Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Nå må du slutte da. Ingen har fått noe liste i posten. Jeg har aldri hørt om noe beredskapsliste og heller ikke min omgangskrets. Jeg er 35 år og har aldri fått beskjed av noen om at man bør ha jodix tbl i beredskap 🙄 

Anonymkode: 2fffe...d61

Jo, det ble sendt ut et skriv om dette i 2018. Jeg har det liggende et sted.

Anonymkode: 04acf...248

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du trenger EN tablett for at barnet ditt ikke skal få kreft om noe spesielt kunne skje…. Ville du da ha kjøpt en 100pk , om det er det eneste de har, eller ville du latt være for å ikke virke så innmari hysterisk? 
Du tenker at folk ikke er i stand til å dele de 100pk de kjøper? 

Anonymkode: 05f09...4d8

Jeg ville ventet 3 dager og kjøpt 10 pk. Apotekene meldte forrige uke at de ville få inn på kort tid.

Anonymkode: b81de...717

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns det er rart at alle føler et så enormt behov for å påpeke at gravide ikke er viktig i denne sammenheng. Selvfølgelig oppleves det like viktig for oss gravide å redde barnet i magen som det oppleves for andre foreldre å redde barnet utenfor magen. Vi har prøvd i votter og vinter for å få til dette elskede barnet i magen - selvfølgelig er det viktig for meg som gravid å få tak i de tablettene. 

Tør også påstå at i en prioriteringssituasjon burde gravide mellom 18 og 40 prioriteres foran ikke-gravide i samme aldersgruppe da eksponering for radioaktivt utslipp går i barnet i magen. For å være ærlig driter jeg i meg selv, hvis det er det dere vil høre, det er ikke jeg som er viktig, men barnet mitt er selvfølgelig like viktig for meg, som andres barn er for andre. Må dere slutte å våse.

Anonymkode: 9d4cd...cba

Hva med gravide under 18 eller over 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

Hva med gravide under 18 eller over 40?

Da faller man selvsagt inn i definisjonen gravid. Tror det trumfer alder.

Anonymkode: 12c38...59a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden dette ble fokus tilbake i 2018, har myndighetene ved flere anledninger minnet om at man bør ha det man trenger for å klare seg hjemme i 3 døgn. I denne sammenheng har de laget en liste over hva du bør ha i hus, og her blant annet Jodtabletter nevnt. 

Anbefaler alle å sette seg inn i denne. Og vurdere om man trenger mer av noe.  https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Ellers melder apotekene at de får inn Jodix ila uke 9. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekene innfører begrensninger på kjøp av Jodix. Max en 100-pakning eller 3 10-pakninger får man kjøpe.

Anonymkode: 8f44f...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er dette relatert til krigen i Ukraina? Leste det i avisa men ingen forklaring? SÅ FORVIRRA! 

Anonymkode: f8023...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må du slutte da. Ingen har fått noe liste i posten. Jeg har aldri hørt om noe beredskapsliste og heller ikke min omgangskrets. Jeg er 35 år og har aldri fått beskjed av noen om at man bør ha jodix tbl i beredskap 🙄 

Anonymkode: 2fffe...d61

Jo alle har fått liste i posten. Du har sikkert sett på det som reklame og kastet den

Anonymkode: a4ae7...afe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De oppdaterer lagerstatus hver hverdag klokken 10 så om du har bestilt i dag så er det nok tomt for de har ikke blitt oppdatert siden fredag.

Anonymkode: 042ca...9dd

Jadda stemmer det… ringte de å hørte så jeg slapp bomtur. Ikke bare jeg som har «bestilt» i helgen. Det hadde også 900(!) andre så har blitt satt på venteliste.😂

Anonymkode: a42ef...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan er dette relatert til krigen i Ukraina? Leste det i avisa men ingen forklaring? SÅ FORVIRRA! 

Anonymkode: f8023...045

Ukraina har 15 reaktorer (tilsvarende Tsjernobyl). Hvis det skjer en ulykke og det blåser mot Norge så vil vi få radioaktivt avfall og må ta jod for å ikke utvikle kreft grunnet atomavfall. 

Anonymkode: 031a0...4e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere som bestilte på apotera på fredag har dere fått beskjed om at det er pakket og sendt? Når bestilte dere på fredag?

Anonymkode: d80e0...6c1

Jeg bestilte fredag kl 13.05 og fikk beskjed om at pakken var sendt nå nettopp.

Anonymkode: 006c8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor du i nærheten av den berømte grottefest episoden, (jeg bor på sagene)  så får snart jeg i posten, trenger ikke ti tabletter og du kan få to av meg om du ikke får tak i  :) 

Anonymkode: e68c8...7a4

For best holdbarhet bør du ikke begynne å åpne boksen!

Anonymkode: 55e87...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke få det i postkassen fordi det tåler ikke mye minusgrader, men du kan velge levert på døren eller på posten/postibutikk. 

Det er feil. Det trenger underskrift før utlevering, derfor kan det ikke legges i postkassen.

Faen så lei folk som må uttale seg uten å ha peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter avtale med Statens legemiddelverk innfører Apotek 1 maksbegrensning ved kjøp av de høykonsentrerte jodtablettene Jodix.

Apotekets kunder kan maksimum kjøpe én pakke av Jodix-forpakningen med 100 tabletter og maks tre pakker av forpakningen med ti tabletter, opplyser Apotek 1 til NTB.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/apotek-1-innfoerer-begrensninger-paa-kjoep-av-jodix.yVtph-Vy2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1

Hvorfor ikke maks 1 pakke med 10 tabletter pr kunde?

Anonymkode: f5c41...816

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter avtale med Statens legemiddelverk innfører Apotek 1 maksbegrensning ved kjøp av de høykonsentrerte jodtablettene Jodix.

Apotekets kunder kan maksimum kjøpe én pakke av Jodix-forpakningen med 100 tabletter og maks tre pakker av forpakningen med ti tabletter, opplyser Apotek 1 til NTB.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/apotek-1-innfoerer-begrensninger-paa-kjoep-av-jodix.yVtph-Vy2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1

Hvorfor ikke maks 1 pakke med 10 tabletter pr kunde?

Anonymkode: f5c41...816

Vi har to hytter, og jeg ønsker å ha liggende en boks hvert sted. Ergo trenger jeg tre bokser.

Anonymkode: 66c2e...82a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er feil. Det trenger underskrift før utlevering, derfor kan det ikke legges i postkassen.

Faen så lei folk som må uttale seg uten å ha peiling.

Og hvorfor det, det er legemiddel men ikke reseptbelagt. Du sier jo det samme som meg. Når du får det på døren eller på postibutikk så må du signere, men årsaken er også minusgrader ute så de kan ikke levere slike piller i postkassen uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har to hytter, og jeg ønsker å ha liggende en boks hvert sted. Ergo trenger jeg tre bokser.

Anonymkode: 66c2e...82a

Hvorfor har du ikke allerede kjøpt?

Anonymkode: 324bb...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lea said:

Jeg har ikke jod tabletter hjemme. Men jeg har lavt stoffskifte og trodde jeg ikke skulle ta Jodix da. Er det noen som vet om dette?🙂

Så lenge du har en skjoldbruskkjertel må/bør du ta jodix ved en atomulykke. Selv har jeg operert bort hele kjertelen, så jeg trenger ikke ta noe.

Anonymkode: 02976...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...