosent trygg, i følge helsepersonell du har snakket med. Anonymkode: 9e5ba...4ac Ville du tatt flere tester med et sånt resultat, eller følt deg trygg nok? Anonymkode: 85d0a...a4b
Gidavmeg Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville du tatt flere tester med et sånt resultat, eller følt deg trygg nok? Anonymkode: 85d0a...a4b Trygg nok for hva? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Gidavmeg skrev (4 minutter siden): Trygg nok for hva? På at fosteret ikke har noen avvik, at jeg kan fortelle om graviditeten til familie og kollegaer… Anonymkode: 85d0a...a4b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ville du tatt flere tester med et sånt resultat, eller følt deg trygg nok? Anonymkode: 85d0a...a4b Det er ikke nødvendig å ta flere tester. Hadde ventet med å informere familie og kollegaer til etter uke 12. Anonymkode: d7364...678 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #7 Skrevet 28. februar 2022 Gratulerer! Fortell det du, hvis du skulle være så uheldig å miste trenger du støtten fra foreldre, venner og kollegaer. ❤️ Å skulle vente til 12 uker, så man blir «trygg» er en avleggs praksis. Jeg har selv opplevd å miste nesten halvveis, og skulle ønske at jeg hadde fortalt noen om graviditeten, så hadde jeg hatt fler å støtte meg til. Anonymkode: 23002...41b 9 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På at fosteret ikke har noen avvik, at jeg kan fortelle om graviditeten til familie og kollegaer… Anonymkode: 85d0a...a4b Det burde du jo ha tenkt på før du tok NIPT? Hvis du ikke stoler på NIPT, må du ta fostervannsprøve/morkakeprøve. Kun det er tilnærmet 100% sikkert. Ingen NIPT kan si med 100% sikkerhet at barnet er friskt. Det kan forsåvidt ikke en morkakeprøve heller, den sier kun at barnet ikke har de kromosomavvikene det blir testet for. Anonymkode: 58907...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Skrevet 28. februar 2022 Du trenger ikke ta flere tester, uansett. Neste test vil vise nøyaktig det samme, uavhengig av hva som er sannhet. En NIPT test viser sannsynlighet for sykdommene det scannes for, du er likevel ikke garantert at fosteret er 100% frisk da det er mange tilstander det ikke undersøkes for og mye som kan skje under utviklingen. Anonymkode: a2c85...42c 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 Jeg har nyheter til deg. Heretter, og resten av livet, vil du aldri føle deg 100% trygg. Anonymkode: 2bd58...866 5 3
Mytomann Skrevet 28. februar 2022 #11 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble oppringt at Ultralydklinikken i Danmark i dag. Jeg tok tidlig NIPT-test (uke 9) mandag forrige uke. Så det gikk veldig kjapt å få resultatet! Hun sa at mitt resultat var laveste sannsynligvis på alle avvik, og anga risikoen for avvik som f.eks. Downs syndrom til å være 1:10 000..... Jeg er 40, og hun sa at basert kun på alder, var risikoen min generelt, basert på alder, 1:47 før testen, men nå altså 1:10 000. Er så utrolig gad, klarer ikke egentlig tro det er sant. Hun jeg snakket med, sa at det er alltid en liten sjanse for feilmargin, men at i 99% av tilfellene er resultatet korrekt, og at om hun hadde fått mitt resultat ville hun vært glad og betrygget, og ikke tatt flere tester. Er dere enige i det? Kan jeg være trygg på at alt er i orden med fosteret (av det som testen sjekket for) ? Fikk også beskjed om kjønn, en jente. Rart, hadde en følelse av at det var en gutt inni der. Anonymkode: 85d0a...a4b Så spennende. Husk og spør legen om du skal ta folat. Første gang man skal føde er alltid skummelt, men det går som regel bra. Gratulerer du skal bli mamma ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #12 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gratulerer! Fortell det du, hvis du skulle være så uheldig å miste trenger du støtten fra foreldre, venner og kollegaer. ❤️ Å skulle vente til 12 uker, så man blir «trygg» er en avleggs praksis. Jeg har selv opplevd å miste nesten halvveis, og skulle ønske at jeg hadde fortalt noen om graviditeten, så hadde jeg hatt fler å støtte meg til. Anonymkode: 23002...41b Dette er helt individuelt. Jeg vil ikke at andre skal vite at jeg har mistet, og jet har et realistisk forhold til en graviditet inntil grensen på tolv uker er nådd. Har mistet to ganger selv, og har ikke hatt behov for støtte fra andre enn de jeg fortalte at jeg hadde mistet. Anonymkode: fccbf...d39 1
Maleficenta Skrevet 28. februar 2022 #13 Skrevet 28. februar 2022 Mytomann skrev (2 timer siden): Så spennende. Husk og spør legen om du skal ta folat. Første gang man skal føde er alltid skummelt, men det går som regel bra. Gratulerer du skal bli mamma ❤️ hvorfor må hun spørre legen om det. Folat begynner man jo allerede med under prøving. Er det uplanlagt begynner man asap etter positiv test 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #14 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ble oppringt at Ultralydklinikken i Danmark i dag. Jeg tok tidlig NIPT-test (uke 9) mandag forrige uke. Så det gikk veldig kjapt å få resultatet! Hun sa at mitt resultat var laveste sannsynligvis på alle avvik, og anga risikoen for avvik som f.eks. Downs syndrom til å være 1:10 000..... Jeg er 40, og hun sa at basert kun på alder, var risikoen min generelt, basert på alder, 1:47 før testen, men nå altså 1:10 000. Er så utrolig glad, klarer ikke egentlig tro det er sant. Hun jeg snakket med, sa at det er alltid en liten sjanse for feilmargin, men at i 99% av tilfellene er resultatet korrekt, og at om hun hadde fått mitt resultat ville hun vært glad og betrygget, og ikke tatt flere tester. Er dere enige i det? Kan jeg være trygg på at alt er i orden med fosteret (av det som testen sjekket for) ? Fikk også beskjed om kjønn, en jente. Rart, hadde en følelse av at det var en gutt inni der. Anonymkode: 85d0a...a4b Av det som testes for, kan du stole på resultatet ja. I analysen av blodet ditt fant de ingen tegn til de avvikene i fosterets dna. Husk allikevel at det er mange ting som ikke testes for på nipt. Anonymkode: f2579...3f6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #15 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ble oppringt at Ultralydklinikken i Danmark i dag. Jeg tok tidlig NIPT-test (uke 9) mandag forrige uke. Så det gikk veldig kjapt å få resultatet! Hun sa at mitt resultat var laveste sannsynligvis på alle avvik, og anga risikoen for avvik som f.eks. Downs syndrom til å være 1:10 000..... Jeg er 40, og hun sa at basert kun på alder, var risikoen min generelt, basert på alder, 1:47 før testen, men nå altså 1:10 000. Er så utrolig glad, klarer ikke egentlig tro det er sant. Hun jeg snakket med, sa at det er alltid en liten sjanse for feilmargin, men at i 99% av tilfellene er resultatet korrekt, og at om hun hadde fått mitt resultat ville hun vært glad og betrygget, og ikke tatt flere tester. Er dere enige i det? Kan jeg være trygg på at alt er i orden med fosteret (av det som testen sjekket for) ? Fikk også beskjed om kjønn, en jente. Rart, hadde en følelse av at det var en gutt inni der. Anonymkode: 85d0a...a4b Av det testen kan sjekke, er du nok ganske trygg. Om fosteret er friskt får du først vite etter det er født. Det går stort sett bra. Anonymkode: 6ca4a...3de 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #16 Skrevet 1. mars 2022 Gratulerer så mye! Håper du får et fint svangerskap, og lykke til med alt som kommer 😀 Anonymkode: dda14...428 1 1
femme_pilot Skrevet 1. mars 2022 #17 Skrevet 1. mars 2022 Gratulerer så mye og kos deg med graviditeten ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 16.20): Ville du tatt flere tester med et sånt resultat, eller følt deg trygg nok? Anonymkode: 85d0a...a4b Altså, du vil jo aldri få et 100% sikkert svar på at det ikke vil være noe «galt» med barnet. Vi har en datter som fikk diagnosen barneautisme da hun var 2 år (JEG/VI ser ikke på det som noe galt, men vet at veldig mange andre gjør det). Og nei, autisme er ikke noe man får av vaksiner, så er det sagt i tilfelle en eller annen idiot kommer og skal leke ekspert på området😋 Anonymkode: c5b7c...630
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså, du vil jo aldri få et 100% sikkert svar på at det ikke vil være noe «galt» med barnet. Vi har en datter som fikk diagnosen barneautisme da hun var 2 år (JEG/VI ser ikke på det som noe galt, men vet at veldig mange andre gjør det). Og nei, autisme er ikke noe man får av vaksiner, så er det sagt i tilfelle en eller annen idiot kommer og skal leke ekspert på området😋 Anonymkode: c5b7c...630 Er ulike grader av autisme da, så sier lite det du skriver. Anonymkode: 85d0a...a4b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Det avslører jo bare kromosomfeil, ikke organfeil osv. så du er egentlig bare glad for at ungen ikke har downs syndrom, er fortsatt masse annet som kan avdekkes senere. Anonymkode: a8e60...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå