AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #81 Del Skrevet 24. februar 2022 Har jod liggende fra det ble ekstra trykk på beredskap. Vi voksne er over 40, så da er det jo ungene som er sikret i tilfelle 😕 Tror jo ikke vi trenger å bruke det, men vi har det liggende i tilfelle. Anonymkode: 44239...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 24. februar 2022 #82 Del Skrevet 24. februar 2022 Athena79 skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal alle plutselig ha Jod? Fordi man er redd for at det skal bombes på Tsjernobyl eller verre, en av de fire aktive kjernekraftverkene i Ukraina... Radioaktivt Jod fra luften tas opp i skjoldbruskkjertelen og gir kreft derfor tar man jod som ikke er radioaktivt for hindre opptaket og sørge for at den ikke tar opp det radioaktive Jodet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #83 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere ikke jod fra før??? Anonymkode: 3476a...c86 Nei, er over 40. Anonymkode: 085c8...381 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #84 Del Skrevet 24. februar 2022 "Jodtabletter er et viktig og beskyttende tiltak for enkelte grupper av befolkningen dersom en atomulykke inntreffer. Myndighetene oppfordrer derfor alle under 40 år, de som har hjemmeboende barn, samt gravide og ammende, til å ha jodtabletter i beredskap og lett tilgjengelig i hjemmet." Anonymkode: 44239...1a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #85 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor? Takk for svar alle 👏 Anonymkode: 1778b...8a9 Finnmark Anonymkode: bc0c8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 24. februar 2022 #86 Del Skrevet 24. februar 2022 Athena79 skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal alle plutselig ha Jod? Jod skal hjelpe mot radioaktivt støv man kommer til å puste inn i kjølvannet av atomkrig/utslipp. Det er derfor folk hamstrer det nå. (Jeg har ikke jod i hus dessverre. Har vært altfor opptatt med å hamstre inn vitamin D for covid.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #87 Del Skrevet 24. februar 2022 pautina skrev (8 minutter siden): Jeg husker heller ikke årstallene, men tror det var ett par år. Beitedyr og vilt ble sjekket i mange år tror jeg for det akkumulerte opp i vegetasjonen og videre opp i beitedyr og vil. Bra det ikke bare er jeg som husker dette, ikke bare mine som var gale da At vi ikke fikk spise selvfisket fisk varte i flere år. Tror det fremdeles er en del styr med å sjekke for radioaktivitet. Feks i kumelk osv, så det går nok oppover i systemet. Det satte et preg på barndommen. Anonymkode: b1958...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #88 Del Skrevet 24. februar 2022 Alle bør ha beredskapslager hjemme til enhver tid. Jodix tablettene er for atom. Trenger ikke være krig i Norge for å få det her. Hadde de truffet Tjernobyl idag som i 1986 hadde atomgassen haglet over Norge igjen. Og ødelagt mat,dyr, plateliv og mennesker kan bli veldig syke. Barn kan lett få kreft og andre ting uten jodix tablettene da. Det handler om å ta forhåndsregler. Om alle har hjemme så slipper apotekene å gå tom som no når det muligens trengs mer enn noen gang! Trenger ikke være en skremt reddhare for å ha sånt hjemme. Det er noe ALLE ,spesielt de med barn BØR ha! https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2018/du-er-en-del-av-norges-beredskap/ Anonymkode: d1e21...2ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. februar 2022 #89 Del Skrevet 24. februar 2022 pautina skrev (2 minutter siden): Fordi man er redd for at det skal bombes på Tsjernobyl eller verre, en av de fire aktive kjernekraftverkene i Ukraina... Radioaktivt Jod fra luften tas opp i skjoldbruskkjertelen og gir kreft derfor tar man jod som ikke er radioaktivt for hindre opptaket og sørge for at den ikke tar opp det radioaktive Jodet. Callisto83 skrev (Akkurat nå): Jod skal hjelpe mot radioaktivt støv man kommer til å puste inn i kjølvannet av atomkrig/utslipp. Det er derfor folk hamstrer det nå. (Jeg har ikke jod i hus dessverre. Har vært altfor opptatt med å hamstre inn vitamin D for covid.) Takk Det finnes jo salt som er tilsatt jod, det er vel et greit alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #90 Del Skrevet 24. februar 2022 Jod er bare nødvendig til folk under 40 år. Det er de som kan få en økt sjanse fir kreft i skjoldbruskkjertelen ved atom- utslipp. Folk over 40 trenger ikke jod Anonymkode: 3fbbc...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøgrønn Skrevet 24. februar 2022 #91 Del Skrevet 24. februar 2022 Athena79 skrev (Akkurat nå): Takk Det finnes jo salt som er tilsatt jod, det er vel et greit alternativ. Nei, det er alt for lite. Jod-tablettene inneholder 130mg kaliumjodid per pille. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #92 Del Skrevet 24. februar 2022 Vi har det som er anbefalt for et beredskapslager, så jod har vi bl.a. Anonymkode: 41ecf...fde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 24. februar 2022 #93 Del Skrevet 24. februar 2022 Toalettpapir da? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #94 Del Skrevet 24. februar 2022 Heldigvis er vi i en tid på året hvor det er mye vær inn fra vest som treffer Norge. Så en evt atomsky fra Ukraina vil ikke ramme Norge hardt. Men når vi nærmer oss mai måned er vi straks litt utrygge for vær østfra. Anonymkode: 752af...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #95 Del Skrevet 24. februar 2022 nomore82 skrev (2 minutter siden): Toalettpapir da? Hysj. Jeg vil hamstre i fred. Anonymkode: 4c75e...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 24. februar 2022 #96 Del Skrevet 24. februar 2022 nomore82 skrev (2 minutter siden): Toalettpapir da? 😂😂😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #97 Del Skrevet 24. februar 2022 pautina skrev (22 minutter siden): Jeg husker heller ikke årstallene, men tror det var ett par år. Beitedyr og vilt ble sjekket i mange år tror jeg for det akkumulerte opp i vegetasjonen og videre opp i beitedyr og vil. Bra det ikke bare er jeg som husker dette, ikke bare mine som var gale da Fremdeles i 2018 var det overraskende mange plasser hvor beitedyr overvåkes. Antar det ikke er endret siden. https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/radioaktivitet/kart_over_kommuner_som_fortsatt_maa_maale_radioaktivitet_i_levende_dyr_i_2016_korrigert_2018.23108 Anonymkode: 3533f...8d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #98 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): At vi ikke fikk spise selvfisket fisk varte i flere år. Tror det fremdeles er en del styr med å sjekke for radioaktivitet. Feks i kumelk osv, så det går nok oppover i systemet. Det satte et preg på barndommen. Anonymkode: b1958...ff5 Har ikke fått med meg noe av dette, men kanskje de ikke var så nøye på det på sørvestlandet. Anonymkode: ed15d...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 24. februar 2022 #99 Del Skrevet 24. februar 2022 Orker ikke å proppe i meg alt mulig og holder meg til B-kompleks. Orker ikke å bruke hele dagen til å ta piller for hele alfabetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #100 Del Skrevet 24. februar 2022 Ghostface skrev (5 minutter siden): Orker ikke å proppe i meg alt mulig og holder meg til B-kompleks. Orker ikke å bruke hele dagen til å ta piller for hele alfabetet. Hva har dette med et engangsinntak av tabletter ved en atomhendelse å gjøre? Anonymkode: bedca...963 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå