Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Rosa Dartle skrev (10 timer siden):

Alle husstander fikk denne i posten. Kanskje du trodde det var reklame? 

Jeg har aldri fått sånt i posten og har bodd på samme plass i fire år. 

Anonymkode: 92904...c8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg forstått det riktig så holder det å ta EN tablett av jodix per person? Og hvor lenge varer effekten/hvor lenge er man beskyttet ?

Anonymkode: a412f...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (1 time siden):

Blir jod det nye nå. Først var det masken, så hjemmetesten og nå jod..

Spesielt å melde, når det er snakk om at barn dør om de ikke tar en tablett om de blir utsatt for radioaktiv stråling.

Anonymkode: e68c8...7a4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 16.34):

Ja, jeg kjøpte en 100 pk og delte med søsteren min for en del år siden (når vi fikk brosjyre i posten om beredskap) det er ikke så mye dyrere for den store esken, og da har vi hjemme, og på hyttene (min mors, og min svigers) der vi er mye. Nå pågår det kamper om Tsjernobyl-området, og russerne flytter på store mengder krigsutstyr (blant annet ubåtene) som er fulle av reaktorer. Så det behøver ikke være bevisst atomangrep for at det kan komme hendelser som gjør oss utsatt for stråling. 

Anonymkode: 8aa3b...2be

Er det holdbarhetsdato på de?

Anonymkode: 3d2c2...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive…..

Anonymkode: 0db1d...31c

Enig..  skjønner ikke at ikke det finnes beredskapslagre rundt omkring med nok til befolkningen. Småpakninger er dyrt. Unødvendig at folk med dårlig råd skal betale 300 kr når behovet er én tablett.

Anonymkode: fa0b6...bf4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig..  skjønner ikke at ikke det finnes beredskapslagre rundt omkring med nok til befolkningen. Småpakninger er dyrt. Unødvendig at folk med dårlig råd skal betale 300 kr når behovet er én tablett.

Vet du om et tilfluksted i Bodø? Jeg bor der men har ingen kontaker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det holdbarhetsdato på de?

Anonymkode: 3d2c2...157

Ja. Tipper ca 5 år fra produksjonsdato. Våre går ut på dato i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du om et tilfluksted i Bodø? Jeg bor der men har ingen kontaker her.

Hvor i Bodø bor du?

Anonymkode: e931b...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor i Bodø bor du?

Anonymkode: e931b...359

i sentrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk går ut og kjøper jod tabletter nå er nesten like latterlig som da de hamstret dopapir da korona kom, eller smørkrisen osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det kan bli mangel i hele Europa regner jeg med? Er jo mange millioner som bor nærme Ukraina

Anonymkode: 94cf9...35c

Tror ikke det er nødvendig å ta med mindre du tenker å være i Tsjernobyl område over lengre tid. Er heller ikke kjent med at de som bor nærme Tsjernobyl har måttet ta jod i nyere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så veldig bekymret. Er gravid og jod er anbefalt for gravide og ammede. Men tablettene er ikke ett eneste sted å finne! Det er utsolgt overalt. Både på nett og i fysiske butikker.

Hva skal jeg gjøre? Hilsen redd og fortvilet kommende mor

Anonymkode: d1fce...59b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive…..

Anonymkode: 0db1d...31c

Enig. Myndighetene kunne jo feks ha sendt ut det antallet Jodix-tabletter som husstandene har bruk for i sitt beredskapslager sammen med et informasjonsskriv som omhandler beredskapslager og hva et beredskapslager i private hjem bør inneholde av mat, vann, batterier osv.

Anonymkode: 118f2...1a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er så veldig bekymret. Er gravid og jod er anbefalt for gravide og ammede. Men tablettene er ikke ett eneste sted å finne! Det er utsolgt overalt. Både på nett og i fysiske butikker.

Ta det med ro. Om ei stund er det i butikken igjen. Da kan du kjøpe. Men du vil neppe få bruk for det.

Anonymkode: 44160...53d

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Googla jod nå og det finnes på ca alle nettbutikkene som kommer opp? Sunkost, helsekost, farmasiet…?

Anonymkode: dca56...4ed

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 19.19):

Ikke stress! Det er ikke anbefalt i Sverige, så SÅ jævlig viktig kan det ikke være 😅

Lilletrille79 skrev (På 25.2.2022 den 19.21):

Drikk melk 😀

Spis torsk

Anonymkode: d6303...41f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Googla jod nå og det finnes på ca alle nettbutikkene som kommer opp? Sunkost, helsekost, farmasiet…?

Anonymkode: dca56...4ed

Men ikke for hjemsending, vel? 

Anonymkode: a215f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utsolgt fordi jod er anbefalt å ha i skapet i tilfelle en atomkrig, og siden ukraina/russlandkrigen kommer til å dra ut kan du jo forvente deg tomme hyller med jod fremover. Kjøp multivitamin istedet, nycoplus f. eks, da får du jern, vitamin B og andre godsaker i tillegg :) 

Anonymkode: fc7e8...82f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...