Gå til innhold

Jeg skal lage bomberom i kjelleren, trenger tips.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir det krig, uansett om det er "vanlig krig" eller atomkrig så føler jeg at jeg må ordne et bomberom i kjelleren til familien for å gi oss en liten sjanse. 

Vi har en relativt stor bod innerst i kjelleren som er uten vindu. Den er under jorden og med mur rundt, det er vårt beste håp hvis vi ikke kommer oss noen andre plasser. Men hva er viktig å tenke på? Og hva er viktigst å ha der, og gjerne kom med tips som er viktig mtp hvis bygget kollapser om hvorden vi best kan komme oss ut, eller få luft hvis noe skjer. 

Har såklart Googlet en del, men ønsker flere tips som jeg kanskje ikke har kommet over. 

Og ikke kall meg hysterisk, det er for sent å gjøre noe hvis det først går galt så jeg vil være føre var. Hvis man ikke får bruk for det nå, så er det jo kjekt å ha. 

Anonymkode: dca30...e27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beredskapslager med mat, vann, lys, nødlader, medisiner, hygieneartikler. I et lite og tett rom kan man ikke bruke gass eller tenne opp. Soveposer/tepper. Førstehjelpsutstyr.

Hva gjør dere med toalettbesøk? Plan for det? 

Tror ikke det er vits å planlegge rømming ut. Enten er dere heldig og overlever, eller ikke. Umulig for vanlige folk å bygge mtp rømming også. Man vet jo ikke hvor skadene treffer uansett.

Anonymkode: 2d867...283

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det med toalett hadde jeg ikke tenkt på og må finne en løsning på. 

Andre som har idéer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir det krig, uansett om det er "vanlig krig" eller atomkrig så føler jeg at jeg må ordne et bomberom i kjelleren til familien for å gi oss en liten sjanse. 

Vi har en relativt stor bod innerst i kjelleren som er uten vindu. Den er under jorden og med mur rundt, det er vårt beste håp hvis vi ikke kommer oss noen andre plasser. Men hva er viktig å tenke på? Og hva er viktigst å ha der, og gjerne kom med tips som er viktig mtp hvis bygget kollapser om hvorden vi best kan komme oss ut, eller få luft hvis noe skjer. 

Har såklart Googlet en del, men ønsker flere tips som jeg kanskje ikke har kommet over. 

Og ikke kall meg hysterisk, det er for sent å gjøre noe hvis det først går galt så jeg vil være føre var. Hvis man ikke får bruk for det nå, så er det jo kjekt å ha. 

Tørrfôr, hermetikk, osmanpumpe og ikke minst, en FM radio, slik at du kan få informasjoner fra London. 🙂 Tiltaket er ikke uvanlig i USA, hvis du ser bort ifra FM radioen. Lader trenger du ikke, tele og tv master etc er det første jagerne bomber bort. 

Glemte jeg forsvarets rasjonelle stridsproviant, den sørger for en fullstendig forstoppelse slik at du ikke får noe ut bak før mange år etter at krigen er over 😺

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for tips, det med toalett hadde jeg ikke tenkt på og må finne en løsning på. 

Andre som har idéer her? 

Porta potti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre det ordentlig må det mye innsats til. Hvordan er taket? er det vanlig tregulv over så dør du innestengt og sakte tom for luft, da vil du ennten kveles, dø av røyk, bli stekkt av flammer eller dø av vekten av et hus over deg. Må ha bettong med dragere i stål. Luft må du jo ha så bygg da med luftekanaler med et liten vifte i, et rør luft ut og ett inn. Brann sikker dør. Mat og drikke for mange dager, lite aggregat for å lade batterier som driver vifte for luft og et led-lys eller to. hytte do som brenner avfallet er kjekkt og ha, urin lar du gå i eget rørsystem langt bort fra der dere er, om du har en li noen meter fra rommet så røret har naturlig fall. også må du kameflere det så ikke fienden, naboer eller plyndrere ser det. Lykke til 🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kom på en ting som jeg lurer på. 

Huset vårt er nytt og trykktestet. Vil det si at det er helt tett om vi skrur av all ventilasjon? 

Kan vi bruke huset vårt om det kommer en atombombe? 

Anonymkode: 32a73...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
gotthard skrev (4 minutter siden):

Luft må du jo ha så bygg da med luftekanaler med et liten vifte i, et rør luft ut og ett inn.

Jeg er ikke ts, men jeg lurer på dette: Finnes det noe filter som fjerner både farlige gasser og farlige stoffer (fra feks atomuhell) og som man kan montere i luftinntaket?

Anonymkode: 2107a...509

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen din avhenger kanskje av at Norge har et effektivt varslingssystem for raketter. Det tviler jeg på at vi har. Her hvor jeg bor må jeg skru av TV-en og lytte nøye om jeg i det hele tatt kan høre sirenene når det er øvelse. Det er ikke bra.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men jeg lurer på dette: Finnes det noe filter som fjerner både farlige gasser og farlige stoffer (fra feks atomuhell) og som man kan montere i luftinntaket?

Anonymkode: 2107a...509

Ja, finnes hepa filtere og slikt, så det er ikke noe problem.

Anonymkode: eefad...c22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søtt at de mest ubrukelige tenker de er de viktigste å berge.

Anonymkode: b0cec...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Søtt at de mest ubrukelige tenker de er de viktigste å berge.

Anonymkode: b0cec...ed1

Er ikke alle like viktige å redde?

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Huset vårt er nytt og trykktestet. Vil det si at det er helt tett om vi skrur av all ventilasjon?

Nei. Det lekker selvsagt fortsatt luft. Kravet i dag er mellom 0,6 og 1,5 luftvekslinger pr time ved 50 Pa trykkforskjell. Så det er veldig langt fra tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (29 minutter siden):

Nei. Det lekker selvsagt fortsatt luft. Kravet i dag er mellom 0,6 og 1,5 luftvekslinger pr time ved 50 Pa trykkforskjell. Så det er veldig langt fra tett.

Ok, takk.

Vi har en gasstett branncelle i et verksted, er det trygt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ok, takk.

Trygt i forhold til hva da? Radioaktivitet? Bomberegn? Renteøkning?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk.

Du vil jo ikke ha det hermetisk lukket. Du må ha noe form for utskifting av luft 

Anonymkode: 1169b...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2022 den 9.33):

Herregud ja men du vil uansett gå tom for provianter og ressurser hvis krigen virkelig bryter ut. Da hjelper det lite og gå rundt og være hysterisk. Vær føre var så klart men hvor lenge før dere går tom da?? Hva I huleste gjør du da??? Vi er alle sammen om dette så det som skjer det skjer.

Anonymkode: e7f84...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mur eller armert betong?

Anonymkode: b6d34...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du skal revurdere det hele. Et bomberom tåler MYE mer enn hva et skarve kjellerrom klarer. Det skal ikke store fjerten av en granat til, før det blåser i stykker både vegger og tak. Skal du ha noe som tåler en trøkk, og kan kalle det bomberom, må du til med metertykke støpte murer på sidene og over deg. Og de må være armert. Men, har du trua så bare kjør på.

Anonymkode: 2c9c7...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...