AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #481 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 21.42): Nå er jeg ikke jeg ts, men har vært på desperat jakt etter jodix de siste dagene fordi jeg er gravid med mitt første barn. Klart man blir litt mer oppmerksom på sånt når man er gravid! I magen har man jo et lite menneske med hele livet foran seg - jodix er en helt annen prioritet nå enn når jeg og mannen bare hadde oss selv å tenke på. Er det så rart? Anonymkode: 9d4cd...cba Jeg syns det er rart ja. Og jeg er også gravid. Det er ingen nyhet at det er anbefalt. Men hovedpoenget mitt var egentlig at ts var veldig upresis når hun skriver jod på gravidforumet. AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 8.36): Dere som tror innlegget omhandler jod-kosttilskudd må ha levd under en stein de siste dagene? Har dere ikke lest utallige nyhetsartikler om mangel på Jodix grunnet frykt for atom-ulykke pga konflikten i Ukraina? Det er helt naturlig at dette spørsmålet stilles i er gravidforum, da det først og fremst anbefales for gravide og ammende samt barn under 18 år. Ved spesielle tilfeller vil det også kunne anbefales alle under 40 år. «Myndighetene anbefaler alle under 18 år, samt gravide og ammende, å innta jod så raskt som mulig ved en atomulykke. Dette fordi disse befolkningsgruppene er mest utsatt for å få kreft i skjoldbruskkjertelen ved kontakt med radioaktivt jod. I spesielle tilfeller kan også personer mellom 18-40 år bli anbefalt tilskudd med jod. Voksne med hjemmeboende barn må også ha jod i beredskap hjemme.» Anonymkode: 4624a...111 Nei, vi har ikke levd under en sten, men tolker heller ts til å blande jodix og jodtilskudd. Det er ingen nyhet at det er anbefalt å ha jodix hjemme. Virkelig ikke. Anonymkode: a4ae7...afe 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #482 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Spør om noen i lokalmiljøet har en til overs til deg 😊 Husker jeg kjøpte dette da jeg gikk gravid med sistemann, da jeg leste at det var lurt å ha sånt liggende tilfelle rottefelle. Håper ikke vi får bruk for det 🤞 Anonymkode: 5fae4...e5a Jodix er like anbefalt til ikke-gravide som til gravide. Hvorfor i all verden skulle noen ville gi bort sine om de har? Anonymkode: b033c...d10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #483 Del Skrevet 27. februar 2022 Avstand skrev (53 minutter siden): I følge hamstrerne så trengs et helt lager. Flere esker med mange pakker. Har du sett at en person har kjøpt mange pakker? Og vet du hvem vedkommende handlet for? Anonymkode: 71568...198 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #484 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jodix er like anbefalt til ikke-gravide som til gravide. Hvorfor i all verden skulle noen ville gi bort sine om de har? Anonymkode: b033c...d10 Jeg gir gladelig bort. Hvorfor ikke du? Man får ikke kjøpt mindre enn ti stk. Hvorfor i all verden er det ikke naturlig at jeg gir bort det jeg ikke trenger. Anonymkode: 05f09...4d8 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 27. februar 2022 #485 Del Skrevet 27. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle som har behov vil få pillen dersom uhellet skulle være ute Anonymkode: 1bf4b...264 Det er jo absolutt ikke en sannhet, det er jo derfor det er anbefalt å ha det hjemme. Ved en aktuell ulykke skal man holde seg innendørs i to døgn, og tablettene skal tas innen få timer. Kommunene har ikke nubbesjans til å levere tablettene ut innen anbefalt tidsrom til alle som trenger. Quote Råd om å ta tablettene vil ofte bli gitt sammen med et råd om å oppholde seg innendørs i opptil 2 døgn. Det er derfor viktig å ha tablettene lagret hjemme https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter# Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 27. februar 2022 #486 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du sett at en person har kjøpt mange pakker? Og vet du hvem vedkommende handlet for? Anonymkode: 71568...198 Nei. Men jeg ser her at det visst er et problem. Jeg så artikkelen om hun som bare fikk tak i 1. Når det blir så tomt at det er umulig å få tak i, da er det noen som fråtser og kjøper veldig mye. Selv om det er noen som kjøper til seg selv og andre, så har vi disse som bare skal redde seg selv. Så har vi Finn-idiotene som ser sitt snitt i å legge det ut for skyhøye priser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #487 Del Skrevet 27. februar 2022 Hvorfor i alle dager er dere så hysteriske? Tror dere seriøst det blir en atomkatastrofe de neste dagene? Anonymkode: 8ac5a...2ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #488 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager er dere så hysteriske? Tror dere seriøst det blir en atomkatastrofe de neste dagene? Anonymkode: 8ac5a...2ee For én måned siden... Hvorfor er folk så hysterisk, det er ikke akkurat som at det er full krig i Europa. Boom... For 2 år siden. Hvorfor er folk så hysterisk når det kommer til korona, det er jo bare noe influensa i Kina..... Det er jævlig greit å være forberedt, ihvertfall når myndighetene ber deg om det. Nå er det en haug med tullete klovner som vimser rundt Tsjernobyl, har NULL tiltro til hva de klarer å rote i stand. Anonymkode: 11a0b...96c 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #489 Del Skrevet 27. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: For én måned siden... Hvorfor er folk så hysterisk, det er ikke akkurat som at det er full krig i Europa. Boom... For 2 år siden. Hvorfor er folk så hysterisk når det kommer til korona, det er jo bare noe influensa i Kina..... Det er jævlig greit å være forberedt, ihvertfall når myndighetene ber deg om det. Nå er det en haug med tullete klovner som vimser rundt Tsjernobyl, har NULL tiltro til hva de klarer å rote i stand. Anonymkode: 11a0b...96c Ike bare runes tsjernobyl. Runt en Rekkum atomkraftverk I Ukraine. Anonymkode: 744f1...89c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 27. februar 2022 #490 Del Skrevet 27. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager er dere så hysteriske? Tror dere seriøst det blir en atomkatastrofe de neste dagene? Anonymkode: 8ac5a...2ee Jeg bar barn I 1986 og husker konsekvensene av Tsjernobyl veldig godt. Hvorfor i alle dager skal man risikere å få fødselsskader om man enkelt kan ha beredskap om det skjer? hvorfor ser du det som din oppgave å kalle kloke mennesker hysteriske? Det har jeg vanskelig for å forstå…. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 27. februar 2022 #491 Del Skrevet 27. februar 2022 20 minutter siden, Avstand said: Nei. Men jeg ser her at det visst er et problem. Jeg så artikkelen om hun som bare fikk tak i 1. Når det blir så tomt at det er umulig å få tak i, da er det noen som fråtser og kjøper veldig mye. Selv om det er noen som kjøper til seg selv og andre, så har vi disse som bare skal redde seg selv. Så har vi Finn-idiotene som ser sitt snitt i å legge det ut for skyhøye priser. At det er tomt betyr ikke at noen har fråtset. Det kan bare bety at butikkene hadde et lavt lager i utgangspunktet. Det er jo et produkt med lavt salg i normale tider, og derfor lavt lager. Tablettene er dyre, hvorfor skulle noen fråtse? Det er ikke en forbruksvare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 27. februar 2022 #492 Del Skrevet 27. februar 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager er dere så hysteriske? Tror dere seriøst det blir en atomkatastrofe de neste dagene? Anonymkode: 8ac5a...2ee Beredskap handler jo om å være beredt på mindre sannsynlige situasjoner også da. Jodix er en billig og enkelt beredskapstiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #493 Del Skrevet 27. februar 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Gått to svangerskap uten å ta noe tilskudd bortsett fra folsyre, spiser bare laks og ikke hvit fisk. Det har gått toppers👌 Anonymkode: 630ed...810 🤮🤮 seriøst? Min mormor kjørte rundt med mamma som spedbarn i bil uten bilstol og det gikk jo bra! Så hvorfor skal alle ha bilstol til barna sine! Unødvendig! Anonymkode: 78373...7f6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #494 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt feil. Ref Tsjernobyl da det blåste mot Norge. Akkurat nå blåser det mot Russland og vi får håpe at det blåser mot Russland om det skulle skje atomulykke. Og det går atomubåter forbi norske kysten. «Det er målt forhøyede verdier av radioaktivitet rundt Tsjernobyl-anlegget. De rapporterte nivåene vil ikke medføre helsemessige konsekvenser per nå. Hvis vindretningen vender mot Norge, vil det kunne bli målt svært lave nivåer av radioaktivitet også her. Det vil ikke utgjøre fare for liv, helse eller miljø.» https://dsa.no/atomberedskap/ukraina--atomsikkerhet-og-beredskap «Norge frykter atomulykke i Ukraina. Krigen herjer rundt Ukrainas atomkraftverk. En ulykke vil også kunne ramme Norge, advarer norske myndigheter.» https://www.nrk.no/urix/norge-frykter-atomulykke-i-ukraina-1.15869404 Anonymkode: b4953...33b Det er ikke feil. Herregud hva mener du folk skal gjøre som har barn i barnehagen/skolen og er på jobb da. De må faktisk ut av huset og da kan går det helt fint an å stikke innom helsestasjonen på veien. Vi ble ikke neddynket i atomavfall på minuttet da Tsjernobylulykken skjedde. Og jeg har allerede skrevet om atomulykker ved kysten i et annet innlegg. Anonymkode: 8f154...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #495 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gått to svangerskap uten å ta noe tilskudd bortsett fra folsyre, spiser bare laks og ikke hvit fisk. Det har gått toppers👌 Anonymkode: 630ed...810 Så vet med sikkerhet at barna dine ikke hadde hatt høyere iq om du hadde fått i deg mer jod? Det ser kanskje ut som det går «toppers» med dem, men de har ikke fått hentet ut sitt fulle potensiale grunnet manglende ernæring i fosterlivet på grunn av deg.. Anonymkode: cba29...43e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #496 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻♀️ Anonymkode: 0a209...c37 Blinkie skrev (12 timer siden): Signerer.. ❤️ DET ER FORSKJELL PÅ KOSTTILSKUDDET JOD SOM DERE GRAVIDE KVINNER BEHØVER, OG JODIX SOM FOLK HAMSTRER INN! Les dere opp før dere kommer med deres kritiske utsagn. Anonymkode: a6bf3...f2b 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #497 Del Skrevet 27. februar 2022 Men, sier det igjen, så lenge TS følger vanlig kostholdsråd for gravide og tar helt vanlig jodtilskudd, spiller det heller ingen rolle om hun har jodix hjemme ved en eventuell atomulykke. Da kroppen ikke vil ta opp radioaktivt jod med mindre den har jodmangel i utgangspunktet. Selvfølgelig ikke heldig at en gravid kvinne som allerede utsetter fosteret for fare via jodmangel også risikerer å få i seg radioaktivt jod. Men hovedstrategien bør jo være å unngå problemstillingen ved å få i seg nok jod i utgangspunktet, som anbefalt for gravide uansett. Anonymkode: a7cc8...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 27. februar 2022 #498 Del Skrevet 27. februar 2022 Albbas skrev (1 time siden): At det er tomt betyr ikke at noen har fråtset. Det kan bare bety at butikkene hadde et lavt lager i utgangspunktet. Det er jo et produkt med lavt salg i normale tider, og derfor lavt lager. Tablettene er dyre, hvorfor skulle noen fråtse? Det er ikke en forbruksvare. Mistenkelig at det blir vanskelig å få tak i akkurat nå da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #499 Del Skrevet 27. februar 2022 Vet at de sier i løpet av uke 9. Noen som vet hvilken dag apotekene får levering? Og hvilket klokkeslett? Anonymkode: 367ef...3a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #500 Del Skrevet 27. februar 2022 Avstand skrev (10 minutter siden): Mistenkelig at det blir vanskelig å få tak i akkurat nå da! Det var vanskelig å få tak i da jeg skulle kjøpe i 2019(?) også. Mange måneder etter det hadde vært om det i media. Jeg var innom 4 apoteker før jeg fikk tak i. De 3 første fortalte at de skulle få igjen om mange uker og der jeg faktisk fikk kjøpt hadde de to pakker. En med 10 og en med 100. Anonymkode: 71568...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå