Gjest Pinnedyret21 Skrevet 2. mars 2022 #821 Del Skrevet 2. mars 2022 Bølle skrev (1 minutt siden): Ja, jeg forstår det. Bare lurer på hvorfor behovet blir mindre. For å sitere meg selv, det bør du spørre lege eller noe om. For akkurat det kan ikke jeg svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. mars 2022 #822 Del Skrevet 2. mars 2022 Pinnedyret21 skrev (3 minutter siden): For å sitere meg selv, det bør du spørre lege eller noe om. For akkurat det kan ikke jeg svare på. Ja, for det hadde vært interessant å vite. Lurer på om det er nok at jeg spiser fisk og tang og salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 2. mars 2022 #823 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Pinnedyret21 skrev (46 minutter siden): Det står jo. Risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen minker. For å få svar på akkurat det bør du snakke med en lege eller noe. Ved en atomulykke kan radioaktivt jod bli spredd via luften og tas opp i skjoldbruskkjertelen når man puster inn forurenset luft og/eller inntar forurenset mat og drikke. Tilskudd av naturlig jod blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen og reduserer da risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf I 2019 fikk 450 mennesker kreft i skjoldbruskkjertelen i Norge. 303 kvinner og 147 menn. Gjennomsnittalderen for de som får diagnosen er 56 år, og sykdommen rammer flere kvinner enn menn. https://www.helsenorge.no/sykdom/kreft/skjoldbruskkjertelkreft/#:~:text=I 2019 fikk 450 mennesker,rammer flere kvinner enn menn. I de aller fleste tilfeller har man ingen forklaring på hvorfor det har utviklet seg kreft. I noen få tilfeller kan årsaken være tidligere strålebehandling av hals og hode. Skjoldkjertelkreft, og særlig den medullære typen, kan i noen tilfeller være arvelig. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/skjoldkjertelkreft/ Er det slik at når vi blir ca 40 år og eldre, så har vi mindre risiko for at radioaktivt jod kan gi oss kreft i skjoldbruskkjertelen? Ja. Jeg fant svaret her: Det er spesielt viktig at barn og unge under 18 år, gravide og ammende tar jodtabletter. De har størst risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha blitt utsatt for radioaktivt jod. https://www.farmasiet.no/rad-fra-apoteket/jodix-jodtabletter-ved-atomulykker Endret 2. mars 2022 av AnonymBræker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barefootgirl Skrevet 2. mars 2022 #824 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg tror det er fordi det tar mange år før sykdommen utvikles, men er ikke sikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
supermamz Skrevet 2. mars 2022 #825 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei, har ikke fått tak i enda. Men blir å kjøpe når apotekene får det inn igjen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mars 2022 #826 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei, jeg er over 40 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altum Skrevet 2. mars 2022 #827 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg ble fortalt av noen som påberopte seg peiling på denslags, at for å hindre at kroppen tar til seg radioaktivt jod ved atomulykke/angrep, må man ha tatt jod jevnlig og over lang tid i forveien. Noen måneder, liksom - hver dag. Ellers er ikke skjoldbruskkjertelen "full" og vil uansett ta til seg radioaktivt jod. Han sa at det å begynne å spise jod nå, gitt at russerne steller i stand noe radioaktivt i morgen, var litt som å begynne å ta p-piller når du har positiv graviditetstest. Er dette sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frustrert husfrue Skrevet 2. mars 2022 #828 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei. Ikke hvis det er snakk om høydose jod (jodix). På dsa.no kan du lese mer om det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 2. mars 2022 #829 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Altum skrev (9 minutter siden): Jeg ble fortalt av noen som påberopte seg peiling på denslags, at for å hindre at kroppen tar til seg radioaktivt jod ved atomulykke/angrep, må man ha tatt jod jevnlig og over lang tid i forveien. Noen måneder, liksom - hver dag. Ellers er ikke skjoldbruskkjertelen "full" og vil uansett ta til seg radioaktivt jod. Han sa at det å begynne å spise jod nå, gitt at russerne steller i stand noe radioaktivt i morgen, var litt som å begynne å ta p-piller når du har positiv graviditetstest. Er dette sant? Nei." Jodtabletter skal kun tas dersom sentrale myndigheter ved Kriseutvalget for atomberedskap gir den anbefalingen. Som for de fleste medikamenter, kan det være helserisiko ved å ta for høye doser." https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf De jodtablettene det er snakk om er Jodix eller tilsvarende tabletter. https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/jodix-tab-130mg-101,5007725 Endret 2. mars 2022 av AnonymBræker 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mars 2022 #830 Del Skrevet 2. mars 2022 Det er forskjell på kosttilskudd med jod og Jodix som anbefales ved radioaktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altum Skrevet 2. mars 2022 #831 Del Skrevet 2. mars 2022 Anonym Bruker0 skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på kosttilskudd med jod og Jodix som anbefales ved radioaktivitet. Åja, så jod-kosttilskudd er "p-piller", mens Jodix er... angrepille? Engangsdose, liksom? Hvor ofte må man ta Jodix, da - hvor lenge holder ei dose? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 2. mars 2022 #832 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei. Dersom det blir atomkrig så er jod-tabletter helt meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mars 2022 #833 Del Skrevet 2. mars 2022 Altum skrev (1 minutt siden): Åja, så jod-kosttilskudd er "p-piller", mens Jodix er... angrepille? Engangsdose, liksom? Hvor ofte må man ta Jodix, da - hvor lenge holder ei dose? Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men jeg tror ikke det hjelper mye med kosttilskudd med jod mot radioaktivitet. Jeg har ihvertfall ikke lest noe om det. Jodix tas når man får beskjed fra myndighetene. 1 pille per dag i 3 - 4 dager. Radioaktivt jod (som det beskytter mot opptak av) har en kort halveringstid. Jodix fungerer ikke mot annen radioaktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 2. mars 2022 #834 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvis du leser dette @Altum, så får du nødvendig og viktig informasjon og svar på spørsmål: https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 2. mars 2022 #835 Del Skrevet 2. mars 2022 Tar jod daglig i mine multivitaminer, men det er en litt annen dosering enn jodix Trenger ikke ha jodix i utgangspunktet siden det er mest aktuelt for barn under 18, gravide og ammende. Det er svært lite sannsynlig at det skjer en hendelse der det anbefales at alle under 40 skal ta det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altum Skrevet 2. mars 2022 #836 Del Skrevet 2. mars 2022 Da har jeg lest meg opp. Takk. Jeg tenkte jo litt på at "okei, så kjøper jeg en pakke med Jodix og tar ei pille hver dag, men hva skjer etter ti dager?" - og deretter fant jeg ut at radioaktivt jod har kort halveringstid, så man trenger trolig ikke ta jod i flere dager - om ikke russerne fyrer av noe dritt hver eneste dag, da. Da er vi vel fucked uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 2. mars 2022 #837 Del Skrevet 2. mars 2022 Jodix skal IKKE tas før myndighetene sier at "nå må dere ta en jodix". Jodix er en ekstremt høy dose med jod som skal forhindre at kroppen tar opp radioaktivt jod. Tar du jodix hver dag og i en lengre periode, så vil du bli alvorlig syk. Man må ta 600 jod tabletter (vanlig kosttilskudd) om man skal oppnå samme effekt som jodix. Jod vitamintabletter og jodix er totalt forskjellige ting som skal tas for helt forskjellige grunner. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #838 Del Skrevet 2. mars 2022 Bestilte Jodix fra Farmasiet for ca. 1 time siden, men har fortsatt ikke fått ordrebekreftelse... Pleier det å ta så lang tid? Anonymkode: b8a65...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 2. mars 2022 #839 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 16.59): den listen er helt håpløs. Skal jeg skaffe meg peis i tilfelle jeg trenger det i tre dager? batteribank som er ladet til enhver tid? ja https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/BjB329/apotek-advarer-tendenser-til-at-folk-kjoeper-feil-jodtabletter Anonymkode: 6196e...796 Nei du kan ikke skaffe deg peis - men feks en liten gassovn. Dersom det er HELT umulig å ha en reservevarmekilde og du vet at boligen din blir raskt kald ved strømbrudd, vel så er det en av dine sårbarheter og du bør kanskje ha en tanke om hvem du kan dra til i nærheten dersom det blir strømbrudd i sprengkulda. Poenget er at man bør kunne være noenlunde forberedt dersom noe skjer, sånn at de knappe ressursene som finnes ved en hendelse, kan brukes på å hjelpe de mest sårbare. Vi har beredskap nasjonalt og ute i kommunene, men jo flere som kan klare seg selv de første døgnene jo bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 2. mars 2022 #840 Del Skrevet 2. mars 2022 2 hours ago, Altum said: Da har jeg lest meg opp. Takk. Jeg tenkte jo litt på at "okei, så kjøper jeg en pakke med Jodix og tar ei pille hver dag, men hva skjer etter ti dager?" - og deretter fant jeg ut at radioaktivt jod har kort halveringstid, så man trenger trolig ikke ta jod i flere dager - om ikke russerne fyrer av noe dritt hver eneste dag, da. Da er vi vel fucked uansett. Å nei, nei, det er farlig å ta Jodix hver dag!! Kun når myndighetene sender ut varsel om å ta det, skal det tas. Og kun en eneste, med mindre myndighetene går ut og sier, ta en til. Jodix er flere tusen ganger sterkere enn daglig kosttilskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå