Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Drit i Jodix, du må hamstre dorull!

Anonymkode: 2a12d...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du barn? Da får de fra skole/barnehage/kommunen.
Er du gravid og/eller ammende? Da får du garantert fra kommunen/fastlegen/legevakten. For det offentlige er forberedt. 
Er du over 40 år og ingenting av det over så skal du ikke ta jodix. 
Er du under 40 år og ikke gravid så får du av det offentlige, hvis det er nødvendig å ta det. 

Det er ingen selvfølge at du må ta jodix ved en atomulykke i Ukraina en gang så slapp av. Grunnen til at de anbefaler at folk skal være føre var og være forberedt på egenhånd, er for å slippe panikk-kjøp i en katastrofe og å møte tomme hyller fordi alle skal ha samtidig. Jo færre som må ha av det offentlige, jo mindre stress blir det for kommunene. Da det var utsolgt for antibac i starten av pandemien, måtte du gå ubeskyttet? Nei, fordi butikker og bedrifter hadde antibac tilgjengelig for alle besøkende. Måtte du gå ubeskyttet da munnbind forsvant i butikkene i starten? Nei, fordi helseforetak og bedrifter og situasjoner som krevde munnbind, fikk det utdelt av kommunen. 
Vil du få behov for det, så vil du få tak i det av det offentlige. Så ro deg ned fire hakk. 

Anonymkode: a13bc...f11

Det stemmer ikke. Vår kommune fks har ikke kriselager til beredskap. Det er langt fra alle kommuner som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har jodix i bededskap til alle under 18 år og til gravide. 
men det jeg leste er at det virker i 1-2 dager, da må man ha påfyll.. hvor lenge varer en slik forurensing i lufta da? 
vi over 40 trenger ikke.. men det er jo mange mellom 18-40 da. 
apoteket får nok ny forsyning 

Anonymkode: 4969e...860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

JEG FÅR PANIKK! 

Jeg har ikke sovet nesten siden jeg leste her på kvinneguiden at vi alle må ha jodix, og nå er det utsolgt overalt, hva skal jeg gjøre??? Hvor kan jeg få tak i jodix?? 

Anonymkode: 1e7af...287

Hvor gammel er du? Er du over 30 er det trolig lite gevinst for deg. Har du små barn derimot, er det fint å skaffe det i tilfelle.

Flere apoteker fyller fortløpende, så bare å dra hver dag og sjekke. Jeg spurte mitt lokale apotek når de får varer og dro da og de hadde nettopp fått 50 forpakninger som ble plassert synlig overalt. Jeg kjøpte 1 fordi jeg har 3 barn selv om jeg selv ikke får noe gevinst av tabletten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg signert helsepersonell, annonse for kjøp/salg, brudd på rommets retningslinjer, og avsporing, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Drit i Jodix, du må hamstre dorull!

Anonymkode: 2a12d...61c

Ære være deg som hamstrer dorullene vi andre helst vil kaste. På den måten reduserer vi og antall dorullnisser vi ender opp med rundt jul. Men skal du råde noen til å hamstre noe tenker jeg det bør være dopapir 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere 20 stykker i familien da? Eller hva skal du med to bokser?

Anonymkode: 21c7f...f38

For det første så kan man ikke garantere effekt etter utløpsdato. 

For det andre så vet man ikke når, hvor eller hvor raskt nedfall kommer. Da kan man være langt unna Jodix I beredskapskjelleren. Og det er snakk om timer før Jodix ikke har noen effekt lenger. Da kan det være greit å ha tilgjengelig i bilen, på hytta, på jobb og hjemme. Sånn satt på spissen. Understreker det siste, satt på spissen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stinepetrine skrev (17 minutter siden):

For det første så kan man ikke garantere effekt etter utløpsdato. 

Ja, men det som selges ut nå har jo samme utløpsdato som det som, ble solgt for fire år siden. dvs. september 2022.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra online apotek for over en uke siden. Har ikke fått dem ennå og nå er alt utsolgt. Hamstrerne rår.

Endret av elskermenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 3/6/2022 at 7:21 PM, AnonymBruker said:

Det er vel egentlig kommunene som skal dele det ut når det blir mer aktuelt. Apotekene selger det kun for å tjene penger, og folk hamstrer inn som det er noe du tar flere ganger(ved en hendelse)…

Anonymkode: f29ce...7c1

On 3/7/2022 at 12:07 AM, AnonymBruker said:

Kommunen har jodix i bededskap til alle under 18 år og til gravide. 
men det jeg leste er at det virker i 1-2 dager, da må man ha påfyll.. hvor lenge varer en slik forurensing i lufta da? 
vi over 40 trenger ikke.. men det er jo mange mellom 18-40 da. 
apoteket får nok ny forsyning 

Anonymkode: 4969e...860

Nei, kommunen kommer ikke til å dele ut til alle gravide eller alle barn ved behov. Når man får varsel om å ta jodix har man ca 4 timer på seg til å ta tabletten. Barnehagen kommer ikke til å åpne natt til lørdag for å dele ut, hjemmetjenesten kommer ikke til å kjøre kommunen rundt for å spørre sine gravide om de har piller, og de kommer ikke til å kalle inn alle gravide klokka to på natta og tro at det løser seg på noen timer. Man skal holde seg inne ved en eventuell ulykke. 

Kommunene har stort sett til sine ansatte og brukere som er tilstede ved behov. 

Noen overvurderer kommunens og statens beredskapsevne noe grovt! De kan IKKE trylle!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt forklart i media at medisinen forringes når pakken åpnes. Ettersom det kun er minst tipakninger å få kjøpt, begynner jeg å forstå «hamstringen». Disse tablettene skal tas veldig kort tid innen myndighetene gir beskjed. Så om mor, far og to tenåringer (alle under 40) oppholder seg forskjellige steder så bør strengt tatt alle ha en pakke hver. Vi har hatt mange helger hvor barna har overnattet andre steder, en av oss voksne har vært på hytta osv. Kan ikke stole at barna «får låne» tablett av noen andre.

Hele greia kunne blitt løst dersom det ble solgt i blisterpakning, så kunne man klippet den opp og gitt en innpakket pille til hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk og at det vil ta rundt 48 timer før strålingen kommer til Norge om det oppstår utslipp i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...