Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

spis mer hvit fisk

Anonymkode: 6196e...796

TS mener jodix som beredskap ved atomhendelser, ikke kosttilskuddet jod. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gått to svangerskap uten å ta noe tilskudd bortsett fra folsyre, spiser bare laks og ikke hvit fisk. Det har gått toppers👌

Anonymkode: 630ed...810

Og kosttilskuddet jod er anbefalt for gravide i dag, hvis de spiser under en viss mengde meieri og hvit fisk. Gravide bør følge anbefalingene, ikke dine anekdoter.  

Anonymkode: e4ba3...0df

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 0a209...c37

Nå vet ikke jeg hva folk har hamstret. Men «jod» som er til bruk i forhold til stråling er ikke noe som er «for gravide». Det er jod tabletter med en mye høyere konsentrasjon enn normalt jod kosttilskudd. Slik jeg har lest det, er de vanlige jod formene enda tilgjengelig.

Evt er det mulig å få i seg nok jod via naturlige kilder som hvit fisk og melk.

Anonymkode: f9d9a...dd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻‍♀️

Er det slik at å være gravid beskytter mor mot stråling? For babyen tar opp mesteparten?

Jeg ble fortalt det. 

Anonymkode: 3e3be...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

100% ærlig, jeg har virkelig ikke fått med meg at man skal ha disse tablettene. Kan ikke huske å ha fått noen brosjyre og har heller ikke hørt snakk om det i media.

Kan du fortelle meg hvorfor barn av folk som ikke har disse tablettene fra før ikke har like mye rett til å leve som barn av folk som hadde disse tablettene fra før? - for det er faktisk i ytterste konsekvens liv og død det er snakk om her.

Selvfølgelig må myndighetene ha en plan for befolkningen sin, alle er ikke like dyktige som alle dere her inne på kg. Om du fikk vite at det gjaldt noen du er glad, hadde du hatt samme holdning til dem? «Det burde du tenkt på før»

Utrolig stygt å sitte og se ned på ande på den måten du gjør.

Minner også om at det f.eks finnes en del nye landsmenn som ikke er i stand til å oppfatte informasjon på norsk, vil tro mange av de også står uten jodix i beredskap. Skal myndighetene bare hoppe bukk over den gruppen også? DU har jo tablettene dine, så til h*** med alle andre liksom? Usmakelige holdninger som kommer frem i denne tråden.

Anonymkode: 0d826...9a1

De minner om det årlig når det er beredskapsuke. Da sender de ut brosjyrer og legger ut lister på nett. Den stod i VG for noen dager siden. 

Tupper det er flere som har fått det med seg og tenker at de skal gjøre det senere, enn folk som faktisk ikke får det med seg. 

Anonymkode: 8f154...083

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100% ærlig, jeg har virkelig ikke fått med meg at man skal ha disse tablettene. Kan ikke huske å ha fått noen brosjyre og har heller ikke hørt snakk om det i media.

Kan du fortelle meg hvorfor barn av folk som ikke har disse tablettene fra før ikke har like mye rett til å leve som barn av folk som hadde disse tablettene fra før? - for det er faktisk i ytterste konsekvens liv og død det er snakk om her.

Selvfølgelig må myndighetene ha en plan for befolkningen sin, alle er ikke like dyktige som alle dere her inne på kg. Om du fikk vite at det gjaldt noen du er glad, hadde du hatt samme holdning til dem? «Det burde du tenkt på før»

Utrolig stygt å sitte og se ned på ande på den måten du gjør.

Minner også om at det f.eks finnes en del nye landsmenn som ikke er i stand til å oppfatte informasjon på norsk, vil tro mange av de også står uten jodix i beredskap. Skal myndighetene bare hoppe bukk over den gruppen også? DU har jo tablettene dine, så til h*** med alle andre liksom? Usmakelige holdninger som kommer frem i denne tråden.

Stråmannsargunentasjon er en hersketeknikk. 

Myndighetene har en plan, den inkluderer flest mulig på egenberedskap. Som var poenget mitt til brukeren som påstod det ikke var noen vits å ha hjemme. Jeg har ikke sagt et ord om de som (uvisst hvordan) ikke har fått med seg noen ting av egenberedskapen tross brosjyrer og medieoppslag. 

Anonymkode: c0d50...29d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at folk kjøper. Dere kan bestille jodix fra nettet, jeg kjøpte en 100 pack i kveld til 8-900 kr. Min far har anbefalt å ha dette i beredskap i mange år, først nå tar jeg det på alvor. Putin er en gal mann. Han driter i at babyer på intensiven må flyttes ned i bomberom. En sånn djevel kan trykke på atomvåpenknappen, dette er ingen spøk lenger. 

Anonymkode: b308e...19c

Hva skal du med en 100pak? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De minner om det årlig når det er beredskapsuke. Da sender de ut brosjyrer og legger ut lister på nett. Den stod i VG for noen dager siden. 

Tupper det er flere som har fått det med seg og tenker at de skal gjøre det senere, enn folk som faktisk ikke får det med seg. 

Har aldri hørt om eller sett disse brosjyrene før her på kg.

Anonymkode: 3e3be...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner godt at folk kjøper. Dere kan bestille jodix fra nettet, jeg kjøpte en 100 pack i kveld til 8-900 kr. Min far har anbefalt å ha dette i beredskap i mange år, først nå tar jeg det på alvor. Putin er en gal mann. Han driter i at babyer på intensiven må flyttes ned i bomberom. En sånn djevel kan trykke på atomvåpenknappen, dette er ingen spøk lenger. 

Anonymkode: b308e...19c

Trykker han på atomknappen trenger du ikke jodix lenger. De anbefaler å ha det først og  fremst i tilfelle det skjer ulykker ved kysten med atomubåter etc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stråmannsargunentasjon er en hersketeknikk. 

Myndighetene har en plan, den inkluderer flest mulig på egenberedskap. Som var poenget mitt til brukeren som påstod det ikke var noen vits å ha hjemme. Jeg har ikke sagt et ord om de som (uvisst hvordan) ikke har fått med seg noen ting av egenberedskapen tross brosjyrer og medieoppslag. 

Anonymkode: c0d50...29d

Har ikke skrevet at det ikke var noen vits, men at det ikke er krise for det er tabletter tilgjengelig selv om du ikke har fått kjøpt deg jodix på apoteket 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie

Signerer.. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkie skrev (16 minutter siden):

Signerer.. ❤️

Tror dere misforstår. Vanlige jodtabletter som anbefales gravide er tilgjengelige, det er jodix (som kun er aktuelt ved atomulykker) som er utsolgt. 

Anonymkode: 3697d...507

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo din feil at du ikke har kjøpt tidligere...

Og det er ikke sånn at du som er gravid har førsterett. Er veldig mange husstander som består av barn og voksne under 40. Er jo de som har kjøpt...de over 40 trenger jo ikke.

Dessuten, om du hadde kjøpt tidligere hadde jo du vært en av de du anklager for å hamstre. Du får ikke kjøpt færre en 10 i slengen.

Anonymkode: 92cf0...5a4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkie skrev (19 minutter siden):

Signerer.. ❤️

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor dere mener at gravide har mer rett på Jodix enn andre grupper som er anbefalt å ha Jodix i beredskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den type jod du skal ha er ikke den samme som man tar hvis det blir atomutslipp. Det er mange som tror at kosttilskudd med jod hjelper ved nedslipp men det er feil. 

Anonymkode: 878d9...299

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym Bruker0 said:

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor dere mener at gravide har mer rett på Jodix enn andre grupper som er anbefalt å ha Jodix i beredskap?

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor det ser ut til å være en unison oppslutning om at gravide ikke er har like mye rett på Jodix som andre. Dere ser ut til å være veldig bestemt på at vi ikke er verdt noe.

Om dette er den generelle oppfatningen i samfunnet, forstår jeg hvorfor fødselsomsorgen rakner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dette er akkurat den egoismen jeg skulle frem til. 1 tablett til en gravid kvinne er for mye å be om, så lenge du sitter der med 100 pakningen din.

Poenget mitt er nettopp det, skal garantere at det er overflod av tabletter rundt i norske hjem - som selvfølgelig fører til at andre blir sittende uten. Kan også garantere at det finnes store mengder husstander hvor alle husstandsmedlemmer er over 40, dermed ikke skal ha jodix, men som likevel sitter på både 10- og 100 pakker på bekostning av blant annet gravide og barn.

Virkelig? 
Du kan garantere det altså?

🤣

Anonymkode: 70694...0eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor det ser ut til å være en unison oppslutning om at gravide ikke er har like mye rett på Jodix som andre. Dere ser ut til å være veldig bestemt på at vi ikke er verdt noe.

Om dette er den generelle oppfatningen i samfunnet, forstår jeg hvorfor fødselsomsorgen rakner.

Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålet i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har og heller ikke har gitt uttrykk for at jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ingen her som sier gravide ikke har like mye rett på jodix. Det eneste folk sier er at gravide ikke har mere rett på jodix enn andre. Det må du isåfall vise noen eksempler på. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er under 40år og har et spedbarn. Jeg har også vært slapp, og har ikke fått tak i jodix selv ennå. Men jeg klager ikke på andre for det- det er jo min feil. Både jeg, min mann og min baby-jente trenger jodix hvis det skulle bli atomkrig. 
Mener du at du som gravid har mer rett på å få jodix enn min familie? Er dere mer verdt enn oss? 

Anonymkode: b0332...42e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle. ☺️ Jeg synes også det er litt rart at så mange ikke har kjøpt inn før nå, men det er vel slik det er - man tror det ikke før man ser det. Hvordan så mange kan unngå å få med seg infoen i beredskapsuka hvert år er litt merkelig. Eller kanskje de tenker det ikke er så viktig. Uansett.. Takk for svar. Håper alle får tak i. ❤️ 

Har igjen 1 spørsmål jeg ikke har fått svar på da. Kan omformulere litt. Det står at de over 40 ikke trenger å ta Jodix, men er det "farlig" for de å ta det? Står jo litt ulikt i alle beskrivelsene. Gjør det noe om de tar det for sikkerhets skyld? 

Ts

Anonymkode: 34e67...ff9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...