Gå til innhold

Jenter på mellomtrinnet - hva er «in»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med jenter i 5.-7. trinn, hva er det som er kult for tiden? Hvilke klær og sko må de absolutt ha? Hva ser de på tv og hvilken musikk hører de på? Er det noen duppedingser som er uunnværlige (utover mobilen)? 

Anonymkode: c98f4...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne vist mer om dette jeg og 🙈 føler meg helt lost.. 

Anonymkode: feeb9...cc3

• Hjerte 1
Skrevet

Jente 10 år: bukse med sleng eller vide bukser. Hettegenser. Roblox og black pink (musikk). Men nå er ikke dattera mi noe fasit altså 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle gjerne vist mer om dette jeg og 🙈 føler meg helt lost.. 

Jepp. Har en 10åring som ikke helt mestrer dette selv, og da vil jeg jo gjerne hjelpe… Er de litt eldre deles jo alt i sosiale medier, men jenter på den alderen er et mysterium😉

Skrevet

Har ei som straks blir 11 år. Vide bukser, Fila sko, Kari Traa, Nike. Spiller Roblox med venner. Ellers ser hun på Familien Lykke, Førstegangstjenesten, Neste sommer og Skam. 

Anonymkode: df78a...7bb

• Liker 3
Skrevet

Min 10-åring (11 i år) liker vide bukser, men også joggedresser, nike air force 1 sko, moon boots, hun har nettopp tatt flere hull i ørene så nå har hun to i hvert øre. Hun liker tik tok og snapchat. Ser familien lykke, lik meg osv.. 

Anonymkode: adca5...e86

• Liker 2
Skrevet

11 år: hettegensere, og hvis penger ikke er et tema: juicy coutyre. Vide olabukser. Day-bag (en skulderveske). Fila eller Nike-sko, hvite. Roblox-spill. Min er Harry Potter-fan og hun liker også Lego. Swell vannflaske (med marmormønster). Ideal of sweden-deksel (marmor). De kuleste ryggsekkene er også «day», og «douchbag». 
Baderomsprodukter fra Rituals. 
De lager smykker med perlesett fra Panduro. Speil, smykkeskrin og ledlyslenke til rommet. Hvis penger ikke er et tema: vr-briller. 
Fidgettoys er fortsatt inn. Hårstrikker som heter knekki. 
Julia jenteblad. De nye spidermanfilmene med Tom Holland. «Jeg heter Anne»- serie på Netflix (Anne fra Bjørkely!). Encanto (Disneyfilm) og musikken derfra. Ellers mgp og det de andre til en hver tid hører på, det som er populært på tiktok og ZOOMERANG (har ikke tiktok selv). 

Anonymkode: d0dc8...457

• Liker 5
Skrevet

Min 5.klassing er nok under gjennomsnittet opptatt av hva som er ''in'' (og det opplever jeg forsåvidt at resten av vennegjengen også er), men her går det i:

* jeans med korte og rette bein. Favorittene har ''paperbag'' i livet. Hun går også mye i jeanstights av ulike slag. Behagelig er egentlig stikkordet fremdeles. :Knegg: Av gensere/topper så har jeg ikke oppdaget noen spesifikk favoritt. H&M duger 100% altså. Hun aner ingenting om ulike merker. Det gjelder sko også, men hun har noen Fila-kopier som hun er veldig glad i, samtidig som at hun lett går med (de stygge :sjenert: ) vinterskoene når hun skal på kjøpesenteret liksom.

* Hun liker å se på enten youtube (Dhar Mann-videoer - overraskende fine budskap i det der altså) eller på ''Disney-serier'' på Viaplay av typen The Thundermans, iCarly, Victorious og Henry Danger. Nickelodeon-serier er det vel.

* Av musikk så går det for tiden i Alan Walker, Pink, Ariana Grande og ellers typisk listepop vil jeg si. 

* Duppedingser var tidligere fidget toys. Hun har et haaav av de der, men interessen begynner å dabbe litt av nå. Tror hun er en av de siste i vennegjengen som av og til leker med fidgets. Det siste nye er tegnebok med kullblyanter og å skrive historier på skole-laptopen. Fotballen er heller aldri langt unna, men det er jo mer hennes interesser enn noe som er typisk in nå til dags. Hun har ''air pods'' (som ikke er ekte fordi hun har android-telefon), og de blir relativt flittig brukt. Hun har også egen stasjonær pc som hun bruker til å spille Roblox og til å se på serier med.

Anonymkode: c86da...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jepp. Har en 10åring som ikke helt mestrer dette selv, og da vil jeg jo gjerne hjelpe… Er de litt eldre deles jo alt i sosiale medier, men jenter på den alderen er et mysterium😉

Det er fordi de (mange) fortsatt liker dukker/barbie/kosedyr/barne-TV, men det må gud forby ikke komme ut, det er nemlig ikke «in». Så det lekes i hemmelighet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi de (mange) fortsatt liker dukker/barbie/kosedyr/barne-TV, men det må gud forby ikke komme ut, det er nemlig ikke «in». Så det lekes i hemmelighet. 

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en av de over som lurte 🤗 har selv en jente i fjerde klasse, født sent på året. 
mitt barn leker, ønsker seg fargerike klær foran merketøy for å nevne noe.

for min del så betyr ikke dette så mye for meg, jeg er glad hun enda evner å leke! Men jeg ser og at de fleste jentene i klassen ikke leker, ikke kan vise seg i annet enn merketøy osv. dette fører jo direkte til at mitt barn holdes utenfor og ikke får være med.. 

kan jeg hjelpe mitt barn til å få en fot inn hos de «kule» så hun slipper bli skjøvet bort så gjør jeg det!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min har aldri likt dukker, ser ikke barn-tv i smug engang, og er ferdig med det meste av lek (dessverre). Men hun er langt fra in. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

kan jeg hjelpe mitt barn til å få en fot inn hos de «kule» så hun slipper bli skjøvet bort så gjør jeg det!

Nemlig! Eller, det vil si, vi trenger ikke en fot inn hos «de kule», men å unngå at hun står med begge beina i paria-land🥺

Ts

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var en av de over som lurte 🤗 har selv en jente i fjerde klasse, født sent på året. 
mitt barn leker, ønsker seg fargerike klær foran merketøy for å nevne noe.

for min del så betyr ikke dette så mye for meg, jeg er glad hun enda evner å leke! Men jeg ser og at de fleste jentene i klassen ikke leker, ikke kan vise seg i annet enn merketøy osv. dette fører jo direkte til at mitt barn holdes utenfor og ikke får være med.. 

Å jobbe for å slippe inn hos «de kule» ville jeg ikke anbefale. Er det ikke bedre å ha noen trygge gode relasjoner der hun ikke må jobbe så hardt for å være noe hun ikke er? Jeg jobber selv på skole og har sett flere eksempler på en slik årelang kamp for å få unnslipp i den kule gjengen. Har alltid tenkt at man burde være fornøyd om man har venner man er trygg på. Selv var jeg en person som bevegde meg på tvers av gjenger på ungdomsskolen, og det er ikke de kule jeg er nærest i dag. Det var slitsomt å være blant dem. Jeg ble jo aldri noen dronning som fikk bestemme eller som guttene ville ha. Jeg var jo bare med. Om man ikke er naturlig kul og tar stor plass er det ikke gøy å måtte late som man er noe annet enn man er. Jeg elsket da jeg begynte å studere og møtte andre nerder som ville diskutere fag og som ikke var så opptatt av klær og utseende.

Anonymkode: ddaf8...f72

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud godt spørsmål. Jeg aner ikke.
Jeg har en tiåring som jeg tror ikke bryr seg så veldig om det der?

Slengbukser går hun med. Harry Potter er kjempepopulært.
Hun elsker å game - spiller med storebror og noen venner, fikk en Nintendo Switch til jul.
Bygger LEGO.
Bestevennen hennes er en gutt i klassen, og de er veldig flinke til å leke sammen!

Jeg ser hun trekkes mest mot de «kjedelige» jentene. De som enda er litt fnisete og liker å leke.
Tror ikke hun ser spenningen i å «henge» og snakke om sminke og vesker. Hun er mer glad i å holde på og er litt guttejente.
Stilen hennes er helt kaotisk - hun går med alt mulig rart om hverandre 😂 men det eier hun fullt ut.

Men merker jo jeg kanskje ikke har sååå mye innsyn jeg kunne tenke meg 🧐
Syns i overkant mye foregår på skjermer.
Sosiale medier har hun ikke. YouTube er svært begrenset. 

Anonymkode: 30b56...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så forskjellig fra sted til sted og fra gruppe til gruppe.

Min er litt antimerker for tiden. Hun går i vide klær uten merker (hettegenser, joggebukser, store t-skjorter) eller går og plukker av storebrorens eller mine klær og så bytter hun til velourklær en dag for å gå med superskinnyjeans og ettersittende topp den tredje, men mest det første…   Hun er likevel veldig opptatt av klær og sko og bruker alle egne penger på klær. Panter alle flasker hjemme for å spare litt ekstra til klær, vesker, smykker osv.

12-åringen spiller fotball i nabobygda og stilen er heeelt annerledes der.  Mye juicy bukser og andre dyre klær.  Mye mer fokus på sminke og gutter også og en fokus på å være i en kul gjeng.  På 12-åringen skole er det færre som bor i dyre eneboliger hvor barna får nyeste iphone til jul og jentegruppene er små og veldige ulike og ingen «queen bee» som alle vil herme.  Kikket på klassebildene fra i høst og det er kun på gutta du kan se merker som Gant,  Nike, Abercrombie ++, Alle jentene har ensfargede klær uten ett synlig merke. 

Leking. Får ikke lov å bruke det ordet av 12-åringen, men alene liker hun fortsatt alle kosedyrene sine og American Doll dokken og utstyr. Med venner er hun mest ute, inne ser de på film eller baker på kjøkkenet.  Min spiller lite, men spilte Minecraft og Sims i høst.  Hun er ikke veldig glad i henge for å bare sitte med telefon, da er hun heller alene,   så kuttet ut noen venner pga det, men som hun nå i vinter kunne dra og ake/skøyte med for da gjorde de noe.

12-åringen har en eldre bror på 15. Der kom klespresset i fjor, han synes det er vanskeligere å stå imot, men godtar at vi ikke kjøper masse gensere og bukser til over 700-800kr som passer i et halvt år siden han endelig har begynt å vokse. 

Hun er på sosiale medier og ser ivrig på Tiktok, men er mindre engasjert på Snapchat, dvs hun leser det alle skriver, men gidder ikke skrive så mye. Er litt sånn til vanlig også. Stille og beskjeden og tar lite plass. Ganske introvert som trenger litt egentid i helger etter skoleuke og masse trening.  Vennegjengen er ganske lik, generelt veldig få veldig ekstroverte jenter på trinnet.

Anonymkode: 985f9...b5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere med jenter i 5.-7. trinn, hva er det som er kult for tiden? Hvilke klær og sko må de absolutt ha? Hva ser de på tv og hvilken musikk hører de på? Er det noen duppedingser som er uunnværlige (utover mobilen)? 

Slengbukser, Levis, Gant hoddier, WOW klær, farging av hår ev bleiket striper i pannelugg, Fila sko, minisekk, Roblox, zoomerang, youtube, hårstrikk, mobildeksler, musikk(spotify) 

Anonymkode: 488c2...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Store hettegensre, fleecehoodies (heter de snugrug?) Koseklær, pysjbukser hjemme...stikkord behagelig. Eller hullete baggy jeans. 

Av ting/aktiviteter/interesser: "julia"- bladet, tegnesaker, keyboardspilling og finne noter og tutorials på youtube, mobil og airpods, lego, diy-prosjekter, trampolinehopping, Billie Eilish, lego, Barbie i smug, lage mat og kaker, spille spill både på mobil/brett, være med venninner (og når man spør hva de har gjort, så har de alltid gjort "ingenting")

Anonymkode: a0980...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 10 bruker mye joggebukser og collegegensere. Ensfarget eller med Minecraft, Roblox på f. Eks. 

Hun spiller Hello neighbor, Mario, Minecraft på Nintendo. 

Ellers er hun aktiv og leker i grunn kun med gutter. Aking, ski, skøyter, trampoline. 

Anonymkode: 9e675...858

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min har aldri likt dukker, ser ikke barn-tv i smug engang, og er ferdig med det meste av lek (dessverre). Men hun er langt fra in. 

Nemlig! Eller, det vil si, vi trenger ikke en fot inn hos «de kule», men å unngå at hun står med begge beina i paria-land🥺

Ts

Nettopp, hun skal få være seg selv på alle plan. Men hjelpe henne finne ut av de små tingene slik at hun/ de ikke står helt utenfor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...