Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det har vi hatt i hus de siste årene.
Bor i Finnmark, og det er ikke spesielt langt til Kolahalvøya dersom det skulle komme store utslipp derifra. Russiske atomubåter trafikker også farvannene med jevne mellomrom. Hvis ulykken først inntreffer er det greit å ha tablettene i skapet. Ikke kostet de allverdens heller.

Nå som det utkjempes kamper i nærheten av Tsjernobyl kan det brått være vi får beskjed om å ta jod.

Forøvrig er det fremdeles områder i Norge hvor dyr må testes for radioaktivitet før de kan bli menneskemat, som følge av Tsjernobyl-ulykken.

Anonymkode: 3533f...8d7

Nettopp. Ref rester i Norge etter nedfall (via regn/vind) etter Tsjernobyl ulykken. 
«Mattilsynet har siden Tsjernobylulykken i 1986, overvåket nivåene av radioaktivt cesium i dyr og i kjøtt.»
https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/radioaktivitet/resultater_fra_radioaktivitetsmaalinger_paa_sau_og_rein_hosten_2021.41459

Anonymkode: 031a0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De blir jo ikke aktivert😂 Det er ikke mulig å gå inn til reaktorene en gang. Herlighet, så lite folk kan😂 Russerne er ikke så dumme at de setter i gang noe som utsletter hele Europa😂

Anonymkode: 53487...a80

«Situasjonen i Ukraina er alvorlig, og DSA følger denne nøye. Vi vurderer fortløpende scenarier for hva som kan skje innenfor atom- og strålingsområdet, inkludert ved kjernekraftverkene og i området rundt Tsjernobyl. (…) Russland har nå angrepet Ukraina og dette innebærer at det kan bli kamper i nærheten av atomanlegg i landet. (…) Ukraina har fire kjernekraftverk med til sammen 15 reaktorer i drift.»

Ja jeg har kjøpt inn jod tabletter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Situasjonen i Ukraina er alvorlig, og DSA følger denne nøye. Vi vurderer fortløpende scenarier for hva som kan skje innenfor atom- og strålingsområdet, inkludert ved kjernekraftverkene og i området rundt Tsjernobyl. (…) Russland har nå angrepet Ukraina og dette innebærer at det kan bli kamper i nærheten av atomanlegg i landet. (…) Ukraina har fire kjernekraftverk med til sammen 15 reaktorer i drift.»

Ja jeg har kjøpt inn jod tabletter. 

Kilden https://dsa.no/atomberedskap/ukraina--atomsikkerhet-og-beredskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utsolgt overalt nå. Prøvde å kjøpe på nett med henting på apoteket. Men lagerbeholdning stemte ikke. 

Anonymkode: 94cf9...35c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er utsolgt overalt nå. Prøvde å kjøpe på nett med henting på apoteket. Men lagerbeholdning stemte ikke. 

Apotek 1 får inn i løpet av uke 9

Anonymkode: 6eff4...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i dag tidlig, da var det en del igjen. Nå er det utsolgt overalt i Oslo.

Jeg er redd

Anonymkode: 0d90d...54a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om det skjer noe ved feks Tsjernobyl i natt? At de klarer å skade basen, og den begynner å lekke…. Går flyalarmen om det er fare for oss? Jeg er over 40, så er ikke redd for meg, men for barna mine. 

Anonymkode: e68c8...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om det skjer noe ved feks Tsjernobyl i natt? At de klarer å skade basen, og den begynner å lekke…. Går flyalarmen om det er fare for oss? Jeg er over 40, så er ikke redd for meg, men for barna mine. 

Anonymkode: e68c8...7a4

Skremmende tanke 

Anonymkode: 6eff4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive…..

Anonymkode: 0db1d...31c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder å ta en pille? Hvor lenge beskytter den ene pillen? Står ikke noe om det. 

Står at det må tas raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis én dose tas umiddelbart etter mottatt informasjon om mulig radioaktiv nedfall, forhindrer Jodix 90-99 % av opphopningen av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. Hvis inntak av tabletten forsinkes i 3-4 timer, er den beskyttende effekten mot eksponering bare ca. 50 %. Den forebyggende effekten av én dose varer 1-2 dager.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke fordi jeg ikke tar situasjonen seriøst, men fordi jeg er ekstremt sensitivt for jod (fikk i meg litt mye i en periode, lageret er visst "fullt"), samt jeg er over 45 år. 

Anonymkode: d6723...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan skje ting i natt eller imorgen tidlig. Håper de varsler med flyalarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive…..

Anonymkode: 0db1d...31c

Nei for folk bør ha det hjemme for å få tatt det raskt nok. Skoler og barnehager skal få det utlevert om det skjer midt på en hverdag. Men skjer det noe feks en natt så bør man ta pille før man går ut, derfor kan ikke myndighetene dele det ut på samfunnshus ol fordi folk bør ikke gå ut av huset sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei for folk bør ha det hjemme for å få tatt det raskt nok. Skoler og barnehager skal få det utlevert om det skjer midt på en hverdag. Men skjer det noe feks en natt så bør man ta pille før man går ut, derfor kan ikke myndighetene dele det ut på samfunnshus ol fordi folk bør ikke gå ut av huset sitt. 

Kilde på at skoler osv har det allerede på plass: https://www.nettavisen.no/nyheter/atomberedskap-alle-barnehager-og-skoler-i-oslo-far-utdelt-jodtabletter/s/12-95-3423909903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Samme her. Men, de skrev ned navn og nummer og sa de skulle holde av en pakke når de fikk inn i løpet av neste uke. Jeg skal ikke ta tablett selv (er 46 så er ikke anbefalt) men har unge voksne i hus som skal ha.

Anonymkode: dabc6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Russerne er ikke så dumme at de setter i gang noe som utsletter hele Europa😂

Anonymkode: 53487...a80

Er du sikker på det? 👀

Anonymkode: fb19c...c38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ble skikkelig bekymret av å lese dette. Ikke en eneste tablett i mils omkrets å få tak i her....

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...