AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Er i permisjon med barn nr 2 som er 2 mnd nå. Største barnet går i barnehagen. Jeg tar meg av babyen stort sett hele dagen og natten. Føler om morgenen jeg må opp og hjelpe til med største som skal i barnehagen med påkledning, frokost osv, men samtidig kunne det vært deilig å slippe å stå opp så tidlig også da babyen gjerne sover fortsatt. Spørsmålet mitt er til dere andre som er i lignende situasjon om dere står opp og hjelper om morgenen og slikt, eller hvordan dere fordeler arbeidsoppgaver i hjemmet når mor er i permisjon og man har flere barn? 😊 Anonymkode: 9fad8...2df
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 Jeg stod ikke opp. Gjorde klart klær etc kvelden før. Mannen fikset, skulle bare mangle. Han er tross alt en oppehående mann. Anonymkode: 64c53...f38 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 Nå har vi ikke andre barn enn det barnet som snart blir født, men jeg tror nok at jeg hadde valgt å sove litt "frempå" i den situasjonen de dagene jeg tok ansvar for baby på natta. Det høres jo ikke helt rettferdig ut sånn det er hos dere nå. Hvis partneren din uansett skal på jobb, så er det vel ikke noe problem at han tar seg av det største barnet alene og leverer i barnehagen? 😊 Anonymkode: 52561...cdd 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 DA babyen var så liten, og nettene var røffe, sto jeg ikke opp, nei. Dvs, jeg sto kanskje opp om jeg allerede var våken akkurat når eldsten skulle gå ut døren, så jeg fikk sagt hadet før bhg. Men da gikk jeg og la meg igjen om babyen fremdeles sov. Gjør det som passer for din familie. Ingen andre har det akkurat som dere, så ikke tenk at fordi Tullemor92 gjør det sånn og slik, så må/bør/skal du også gjøre det slik, ellers er du en dårlig mor/kåne. Anonymkode: e87f5...1e4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Jeg leverte og hentet eldste i barnehagen, med baby. Dette fordi det ville bli veldig lange dager (9,5 timer) for eldste hvis mannen skulle ordne det. Mannen gjorde det meste av husarbeid og tok eldste eller baby når han var hjemme. Han tok eldste på natten hvis det skulle være noe. Jeg tok baby på natten pga amming. Anonymkode: 4dee1...1d8 1
Juni15 Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 Vår eldste er 3 år og baby 1 måned. Vi har forsøkt litt forskjellig, men siste uka har pappaen tatt alt på morgenen, og synes det funker bra. Hadde jeg stått opp for å hjelpe til, hadde pappaen sovet lenger, og synes ikke han trenger det når jeg er den som tar nettene med baby 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #7 Skrevet 28. februar 2022 Det jeg ikke forstår - hvorfor skal ikke menn gjøre NOE når mor er i permisjon? De skal på jobb, og så skal de ha fri resten av døgnet? Er de ikke FEDRE? De lever jo faen meg det rene singellivet! Jeg er helt sjokkert over disse trådene her inne, som stadig dukker opp. Anonymkode: 4e58e...67e 11 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Skrevet 28. februar 2022 Vi har bare ett barn men planlegger å få en til på et senere tidspunkt. Jeg tenker det er naturlig at far tar seg av største på morgenen (og evt natten dersom barnet våkner), når du tar deg av baby 24/7. Du trenger å hvile litt mellom slagene. Det er kanskje bedre for største barnet også at far tar stell og levering på morgenen, fordi da får barnet 100% fokus fra en forelder. Dersom du må gjøre det, har du jo samtidig ansvar for babyen og største må da vente hvis baby plutselig skriker etter mat feks. Nei, min mening er at far får ta sin del av ansvaret på hjemmebane før han går på jobb. Anonymkode: 0b09f...0bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg stod ikke opp. Gjorde klart klær etc kvelden før. Mannen fikset, skulle bare mangle. Han er tross alt en oppehående mann. Anonymkode: 64c53...f38 Ikke så oppegående at han klarer å finne fram klær tydeligvis 😅 Anonymkode: 0e0de...452 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 Du har permisjon fra jobben (7,5 timer per døgn cirka). De timene skal du ta deg av baby. Resten må deles likt som før, eventuelt at mannen tar mer fordi du har mye å stri med om nettene. Selvfølgelig hviler du/ sover du når du kan. Og mannen ordner eldste om morgen og leverer i barnehagen. Anonymkode: f6d42...da0 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #11 Skrevet 28. februar 2022 Står ikke opp (min yngste er 2.5 mnd) med mindre mannen må dra hjemmefra kl sju. Det har skjedd en gang så langt. Han fikser alt på morgenen, så henter jeg og lillebror på ettermiddagen. Anonymkode: 48e67...1ee 1
Splittbinders Skrevet 28. februar 2022 #12 Skrevet 28. februar 2022 Da nummer to var nyfødt/spedbarn og vi styra endel om natten stod vi ikke opp. Vi sov på eget rom og far og storesøster klarte seg selv og han fulgte til barnehage. Når minste ble litt større og begynte å våkne tidlig, stod jeg også opp og det var da også stort sett jeg som fulgte og hentet i barnehagen. Det var dog fordi barnehagen var rett over gaten, hadde vi feks måttet kjøre til barnehagen måtte nok far ha fortsatt leveringen.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #13 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det jeg ikke forstår - hvorfor skal ikke menn gjøre NOE når mor er i permisjon? De skal på jobb, og så skal de ha fri resten av døgnet? Er de ikke FEDRE? De lever jo faen meg det rene singellivet! Jeg er helt sjokkert over disse trådene her inne, som stadig dukker opp. Anonymkode: 4e58e...67e Hvordan får du det å at mor lurer på om hun skal hjelpe til med påkledning og frokost til å bli at mannen har fri resten av døgnet...? Det er ikke bare for at far skal få fri man gjerne er med på morgenen med storesøsken: det er for at storesøsken skal få litt mammatid også før bhg.. For vårt barn var det sårt at lillebror fikk all morgentiden med Mamma. Han ble mye mindre sjalu når jeg begynte å stå opp og gi ham en kos før han gikk i bhg. Det har ingenting med at mannen skulle slippe alle jobben stakkar. Det hadde med å gi storebror mammatid han sårt trengte og ønsket. Anonymkode: e87f5...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #14 Skrevet 28. februar 2022 De gangene jeg var i permisjon gjorde jeg ikke noen ting, bortsett fra å ta meg av babyen mens far var på jobb. Pappaen laget mat, smurte matpakker, vasket klær, ryddet og støvsugde. Jeg tror jeg leverte eldste i barnehagen da jeg var hjemme med yngste, men det var fordi jeg ville ha rolige morgener med eldste (og også han hjemme en dag eller to i uka da babyen ble litt større og rutinene var mer på plass ) Anonymkode: 56b78...98d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #15 Skrevet 28. februar 2022 Med andremann dro pappaen tidlig på jobb og dermed tok jeg eldste på morgenen. Pappen hentet da i barnehagen på ettermiddagen. Nå med tredje er det pappaen som leverer på morgenen, så jeg står ikke opp før minste våkner etter at de andre har dratt. Fungerer utmerket, og før jeg gikk ut i permisjon dro jeg uansett på jobb før de andre våknet så han er jo vant til å ordne alt på morgenen. Anonymkode: 1e8e7...862
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #16 Skrevet 28. februar 2022 I begynnelsen tok han alt, etterhvert som formen min ble bedre deltok jeg mer. Men å få eldste stelt og til barnehage gjorde han hele min permisjon og fortsatte i sin. Jeg begynner mye tidligere på jobb enn han. Jeg hentet både i min og hans permisjon. Anonymkode: c5989...4e8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #17 Skrevet 28. februar 2022 Her reiser mannen tidlig på jobb, så jeg tar begge barna. Fikk spist en rolig frokost med barna før jeg leverte i bhg rundt kl 09/0930. Jeg hentet eldste igjen 1430/1500. Jeg ønsket at eldste skulle ha korte dager i bhg denne perioden vi hadde mulighet, og ville ikke fått det til om far skulle levert eller hentet. Jeg satt også pris på å få litt ekstra tid med eldste i hverdagen - noe mann får litt for lite av når man er i full jobb. De fleste dagene prøvde jeg å få unna husarbeid mens babyen sov, og ha middagen klar til mannen kom hjem, slik at vi fikk mest mulig tid til å bare være sammen som familie på ettermiddagen og kvelden. Anonymkode: 88c1e...bc0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #18 Skrevet 28. februar 2022 Du tar deg av baby dagtid og natt. Da skulle det bare mangle at han står opp med eldste. Så får du sovet litt lengre. Når han og barnet er kommet hjem ettermiddag, så kan kanskje far få slenge seg nedpå litt? Du har kanskje klart å ta en hvil i løpet av dagen mens baby har dupp? Anonymkode: 38fdd...772
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #19 Skrevet 28. februar 2022 Vi har en på to mnd og en treåring. Mannen vekker treåringen og tar seg av morgenstell, jeg har gjerne lagt frem klær kvelden i forveien. Han gir frokost også kommer eldste inn til meg i senga og koser med meg og babyen en liten stund, ser kanskje litt på nettbrettet hvis jeg må amme. Så leverer jeg i bhg rundt 9-9.30. Mannen henter i bhg. Vi deler på å lage middag, kvelds, vaske klær, støvsuge og vaske. Men mannen tar måltider med treåringen og mest stell der da baby er ekstra sulten på ettermiddag kveld. Jeg prøver å få med meg kveldsstell og legging når jeg er fri til det, men det blir ikke så ofte som jeg ønsker. Siden jeg ammer på natten så får jeg også sove litt ekstra lenge i helgene med baby. Mannen står opp med treåringen og halvdøser litt på sofaen. Innimellom gir jeg også han mulighet til å sove litt lenger og står opp tidlig med ungene. Man må gi og ta, unne hverandre litt og huske på at permisjon = 8-16 resten av døgnet må man finne en løsning som fungerer slik at livet blir godt. Anonymkode: c26c9...16e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #20 Skrevet 28. februar 2022 Her har jeg tatt alt morgenstell og levering de dagene pappaen jobber, siden han starter på jobb når barnehagen åpner. Jeg henter også siden han er ferdig 1 time etter stengetid. På hans fridager derimot sov jeg som regel litt lenger de første månedene i permisjonen, men stod nesten alltid opp før de reiste. Hadde han begynt senere så ville jeg nok sovet om morgenen, hvis minste sov, men det har ikke vært mulig her. Nå skal han ut i permisjon, så er spent på fordelingen nå. På natta tar han største ved behov, og jeg minste, som fortsatt nattammes. Anonymkode: 61967...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå