Gå til innhold

Tomannsbolig, seksjonering og utleie

Påkrevd

Anbefalte innlegg

Eier Idag halvparten av en tomannsbolig. Vurderer å kjøpe den andre halvparten med tanke på utleie. Boligen ble i sin tid bygget som en relativt stor enebolig, men har senere blitt seksjonert til to enheter, med egne bruks/gårdsnummer. Begge enhetene er fullstendige boliger, men min del, som fortsatt vil være den jeg bor i, er noe større. Det vil ikke bli gjort noe forandringer på areal/planløsning ved evnt. overtakelse. Ved utleie vil vel inntektene være skattepliktige sånn som det er idag. Har noen erfaring med reseksjonering til enebolig med utleiedel? Salgsverdien vil vel da synke noe, men til gjengjeld skal leieinntektene være skattefrie, og kommunale avgifter/eiendomsskatt vil være på én enhet, og ikke to? Reseksjonering vil derfor kun være med hensikt å redusere skatter og avgifter. Noen som vet/har erfaring med om kommunene kan være "vrange" på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt noe på arealet? For at det skal være skattefritt må du bruke minst halvparten av boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (27 minutter siden):

Har du tenkt noe på arealet? For at det skal være skattefritt må du bruke minst halvparten av boligen.

"Utleie av del av egen bolig

Når du leier ut en del av din egen bolig, vil skatteplikten for utleieinntektene avhenge av hvor stor del av boligen (regnet etter utleieverdi) som leies ut. Det har ikke nødvendigvis sammenheng med størrelsen på arealet du leier ut."

Utdrag herfra: 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/

Anonymkode: 0c8fc...c11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (5 timer siden):

Ja, jeg bor i første etasje, og det er andre etasje som selges. Den er ca. 20-25 m2 mindre. Her nede har jeg i tillegg en stor terrasse og direkte tilgang til hagen, noe det ikke er oppe, så det er på det rene at min del er "hoveddelen" og størst. Og her kommer jeg altså til å fortsette å bo. Kjelleren kommer i tillegg. Den er delt likt nå, men vil inngå sammen med 1. etg. ved evnt. reseksjonering til enebolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...