Gå til innhold

Om Putin taper alt

myself

Anbefalte innlegg

Metalman4100 skrev (9 timer siden):

Nå må folk slutte å være så banale og tro at enkeltmennesker i dagens høyteknologiske og avanserte verden har så mye makt.

En bedre måte å beskrive det på er kanskje at det å være enormt mektig er ikke ensbetydene med at du er mektig fordi du kun svarer til deg selv.  

God illustrasjon på dette er jo Watergate vs Cointelpro. Begge ble avslørt på nøyaktig det samme tid, men Watergate var  skandalen å fikk all fokus og  bleavgjørende for verdens mektigste.  Cointelpro var selvsagt 100 ganger verre, men dog ikke rettet mot makteliten. 

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kar90 skrev (12 minutter siden):

Ja, og så? Norge bidrar og med militært utstyr og er ikke EU-medlem. Du skjønner det er forskjell på utstyr og styrker eller?

Derfor sier jeg at et land trenger IKKE å være medlem i både EU og Nato. De to samarbeider. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cmd skrev (6 minutter siden):

Derfor sier jeg at et land trenger IKKE å være medlem i både EU og Nato. De to samarbeider. 

Det du sa var at når Ukraina ble Eu-medlem, noe de ikke blir, så rykker eu-styrker inn i Ukraina. EU har ikke noen styrker og det er ikke en militærallianse. Ingen vestlige land kommer til å rykke inn i Ukraina, da det ikke er vår krig. Men vi vil bistå med militært forsvarsutstyr

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (4 minutter siden):

Det du sa var at når Ukraina ble Eu-medlem, noe de ikke blir, så rykker eu-styrker inn i Ukraina. EU har ikke noen styrker og det er ikke en militærallianse. Ingen vestlige land kommer til å rykke inn i Ukraina, da det ikke er vår krig. Men vi vil bistå med militært forsvarsutstyr

jeg tror du må lese hva jeg skrev. Ukraina er verken Eu eller Nato medlem. Hadde dem vært medlem i et av de, ville de fått enda mere hjelp, dvs. bakke styrker etc. Pr idag, har ingen av de landene "lov" til å gå inn i Ukraina. Derfor Ukrainas president "ber" om hjelp av "frivillige" som vil komme til sitt land og hjelp med å krige. Mange har allerede meldt seg "som frivillig". De allierte usa styrker i Portugal men dette nekter jeg å tro. De går inn om usa soldater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg faktisk for hva alle sanksjonene vil bety for verdensfreden på lengre sikt. På kort sikt er det effektivt å strupe motpartens tilgang til penger,varer og tjenester. Men på lengre sikt er dette med på å skape en nærmest permanent mistillit mellom Russland og resten av verden. Det blir vrient å skulle hjelpe Russland på fote igjen etterpå, for det er det samme som å hjelpe fienden til å angripe på nytt. 

Jeg vet ikke hva man alternativt skulle gjort. Og alle sanksjonene vil med stor sannsynlighet ha effekt. Men hva er planen etterpå? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Drizzt said:

Jeg var veldig redd de første to dagene av invasjonen fordi jeg tenkte Ukraina ikke var forberedt på det. Men jo mer tiden går, jo mer utstyr får ukrainerne og jo mer effektivt kan de kjempe.

Du burde vel strengt tatt være mer bekymret når Russland sliter enn om de hadde tatt Ukraina lett. Hadde det lett innvadert Ukraina også satt inn en vennelig rejering der så hadde det vært alt du hørte om dette, og ting hadde gått tilbake til det normale. Mens hvis Russland virkelig taper for mye så kan de fort bli desperate og begynne å tenke på den ultimate "løsningen". Og det får enorme konsekvenser for hele verden.

Det er også veldig bekymringsfullt at Ukraina bevæpner sivilbefolkningen. For det gjør de sivile til legitime millitære mål. På samme måte som når hamas skyter ut sine terror raketter fra sivile boligbygg.

Endret av Ørneredet
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørneredet skrev (7 minutter siden):

Du burde vel strengt tatt være mer bekymret når Russland sliter enn om de hadde tatt Ukraina lett. Hadde det lett innvadert Ukraina også satt inn en vennelig rejering der så hadde det vært alt du hørte om dette, og ting hadde gått tilbake til det normale. Mens hvis Russland virkelig taper for mye så kan de fort bli desperate og begynne å tenke på den ultimate "løsningen". Og det får enorme konsekvenser for hele verden.

Det er også veldig bekymringsfullt at Ukraina bevæpner sivilbefolkningen. For det gjør de sivile til legitime millitære mål. På samme måte som når hamas skyter ut sine terror raketter fra sivile boligbygg.

Det finnes ikke noe som heter ''vennlig regjering'' når man okkuperer et land. Alle har rett å forsvare sine hjem, sitt land og sin frihet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drizzt said:

Det finnes ikke noe som heter ''vennlig regjering'' når man okkuperer et land. Alle har rett å forsvare sine hjem, sitt land og sin frihet. 

Jeg mener selvsagt "Russer vennelig" rejering. Akkurat som USA har gjort i en rekke land i midtøsten og søramerika. Og Russland har nok ingen planer om å okkupere Ukraina. Bare innvadere, skifte ut styret, også nyte godene de får fra det nye styret, og at de er sikre på at de holder NATO på avstand en stund til.

Endret av Ørneredet
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørneredet skrev (25 minutter siden):

Jeg mener selvsagt "Russer vennelig" rejering. Akkurat som USA har gjort i en rekke land i midtøsten og søramerika. Og Russland har nok ingen planer om å okkupere Ukraina. Bare innvadere, skifte ut styret, også nyte godene de får fra det nye styret, og at de er sikre på at de holder NATO på avstand en stund til.

Jeg forstår ikke Putins mål. Å avnazifisere , hva er det , drepe  5 millioner? Bytte ut regjeringen? Med noen quislinger uten et minimum av folkets respekt? Okkupere et land med 44 millioner innbyggere som er kronisk sinte? Disse målene høres ut som bare problemer. 
Ukrainere er kjent for ekstrem stahet. Putin er kjent for ekstrem stahet. Enighet er umulig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke Putins mål. Å avnazifisere , hva er det , drepe  5 millioner? Bytte ut regjeringen? Med noen quislinger uten et minimum av folkets respekt? Okkupere et land med 44 millioner innbyggere som er kronisk sinte? Disse målene høres ut som bare problemer. 
Ukrainere er kjent for ekstrem stahet. Putin er kjent for ekstrem stahet. Enighet er umulig.

Putin vil tilbake til Sovjetunionens storhetstid. 
Han vil ha tilbake statene som brøt ut av Sovjet.
Det er hans ultimate mål.
Klarer han ta Ukraina, finner han grunner til å ta neste land, og neste og neste.
Han vil nok holde seg unna Natoland i lengden, da et angrep på Natoland er ett angrep på Nato og vil kreve at andre Natoland stiller opp for Natolandet. 
Derfor er han også så redd for at Ukraina skal bli medlem i Nato.

Putin bryr seg ikke om respekt fra folket. Han har lært gjennom Kgb at man kan styre folk med makt, frykt og kontroll på hva som deles av medier. Det er slik han har en jernhånd over Russland. 
Han trodde nok at det ville gå raskere og ville være enklere, så vil tro at han nå kjører hardt på for å knuse motstanden for å få sin vilje. Noen tusen menneskeliv betyr ikke noe for han, så lenge han klarer å nå sitt mål, å få kontroll over Ukraina og gjøre de til et utvidet Russland.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, I Grosny said:

Nazi pratet er bare propaganda. Det han vil er å avvæpne Ukraina så de ikke er en trussel, og sette inn en marionettregjering som vil gi Russland Ukrainas resurser, og sørge for at Ukraina blir en buffer mellom NATO land og Russland.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cmd skrev (På 28.2.2022 den 11.56):

Han taper ikke. Kina, Iran, Nord Korea, Venuzuela, Brasil og mange andre land er klar til å forhandle varer og tjenester med Russland. Dersom Russland stenger av gass , vil mange land I Europa lide av det. 

Det er det verdt om man overlever med god margin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørneredet skrev (På 1.3.2022 den 20.50):

Nazi pratet er bare propaganda. Det han vil er å avvæpne Ukraina så de ikke er en trussel, og sette inn en marionettregjering som vil gi Russland Ukrainas resurser, og sørge for at Ukraina blir en buffer mellom NATO land og Russland.

Du er inne på noe, men Donbassukrainer russerne er faktisk rimelig forbanna på de ukrainske nasjonalistene som tvinger dem til å skrive fremmedspråk (ukrainsk). Og Donbassukrainerene har faktisk  blitt angrepet militært av sitt eget land, eller av ganske nazistiske leiesoldater som jobber for Ukraina, f,eks i Kholomiskys arme, Azov Battalion.

Vi snakker om en reell konflikt, som ikke skal løses men avgjøres med militært angrep.

Det kan se ut som Putin faktisk vil avvikle Ukrainas hær og staten Ukraina. Det er jeg enig med deg om. Men bare propaganda er for enkelt. Propagandaen tar utgangspunkt i et reelt problem, og det gjør den enda mer farlig.

Putins angrep er uansett helt forkastelig. Han angriper jo hele Ukraina, og rammer hvem som helst. Han påfører samtidig død og skade på sine egne soldater, eget land og folk.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Narad skrev (36 minutter siden):

Det er hans ultimate mål.
Klarer han ta Ukraina, finner han grunner til å ta neste land, og neste og neste.
Han vil nok holde seg unna Natoland i lengden, da et angrep på Natoland er ett angrep på Nato og vil kreve at andre Natoland stiller opp for Natolandet. 
Derfor er han også så redd for at Ukraina skal bli medlem i Nato.

Putin bryr seg ikke om respekt fra folket. Han har lært gjennom Kgb at man kan styre folk med makt, frykt og kontroll på hva som deles av medier. Det er slik han har en jernhånd over Russland. 
Han trodde nok at det ville gå raskere og ville være enklere, så vil tro at han nå kjører hardt på for å knuse motstanden for å få sin vilje. Noen tusen menneskeliv betyr ikke noe for han, så lenge han klarer å nå sitt mål, å få kontroll over Ukraina og gjøre de til et utvidet Russland.

Å ta neste, og neste og neste land er komplett urealistisk. Tenk hvor mye ressurser det vil ta bare det å holde Ukraina. Jeg tror forresten ikke at Putin vil ta hele Ukraina. Vest- Ukraina kan han neppe ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (43 minutter siden):

Å ta neste, og neste og neste land er komplett urealistisk. Tenk hvor mye ressurser det vil ta bare det å holde Ukraina. Jeg tror forresten ikke at Putin vil ta hele Ukraina. Vest- Ukraina kan han neppe ta.

For bare to uker siden så vi det som urealistisk at Putin ville gå til krig i Ukraina. 
Vi trodde ikke at det ville skje en krig der. 
Putin har brukt åresvis på å planlegge dette, han har nok planer for endel naboland også. 
Tror nok at vi bør innse at hva vi tenker er ureaslistisk i vårt hode, slett ikke er urealistisk i Putins hode, som kaller Ukrainas ledelse, med en jødisk president, som nynazister.

Hva vi får håpe på, er at det russiske folket gjør nok opprør til å stoppe krigen, for Putin stopper ikke av seg selv før han har nådd sine mål.

Putin vokste opp i Sovjetunionen, og han vil ha tilbake den tiden der Sovjet var en verdensleder som alle hadde respekt for, eller fryktet. Frykt og respekt er litt likt for Putin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (5 minutter siden):

For bare to uker siden så vi det som urealistisk at Putin ville gå til krig i Ukraina. 
Vi trodde ikke at det ville skje en krig der. 

Putin har brukt åresvis på å planlegge dette, han har nok planer for endel naboland også. 
Tror nok at vi bør innse at hva vi tenker er ureaslistisk i vårt hode, slett ikke er urealistisk i Putins hode, som kaller Ukrainas ledelse, med en jødisk president, som nynazister.

Hva vi får håpe på, er at det russiske folket gjør nok opprør til å stoppe krigen, for Putin stopper ikke av seg selv før han har nådd sine mål.

Putin vokste opp i Sovjetunionen, og han vil ha tilbake den tiden der Sovjet var en verdensleder som alle hadde respekt for, eller fryktet. Frykt og respekt er litt likt for Putin.

Putin kunne gå til krig mot Ukraina, men det er fullstendig urealistisk at hans skal kunne holde kontroll over hele Ukraina. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at verdenssamfunnet står sammen og at institusjoner som FN og NATO er i stand til å samkjøre seg raskt. Det gir jo håp. 

Samtidig er det vel ingenting som er som er så farlig som en narsissist som mister ansikt og makt foran en hel verden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (3 minutter siden):

Samtidig er det vel ingenting som er som er så farlig som en narsissist som mister ansikt og makt foran en hel verden. 

Nei, det var akkurat det. 

Jeg synes vel at vi har gått fra at noen forstår russerne, til at ingen forstår russerne. Putin har nok en del russere mot seg i sine handlinger, og flere russere ser vel at dette gjerne var en dårlig ide, men mange deler Putins tro på at de har blitt dårlig behandlet. Rett eller ei.. Så er reaksjonen til Putin og stormannsgalskapen hans helt på viddene. Men hvor går vi herfra?

Hvis Putin er en narsissist, så må jo gjerne noen hjelpe Europa videre fra hvor vi er nå, og det ser jeg ingen tegn til at noen gjør. Dermed kan situasjonen eskalere. Jeg kunne ønske at det var et lite tegn til diplomati og ikke bare en konkurranse om å straffe russere og Putin, og sende mest mulig våpen til Ukraina..  Selv om jeg selvsagt mener at det som foregår nå er helt forkastelig...

Men det hjelper jo oss lite hvis det eneste alternativet for Putin å komme seg vekk fra situasjonen han har gravd seg ned i, er å skyte en atombombe i hodet på oss. Da kan vi sitte der i all vår rettskaffenhet med et ødelagt Europa. Vi har en potensiell gal mann som truer oss med våpen, og han presses mer og mer. Det kan ende dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (10 timer siden):

Det er det verdt om man overlever med god margin.

Man lever jo på bekostning av Russland nå... sevl med sanksjoner mot Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (13 timer siden):

Det virker ganske tydelig at det ikke er Sovjetunionen som er modellen, men Russland før revolusjonen. Ikke en multietnisk stat som er grunnlagt på en politisk og økonomisk ideologi og i hvert fall prøver å late som om de er progressive og egalitære, men en etnonasjonalistisk og sjåvinistisk stat hvor én folkegruppe har all reell makt og minoriteter i beste fall kan leve som noenlunde tolererte andrerangsborgere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...