Gå til innhold

Venninne som ikke vil gå fra mannen sin selvom han slår, og barna har sett det flere ganger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna har nå sagt dette til meg at pappa slår mamma mange ganger daglig, og ta tok jeg kontakt med henne og hun bekreftet det, sa at hun måtte komme seg vekk,men hun klarer ikke.

barna er 9,7 og 5, de 2 største leker en del her siden 9åringene går i samme klasse. Jeg har forhørt meg med barnevernet og de mente jeg burde melde inn med navn, for det var så alvorlig,men jeg vil ikke, er redd han gjør meg noe,men vet jo at jeg må, har en bekjent som har sagt at han kan gjøre det, for han bor ikke der vi bor ,så gitt klarsignal at han bør gjøre det idag eller imorgen,men tar bv ting på alvor når det gjelder dette, Jeg ble ofte slått som liten uten og få noe hjelp ennå barnevernet var i bilde,så tok de ikke meg ut av hjemmet

Anonymkode: 454f9...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med både barnevern og sånn domestic abuse institusjoner her. Slike situasjoner kan eskalere seg ekstremt og du burde virkelig prøve å hjelpe vennen din ut av denne situasjonen. 
Bare ring, ikke stress. Hvis vennen din ikke kan gå vekk fra han kan du få hjelp av andre til å trekke henne vekk fra han. Politiet vil være der for dere også. 

Anonymkode: f95fa...850

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet! Det barna opplever er nesten verre enn om de selv var utsatt for vold - altså svært skadelig. Barnevernet kan f.eks hjelpe mor å flytte fra far.

Anonymkode: c3385...437

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 13.49):

Ta kontakt med både barnevern og sånn domestic abuse institusjoner her. Slike situasjoner kan eskalere seg ekstremt og du burde virkelig prøve å hjelpe vennen din ut av denne situasjonen. 
Bare ring, ikke stress. Hvis vennen din ikke kan gå vekk fra han kan du få hjelp av andre til å trekke henne vekk fra han. Politiet vil være der for dere også. 

Anonymkode: f95fa...850

takk for tips

Har en bekjent som vil melde fra, han er ikke herfra, så det er bedre.

Ja håper hun vil dra fra han,men hun bare nektet når jeg snakket med henne og sa det var hennes egen skyld

AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 13.50):

Ta kontakt med barnevernet! Det barna opplever er nesten verre enn om de selv var utsatt for vold - altså svært skadelig. Barnevernet kan f.eks hjelpe mor å flytte fra far.

Anonymkode: c3385...437

ja er veldig klar over det selv, at man blir skadet, ble mye slått som barn selv, tror ikke han rører barna her, men han skader de uansett

Skrevet

De barna spør deg om hjelp, og jeg synes du skal hjelpe dem.. 

Hvis du melder med navn så tar du støyten, i stedet for barna. 

Din venninne utsetter dem også for omsorgssvikt ved å ikke gå.. Så barnevernet må inn

Anonymkode: 2b099...9f0

• Liker 26
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kontakter politi og barnevern.

Å eksponere barn for vold i hjemmet er straffbart og skal etterforskes av politiet. 

Anonymkode: 5a9b3...ae5

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt enig med de over. Hun bør også kontakte krisesentret der hun bor, evt om du kan så de kan prøve å snakke med henne å gjøre hun trygg på at hun burde komme seg ut av det . 

Anonymkode: 4aa3a...539

• Liker 3
Skrevet

Hun kommer ikke til å gå fra han, ihvertfall ikke på mange, mange år. Det må du bare innse.

Barna vil være oppe i dette i årevis. Om du innser dette blir det lettere å melde fra.  

Moren beskytter ikke sine barn, noe som er foreldres plikt.

Så meld fra, jeg hadde gjort dette med fullt navn og gitt moren beskjed om at jeg gjorde det. Skriv ned dato for når du vet det har skjedd, hvilken tid barna sa det til deg, hvilken dato moren innrømte det til deg etc etc. Da er det vanskeligere dor moren å nekte. 

Din bekjente som kunne melde i fra, må fortelle om hvordan han vet det, han kan ikke bare komme å si at han har hørt det.

Jeg har rapportert inn, da ba jeg om å være anonym, men at jeg kunne stå frem om det trengtes. Denne saken gjaldt ikke vold, så den ble løst ved at familien fikk hjelp. Men din saken gjelder vold, det er mye verre. 
Har moren noen skader som har vært behandlet? Dokumentasjon?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du vet hva du må gjøre.

Du kan melde anonymt. 

• Liker 3
Skrevet

Du må melde dette inn til barnevernet. Du og den andre vennen kan gjøre det sammen men du kan ikke vente på at andre skal gjøre det.  

Anonymkode: 44f4b...c9c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hun bekreftet det, sa at hun måtte komme seg vekk,men hun klarer ikke.

Klarer ikke eller vil ikke?

Anonymkode: 244c9...2ae

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde heldigvis ikke barn med min voldelige eks. Men det skrives her som at hun ikke bryr seg om barna og ikke vil. Men høyst sannsynlig, så har han manipulert henne så sønder og sammen at hun tror hun ikke kan gå fra han. Det kan være alt fra at han har ødelagt all tro hun har på at hun kan klare seg uten han, til at han truer henne med ulike ting hvis hun går.

det er på ingen måte riktig at barna skal oppleve dette, eller at hun skal bli slått. Men bildet er ofte veldig mye større enn det man ser. 

Anonymkode: d4657...a79

• Liker 12
Skrevet

Barnevernet kan true med å opprette sak mot henne hvis hun ikke går fra far. De kan sette henne i kontakt med krisesenter der hun kan ha samtaler for å forstå hva hun blir utsatt for, og utsetter barna for. 

Det er et godt hjelpeapparat her, om det finnes beviser. Kanskje involvere naboer?

Anonymkode: 5b48a...0a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 13.50):

takk for tips

Har en bekjent som vil melde fra, han er ikke herfra, så det er bedre.

Ja håper hun vil dra fra han,men hun bare nektet når jeg snakket med henne og sa det var hennes egen skyld

stakkars. Han har nok et grep på henne.

AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 15.59):

Barnevernet kan true med å opprette sak mot henne hvis hun ikke går fra far. De kan sette henne i kontakt med krisesenter der hun kan ha samtaler for å forstå hva hun blir utsatt for, og utsetter barna for. 

Det er et godt hjelpeapparat her, om det finnes beviser. Kanskje involvere naboer?

Anonymkode: 5b48a...0a7

trusler? hjelper det ovenfor ei som tror hun har skyld i alt uansett?

AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 14.37):

Klarer ikke eller vil ikke?

klarer ikke garantert

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna har nå sagt dette til meg at pappa slår mamma mange ganger daglig, og ta tok jeg kontakt med henne og hun bekreftet det, sa at hun måtte komme seg vekk,men hun klarer ikke.

barna er 9,7 og 5, de 2 største leker en del her siden 9åringene går i samme klasse. Jeg har forhørt meg med barnevernet og de mente jeg burde melde inn med navn, for det var så alvorlig,men jeg vil ikke, er redd han gjør meg noe,men vet jo at jeg må, har en bekjent som har sagt at han kan gjøre det, for han bor ikke der vi bor ,så gitt klarsignal at han bør gjøre det idag eller imorgen,men tar bv ting på alvor når det gjelder dette, Jeg ble ofte slått som liten uten og få noe hjelp ennå barnevernet var i bilde,så tok de ikke meg ut av hjemmet

Barnevernet kan få henne til å ta tak i problemet. Det de gjør er å fortelle henne at hun må velge mellom å beholde mannen eller å beholde barna. 

Anonymkode: f942d...86b

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt feil å si at mor ikke "vil" gå fra han. Det tar gjennomsnittlig 7 forsøk å gå fra en voldelig partner. Slutt å victim blame henne! Det hjelper hverken henne eller barna.

Anonymkode: cee0c...cae

• Liker 14
Skrevet

Du tar ansvar og melder inn med navn. Er du redd så kontakter du politi. Hvis du som voksen er redd, hvor redd tror du barna er? Du varsler verken henne eller han om at du varsler, er en grunn til at BV henter barna uanmeldt. 

Du tar ansvar og ringer BV i dag også tar du opp frykten for mannen så får du hjelp. 

Anonymkode: a6a73...b37

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo helt feil å si at mor ikke "vil" gå fra han

Hvorfor?

Jeg bare spør om det er at hun ikke klarer eller at hun ikke vil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helt groteskt at du ikke ønsker å melde i fra. Du har avvergingsplikt!!!! Du er en VOKSEN som ikke bor der en gang og du tenker mer på deg selv enn venninna og barna. Fy faen. 

Vold går ofte i arv, så destod lengre barna blir i et voldelig hjem, destod større sjanse er det for at de selv også blir voldsutøvere. 

Sitat

Når har jeg avvergeplikt?

Du har plikt til å avverge vold og overgrep når det er sikkert eller sannsynlig at en alvorlig straffbar handling vil bli begått eller gjentatt. 

Å unnlate å avverge kan straffes med bot eller fengsel inntil ett år.

Eksempler på straffbare handlinger du har plikt til å avverge

• grov vold
  • seksuelle overgrep
  • mishandling
  • gjentatte trusler
  • gjentatt tvang
  • gjentatt frihetsberøvelse
  • andre krenkelser i nære relasjoner

Hvordan kan jeg avverge en straffbar handling?

Kontakt politiet

Avvergeplikten er personlig – det vil si at du selv er ansvarlig for å kontakte politiet. Ofte er det ansvarlig leder som bør ringe politiet, men du må forsikre deg om at det blir gjort.

Kildehttps://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Verktoy_og_ressurser/Plikter/Avvergeplikt/

Anonymkode: 1ace3...316

Endret av Rhodiola
for å sette inn kilde for sitert innhold - Rhodiola, mod.
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor?

Jeg bare spør om det er at hun ikke klarer eller at hun ikke vil.

Det er helt normalt og vanlig at en person som lever i et slikt forhold ikke greier å gå. 

Anonymkode: cee0c...cae

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...