Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke ta Jodix om du er over 40 år.

Anonymkode: e94db...82a

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 167a1...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega (på over 40) fikk beskjed av en legekompis at joda, jod måtte han ha🤷‍♀️👍

Anonymkode: a84bb...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lilletrille79 said:

Hvis man er over 40 og er gravid + har flere barn da?😆

Da er vel uansett sannsynligheten for at noe er galt høy. Så det går nok bra 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man er 39 år og 364 dager må men ta, men ikke om man er 40 år og 0 dager? 

Anonymkode: 7e116...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (2 minutter siden):

Da Jodix leveres i en boks, vil det å åpne boksen føre til at luft og fuktighet kommer inn. Innenfor holdbarhetstida som er stemplet på pakningen er ikke dette et problem, men da produktet er ment å oppbevares i mange år, ønsker de fleste å sikre seg at det faktisk kan det  - og da bør man ikke ta sjansen på å åpne pakken. Det er viktig at pakken oppbevares på et tørt og ikke for varmt sted, slik at holdbarheten blir optimal.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/derfor-bor-du-ikke-apne-jodix-boksen/75522700

Men kan den oppbevares på et kaldt sted? Vi har beredskapslageret vårt i kjelleren og der er det ikke mer enn 5-6 grader nå vinterstid. Turte ikke sette jodixen der da det står den skal oppbevares i romtemp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (5 minutter siden):

Da er du vel i stand til å legge sammen 2+2 selv?

Ja men du skrivet at jeg som er over 40 ikke skal kjøpe det! Jeg har jo barn som bør ta det pluss en baby i magen, så da kan jeg vel kjøpe det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er vel uansett sannsynligheten for at noe er galt høy. Så det går nok bra 😄 

Takk for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på YouTube og sjekk forklaringen til Wasim Zahid :Nikke: Det er aller viktigst for barn, gravide og ammende! 

Anonymkode: 464f0...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Men kan den oppbevares på et kaldt sted? Vi har beredskapslageret vårt i kjelleren og der er det ikke mer enn 5-6 grader nå vinterstid. Turte ikke sette jodixen der da det står den skal oppbevares i romtemp?

Jeg vet ikke. Jeg ville ha spurt på apoteket. 5-6 grader er jo mye kaldere enn det som regnes som romtemperatur. Noen kjellere er jo også fuktige, noe som ikke er heldig for tablettene.  Jeg ville ha oppbevart tablettene inne i boligen på et rom der tablettene ikke blir utsatt for fukt (ikke bad/vaskerom og ikke kjøkken), og gjerne i en låsbar skuff eller i låsbart medisinskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 minutt siden):

Ja men du skrivet at jeg som er over 40 ikke skal kjøpe det! Jeg har jo barn som bør ta det pluss en baby i magen, så da kan jeg vel kjøpe det da!

Snakk om å gjøre seg vanskelig. Jeg gadd ikke ramse alle unntakene da jeg gikk ut ifra at folk i prioritert gruppe skjønner at prioritert gruppe gjelder uavhengig av aldersgrensen.

Det jeg skulle frem til er at det er synd om de over 40 som ikke er i prioritert gruppe nå går ut og kjøper, hvilket betyr en boks mindre av en vare det allerede er mangel på, til prioritert gruppe. F.eks har både mine foreldre på over 70 og mine svigerforeldre på over 60 spurt om vi kunne hjelpe dem å få tak i jodix. Da forklarte vi at de ikke behøver. Mange er bekymret og misforstår.

De som er over 40 og i prioritert gruppe (gravide, ammende, eller har barn/unge under 18 år) skal selvfølgelig ha Jodix.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (9 minutter siden):

21. Hvordan oppbevares jodtablettene?
a. Vanlig romtemperatur (15°C - 25°C).
b. Som andre medisiner, skal de oppbevares utilgjengelig for barn.

https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg ville ha spurt på apoteket. 5-6 grader er jo mye kaldere enn det som regnes som romtemperatur. Noen kjellere er jo også fuktige, noe som ikke er heldig for tablettene.  Jeg ville ha oppbevart tablettene inne i boligen på et rom der tablettene ikke blir utsatt for fukt (ikke bad/vaskerom og ikke kjøkken), og gjerne i en låsbar skuff eller i låsbart medisinskap.

Det er sånn jeg har tenkt også så de står trygt forvart på hjemmekontoret i behagelig romtemp uten fukt - takk 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som er 40 trenger ikke fordi det tar 15-20 år før skaden kommer. Tenker det er en del mennesker som ønsker å bli eldre enn 55 år.

Anonymkode: 2c1db...e74

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, men trenger jodix hvis det skjer noe og myndighetene ber om at befolkningen skal ta det. Har du levd under en stein de siste dagene?

Anonymkode: 37063...2ef

Herregud! Ved lokal utslipp ja! Jodix skal taes etter 4 timer utslipp ved en lokal hendelse, og beskytter kun mot radioaktiv jod som kan forårsake kreft i thyroidea. Hvordan tror du man får beregnet «innen» 4 timer ved utslipp langt av gårde?? Vær og vind er varierende og det vil være ca umulig å bregne korrekt.. jodix er ikke ufarlig! Kan faktisk gi anfylaktisk sjokk og eller hjertestans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med dagens nyhetsbildet så kan uhell ved atomkraftverket i Ukraina skje når som helst så for å være føre var tenker jeg å høre med dere skal man få små barn til å ta jodtabletter hvis uhellet er ute?

Jeg har en treåring som nekter å ta alt av medisiner i pilleform, kan man knuse jodtabletten og gi den som pulver eller blandet med vann? Noen som vet?❤️

Anonymkode: 22c60...96b

Du var vel første i køen på toalettpapir og gjær da pandemien først kom også...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så de som er 40 trenger ikke fordi det tar 15-20 år før skaden kommer. Tenker det er en del mennesker som ønsker å bli eldre enn 55 år.

Anonymkode: 2c1db...e74

Jeg setter ikke grensen på 40, men forsøkte å si noe om årsaken til at grensen er satt. Du vil neppe dø som følge av skjoldbruskkjertelkreft som 55-åring om du er 40 år og ikke tar Jodix nå. Du vil derimot ha en viss større risiko for KANSKJE å kunne utvikle skjoldbrukskkjertelkreft mot slutten av 50-årene. Derfra igjen tar det mange år til det utvikler seg til dødelig potensiale. Skjoldbruskkjertelkreft er "snill" og saktevoksende type. Men man vil selvsagt ikke ha det likevel. Tenker bare det er greit å informere om at Jodix er ment forebyggende mot en svært sjelden kreftsykdom. Tror folk flest bør fokusere på verre bivirkninger av atomstråling enn akkurat skjoldbruskkjertelkreft. MEN for all del; kjekt med Jodix for å forebygge det som forebygges kan :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det farlig for folk over 40 å ta Jod (jodix) ?

Anonymkode: 8b9ca...4a3

Ikke glem toalettpapir og gjær også 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ikke ta Jodix om du er over 40 år.

Anonymkode: e94db...82a

Dersom man er gravid/ammer eller ønsker bli gravid skal man likevel ta jod. 

Anonymkode: 889e0...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (14 minutter siden):

Snakk om å gjøre seg vanskelig. Jeg gadd ikke ramse alle unntakene da jeg gikk ut ifra at folk i prioritert gruppe skjønner at prioritert gruppe gjelder uavhengig av aldersgrensen.

Det jeg skulle frem til er at det er synd om de over 40 som ikke er i prioritert gruppe nå går ut og kjøper, hvilket betyr en boks mindre av en vare det allerede er mangel på, til prioritert gruppe. F.eks har både mine foreldre på over 70 og mine svigerforeldre på over 60 spurt om vi kunne hjelpe dem å få tak i jodix. Da forklarte vi at de ikke behøver. Mange er bekymret og misforstår.

De som er over 40 og i prioritert gruppe (gravide, ammende, eller har barn/unge under 18 år) skal selvfølgelig ha Jodix.

Nei da men jeg var litt irritert i dag fordi jeg var på apoteket for å kjøpe jodix og da fikk jeg jo selvfølgelig ikke gjort det for det var utsolgt. Ville bare si at vi over 40 kan også trenge det hvis vi er gravide.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (Akkurat nå):

Nei da men jeg var litt irritert i dag fordi jeg var på apoteket for å kjøpe jodix og da fikk jeg jo selvfølgelig ikke gjort det for det var utsolgt. Ville bare si at vi over 40 kan også trenge det hvis vi er gravide.

Det var jo nettopp det som var poenget mitt i det første innlegget. Håper du får tak i snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...