AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Dette er ganske sårt og vanskelig. Min mann og meg er tante og onkel til fire barn. Foreldrene er oppegående, har gode jobber og framstår egentlig ressurssterk, men det er en del som skurrer. Barna går i veldig slitte klær som sjelden passer, og det lukter surt. Nest eldste jenten er 8 år, men henger etter språkmessig og er mer på nivå med en 6 åring. Eldste jenten i huset må ta mye ansvar for de yngste. De får ikke gå på Sfo, og ingen av de er på noe aktiviteter etter skolen. I helgene har vi av og til prøvd å få de med på diverse aktiviteter, men foreldrene ønsker aldri det. Det virker som alt av penger og ressurser går til huset de har bygget. De har et enormt stort og flott hus. Vi blir sittende litt på sidelinjen og lure på hvor mye vi skal bry oss, og hvordan vi eventuelt skal bry oss. Anonymkode: 1c8b7...526
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 Er de din eller mannens familie? Om det var mitt søsken, hadde jeg nok tatt det opp med han/henne. Sagt rett ut at jeg reagerer på bl.a lukt. Er det ev anledning til å snakke med barna om hvordan de har det? Hvordan virker de å ha det? Er de som barn flest når det kommer til humør og fungering? At ett barn ligger utviklingsmessig bak, kan jo være godt ivaretatt med bl.a spespedhjelp. Er det andre i familien som reagerer? Som privatperson har du «luksusen» med å kunne sende bekymringsmelding til barnevernet helt anonymt, på hvilket grunnlag du måtte ønske. Men til å begynne med kan du jo ta en telefon til barnevernet og drøfte med noen der hvordan du skal gå fram? Anonymkode: be344...370 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 Spør de om oppussingen av huset går på bekostning av nødvendige ting som klær, muligheten for fritidsaktiviteter osv, og tilby hjelp? OMSORGSSVIKT er mye mer enn slitte klær. Siden dere kjenner de, virker ikke foreldrene omsorgsfulle ovenfor barna sine? Tror du oppriktig at tantebarna dine ikke har det noe godt hos sine foreldre? Virker det som at de trenger noen utenfra til å gripe inn? Barnevernet setter pris på meldinger, men det skal jo ligge mer bak enn slike ting som ganske enkelt kan forklares, og det at noen foreldre rett og slett bare er slappere når det kommer til påkledning og rengjøring enn andre. Alle er heller ikke like priviligert økonomisk, kan ha tunge økonomiske perioder, og det er ikke uvanlig å prøve å skjule det når det står på. Henge etter språkmessig - gjelder det talefeil eller virker barnet direkte ''underutviklet''? Man kan på en måte heller ikke vektlegge det at den éne av barna ikke er så god språkmessig som omsorgssvikt. Alle barn er ikke perfekte heller. Så man må se på alle faktorene rundt da, og det er jo lettest for deg som kjenner de, og som ser hvordan de har det innad i familien. Jeg er helt for at man tar tak i det når noe virkelig skurrer. Men man skal også tenke litt over om det faktisk er omsorgssvikt, om barna ikke har det noe godt. For det å få barnevernet blandet inn i familien kan være en stor påkjenning i seg selv. De er forpliktet til å se på alle saker som meldes, og må bruke sine ressurser på det. Jeg har jobbet i barnehage, og det er ikke uvanlig at barna en og annen dag kan komme med tøy som ikke sitter helt som det skal, at det er flekk på fra dagen før, floker i hår, og ikke minst det at de utvikler seg utrolig forskjellig. Foreldrene også kan komme til henting fine og pyntet ene dagen, trøtte, usminket og i godt brukt joggeklær en annen dag. Anonymkode: 1d711...491 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 Trist for barna men det er ikke omsorgssvikt å ikke få være med på fritidsaktiviteter. Har du spurt om hvorfor foreldene ikke ønsker dette? Har du foreslått gratis aktiviteter? Lurer på om du har kompetanse til å kunne vurdere hvordan barna ligger an i den språklige utviklingen? Normalområdet er vidt... I disse miljøtider bør det ikke være et problem at de sliter klærne sine ut før de kaster dem. Du kan ta opp det med at klærne ikke lukter godt, og at de er for små. Har barna vist misnøye over klærne? Jeg har et barn som stort sett alltid går med for korte bukser fordi hun hater at buksene er romme i livet. Det kan godt være at alt ikke er som det skal være, men jeg synes dette er for tynt til å melde noe til barnevernet. Prøv i hvert fall å finne ut hvorfor, før du melder. Anonymkode: 3bc3e...de3 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Det er bra at du reflekterer over dette, og når noe skurrer, så stemmer ofte det. Ressurssterk kan være så mangt. Noen forbinder det med å ha mye penger og materielle goder, for oss som jobber med barn, legger vi vekt på omsorgsevner når vi snakker om ressurser hos foreldrene. Dårlige klær og dårlig hygiene alene trenger ikke bety omsorgssvikt. Hvis det i kombinasjon med forsømmelse på andre områder, blir en sum av mange ting, snakker vi om omsorgssvikt. Får barna kjærlighet, oppmerksomhet, stimuli og omsorg på andre måter? Sitter på fanget, får klem og kos, blir møtt på en god måte, sett og hørt? Bra nok mat, riktige klær til ulikt vær? Blir de fulgt opp med skolearbeid? Anonymkode: 2d79b...601
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 Å være ressurssterk har lite med penger å gjøre det har med omsorgsevne og at man er normalt oppegående. I dette tilfellet så hadde jeg vurdert en bekymringsmelding for ting virker såpass utenfor normalen. Anonymkode: 087db...930 1
Gjest Annemor1444 Skrevet 28. februar 2022 #7 Skrevet 28. februar 2022 Høres ut som de lever med kronisk mangel på timer i døgnet mtp ansvaret ungene har. Lukten av klærne kommer sikkert av at de har ligget for lenge i vaskemaskinen, snakk med foreldrene for det er jo nær familie og tilby dere evt å hjelpe de med noe feks. Koster så lite å hjelpe i en travel hverdag😇 Skulle ønske noen tilbød seg å hjelpe når jeg følte jeg hadde for få timer i døgnet fremfor at de meldte meg til barnevernet(jeg ble ikke meldt til bv forøvrig). Er ikke omsorgssvikt med slitt tøy eller at klærne lukter vondt😉
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Skrevet 28. februar 2022 Den av dere som er søsken til én av foreldrene må snakke ut med sitt søsken om dette. Hva dere observerer, tror og er bekymret for. Har dere barn selv? Man blir ofte ikke lyttet til hvis ikke, men det kan også være åpenbare (for foreldrene) gode grunner til at ting er som de er, uten at utenforstående ser/vet det. Bry dere kan dere jo gjøre ved å kjøpe klær (billig på salg og på hm), ta dem med på aktiviteter (jeg vet ikke hva du konkret tenker på, vil de ikke gå tur osv?) Fire barn er mange, og et forslag som «tante og onkel vil gjerne ta med de to eldste på kino på lørdag» kan fort være mye mer slitsomt og logistisk vanskelig enn onkel og tante aner (én må ta bilen og kjøre dem til tante og tilbake, så hente senere, en annen skal kanskje noe annet, og den siste må da få gjøre noe morsomt h’n også, og det er vanskelig uten bilen og foreldrene hadde tenkt bruke dagen til noe annet). En slik samtale bør være åpen og undrende: hvordan har de det, hvordan klarer de alt, hvorfor går de ikke på sfo? Blir det ikke mye for den eldste, er det noe dere kan gjøre? Anonymkode: 5c521...9a1 1
MizzVic Skrevet 28. februar 2022 #9 Skrevet 28. februar 2022 Du må jo si ifra. "Klærne deres lukter, er du klar over det?" Da bør det komme en reaksjon. Man kan fint ha ett dyrt hus, men mangle interesse for egne barn. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 Min niese hadde en periode hvor hun nektet å bruke nye klær. Så hun gikk i en godt vasket, litt for liten kjole "alltid". Min andre niese hatet å klippe håret og så litt sjuskete ut en stund. Så ordnet det seg når folkevettet kom mer på plass. Jeg synes dere kan spørre foreldrene? Anonymkode: 8e9c1...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #11 Skrevet 28. februar 2022 Takk for svar og innspill. Ønsker ikke å utdype for mye, slik at det blir gjenkjennelig. Bare så det er sagt, så vurderer vi selvfølgelig ikke å løpe til barnevernet. Tanken var hvordan vi skulle tilnærme oss og ta det opp, uten å tråkke noen på tærne. Men klart, om ingenting skjer så må det gjerne vurderes om de trenger veiledning utenfra. Ts. Anonymkode: 1c8b7...526
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #12 Skrevet 28. februar 2022 Ts.. har du barn selv? omsorgssvikt er det ikke. Det å passe på søsken og ta ansvar hjemme er kjempebra! Barn i dag trenger å lære mer ansvar. de har nok en travel hverdag der de er i fulle jobber og husbygging. vil tro barna får det de trenger selv om foreldrene er travle. mat barnet henger etter språkmessig er ikke omsorgssvikt. Tenker du at foreldrene forsømmer barna? Derfor hun henger etter med språket? Jeg jobber i barnehage, og det er mange som henger etter med språk, dette er mer vanlig enn du tror. Og har ingenting med for lite stimuli fra foreldre å gjøre. Hvis du tenker det er et stort problem har nok skolen snappet det opp, og da er nok ppt i bildet. Ang klær.. vel, mange har arva klær og mange prioriterer det framfor å kjøpe dyre klær til barna i vekstperioden. De bruker nok en del midler på hus nå. Hvis du er bekymret må du nesten ta praten med foreldrene. Anonymkode: da977...dc7 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #13 Skrevet 1. mars 2022 Ut fra det du skriver her virker det som du ikke klarer å skille mellom "ikke perfekt" og "skadelig for barna". De som ikke har barn selv, som dere, er som oftest de som har klarest visjon av hvor perfekt en oppdragelse skal være. Det er ikke uten grunn at man har et uttrykk som heter å svelge kameler, for det gjør foreldre mye av når de skjønner at ting man mente var viktig før man fikk barn ikke er viktig likevel. Er du oppriktig bekymret så snakk med dem, men jeg synes du skal tenke litt over om det du observerer er ting du helt ærlig mener skader barna eller om det bare faller inn under kategorien "slik ville ikke jeg gjort det". Anonymkode: c4a5e...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #14 Skrevet 1. mars 2022 Jeg synes det er påfallende at mange ger er så skråsikre på at det ikke er omsorgssvikt. Det som beskrives av ts kan fint være symptomene på det. Nei, å løpe til bv med en gang er ikke veien å gå, men ts sier ingenting om barnas fungering og trivsel, utover ett «forsinket» barn. Bv vil uansett ikke flytte barn som lever med det ts beskriver, men det høres jo klart ut som at foreldrene trenger hjelp. Som sagt, ta det opp med foreldrene. Prøv deg fram, mellom å ytre bekymring, og skremme de unna. Snakk med barna, hør med dem hva de liker og ikke, hva de drømmer om, og tenker om venner og skole. Drøft gjerne saken med utenforstående (ikke kg). Anonymkode: be344...370
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #15 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ut fra det du skriver her virker det som du ikke klarer å skille mellom "ikke perfekt" og "skadelig for barna". De som ikke har barn selv, som dere, er som oftest de som har klarest visjon av hvor perfekt en oppdragelse skal være. Det er ikke uten grunn at man har et uttrykk som heter å svelge kameler, for det gjør foreldre mye av når de skjønner at ting man mente var viktig før man fikk barn ikke er viktig likevel. Er du oppriktig bekymret så snakk med dem, men jeg synes du skal tenke litt over om det du observerer er ting du helt ærlig mener skader barna eller om det bare faller inn under kategorien "slik ville ikke jeg gjort det". Anonymkode: c4a5e...cb5 Du har ikke forstått hovedinnlegget i det hele tatt, men takk for innspill 🙄 Vi har to barn i samme alder selv. Ts. Anonymkode: 1c8b7...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå