Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Det er ikke farlig å ta Jodix for noen om det skulle komme radioaktiv stråling. Har man det tilgjengelig tar man det selvsagt som engangsdose. Teit å latterliggjøre de som skaffer seg dette nå all den tid myndighetene har det på beredskapslista. Men del med naboen om de ikke har. Tablettene selges i forpakning på 10 og du trenger kanskje kun 1-2 stk selv til familien?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anononyma skrev (2 minutter siden):

Det var jo nettopp det som var poenget mitt i det første innlegget. Håper du får tak i snart!

Ja jeg skønte det🤪blir bare litt hormonell og irritert når jeg ikke får tak i det😀ja jeg satte meg på venteliste.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voksne over 40 utvikler sjelden skjoldbruskkjertelkreft. Og så er det visst større sjanse for godt voksne mennesker å få en allergisk reaksjon på jodix, dermed anbefales bare jod til mennesker over 40 dersom strålingsnivået er ekstremt høyt. Det skal nok svært mye til før fordeler oppveier bivirkninger/ingen effekt. Dette leste jeg på en amerikansk medisinsk nettside.

Anonymkode: 2d568...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Athena79 skrev (1 time siden):

Voksne over 40 år har liten risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen pga radioaktivt jod og man har ikke sett noen reduksjon av kreftrisiko for denne aldersgruppen ved å ta jodtabletter. Derfor anbefaler myndighetene ikke jodtabletter til denne gruppen.

Ble det ikke veldig mye mer av det og lavt stoffskifte etter Tsjernobylulykka ?  I Norge ,spesielt Vestlandet. 

Anonymkode: 1220c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan knuse og blande inn i smoothie, det skal jeg gjøre med min 2åring. 

Anonymkode: e3dec...516

Djesess… ‘Visst’ det skulle inntreffe en katastrofe, så tror jeg ikke jeg hadde gått ut på kjøkkenet for å lage smoothie 

Anonymkode: ec796...bbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med dagens nyhetsbildet så kan uhell ved atomkraftverket i Ukraina skje når som helst så for å være føre var tenker jeg å høre med dere skal man få små barn til å ta jodtabletter hvis uhellet er ute?

Jeg har en treåring som nekter å ta alt av medisiner i pilleform, kan man knuse jodtabletten og gi den som pulver eller blandet med vann? Noen som vet?❤️

Anonymkode: 22c60...96b

Hadde du lest vedlegget i esken, hadde du allerede visst hvordan det skal gis til små barn.

Anonymkode: 7d34d...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men det hjelper ikke så mye. Så de under 40 har mer behov. Noen land har under 60år som anbefaling, Norge har under 40år. 

Anonymkode: 0a0e1...b7f

Faktisk så er det bare spesielle grupper mellom 18-40 som trenger å ta, som gravide og ammende, ikke hvermansen. De under 18 skal ta jod ved myndighetenes anbefaling. 

Anonymkode: 11212...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis man er 39 år og 364 dager må men ta, men ikke om man er 40 år og 0 dager? 

Anonymkode: 7e116...f40

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ble det ikke veldig mye mer av det og lavt stoffskifte etter Tsjernobylulykka ?  I Norge ,spesielt Vestlandet. 

Anonymkode: 1220c...840

Det ble ihvertfall  noe mere. Vet ikke med Vestlandet, men Nord-Norge var utsatt. Generelt var det vel sur nedbør rundt forbi og noen flere tilfeller med skjoldbruskkjertelkreft ble det som følge av dette. Jeg signerer selv som en av disse 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Labbene skrev (2 timer siden):

Stoler mer på tysk grense på 46 år i så fall.

Nei, det er bare idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke Jodix-tablettene pakket i blister? Hvis de hadde blitt pakket i blister og deretter i tett plastboks, så hadde de vel blitt beskyttet enda bedre mot fukt i forbindelse med åpning av plastboksen?

images?q=tbn:ANd9GcSdFwN1KasFgaZv5VzZb10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Myndighetene vil gi beskjed dersom det blir nødvendig. Alle kommuner har tab til barn under 18 år 

Anonymkode: d416c...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber på sykehjem og så at inne på medisinrommet her står det minst 10-15 pk med Jodix tabletter... Lurer på hvorfor de ansvarlige har bestilt så mye, de som bor her er jo langt over 40 år og det er ikke så mange under 40 år som jobber her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (På 24.2.2022 den 16.06):

Skal bo rimelig avsides til hvis jod  skal ha nytte for seg altså, men men

Hva mener du? Nan skal ikke ha jod bare pga tilfelle atom krig. Men jod i tilfelle atomutslipp feks fra atomkraftverk. 

Jeg levde i 1986 når Tsjernobyl smeltet ned, så selvfølgelig har jeg jod i hylla. Og avfallstoffer etter den ulykka ligger det spor av fortsatt i norsk natur. 

Så gjerne kom med all verdens herre gud, omg osv. Bare du har vett nok til å ikke løpe ut å prøve å få tak i men helst hjemme deg i kjelleren om det skjer. Løper du ut, så får du i deg det jo den skal beskytte for. Så da må du heller komme deg ned i kjeller eller så langt under bakken du kan

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og blir ikke å kjøpe det heller.

Media lurer dere til og bruke penger på ting dere ikke trenger. 
Dette er en fantastisk måte for norge og tjene penger på, siden dem vet at alle er redde og da hører jo folk på media.

Jeg kan si med engang:

Om atom reaktor i ukrania sprenges, så blir ikke jodix å hjelpe en drit. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Nan skal ikke ha jod bare pga tilfelle atom krig. Men jod i tilfelle atomutslipp feks fra atomkraftverk. 

Jeg levde i 1986 når Tsjernobyl smeltet ned, så selvfølgelig har jeg jod i hylla. Og avfallstoffer etter den ulykka ligger det spor av fortsatt i norsk natur. 

Så gjerne kom med all verdens herre gud, omg osv. Bare du har vett nok til å ikke løpe ut å prøve å få tak i men helst hjemme deg i kjelleren om det skjer. Løper du ut, så får du i deg det jo den skal beskytte for. Så da må du heller komme deg ned i kjeller eller så langt under bakken du kan

Nå er det jo sånn at den reaktoren som ble skøtn, så er det sånn at den er 10 ganger værre en tjernobyl. Dvs, 4 tjernobyl må sprenges samtidig for og kunne måle seg med denne.. Og jeg kan si at det hjelper ikke å bo i europa om den sprenges, og iallefall ikke en liten jodix heller

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryzorwarlock skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo sånn at den reaktoren som ble skøtn, så er det sånn at den er 10 ganger værre en tjernobyl. Dvs, 4 tjernobyl må sprenges samtidig for og kunne måle seg med denne.. Og jeg kan si at det hjelper ikke å bo i europa om den sprenges, og iallefall ikke en liten jodix heller

En liten jodix er jo det som fungerer. Den metter jo skjoldbuk kjertel med jod slik at den ikke tar imot radioaktiv jod. Hvorfor tror du at man skal ta det? For moro skyld? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

En liten jodix er jo det som fungerer. Den metter jo skjoldbuk kjertel med jod slik at den ikke tar imot radioaktiv jod. Hvorfor tror du at man skal ta det? For moro skyld? 

Den vil ikke hjelpe om hele jævla reaktoren sprenges, Norge må evakueres ut av norge, mest sannsynlig en stor del av England også. 

jeg tror ikke du helt forstår hvor kraftig denne er. Jodix hjelper mot små mengder stråling som muligens kan komme ut av en reaktor. 

https://www.ndtv.com/world-news/ukraine-nuclear-plant-fire-europes-largest-n-power-plant-attacked-by-russia-what-happens-now-2802913

Endret av ryzorwarlock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...