Gå til innhold

Hvor gjøre av ting før salg av bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor med barn og flere husdyr. Har forstått at man bør fjerne endel ting, både pynteting, gardiner, leker, utstyr og husdyr.

Har en stor bod, men om jeg fyller den mer kan man jo ikke gå inn i den…

Noen råd?

(må jeg fjerne rottene og buret deres fra rommet til et av barna?)

Anonymkode: 09781...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi startet med å leie en boks på et lagerhotell. Du kan velge mellom flere størrelse, og vi tok 10 kvadrat. Fikk plass til utrolig mye der, og det koster ikke allverden. Vi var ganske harde med oss selv og pakket ned alt det vi kan klare oss uten. Og det var mye! Hvis du har pakket ned mye av det som står i skuffer og skap, får du plutselig plass til leker og annet som helst må bort, men som du vil ha tilgjengelig. 

Det som måtte tilbake like etter visning (skittentøyskurv, jakker og sko, treningsutstyr, hundens leker og matskåler ...), satte vi i boden. Megleren sa at det var helt greit - det er noe kjøpere har full forståelse for. Vi passet på at det var sånn noenlunde ryddig og ikke så helt overfylt ut der. Vi allierte oss også med en god nabo, og satte noen verdifulle ting inn hos ham. Jeg vet at folk også fyller bilen eller naboens garasje med ting og tang. 

Det er vanskelig når folk skal titte overalt, men se etter kreative løsninger. Vi har regulerbare senger, og fant ut at det var et stort hulrom under madrassen. Fikk plass til mye rart. 

Jeg synes husdyr skal ut under visning, og spesielt rotter. Jeg hadde ikke likt å se rotter i bur på visning. Det er sikkert ikke så vanskelig å få noen til passe dem i perioden dere har visning? 

Salg av bolig er en stor påkjenning, både praktisk og mentalt. Det er godt når det er over. Lykke til!

Anonymkode: f969b...01c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottene kan plasseres hos venner av barna eller familie når det er visning. Andre ting setter du bort på (enten)

-lager du leier
-garasje/bod hos venner/familie

Hvor vanskelig kan det være?

Endret av Fjugur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fylte opp bilen, og fikk låne garasjeplass hos foreldrene mine. 

Det gikk jo greit til vanlig visning, men var ikke så greit når det kom slengere som ville ha privatvisning med kort varsel.. Da stæsjet vi ting ute i fellesområdet... (ikke greit, selvsagt, men spurte naboene på forhånd, og de sa det var greit for akkurat da).

Anonymkode: 86279...e5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 minutt siden):

Rottene kan plasseres hos venner av barna eller familie når det er visning. Andre ting setter du bort på (enten)

-lager du leier

Hvor vanskelig er det å være høflig..? 

Ikke alle har familie i nærheten. Ikke alle har masse venner med ledig bodplass. Ikke alle bor steder med utleielager - eller har råd til å leie lager, eller stor nok bil til å kjøre ting til lager. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner absolutt ingen som kan hjelpe og har gjemt noen esker i et klesskap, noen ting i garasjen, slangen skal i bilen og hunden på kennel mens det er visning.

Anonymkode: 55bbf...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi startet tidlig og la ut for salg og kastet det vi ikke ville ha videre. Feks en stygg seksjon/hylle vi ikke ville flytte med oss fikk jeg solgt før visning, solgte også unna mye fra boden og barnas tripptrapp stoler osv. Rydding i god tid før visning var halve jobben. Så pakket vi bort en del ting i esker og stablet inni boden, det var mer plass i boden siden vi hadde kvittet oss med alt av baby ting. Støvsuger, skittentøyskurven, mikro og et par andre ting fylte vi opp i bilen før visning og flyttet bilen vekk fra huset. Noen stoler vi hadde for mye fikk vi sette inn hos naboen. Vi satt også noen planter som ikke var så fine inn til naboen. 

Tips:

1. rydd, selg, kast

2. fyll opp bilen med det som tar stor plass, du bruker, men som bør tas vekk. Feks støvsuger, skittentøykurven osv. 

3. legg ting under senger, under hodeputen osv. 

4. dyr må bort på visning. 

Anonymkode: c26fb...6ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi kjenner absolutt ingen som kan hjelpe og har gjemt noen esker i et klesskap, noen ting i garasjen, slangen skal i bilen og hunden på kennel mens det er visning.

Hunden trenger ikke gå på kennel, visning er jo bare et par timer og megler holder visningen så holder at dere går på tur eller tar hunden med et annet sted de to timene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor vanskelig er det å være høflig..? 

Ikke alle har familie i nærheten. Ikke alle har masse venner med ledig bodplass. Ikke alle bor steder med utleielager - eller har råd til å leie lager, eller stor nok bil til å kjøre ting til lager. 

Lei en kassebil og fyll den opp med ting når det er visning. Det er ofte visning feks søndag og mandag så da leier man bilen to dager så har man et lager på hjul. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter i bur hadde jeg bare syntes var koselig, faktisk. Men jeg ser jeg er i mindretall der. 😅

Anonymkode: 691b6...0d3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start så tidlig som mulig - og kast /gi bort / selg alt dere ikke gjerne vil ha med dere videre. Samle alle pynteting, behold det som er penest til visning, pakk det som man ikke vil kvitte seg med og sett på lager, resten kastes, selges eller gis bort. Gjør det samme med møbler, bøker, kjøkkenutstyr, verktøy, osv. 

Vi gjorde det - og det gjorde resten av flytteprosessen veldig mye enklere.

Lei et lager, og legg alt som dere ikke trenge de neste månedene der, feks klær og sportsutstyr som ikke er i sesong. La barna beholde de viktigste lekene for dem, og evt det som gjør rommet hyggelig til visning, resten får en pause på lager.  Utendørs-ting som ikke er i sesong (grill, snømåker, utemøbler, dekk - legg på lager. 

Anonymkode: 6cedd...f6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt dere med ting dere ikke skal ha med videre tidlig. Selg, doner, gi vekk.

Resten av "rotet" pakker du vekk, og om du ikke har plass så spør du familie/venner eller leier et lager. Vi hadde god plass på loftet til de tingene vi ikke ville ha fremme, men så er vi minimalister og har ikke så mye dilleting eller ting vi ikke aktivt bruker. Det hjalp mye for oss.

Anonymkode: 56456...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil sette pris på å kvitte dere med ting dere ikke har behov for med en gang nå. Færre ting gir mindre rot, mindre jobb å pakke, mindre jobb å pakke opp, færre ting som samler støv osv

Anonymkode: 28ccb...28d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk veldig kritisk til verks med å kaste og selge ting, også ting vi visste vi ikke trengte i ny leilighet.

Fikk lov av de vi hadde kjøpt av å lagre litt møbler i garasjen deres. 

Kattene (i bur), kattedoen, og kattematen, ble bært ut i bilen hver gang det var visning. 

Anonymkode: 474f7...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slangen?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre her; benytt anledningen til å tjuvstarte flyttingen: rydd og kast, og bruk et minilager. Jeg hadde katten hos en venninne og «lånte» leiligheten til naboen for å stue bort støvsuger, søppeltøysdunk etc unde selve visningen

Anonymkode: 2b541...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjugur skrev (6 timer siden):

-lager du leier

Her er der ikke lager å leie. Å kjøre 15 mil (nesten 2 timer) en vei, flere lass er helt uaktuelt.  Flytter ikke ting til naboer eller noe slikt. Så lenge det ikke er overfylt, så får folk leve med det på visning. 

Når fotografen kommer, kan at stues bort i boder. Ved visning bør det være ryddig og rent. 

Katten bor her like mye som oss, den vil sannsynligvis gjemme seg uansett under visningen. 

Anonymkode: bddea...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vifte said:

Slangen?!?

Hadde jeg visst at det bodde en slange i boligen jeg var på visning på hadde jeg aldri kjøpt der:redd:

Anonymkode: c83f6...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Her er der ikke lager å leie. Å kjøre 15 mil (nesten 2 timer) en vei, flere lass er helt uaktuelt.  Flytter ikke ting til naboer eller noe slikt. Så lenge det ikke er overfylt, så får folk leve med det på visning. 

Når fotografen kommer, kan at stues bort i boder. Ved visning bør det være ryddig og rent. 

Katten bor her like mye som oss, den vil sannsynligvis gjemme seg uansett under visningen. 

Anonymkode: bddea...27f

Men har du både katt, hund, slange, og rotte i bur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men har du både katt, hund, slange, og rotte i bur? 

Mer bruk for et fjøs?

Anonymkode: 39a7f...3ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...