AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #721 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foreslår at du ser på Dagsnytt 23 på nrk i går, ligger på nett tv. Der sier forskere som har greie på det. Og ja jeg snakker om kreft i skjoldbruskkjertelen som følge av atomulykke, ikke all kreftform. Anonymkode: 031a0...4e8 https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/202202/NNFA23022722/avspiller tema 6 atomfrykt Anonymkode: 031a0...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 28. februar 2022 #722 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.vi.no/helse/disse-trenger-ikke-a-ha-jodtabletter-i-beredskap/75486108 Anonymkode: 9bf06...f7b Det er nok ikke helt riktig det som står her. Gravide og ammende trenger Jod på grunn av fosteret/barnet ikke på grunn av seg selv. Det er ikke slik at en 40 år gammel kvinne har lav risiko/ikke trenger Jod mens hun plutselig trenger det (for seg selv) hvis hun blir gravid. Kroppen tar til seg Jod for utvikling av hjerne og nerver. Når dette etter hvert blir ferdig utviklet vil kroppen ta til seg mindre Jod, inkludert radioaktiv Jod fra lufta. Skjoldbruskkjertelen til eldre mennesker er mettet og å ta tabletter har ingen virkning. Det er dermed fostre/nyfødt det er viktigst får Jod-tabletter for å blokkere disse posisjonene i skjoldbruskkjertelen. Dette behovet avtar nærmest eksponentielt og er nære 0 når man når 40 år. Hvis det skjer et atomuhell ville jeg nok basert meg på andre tiltak enn å spise Jod. Det første vil være å holde seg innendørs, redusere all lufting og bruke gammel luft. Etter en eksplosjon vil det først være høy radioaktivitet som har kort halveringstid. Dette er radioaktivitet som kan stoppes av noen papirark men som kan gjør stor skade hvis det blir pustet inn. Det viktigste er derfor først å unngå denne radioaktiviteten. Etter hvert vil det være igjen svakere radioaktivitet, som også er farlig over tid, med lang halveringstid. Etter et uhell/eksplosjon så vil man selvfølgelig ikke kunne stenge seg inne i all evighet. Det viktigste da er å holde seg innendørs/unngå den høyradioaktive luften de første dagene. Så da holder man ungene innendørs og etter hvert er det de eldste som går ut for å gjøre nødvendige ærend. Man skal ikke spise høydose jodtabletter uten at man har fått beskjed om det. Behovet for Jod-kosttilskudd er ca 130-200 mikrogram per dag for unge mennesker. Men bør ikke ta til seg mer enn 600 mikrogram per dag. Jodtablettene man bruker i krigstilfeller for å blokkere Jod-posisjonene i Skjoldbruskkjertelen er ca tusen ganger så kraftige som vanlig dagsbehov og veldig mye mer enn hva som normalt er anbefalt. Har man tatt en tablett av høydose Jod så holder den i flere år - minst et halvt år uten å miste påviselig effekt. Å kjøpe pakker med 100 tabletter er dermed meningsløst. Da er det mye viktigere å kunne redusere lufting, ha mat som ikke er utsatt for stråling, ha vannlager, og kanskje et rom i kjeller til å være i de første dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 28. februar 2022 #723 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jo, det gjør det. Kaliumjodid er like effektivt for alle aldersgrupper, men kroppen tar opp mindre radioaktivt jod dess eldre man er. Det er tydeligvis bare i Norge de over 40 er immune mot kreft... Anonymkode: d17ef...60e Man er like utsatt for hudkreft, lungekreft m.m. fra radioaktivt nedfall uavhengig av alder. Det er kun kreft i skjoldbrukskjertelen som er overhyppig for yngre og som man forholdsvis lett kan gjøre noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #724 Del Skrevet 28. februar 2022 Gab skrev (8 minutter siden): Har man tatt en tablett av høydose Jod så holder den i flere år - minst et halvt år uten å miste påviselig effekt. Hva mente du med det som du skrev? I noen sjeldne tilfeller kan befolkningen bli eksponert for radioaktivt jod i mer enn 24 timer. Hvis det skjer, kan det være aktuelt for noen befolkningsgrupper å ta en dose stabilt jod hver 24. time i noen få dager. Dette anbefales IKKE for nyfødte, gravide og ammende. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Anonymkode: f5c41...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #725 Del Skrevet 28. februar 2022 Gab skrev (17 minutter siden): Man er like utsatt for hudkreft, lungekreft m.m. fra radioaktivt nedfall uavhengig av alder. Det er kun kreft i skjoldbrukskjertelen som er overhyppig for yngre og som man forholdsvis lett kan gjøre noe med. Men risikoen er jo ikke null for de over 40, og jeg synes det er veldig rart at det fremstilles sånn. I Norge vel og merke, de fleste andre steder anbefales kaliumjodid til alle under 60. Og det er ikke fordi 60-åringer ikke kan få kreft, det er fordi kreftrisikoen er så liten at nytten ikke veier opp for risikoen for bivirkninger. Anonymkode: d17ef...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #726 Del Skrevet 28. februar 2022 Splittbinders skrev (På 28.2.2022 den 13.11): Helt siden dette ble fokus tilbake i 2018, har myndighetene ved flere anledninger minnet om at man bør ha det man trenger for å klare seg hjemme i 3 døgn. I denne sammenheng har de laget en liste over hva du bør ha i hus, og her blant annet Jodtabletter nevnt. Anbefaler alle å sette seg inn i denne. Og vurdere om man trenger mer av noe. https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Ellers melder apotekene at de får inn Jodix ila uke 9. den listen er helt håpløs. Skal jeg skaffe meg peis i tilfelle jeg trenger det i tre dager? batteribank som er ladet til enhver tid? AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 0.05): Jeg kjøpte vanlig jod i dag og apoteket ringte meg og spurte om jeg egentlig mente å kjøpe jodix. Driver de med det flere steder? Anonymkode: 35e29...926 ja https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/BjB329/apotek-advarer-tendenser-til-at-folk-kjoeper-feil-jodtabletter Anonymkode: 6196e...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blinkie Skrevet 28. februar 2022 #727 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 12.12): DET ER FORSKJELL PÅ KOSTTILSKUDDET JOD SOM DERE GRAVIDE KVINNER BEHØVER, OG JODIX SOM FOLK HAMSTRER INN! Les dere opp før dere kommer med deres kritiske utsagn. Anonymkode: a6bf3...f2b Leser mye jeg. Vet forskjellige på mange ting også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 28. februar 2022 #728 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Burde vi ikke ha fått et eget Beredskapsunderforum her på KG i disse tider når det er så mye tråder om beredskap inkl Jodix?? Anonymkode: 198c9...1ee Helt enig, kan kalle det Doomsday Preppers Neida, men vi skulle hatt et eget rom for dritten så kan de som ønsker oppsøke det, nå flommer det jo av tråder her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #729 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har to hytter, og jeg ønsker å ha liggende en boks hvert sted. Ergo trenger jeg tre bokser. Anonymkode: 66c2e...82a Snakk om å kun redde sin egen ræv. Egoist med store bokstaver, kaller vi slike mennesker som deg. Anonymkode: 71b2b...67b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 28. februar 2022 #730 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): den listen er helt håpløs. Skal jeg skaffe meg peis i tilfelle jeg trenger det i tre dager? batteribank som er ladet til enhver tid? Anonymkode: 6196e...796 Den er jo helt håpløs Tre dager kan jeg klare meg med bare vann Altså bare stikke en kopp ut vinduet så er det fikset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #731 Del Skrevet 28. februar 2022 FrøkenMånestråle skrev (20 minutter siden): Helt enig, kan kalle det Doomsday Preppers Neida, men vi skulle hatt et eget rom for dritten så kan de som ønsker oppsøke det, nå flommer det jo av tråder her. _popcorn_ skrev at pr nå er det nok ikke aktivitet nok til å ha ett egen rom for beredskap. Dersom det opprettes ett eget underforum for krigen, så vil diskusjoner om beredskap få en naturlig plass der. Anonymkode: 198c9...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 28. februar 2022 #732 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Snakk om å kun redde sin egen ræv. Egoist med store bokstaver, kaller vi slike mennesker som deg. Anonymkode: 71b2b...67b Enig. Vi er mange som står på venteliste nå, blant annet på grunn av folk som hamstrer. Mine barn veksler på å være hos sin far, hos min mor og hos meg. Ingen av oss har fått tak i, og står på venteliste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 28. februar 2022 #733 Del Skrevet 28. februar 2022 Hva er dette hysteriet med jod? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #734 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): den listen er helt håpløs. Skal jeg skaffe meg peis i tilfelle jeg trenger det i tre dager? batteribank som er ladet til enhver tid? Anonymkode: 6196e...796 Håpløs faktisk. Bortsett fra Jodix og DAB-radio hadde jeg alt på listen før det i det hele tatt ble snakk om beredskap. Forventer dere at det skal komme noen og holde dere i hånda hvis det plutselig skulle oppstå en uforutsett krise? Eller hva var planen der? Antiviruset skrev (32 minutter siden): Den er jo helt håpløs Tre dager kan jeg klare meg med bare vann Altså bare stikke en kopp ut vinduet så er det fikset Radioaktivt vann hørtes godt ut! Anonymkode: 63657...f2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #735 Del Skrevet 28. februar 2022 got2go skrev (10 minutter siden): Hva er dette hysteriet med jod? Ingenting, overlat bare joden til oss hysteriske så slipper vi at det blir utsolgt igjen 😛 Anonymkode: d17ef...60e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #736 Del Skrevet 28. februar 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du klarer å lese innlegget jeg siterte ser du at det var svar på hva som skjer dersom noen over 40 tar det og om det er farlig. Anonymkode: 8ccc7...bc5 Ja, jeg klarte å lese innlegget! 😄 Og jeg kommenterte på din påstand om påståtte bivikrninger for eldre folk. Bivirkninger av Jodix gjelder alle aldre, og ikke spesielt folk over 40 år. Grunnen til at det er kun unge folk som blir anbefalt Jodix er derimot, som jeg skrev, at risikoen for kreft i skjoldbruskkjertelen er minimal etter fyllte 40. Anonymkode: 26bcf...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #737 Del Skrevet 28. februar 2022 Hørte at de alltid hadde liggende Jod-tabletter i barnehagen i tilfelle det skulle skje noe mens barna var der. Er det vanlig? Anonymkode: 01b6e...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #738 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hørte at de alltid hadde liggende Jod-tabletter i barnehagen i tilfelle det skulle skje noe mens barna var der. Er det vanlig? Anonymkode: 01b6e...445 48. Har barnehagene og skolene jod? a. Spør din kommune om dette da de vet best hvordan de har lagret jodtablettene sine. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Anonymkode: fe58a...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #739 Del Skrevet 28. februar 2022 Farmasiet fikk nettopp inn. Anonymkode: a7179...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #740 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 18.13): Håpløs faktisk. Bortsett fra Jodix og DAB-radio hadde jeg alt på listen før det i det hele tatt ble snakk om beredskap. Forventer dere at det skal komme noen og holde dere i hånda hvis det plutselig skulle oppstå en uforutsett krise? Eller hva var planen der? Radioaktivt vann hørtes godt ut! Anonymkode: 63657...f2f nei, jeg forventer ikke det. Men dette er en liste for folk som sitter på den grønne gren med hus med god lagringsplass og varmekilder utover elektrisitet, pluss en rekke ting man ikke bruker i hverdagen. Den er selvfølgelig nyttig, men det ikke alle det er realistisk for å skaffe seg alle disse tingene, og da er det ikke spesielt ok å bli møtt med nedlatende kommentarer fra dem som er bedre stilt. Nå kommer det selvfølgelig 1000 innlegg er fra bedrevitere som skal fortelle meg hvor enkelt det er å skaffe seg alt dette og finne lagringsplass til det, og hvor uansvarlig man er når man tenker som meg, og til alle dere som likevel ikke motstår fristelsen til litt god gammeldags moralisering sier jeg bare takk, men nei takk. AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 18.13): Radioaktivt vann hørtes godt ut! Anonymkode: 63657...f2f nå er jo ikke den listen spesifikt myntet på atomulykke - den gjelder og for naturkatastrofer eller andre hendelser som kan føre til brudd på vannledning, sstrømforsyning, andre forsyninger. Anonymkode: 6196e...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå