Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

On 2/26/2022 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

At folk ikke dør av flauhet når de møter opp på apotek og kjøper disse jod tablettene nå er helt utrolig lol

Ekspertene sier til og med at det er ingenting med det som skjer i Ukraina som gjør det nødvendig å skaffe det nå. Men allikevel hopper tullingene rett til apoteket. Herregud så kleint 😂

Anonymkode: 80b97...e0d

Men hallo, det handler jo om å kjøpe det FØR det trengs.

Hvis Putin først bestemmer seg for å slippe atomfaenskapet løs så er det ikke sikkert han sitter å teller ned dagene før han gjør det. Hvis alle nordmenn løper til apotekene klokka 18:37 på Tirsdag etter at han har begynt å slippe ned bombene er det ikke nok til en brøkdel av oss en gang, hvis man i det hele tatt kommer seg til apoteket. Skal du gå over til naboen og spørre om de har noe til overs da eller? DET er kleint det, at voksne mennesker ikke klarer å passe på seg selv i en potensiell storkrig.

Jeg og mannen min kjøpte munnbind, litt tørrvarer og hermetikk flere uker før pandemien brøt ut for fullt, og hyllene i butikkene begynte å bli tomme. Da er det folk som deg som føler seg dumme der de vandrer rundt i halvtomme butikker fordi de nektet å tenke fremover bare noen uker tilbake, mens vi satt hjemme og slappet av med alt det vi allerede hadde stående. Folk dro fra butikk til butikk og spurte etter overprisede munnbind, mens vi hadde en hel pakke hjemme vi kjøpte i ro og fred lenge før de ble nødvendige.

Anonymkode: 8b13b...660

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som bestilte på apotera på fredag har dere fått beskjed om at det er pakket og sendt? Når bestilte dere på fredag?

Anonymkode: d80e0...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dere som bestilte på apotera på fredag har dere fått beskjed om at det er pakket og sendt? Når bestilte dere på fredag?

Jeg bestilte kl 12:50, ikke fått beskjed om at det er pakket og sendt, men noen her inne skrev at bestilling gjort kl 13:30 var blitt kansellert fra apotera et par timer etterpå. Håper derfor at min bestilling fremdeles er aktiv i og med jeg ikke har fått noen kansellering 🤞🏼

Anonymkode: 0db1d...31c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en pakke akkurat før det ble utsolgt, uten at jeg visste at folk hadde begynt å hamstre dette. Trenger man mer enn en pakke når en er tre kanskje fire en eller annen gang? (Usikker på om jeg vil ha flere barn slik verden er nå ) 

Anonymkode: d2b2f...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte en pakke akkurat før det ble utsolgt, uten at jeg visste at folk hadde begynt å hamstre dette. Trenger man mer enn en pakke når en er tre kanskje fire en eller annen gang? (Usikker på om jeg vil ha flere barn slik verden er nå ) 

Anonymkode: d2b2f...f58

Nei, det er mer enn nok. 1 tablett per person. For barn mellom 3 og 12 år er det snakk om en halv tablett. Det er en enkeltdose som skal gis.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var gravid i 2016, 2018 og 2020/2021 og fikk ikke beskjed om å ta jod en eneste gang. Folat derimot..

"Alle" skal ha jod nå, da det er anbefalt for folk under 40, familier med hjemmeboende barn, gravide og ammende, pga situasjonen i Europa nå.

Leste at de var tomme mange steder. De får det nok inn igjen om ikke aaalt for lenge tenker jeg😋

Anonymkode: 2f573...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var gravid i 2016, 2018 og 2020/2021 og fikk ikke beskjed om å ta jod en eneste gang. Folat derimot..

"Alle" skal ha jod nå, da det er anbefalt for folk under 40, familier med hjemmeboende barn, gravide og ammende, pga situasjonen i Europa nå.

Leste at de var tomme mange steder. De får det nok inn igjen om ikke aaalt for lenge tenker jeg😋

Kan folk slutte å misforstå? Det er ikke kosttilskudd denne tråden handler om, men utsolgte jodix for bruk ved atomhendelser.

Anonymkode: 9d4cd...cba

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min skal kjøpe i morgen og ta med til meg når hun kommer på besøk i starten av mars. I byen hun jobber har apoteket fortsatt Jodix på lager :) 

Anonymkode: 51938...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. Men skulle nok kjøpt inn en pakke. Ikke pga krigen i Ukrainia fordi dette vil usnsett ikke kunne ramme oss, for langt unna. Men det som kan være reelt er pga atom ubåter langs norske kysten som det kan skje ulykker ved, og da er vi  såpass nære at vi kan bli rammet av det. 

Anonymkode: 0279e...e79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hjelpes 🤦‍♀️

Anonymkode: 11a0b...96c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg bestilte kl 12:50, ikke fått beskjed om at det er pakket og sendt, men noen her inne skrev at bestilling gjort kl 13:30 var blitt kansellert fra apotera et par timer etterpå. Håper derfor at min bestilling fremdeles er aktiv i og med jeg ikke har fått noen kansellering 🤞🏼

Anonymkode: 0db1d...31c

Ok, var jeg som kjenner ei som fikk sin bestilling kansellert men kjenner to til som har bestilt før den tid men de har ikke fått noe tilbakemelding på bestillingen, står kun "under behandling" på siden til apotera... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig en sånn person som liker å ha sånne føre-var ting stående hjemme. Jeg har både vann, dopapir, hermetikk, tørrvarer som mel, og katte/hundemat stående. Men jeg sverger at det før bare var anbefaling for folk under 18 år, gravide eller ammende. Med andre ord, ikke "vanlige" voksne som meg og mannen min.

Litt irriterende, for nå som jeg selv selvsagt skulle ønske jeg hadde det så er det ikke å få tak i noe sted. Nesten så apotekene skulle ha sett det komme med tanke på kranglingen mellom Russland og Ukraina, men gjort er gjort. :vetikke: 

Jeg leste også i dag et sted at de holder mye lengre enn datoen tilsier, men jeg mener å ha lest før at de hadde kort holdbarhet så det ikke var noe vits å kjøpe inn med mindre faren faktisk var reell. Nok en gang: irriterende å få vite dette først nå. Håper jeg får kjøpt inn snart.

Det må ha vært feilinfo på en eller annen liste. Jeg har fått med meg anbefalingen for 18-40år også, for flere år siden. Leste det på DSA sin side pluss i media. Jeg har notert på en postit lapp forklaring/dosering trolig i 2018 og da har jeg regnet med meg selv men ikke mannen min, jeg er under 40 og ferdig med barn. Men mulig DSB har hatt en feilinfo på sine lister i starten? (DSA og DSB er to ulike, DSA har fasiten og DSB har videreformidlet info ang jod)

Anonymkode: 031a0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt nærapotek har fått inn jodix på lager nå. Brukte klikk og hent, og kan hente i morgen👍🏻 Så sjekk apoteket hjemmesider på ny. Flere får nok påfyll i morgen

Anonymkode: a42ef...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt nærapotek har fått inn jodix på lager nå. Brukte klikk og hent, og kan hente i morgen👍🏻 Så sjekk apoteket hjemmesider på ny. Flere får nok påfyll i morgen

Hvilken apotek kjede er det? Jeg har nå sjekket alle, ingen som har?

Anonymkode: 9d4cd...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De oppdaterer lagerstatus hver hverdag klokken 10 så om du har bestilt i dag så er det nok tomt for de har ikke blitt oppdatert siden fredag.

Anonymkode: 042ca...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunn til at vi over 40 ikke har behov for jodtabletter? Ved en evt atomkatastrofe 

Anonymkode: db239...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Denne ble flyttet fra Generell debatt. Det har med samfunnsberedsskap å gjøre og hvis den absolutt måtte flyttes så hører den ikke hjemme i kropp og helse

Anonymkode: 031a0...4e8

Jeg la den under aktuelle saker og politikk tror jeg den het.

trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er økt forekomst av å utvikle kreft i skjoldbruskkjertelen dersom man er  over 40. Egentlig trenger ikke de over 18 å ta det heller. Er forsket på at barn, de under 18, gravide og ammede er de som kan bli rammet. Når folk hamstrer så fratar de disse muligheten til å få tak i jod tabletter.. 

Anonymkode: e887e...eea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for annonsering av varer, brukerdebatt, brudd på opphavsrett, debatt rundt dosering og bruk av medisiner, debatt rundt dosering og bruk av kosttilskudd, innlegg som kun består av en lenke i tillegg til siteringer av slettede innlegg.

-Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...