Gå til innhold

Skilsmisse, trenger jeg advokat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sendt inn søknad om seprasjon. Men lurer nå på om jeg kommer til å trenge advokat?

Jeg trodde jeg kjente mannen min, og har stolt på at hvis det noe gang skulle skjære seg mellom oss så ville han aldri gjort det vanskelig eller gått inn for å lure meg eller gjøre det urettferdig.

Men nå har jeg funnet ut at jeg kjenner han ikke så godt likevel. Hadde aldri trodd han var den utro typen, og at hvis noe skulle skjedd, alle kan gjøre feil, så ville han vært ærlig.

Men nå vet jeg at han har gått inn for utroskap (tinder) og hadde kjæreste før våres forhold var over og løyet rett i ansiktet mitt, gang på gang om det og andre ting.

Nå stoler jeg ikke på han i det hele tatt og er redd jeg skal bli sittende igjen med ingenting.

Jeg går på sosialstønad nå, leier leilighet gjennom det. Har ikke klart å være i jobb på 5 år, mye pga vanskeligheter med barna kombinert med høy belastning i hans jobb (ble mye alene med barna og det var vanskelig), i tillegg hadde jeg det psykisk dårlig fordi han var mye borte på fritiden også, og det meste i forholdet var min skyld mente han og jeg var gal...

Er det muligheter for fri rettshjelp?

Anonymkode: 50703...09d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva trenger du fri rettshjelp til? Det er ikke straffbart å være utro i Norge.

Anonymkode: a2f6d...f04

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er heller ikke derfor man bruker advokat i skilsmisser.

Ts. Råder deg til å ta en time hos advokat og drøfte dine rettigheter så ikke du blir lurt når dere skal dele eiendeler.

Anonymkode: e78fd...3f9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klar over det. Det var med for å forklare hvorfor jeg nå ikke vet om jeg kan stole på han i det hele tatt. Kjenner han tydeligvis ikke så fort som jeg trodde.

Advokat er for å passe på at jeg ikke blir screwed og sitter igjen med ingenting etter å ha tilbragt nesten halve livet mitt med han

Anonymkode: 50703...09d

Gjest Blondie65
Skrevet

Eier dere felles verdier? Har du brukt arv og gaver til fellesskapet? Hvis ja i et av tilfellene kan det være lurt med advokat dersom han begynner å "tøyse seg". Men det er ikke nødvendig med advokat hvis dere er enige.

Familievernkontoret er rett plass for drøfting av samvær. Oppnår man ikke enighet der kan man snakke med advokat.

Skrevet

Ta kontakt med Jussbuss eller lignende. 

Anonymkode: d6a1f...b06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men det burde det vært.

Uansett, er det nok en fordel å ha advokat. Regelverket er en jungel, om man ikke kjenner det. Kan være lurt å skaffe en advokat, så du ikke står igjen med store tap.

Anonymkode: c9020...b40

Skrevet

Ved min skilsmisse hadde jeg advokat som representerte meg i skifte, og jeg satt igjen med mye større verdier enn hva min eksmann mente jeg hadde rett på. Mao utfra min erfaring ville jeg benyttet advokat.

Anonymkode: 531b4...052

Skrevet

Ikke gift deg. Ikke få barn. 

Anonymkode: f0cf6...8d7

Skrevet

Her kan du lese om reglene rundt fri rettshjelp: https://www.statsforvalteren.no/nb/portal/Folk-og-samfunn/Fri-rettshjelp/

Ellers gjelder ekteskapsloven for dere; kort sagt er det slik at det man hadde med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut av ekteskapet, og verdier som er skapt/anskaffet mens dere har vært gift skal fordeles likt på begge. Det gjelder ikke arv og gaver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke gift deg. Ikke få barn. 

Anonymkode: f0cf6...8d7

For et fantastisk råd til noen som er gift og har barn! :roll: 

Anonymkode: 601d2...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...